47 266 läst · 1 177 svar
47k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Jag tror också risken är minimal speciellt i Sverige. Tror inte det heller så himmla lätt i en modern bil ta prover.maxmsm skrev:Vi har ingen laddning på macken i byn men en vid en annan affär, där var det dessutom gratis att ladda under öppettiderna i början när sambon hade sin batteribil.
Jag vet inte heller vad böterna i Sverige är men jag har aldrig hört att någon med personbil har blivit kollad och enligt hörsägen så vågar polisen inte göra kontroller pga om de råkar spilla diesel så kan de bli anmälda för miljöbrott....
OBS OBS hörsägen!!!!!!
Dock räcker väldigt liten mängd har själv experimenterat med lite blandningar. Bara 1/10 del gör rödfärgad diesel rosafärgat 😂 på en engelsk polisvideo på tv visade dom dock hur dom tog provet hade nåt vakum för att få fram diesel. Då var det gränsen till Irland (tydligen samma sak där). Då hade bilägaren varit så fiffig att han hällt i motorolja en skvätt så allt var svart men polisen gick inte med på den bluffen och angklagade honom att man får ej hälla i annat än vanlig diesel i tanken.
Bilden du lagt in är från "Dagens humorbild" på ett Thailandsforum.... Den har vandrat runt på internet länge och det är väl på alla sätt helt uppenbart att den är just en humorbild.maxmsm skrev:
/Krille
Det har du rätt i, en liten skvätt begagnad motorolja från en av dieselbilarna färgar allt kolsvart!kisumisu skrev:
Jag tror också risken är minimal speciellt i Sverige. Tror inte det heller så himmla lätt i en modern bil ta prover.
Dock räcker väldigt liten mängd har själv experimenterat med lite blandningar. Bara 1/10 del gör rödfärgad diesel rosafärgat 😂 på en engelsk polisvideo på tv visade dom dock hur dom tog provet hade nåt vakum för att få fram diesel. Då var det gränsen till Irland (tydligen samma sak där). Då hade bilägaren varit så fiffig att han hällt i motorolja en skvätt så allt var svart men polisen gick inte med på den bluffen och angklagade honom att man får ej hälla i annat än vanlig diesel i tanken.
Tack för tipset!
Det finns ett ställe att tanka gröndiesel på i närheten...
Finland är det röda handtag.maxmsm skrev:I början så var den grönfärgade dieseln för arbetsfordon och 1,625kr/l billigare än vanlig diesel i byn där jag bodde på den tiden så fanns det en dieselpump med svart handtag och en pump med grönt handtag med den prisskillnaden och jag tankade mina bilar från det gröna handtaget och vid ett tillfälle så var det en annan som tankade som hade vänligheten att påpeka att jag inte fick köra en bil på detta....
Folk riktigt glor om man tankar det i bilen.
Har även hört att folk ringer tullen, polisen och lite överallt. Ja ren avundsjuka egentligen då det handlade om svenskreggade fordon som mestadels använder ändå bränslet i Sverige.
En bekant till mig råkade nästan riktigt illa till angående det här. Nån förbipasserande ringde polisen som kom riktigt fort till platsen. Dvs dom såg vad han gjorde åkte på bar gärning. Nå han startade aldrig bilen och puttade bilen till sidan och ringde en vän som hjälpte till att bärga bilen bort därifrån. Fick inga böter
Men det är det här jag anser med avundsjuka! Desamma gäller elbilar när vissa tycker si och så om vissa saker.
Det var något program på TV om dieselsmugglingen från Finland för något år sedan, det var en jäkla massa diesel som smugglades in och det var bara en liten bråkdel som man kunde fälla.kisumisu skrev:
Finland är det röda handtag.
Folk riktigt glor om man tankar det i bilen.
Har även hört att folk ringer tullen, polisen och lite överallt. Ja ren avundsjuka egentligen då det handlade om svenskreggade fordon som mestadels använder ändå bränslet i Sverige.
Men det är det här jag anser med avundsjuka! Desamma gäller elbilar när vissa tycker si och så om vissa saker.
Med tanke på att båda löpen saknar datum så är jag medveten om att de inte är äkta men de är ett bra exempel på hur man har ändrat sättet att förklara vissa händelser så att det kan skyllas på människans inverkan på klimatet.K Krille4 skrev:
Jo och egentligen var det deras girighet som förstörde det roliga med dieseln!maxmsm skrev:
En och annan har nog smugglat det till eget bruk eller till vänner och bekanta. Men när man börjar göra business i miljonklass blir det såhär 🤔
Visst kommer jag ocskå ihåg när jag hade oljepanna. Betalade ca 15k (tog över själv) hade jag beställt den legala vägen hade det kostat mig ca 50k att värma huset! Då kan du räkna, dom som yrkessmugglade fyllde nog inte heller ditt hus tank för 15k, tog säkert de dubbla men ändå var det såpass billigt att många köpte smugglat.
Men sen kan jag personligen tycka det är märkligt att man inte får stopp för snussmugglingen. Visst åker det dit folk på det. Har följt lite den finska varianten av gränsbevakarna och där var ställen som Haparanda rödmarkerade "härifrån kommer allt farligt" 🤔 i den stilen som vi här kanske rödmarkerar länder där det säljs narkotika 😂
Jag tycker laddarna borde ha en enkel "gästfunktion" som försöker att presentera elpriset i en app så man kan swisha den man laddar hos.maxmsm skrev:
Om det kostar gästen 500 spänn att snabbladda för att komma hem, men kostar 75 spänn att långsamladda hos dig över natten tycker jag givetvis man ska låta gästen ladda... Om gästen gör ett lunchstopp hos dig på dyraste eltiden och du åker på effekttaxa tycker jag hen kan ladda "på stan". Det ger dessutom väldigt lite att ladda hemma hos nån i en timme.
