Tror du på global uppvärmning?

• Ja

730 Röster 74,0%
  • Nej

215 Röster 21,8%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    987
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis ögnade jag igenom artikeln. Jag läste inte så noga eftersom det inte verkade vara just något nytt.

Och vilka forskare där är det som inte får komma till tals?
Jag tycker det verkar som att det skrivs om forskare med olika åsikter.

Vad är det för agenda som du pratade om?
Havet är ett kaotiskt, väldigt komplext system. Vi försöker fortfarande förstå vad som händer, sa Susan Lozier, en av världens främsta experter på havsströmmar, när jag intervjuade henne om Golfströmmen och AMOC i ett reportage från Lofoten förra året.

En av världens främsta experter får lite tid.
Men Rockström rockar fett i media...varför är det så ?
Agendan är att när någon vill ifrågasätta så säger sådana som du att det är hittepå och inte lönt att ta notis till.
Verkligheten än nog lite mer nyanserad än vad media vill få den till.
Nu behöver du inte fundera mer på det.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
M maxmsm skrev:
Denna är lite intressant, jag har läst bland annat på detta forum om någon som beklagade sej över att han inte skulle få ladda hos svärföräldrarna när han och familjen hälsade på där och jag är lite frågande varför man skulle låta gäster ladda vid besök, jag jämför absolut inte med att jag i så fall skulle ha diesel om jag kommer på besök hos någon.

Så en enkel fråga till forumet: Ska man som elbilsägare ha rätt att kräva att få ladda hos någon man besöker?

I dagsläget spelar det kanske ingen roll trots det periodvis svinhöga elpriset här i söder men när den effektuttags baserade taxan inför så kan det för vissa innebära en längre period med straffpris på elen.
Dels elpriset, dels laddtiden. Så enkelt är det!

Elbilar ska man ladda när dessa står oanvända än att tvingas stå 1-2h i onödan (sluppit det om man fått ladda).

Hellre betalar jag mina svärföräldrar 50kr (lite plus minus beroende på elavtal hamnar man ca där) än 300kr nåt laddbolag.

Vad jag förståd av den tråden så var det inte heller ens tal om nån gratisladdning. Personen hade betalat.

Sen kan jag kanske tycka det löjligt bråka om småsummor som även 50kr är.
Jag menar tar du betalt av dina gäster för mat, vattenförbrukning, räknar hur länge dom är i duschen, hur länge dom spabadar eller bastar?

Kan också nämna att jag hamnade också lite småbråk just med svärföräldrar angående det här. Har själv snålat där med värme etc men det skulle man tydligen inte ha snålat med, men bil ska man bråka om. Men det löste sig att jag betalade överpris med Swish alltså mer än vad de kostade dom, 20kr för att ladda litet hybridbatteri 😂 nu är det problemet också ur världen med elbilen, behöver aldrig mer ladda hos dem då jag kommer fram o tillbaka minst 2ggr (70km enkelväg) med den laddning jag laddat hemma för ca 50kr!

Jag har erbjudit några gäster gratis diesel eller vi kanske ska säga "röd diesel" (lågskattat) för det var ju det. Hade en behållare på gården 😉

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Angående extremvädret i Spanien finns liknande vädersituationer beskrivna i området sedan 1200-talet. Så att det händer extrema skyfall där behöver nödvändigtvis inte ha med någon klimatförändring att göra.
Blir som med torkan 2018. Då såg man i uttorkade flodbäddar i Tyskland markeringar från förr över lika låga vattennivåer, men det6 förklarades ju också med klimatförändringar. Varje gång det sker en naturkatastrof nu för tiden så är det klimatförändringarnas fel, trots att jorden alltid upplevt massor med naturkatastrofer.
Det där att något som har hänt ett antal gånger tidigare och ansetts vara ganska normalt kan symboliseras med nedan bild:

Tidningsomslag från Aftonbladet, 1991 visar soligt strandliv, 2021 varnar för klimat och hetta vid samma temperatur, 30 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En jäkla skillnad i uttryck, 30 år mellan löpsedlarna....

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
L lbgu skrev:
Fast vad är skillnaden. Om jag jobbar hos en bonde och fyller min dieselbil från hans stora dieseltank på gården. Eller ifall jag kopplar in min elbil på hans eluttag. Vad är skillnaden? Det ena verkar du tycka är ok, men inte det andra.
Beror ju på vad det kostar.

