47 248 läst · 1 177 svar
47k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
"Numera knappt ens snö i Norrland. "kisumisu skrev:
[media]
[media]
Gäller att tänka. När det gäller allt.
Jag personligen tror dock på klimatändringar. Sen lite både gott och ont om det också om man nu får säga så.
Har själv bott söderut fanns snö i min barndom där. Numera knappt ens snö i Norrland. Sen kan man titta på gamla filmer bla Tjorven där dom står med en häst i vattnet strax itanför stadshuset Stockholm. Dvs isväg!
Det som dock positvit att man behöver värma mindre huset och mindre snöjobb 😂
Det där är ju intressant...är det en sanning eller nåt media trummar ut ?
Senaste fyra åren har vi haft så mycket snö att man blir less. I fjol fick jag skotta taken två ggr i stället för en åren före.
Isen på sjön har legat mellan 80-100 cm senaste åren , mig veterligen har det varit sällsynt tidigare.
Minns ingen hur jävla kall förra vintern var ?
Nu har vi en varm höst , vintern kommer var så säker, men tycker det är skönt så länge det inte blir svinkallt.
Vän av ordning..igen...det kan alltid finnas lokala variationer..förövrigt ett argument som gärna tas till om inte verkligheten stämmer med media.
Hela norra jordklotet måste ju då har varit en lokal variation senaste åren ?
Ingen media i de fallet.N najaden skrev:"Numera knappt ens snö i Norrland. "
Det där är ju intressant...är det en sanning eller nåt media trummar ut ?
Senaste fyra åren har vi haft så mycket snö att man blir less. I fjol fick jag skotta taken två ggr i stället för en åren före.
Isen på sjön har legat mellan 80-100 cm senaste åren , mig veterligen har det varit sällsynt tidigare.
Minns ingen hur jävla kall förra vintern var ?
Nu har vi en varm höst , vintern kommer var så säker, men tycker det är skönt så länge det inte blir svinkallt.
Vän av ordning..igen...det kan alltid finnas lokala variationer..förövrigt ett argument som gärna tas till om inte verkligheten stämmer med media.
Hela norra jordklotet måste ju då har varit en lokal variation senaste åren ?
Visst har vi snö men det kommer senare.
Pratade med en om snöskoter och hur det skulle vara. Då sa han "onödig maskin" för ca 20-30år sen kunde man tydligen åka snöskoter redan i Oktober månad.
Just nu +5 och regn ute.
13/11-2024
Såhär har det varit senaste åren.
Att snöskoter är en leksak kan jag hålla på med om.kisumisu skrev:
Men återigen..varför ökar branschen år från år..tycker också det är besynnerligt om nu vintrarna är så korta och snöfattiga.
Förra vintern hade vi snöföre i sex månader längesedan vi haft det.
För 20-30 år sen kunde vi ha gröna jular också gick inte köra skoter förrän in i januari...så jag förstår ju att branschen "grönskat" senaste åren...fastän vi är på väg mot armageddon.
Redigerat:
Menar du att smugglingen av snus till Finland är så stort?kisumisu skrev:
Jo och egentligen var det deras girighet som förstörde det roliga med dieseln!
En och annan har nog smugglat det till eget bruk eller till vänner och bekanta. Men när man börjar göra business i miljonklass blir det såhär 🤔
Visst kommer jag ocskå ihåg när jag hade oljepanna. Betalade ca 15k (tog över själv) hade jag beställt den legala vägen hade det kostat mig ca 50k att värma huset! Då kan du räkna, dom som yrkessmugglade fyllde nog inte heller ditt hus tank för 15k, tog säkert de dubbla men ändå var det såpass billigt att många köpte smugglat.
Men sen kan jag personligen tycka det är märkligt att man inte får stopp för snussmugglingen. Visst åker det dit folk på det. Har följt lite den finska varianten av gränsbevakarna och där var ställen som Haparanda rödmarkerade "härifrån kommer allt farligt" 🤔 i den stilen som vi här kanske rödmarkerar länder där det säljs narkotika 😂
Jag har noll förståelse för att EU förbjöd snuset men lät rökandet vara tillåtet.
När jag läste detta inlägg utgick jag från att det var du som intervjuat Lozier men när jag googlar på artikeln visar det sig att den är signerad Carl Norberg.N najaden skrev:
https://carlnorberg.se/2024/10/30/ifragasatt-golfstromskollapsrisk/
Du bör nog vara mera noggrann om du vill uppfattas som seriös. Följande stycke i samma inlägg gissar jag att det är du som skrivit eller...?
N najaden skrev:
N najaden skrev:
N najaden skrev:
Ber om ursäkt om det inte framgick...suck.A Abies koreana skrev:När jag läste detta inlägg utgick jag från att det var du som intervjuat Lozier men när jag googlar på artikeln visar det sig att den är signerad Carl Norberg.
[länk]
Du bör nog vara mera noggrann om du vill uppfattas som seriös. Följande stycke i samma inlägg gissar jag att det är du som skrivit eller...?
Men tog förgivet att den det var skrivet till hade läst artikeln .
Här får man passa sig..kan ju iof vara bra...med tanke på källkritik o så..
Tyvärr är du lurad hmm.. igen 😢N najaden skrev:
https://kallkritikbyran.se/nej-de-har-vaderkartorna-ar-inte-ett-bevis-for-klimathysteri/
Hänger inte på sociala medier likt Facebook har inte kommer inte skaffa.A Abies koreana skrev:
Sträcker mig som till hit.
Var mycket förklaringar men anser mig kunna visualisera ändå att media förstärker "intrycken" för människor.
Så känner mig inte speciellt lurad..😱
Tyvärr symboliserar den också exakt hur enkelt det är att lura personer trots att det är uppenbart att bilden är påhittad. Källkritik verkar ofta saknas - speciellt när man ser något som bekräftar den egna uppfattningen.maxmsm skrev:
/Krille
Häng inte upp dig på SVT, i princip all media har kört spåret att översvämningen beror på klimatförändringen. Har du hört någon ens nämna att det är väldigt vanligt med översvämningar i trakten och att det förekommit höga dödssiffror förr. Skulle inte tro det.BirgitS skrev:
Jag tittar aldrig på SVT för att få reda på dagens nyheter så jag kan inte uttala mig om vad de säger. Men journalister är journalister och vare sig meteorologer eller klimatforskare. Journalister förenklar för att få fram saker på den korta tid de har till förfogande. Men fakta är fortfarande att klimatförändringarna har orsakat och kommer att orsaka skyfall och att skyfallen blir värre i snitt.
Det finns beräkningar på ungefär hur mycket värre som klimatförändringarna bör ha gjort t.ex. skyfallen i Valencia-trakten. Jag kommer inte ihåg siffrorna och de hade dessutom en felmarginal så det känns inte så meningsfullt att leta upp dem.
Av vad du skriver så inses lätt att du tycker det är helt ok att journalister medvetet mörkar sanningen för att få ut "rätt" budskap. Vad hade du sagt om media istället hade drivit tesen att detta var en tragisk händelse i ett område som haft över 70 rapporterade översvämningar sedan 1300-talet och inte nämnt några klimatförändringar alls. Hade du tyckt det var en ok beskrivning? Du verkar ju pigg på att man förenklar och tar bort "fakta". Fast jag har en känsla att det bara gäller ena hållet.
Trots att du fick ju en länk som bekräftar att det du tror inte stämmer?N najaden skrev:
/Krille