44 095 läst · 1 177 svar
44k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Nu greppar du efter halmstrån - det finns väl inget som kan återvinnas fullt ut.M maxmsm skrev:
Alla studier visar att fossilbilar belastar miljön flera gånger mer än elbilar under sin livscykel.
Men visst om återvinnarna varken vill tjäna pengar eller följa reglerna, och istället bara bränner upp batterierna är det nog inte så miljövänligt 😉
/Krille
Det lite småkul när det här med bilar är så het ämne när det gäller miljö, skatter etc.K Krille4 skrev:Nu greppar du efter halmstrån - det finns väl inget som kan återvinnas fullt ut.
Alla studier visar att fossilbilar belastar miljön flera gånger mer än elbilar under sin livscykel.
Men visst om återvinnarna varken vill tjäna pengar eller följa reglerna, och istället bara bränner upp batterierna är det nog inte så miljövänligt 😉
/Krille
Ingen nånsin reagerar på t ex nya vitvaror. Vissa tom rent av köper informationen att dessa är så mycket mer miljövänligare att byta ut till moderna och låta den gamla gå till skroten.
Här pratar vi inte alls om kretskort som paijar efter garantitiden eller att det mer miljövänligare att låta den gamla hålla på tills den slocknar eller att reparera den gamla är mer miljövänligt osv!
Detsamma gäller även annan elektronik. Men bilen ska minsann repareras till vilken kostnad som helst.
Detsamma gäller belysning, ljuskvalitet spelar ingen roll bara de drar lite. Sen om det är inbyggda Kinagrejor spelar det ingen roll. Nä det är ju miljövänligt även om den håller bara 2år den drar ju så lite el....
Hur stor hävdade du att återvinningsprocenten var i ett av dina tidigare inlägg?K Krille4 skrev:Nu greppar du efter halmstrån - det finns väl inget som kan återvinnas fullt ut.
Alla studier visar att fossilbilar belastar miljön flera gånger mer än elbilar under sin livscykel.
Men visst om återvinnarna varken vill tjäna pengar eller följa reglerna, och istället bara bränner upp batterierna är det nog inte så miljövänligt 😉
/Krille
Det är inte en "dator" i moderna bilar utan ett flertal och vissa av dessa enheter som lagrar värden ska ha mycket hög säkerhet och vara avancerade så att det är svårt att ta sej in och påverka dem.kisumisu skrev:Eller så blir det ännu lättare att manipulera. Datorer kan man lura med datorer 😂
Men håller med att datorer är störande i bilar. Men dessa slipper du inte heller i nya fossilbilar.
Dock hade jag en fossilbil där om man bröt en viss krets så räknade inte digitalmätaren. Dock inget jag utnyttjade men var tvungen testa.
Tyvärr är de flesta bilar utan nånslags dator sönderrostade sen länge.
Kanske bäst bygga sin egen elbil utan dator! Sen är ju inte elbil nån ny uppfinning även om det kanske svårt hitta en som inte är uppkopplad.
Det finns många fordon kvar med mekanisk insprutning av dieseln men tyvärr så är det ett fåtal av dem som men sitter vettigt i när man nästan är 190cm lång så komforten framför datorfriheten.
Inte ens mina ca 40 år gamla MC är helt fria från ECU, tyvärr så är dessa från Kokusan Denki...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Pengarna ska väl in på något vis, men det är faktiskt inte givet (on än troligt) att all beskattningen kommer ligga kvar på vägtrafiken. Den ger ju trots allt ett rätt betydande överskott till statskassan idag, så det kan ju lika gärna bli så att det hela kompenseras med löneskatter eller moms.Intet skrev:
Det enda man nog kan vara säker på är att om det införs en km-skatt för att kompensera för förlorade intäkter på bränsleskatterna så kommer avgasbilar att beläggas med både den nya skatten och den befintliga.
Absolut så kan det ju vara.Nötegårdsgubben skrev:Pengarna ska väl in på något vis, men det är faktiskt inte givet (on än troligt) att all beskattningen kommer ligga kvar på vägtrafiken. Den ger ju trots allt ett rätt betydande överskott till statskassan idag, så det kan ju lika gärna bli så att det hela kompenseras med löneskatter eller moms.
Det enda man nog kan vara säker på är att om det införs en km-skatt för att kompensera för förlorade intäkter på bränsleskatterna så kommer avgasbilar att beläggas med både den nya skatten och den befintliga.
Eller så får vi mer liknande saker som trängselskatt och broavgifter.
På ett sätt också lite mer rättvist sätt att ta betalt. De flesta vägarna slits mest i större städer så varför ska vi i landsbygden betala för dessa vägar förutom när vi använder dessa?
När det gäller allt annat som man idag tar skatten från bilar är ju också fel. Vore ju bättre om det tog på just lönen och inkomster.
Som vissa kanske märker är oftast dessa diskussioner bara ren avundsjuka. Det pratas om att man ska ge gäster gratis bensin och jämför det med el. På jobbet jämförs det med att sno från arbetsplatsen eller som förmån som bara måste beskattas. Här kommer den typiska janten fram.
Sen kan man ju dra det i helt absurdum att man får inte ens ladda sin mobiltelefon med jobbets el. Var väl nåt sånt i Danmark om jag inte minns fel?