Bonddiesel är också ofta billigt. Vet inte hur det är i Sverige. Men Finland har nåt som heter moottori polttoöljy.

O javisst jag har erbjudit gäster fri sådan. Kostade ju i kronor bara nån krona litern ingen big deal precis som elpriset är idag!

Idag kostar dock polttoöljy betydligt mer än vad el kostar.

Visst behöver man inte erbjuda saker och vara snål. Men varför ska arbetsgivare erbjuda ens motorvärmare uttag då med ditt resonemang?! Gäller även andra förmåner som gratis kaffe osv...

Redigerat:
N najaden skrev:
Dom som ifrågasätter katastrofscenariorna och ifrågasätter att jorden och mänskligheten håller på koka bort får ju löpa gatlopp.
Finns forskare som försöker ha en nyktrare syn på det hela men får ju knappt någon syl i vädret....konstigt.
Politikernas favorit sysselsättning...

Kvinna i sjömansdräkt håller skylt med texten "it's just as easy to buy a scientist as it is to buy a politician".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Dels elpriset, dels laddtiden. Så enkelt är det!

Elbilar ska man ladda när dessa står oanvända än att tvingas stå 1-2h i onödan (sluppit det om man fått ladda).

Hellre betalar jag mina svärföräldrar 50kr (lite plus minus beroende på elavtal hamnar man ca där) än 300kr nåt laddbolag.

Vad jag förståd av den tråden så var det inte heller ens tal om nån gratisladdning. Personen hade betalat.

Sen kan jag kanske tycka det löjligt bråka om småsummor som även 50kr är.
Jag menar tar du betalt av dina gäster för mat, vattenförbrukning, räknar hur länge dom är i duschen, hur länge dom spabadar eller bastar?

Kan också nämna att jag hamnade också lite småbråk just med svärföräldrar angående det här. Har själv snålat där med värme etc men det skulle man tydligen inte ha snålat med, men bil ska man bråka om. Men det löste sig att jag betalade överpris med Swish alltså mer än vad de kostade dom, 20kr för att ladda litet hybridbatteri 😂 nu är det problemet också ur världen med elbilen, behöver aldrig mer ladda hos dem då jag kommer fram o tillbaka minst 2ggr (70km enkelväg) med den laddning jag laddat hemma för ca 50kr!

Jag har erbjudit några gäster gratis diesel eller vi kanske ska säga "röd diesel" (lågskattat) för det var ju det. Hade en behållare på gården 😉
För ett par vintrar sedan så hade vi ett elpris på 8kr/Kwh stundtals hos oss i söder..

Den röda dieseln är väl tillåten i Sverige eller blev den stoppad för fordon som den svenska gröndieseln?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Beror ju på vad det kostar.

Bonddiesel är också ofta billigt. Vet inte hur det är i Sverige. Men Finland har nåt som heter moottori polttoöljy.

O javisst jag har erbjudit gäster fri sådan. Kostade ju i kronor bara nån krona litern ingen big deal precis som elpriset är idag!

Idag kostar dock polttoöljy betydligt mer än vad el kostar.

Visst behöver man inte erbjuda saker och vara snål. Men varför ska arbetsgivare erbjuda ens motorvärmare uttag då med ditt resonemang?! Gäller även andra förmåner som gratis kaffe osv...
Bonddieseln i Sverige är vanlig diesel numera, den gröna är endast för stationära anläggningar sedan några år tillbaka, enda skillnaden är att man kan som jord/skogsbrukare få en mindre subvention om man använder fossil diesel och inte miljödiesel, detta infördes under den senaste rödgröna regeringen...

kisumisu
M maxmsm skrev:
För ett par vintrar sedan så hade vi ett elpris på 8kr/Kwh stundtals hos oss i söder..

Den röda dieseln är väl tillåten i Sverige eller blev den stoppad för fordon som den svenska gröndieseln?
Jo det är en helt annan sak, men tom då kan man ju betala med t ex swish vad de kostar då. Fast då kanske det billigare snabbladda på macken? Eller var det sådana priser överallt?

