53 101 läst · 437 svar
53k läst
437 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Både på landet och i städer och förorter är barns och ungdomars liv begränsade fast på olika vis.K Kjell Åkesson1 skrev:
Just nu håller jag på och försöker hjälpa en 15-åring här i närheten att skaffa en frontlastare till hans traktor. De stackars stadspojkarna får aldrig hålla på med sådant. Ett ytterst begränsat liv enligt grannpojken och mig.
Nu jämför jag inte med city utan en förort där det finns enorma skogspartier, sjöar och hav inom någon kms avstånd.Dowser4711 skrev:
Min far anser kategoriskt att "i stan blir djur och ungar förstörda"!Dowser4711 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 383 inlägg
Att kunna gå själv till skolan är det normala i alla Sveriges (och Österbottens, antar jag) småstäder och mindre orter. Tryggt och lugnt är det i hela Sverige utanför storstäderna. Min bil står utanför huset med nyckeln i tändningslåset.K Kjell Åkesson1 skrev:
Fast det spelar ingen roll, du har redan bestämt dig. Din vilja är rätt. Din kvinnas vilja är fel. Detta omöjliggör alla slags kompromisser.
Men glad pi-dag på dig!
varierar otroligt mycket i vilken kommun man bor i och när skolan har olika tider som elven slutar för dagen blir dom tvungna att stana kvar i stan tills alla har slutat och ibland kan barnen få sitta väldigt lång tid på bussenSågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 383 inlägg
Så kan det vara. Men elever som bor på ett visst avstånd från skolan har en absolut rätt till skolskjuts, föräldrarna behöver inte skjutsa. Det var poängen.M maria01 skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 333 inlägg
Din fru kan få flytta ihop med min. Vi bor lantligt 40 minuter utanför Göteborg i ett äldre hus som ser ut som i från en inredningstidning. Klippa gräset får dom lösa själva.
Du och jag kan dela på en 2:a över någon pub inne i stan?
Du och jag kan dela på en 2:a över någon pub inne i stan?
Är ju en förhandling, fattade att det skulle vara svårt att få upp tanten till norraste Sverige så jag trejdade levnadsplatsen mot att barnen fick mitt efternamn.
Din fru låter fruktansvärt bortskämd. Hon drar inte in några pengar till hushållet men tycker sig kunna diktera alla villkor. Hon borde inse hur bra hon har det jämfört med 99% av jordens befolkning och sluta jaga någon glorifiering av livet på landet som hon troligtvis sett på sociala medier. Synd att ni har barn för annars hade mitt råd varit att gå skilda vägar. Är hon deprimerad över er situation med, förhoppningsvis, friska barn, stabil ekonomi och ett fräscht hus nära Stockholm city tror jag inte att lösningen ligger i att "isolera sig" i ett hus på landet.K Kjell Åkesson1 skrev:Skämt å sido men frugan blir på RIKTIGT deprimerad om hon inte får bo exakt som hon vill. Hemskt att leva med och hemskt för henne.
Men jag kan inte sätta mig i ett boende som innebär 2 timmars resväg enkel väg till jobbet för det. Frugan säger ofta något i stil med ”byt jobb då, det är så tråkigt att ditt jobb ska diktera villkoren” (jag vill inte på på vischan privat heller). Samtidigt betalar jag 80-90% av hushållets alla kostnader och tjänar väldigt bra. Det kan jag inte göra på distans på samma sätt.
Att bo på vischan är inte billigt. Även om huspriserna är lägre är det 2-3% högre kommunalskatt. Mycket högre bilkostnader. Mycket högre matpriser i de små lokala butikerna som finns där (om man inte pallar 60 min enkel till större). Sen kommer barnen kräva moppebilar så fort de är 15 år. Etc.
ibland kan det handla om mer ett par kmSågspånPappspikEternit skrev:
https://www.lokaltidningen.nu/2024-09-27/barnen-beviljas-delvis-skolskjuts-8cd2f
https://www.hd.se/2024-12-29/13-aring-far-ingen-skolskjuts-fattas-115-meter/
https://www.st.nu/artikel/kommunen-...en-och-ga-over-trafikerade-vagar-det-ar-galet
finns mängder av fal