Men visst man kan ju vara teknikfientlig. Men sen förstår jag inte hur dessa människor ändå vill ha smarta hem och liknande saker när bilens teknik måste alltid vara densamma på drivmedel?!
Redigerat:
Sista tiden har det en hel del artiklar om extremväder. I närtid var det översvämningarna i södra Spanien. Klimatologerna ser en betydande koppling till vårt varmare klimat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Vägar slits lika mycket per fordon i stad som i landsbygd. Dock finns det län (jag vet att Kalmar län är ett sånt) där man på länsnivå får tillbaka väsentligt mindre än man betalar in. Men om det är en orättvisa eller om det länets trafik skapar mer nyttjande av andra läns trafik än tvärtom vet jag inte. Men jag kan tänka mig att län som Östergötland och Västmanland har betydligt större andel genomfartstrafik än Kalmar.kisumisu skrev:
Så är det säkert då inte bara biltrafik påverkar.Nötegårdsgubben skrev:Vägar slits lika mycket per fordon i stad som i landsbygd. Dock finns det län (jag vet att Kalmar län är ett sånt) där man på länsnivå får tillbaka väsentligt mindre än man betalar in. Men om det är en orättvisa eller om det länets trafik skapar mer nyttjande av andra läns trafik än tvärtom vet jag inte. Men jag kan tänka mig att län som Östergötland och Västmanland har betydligt större andel genomfartstrafik än Kalmar.
Var lite halvt ironi det jag skrev lite åt just jantehållet. Sen är det ju lite sant också våra vägar i mindre samhällen får ha legat efter och finns en massa potthål som bara i bästa fall snabblagas år efter år utan att fixas ordentligt.
Man skyller från myndigheters håll på våran extrem väder i Norrland. Ändå så ser vägarna helt annorlunda ut på andra sidan gränsen som har samma klimat (Finland). Visserligen kostar BENSIN och DIESEL mer där (ca 22kr litern när jag sist kollade) och ironiskt nog är EL ännu billigare på allmänna stolpar där än i Sverige (kostar ca 2-3kr kwh även på snabbladdare). Vad jag förstått är elbilar helt skattebefriade, dock känner jag ingen där som har elbil. Hade just diskussionen med en släkting som undrade lite samma saker att hur får vägverket in pengar. Har i nyheter pratats om just km skatt. Att samtliga bilar ska ha nån gps enhet även riktigt gamla fossilbilar.
Sen har ju såklart även kommuner ett visst ansvar. Så ja här kan man ju fråga hur mycket av bilskattepengar läggs in på just bilvägar och bilismen eller är det alla mer och mer avancerade fartkameror miljonerna går till? Det här sistnämda borde man istället satsa på att göra själva vägarna säkrare och riktiga poliser istället.
Redigerat:
Fast vad är skillnaden. Om jag jobbar hos en bonde och fyller min dieselbil från hans stora dieseltank på gården. Eller ifall jag kopplar in min elbil på hans eluttag. Vad är skillnaden? Det ena verkar du tycka är ok, men inte det andra.kisumisu skrev:
Angående extremvädret i Spanien finns liknande vädersituationer beskrivna i området sedan 1200-talet. Så att det händer extrema skyfall där behöver nödvändigtvis inte ha med någon klimatförändring att göra.trähandtag skrev:
Blir som med torkan 2018. Då såg man i uttorkade flodbäddar i Tyskland markeringar från förr över lika låga vattennivåer, men det6 förklarades ju också med klimatförändringar. Varje gång det sker en naturkatastrof nu för tiden så är det klimatförändringarnas fel, trots att jorden alltid upplevt massor med naturkatastrofer.
Att det inträffat olika vädersituationer vid den spanska kusten genom tiderna är självklart men jag har sökt och tyvärr inte hittat något som kan definieras som liknande. Det enda jag hittade var Klimatupplysningen som tog upp ämnet men tyvärr är det inget jag sätter tilltro till, slutade läsa denna skeptikerblogg när Maggie Thauersköld blev alltför yvig för 15 år? sedan.L lbgu skrev:
Kan du hänvisa till var jag kan hitta dessa uppgifter, går bra även med litteratur.
Såg ett TV-program om översvämningar i Tyskland. Detta var innan varje inslag om väder och naturkatastrofer avslutades med -"på grund av klimatförändringarna".L lbgu skrev:Angående extremvädret i Spanien finns liknande vädersituationer beskrivna i området sedan 1200-talet. Så att det händer extrema skyfall där behöver nödvändigtvis inte ha med någon klimatförändring att göra.
Blir som med torkan 2018. Då såg man i uttorkade flodbäddar i Tyskland markeringar från förr över lika låga vattennivåer, men det6 förklarades ju också med klimatförändringar. Varje gång det sker en naturkatastrof nu för tiden så är det klimatförändringarnas fel, trots att jorden alltid upplevt massor med naturkatastrofer.
Då. När man inte förstod bättre, skylldes översvämningarna på att de översvämmade områdena hade så stora arealer hårdgjorda ytor som inte släppte igenom regnvattnet. Istället rann det i rör och kanaler rakt ut i floden med känt resultat. Det var som sagt var före den globala uppvärmningen. Nu vet vi bättre. Asfalterade städer påverkar inte markens förmåga att absorbera regn.
Kan vara likadant i Spanien. Nerhuggna skogar på sluttningarna, kulverterade bäckar och åar, bebyggelse där det tidigare var små sjöar etc.