Nix det har regeringen gjort olagligt för längesedan! Var lagligt förut, var tom lagligt köra en svenskreggad bil i Finland med det i tanken, men det var ännu längre tillbaka i tiden! Här var faktist mina laddtillåtande släktingar (som tom låter mig gratisladda när jag på besök) lite småsura på mig när jag körde med de i tanken 😂

Dock bet sig finnarna rejält sig i svansen när dom började anmäla svenska bilister. Mack efter mack har fått lägga ner sin verksamhet. Bara i Torneå har det rivits minst 2 mackar under 10års tid.

Vet ej vad böterna i Sverige ligger, men Finland har enorma straff så man vill ju gärna inte använda det nå mer! Dessutom är det ingen stor ekonomisk vinst i det heller idag. Dock har jag hört om nåt som heter Blådiesel och skall än idag vara rätt billigt? Men det är nåt bara fartygsägare kan köpa? Vet faktist inte så mycket om det om jag ska vara ärlig så kan vara rena hörsägen och påhitt...

Har heller inget behov av det själv. Då jag elektrifierat fordonen och bytt bort oljepanna för längesedan (visserligen mitt förra hus, men började då vedelda där).

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det där att något som har hänt ett antal gånger tidigare och ansetts vara ganska normalt kan symboliseras med nedan bild:

[bild]

En jäkla skillnad i uttryck, 30 år mellan löpsedlarna....
Du vet att det där är en påhittad humorbild?

/Krille

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jo det är en helt annan sak, men tom då kan man ju betala med t ex swish vad de kostar då. Fast då kanske det billigare snabbladda på macken? Eller var det sådana priser överallt?

Nix det har regeringen gjort olagligt för längesedan! Var lagligt förut, var tom lagligt köra en svenskreggad bil i Finland med det i tanken, men det var ännu längre tillbaka i tiden! Här var faktist mina laddtillåtande släktingar (som tom låter mig gratisladda när jag på besök) lite småsura på mig när jag körde med de i tanken 😂

Vet ej vad böterna i Sverige ligger, men Finland har enorma straff så man vill ju gärna inte använda det nå mer! Dessutom är det ingen stor ekonomisk vinst i det heller idag. Dock har jag hört om nåt som heter Blådiesel och skall ön idag vara rätt billigt? Men det är nåt bara fartygsägare kan köpa? Vet faktist inte så mycket om det om jag ska vara ärlig så kan vara rena hörsägen...
Vi har ingen laddning på macken i byn men en vid en annan affär, där var det dessutom gratis att ladda under öppettiderna i början när sambon hade sin batteribil.

Jag vet inte heller vad böterna i Sverige är men jag har aldrig hört att någon med personbil har blivit kollad och enligt hörsägen så vågar polisen inte göra kontroller pga om de råkar spilla diesel så kan de bli anmälda för miljöbrott....

OBS OBS hörsägen!!!!!!

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du vet att det där är en påhittad humorbild?

/Krille
Nej.

• Haha
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
M maxmsm skrev:
Bonddieseln i Sverige är vanlig diesel numera, den gröna är endast för stationära anläggningar sedan några år tillbaka, enda skillnaden är att man kan som jord/skogsbrukare få en mindre subvention om man använder fossil diesel och inte miljödiesel, detta infördes under den senaste rödgröna regeringen...
Ok tack för förklaringen!

Märkligt dock att man som bonde ska betala "vägskatt"...men man har väl krånglat till det så att så få kan utnyttja det då.

M maxmsm skrev:
Nej.
Då vet du det nu när jag berättat det för dig.

/Krille

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok tack för förklaringen!

Märkligt dock att man som bonde ska betala "vägskatt"...men man har väl krånglat till det så att så få kan utnyttja det då.
I början så var den grönfärgade dieseln för arbetsfordon och 1,625kr/l billigare än vanlig diesel i byn där jag bodde på den tiden så fanns det en dieselpump med svart handtag och en pump med grönt handtag med den prisskillnaden och jag tankade mina bilar från det gröna handtaget och vid ett tillfälle så var det en annan som tankade som hade vänligheten att påpeka att jag inte fick köra en bil på detta....

K Krille4 skrev:
Då vet du det nu när jag berättat det för dig.

/Krille
Jag vet inte riktigt vem jag ska lita på i detta fallet, den som skickade bilden till mej eller dej, den som skickade bilden har jag känt i mer än 25 år.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.