Men man fyller inte en tesla med 100kwh om man har 10 mil hem... Då laddar man bara det man behöver för att komma hem...
Det vore en bra funktion tom att låta utomstående ladda. Själv kanske tjäna en liten peng då laddaren ändå inte används.J JohanLun skrev:Jag tycker laddarna borde ha en enkel "gästfunktion" som försöker att presentera elpriset i en app så man kan swisha den man laddar hos.
Om det kostar gästen 500 spänn att snabbladda för att komma hem, men kostar 75 spänn att långsamladda hos dig över natten tycker jag givetvis man ska låta gästen ladda... Om gästen gör ett lunchstopp hos dig på dyraste eltiden och du åker på effekttaxa tycker jag hen kan ladda "på stan". Det ger dessutom väldigt lite att ladda hemma hos nån i en timme.
Men man fyller inte en tesla med 100kwh om man har 10 mil hem... Då laddar man bara det man behöver för att komma hem...
Sätt och vis finns väl funktionen i sig. Men inte i så avancerad version att den skulle vara helt automatiserad.
Går ju manuellt öppna och stänga laddare från mobilen. Swisha nr bla bla bla så öppnar jag laddaren 😉 fast det är ju i för sig krångligt.
Min laddare är alltid "öppen", men laddar bara nattetid. Om nån kör in på min tomt en natt jag inte är hemma och laddar så kommer det att funka. Men de kommer även med på min kamera. Jag har svårt att tro att folk åker runt och "tjuvladdar" sina bilar.kisumisu skrev:
Det vore en bra funktion tom att låta utomstående ladda. Själv kanske tjäna en liten peng då laddaren ändå inte används.
Sätt och vis finns väl funktionen i sig. Men inte i så avancerad version att den skulle vara helt automatiserad.
Går ju manuellt öppna och stänga laddare från mobilen. Swisha nr bla bla bla så öppnar jag laddaren 😉 fast det är ju i för sig krångligt.
Om en hyfsat långväga bekant skulle vilja ladda över natten, säg att hen har ett "normalt" 60kWh batteri som inte är helt tomt, så säg att det går i 50kWh. Och elen kostar 2kr/kWh. Så blir det en hundring. Jag har rätt sällan långväga gäster och troligen skulle middagen jag bjöd på kosta mer än laddningen.
Men det är ju skillnad på att förutsätta att få ladda (gratis), speciellt om man har en bil med stort batteri. Eller att fråga snällt.
Jag skulle ju inte uppskatta om någon som bodde 10 minuter bort regelbundet ville låna min laddare utan att betala för att de själva bara hade mormorsladdare... Typ ställa bilen hos mig över dagen, ta tåget in till stan och hämta bilen nyladdad. Det upplägget känns inte ok. Men jag tror ingen skulle fråga om det heller...
Håller med dig 100%.J JohanLun skrev:Min laddare är alltid "öppen", men laddar bara nattetid. Om nån kör in på min tomt en natt jag inte är hemma och laddar så kommer det att funka. Men de kommer även med på min kamera. Jag har svårt att tro att folk åker runt och "tjuvladdar" sina bilar.
Om en hyfsat långväga bekant skulle vilja ladda över natten, säg att hen har ett "normalt" 60kWh batteri som inte är helt tomt, så säg att det går i 50kWh. Och elen kostar 2kr/kWh. Så blir det en hundring. Jag har rätt sällan långväga gäster och troligen skulle middagen jag bjöd på kosta mer än laddningen.
Men det är ju skillnad på att förutsätta att få ladda (gratis), speciellt om man har en bil med stort batteri. Eller att fråga snällt.
Jag skulle ju inte uppskatta om någon som bodde 10 minuter bort regelbundet ville låna min laddare utan att betala för att de själva bara hade mormorsladdare... Typ ställa bilen hos mig över dagen, ta tåget in till stan och hämta bilen nyladdad. Det upplägget känns inte ok. Men jag tror ingen skulle fråga om det heller...
Lite såhär tänker jag också.
Sen det här jag skrev om arbetsgivare som erbjuder motorvärmare uttag är så fientliga mot elbilsladdning kan jag inte heller förstå. Inte bara arbetsgivare dock.
Jag kan ju aldrig överbelasta mer än säkringen är där och oftast har dessa även timer så går inte ens ladda en hel dag.
Varför ens erbjuda dessa uttag överhuvudtaget?
En bensin/dieselbil går inte sönder om man kallstartar den och man har även där möjlighet att installera parkeringsvärmare som går med bilens egna bränsle!
Gäller att tänka. När det gäller allt.
Jag personligen tror dock på klimatändringar. Sen lite både gott och ont om det också om man nu får säga så.
Har själv bott söderut fanns snö i min barndom där. Numera knappt ens snö i Norrland. Sen kan man titta på gamla filmer bla Tjorven (edit: Vi på saltkråkan) där dom står med en häst i vattnet strax utanför stadshuset Stockholm. Dvs isväg!
Skulle detta gå på 2000- talet?
Det som dock positvit att man behöver värma mindre huset och mindre snöjobb 😂
Redigerat:
Man kan uppskatta ett inlägg av olika orsaker. Ibland får de som jag är kritisk till en tumme upp, för att inlägget är välskrivet och informativt medans andra, vars åsikter jag sympatiserar med kan bli utan tumme ifall de är raljanta och slarvigt skrivna med onödiga påhittade låneord såsom -Nice, Outa, Safe, Random etc.A Abies koreana skrev:
Det ovan nämnda fick ett för att det var roligt och mycket väl skulle kunnat varit sant.