44 099 läst · 1 177 svar
44k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Mycket bra!M maxmsm skrev:
Men även den kräver sitt underhåll speciellt om den ej behövs ofta. Därför är det bättre ha inbyggt i bilen som man använder som inte bara står månader oanvänt!
Du tänker inte att skatt på fossila bränslen är högre än på el och batterier?Thomas_snickare skrev:frågan är felställd, frågan borde vara, tror du att köpa en elbil och betala mer i skatt kommer att ge färre skyfall, mindre blåst och mer välmående korallrev?
Grön omställning är ett sätt att öka skatteuttaget på folket, i alla tider har makten försökt att hitta på nya och kreativa sätt att beskatta människor.
Men roligast av allt är ändå alla elbilister som åker runt och känner sig duktiga 😂
Några frågor att ställa sig om man känner igen sig i ovan
1. Hur går tillverkningen till av batterier?
2. Hur fraktas batterierna till konsument?
3. Var tillverkas bilen?
4. Hur fraktas bilen till konsument?
Bonus fråga: Hur många nya kolkraftverk byggs i Kina varje år
Bonus fråga 2:
Och om man trots allt detta fortfarande tror att en svensk bilförare kan påverka CO2 halten i atmosfären; hur stor del av det totala CO2 utsläppen kommer från Sveriges bilister?
Elbilen är ett nollsummespel, det som minskar här, ökar vid tillverkningen och frakten.
Jag har känslan av att skatteuttaget är högre på fossilbilar än elbilar.
Jag kör elverket någon gång i månaden så att jag vet att det kommer att starta vid behov och använder ordentlig bensin med en tillsats i tanken som gör att det inte ska slagga igen bränslesystemet.kisumisu skrev:
Ok. Det bra!M maxmsm skrev:
Det är också bra om man har plats och kan köra generator utan att störa grannarna. Men alla kan inte det.
Sen är det för de flesta väldigt sällan det är strömavbrott. Men när det väl kommer är det inte kul.
Såklart gäller det ju att även hålla bilen någorlunda fullt laddat för att det skall fungera.
Grannen rakt över skulle bara våga säja något när de har låtit sina ungar ligga och köra trimmade moppar på nätterna i flera år utan att de har tagit sitt ansvar som föräldrar....kisumisu skrev:Ok. Det bra!
Det är också bra om man har plats och kan köra generator utan att störa grannarna. Men alla kan inte det.
Sen är det för de flesta väldigt sällan det är strömavbrott. Men när det väl kommer är det inte kul.
Såklart gäller det ju att även hålla bilen någorlunda fullt laddat för att det skall fungera.
Nä - finns hur många livscykelanalyser som helst gjorda gällande elbilar som alla som motbevisar det "nollsummespel" som du beskriver.Thomas_snickare skrev:frågan är felställd, frågan borde vara, tror du att köpa en elbil och betala mer i skatt kommer att ge färre skyfall, mindre blåst och mer välmående korallrev?
Grön omställning är ett sätt att öka skatteuttaget på folket, i alla tider har makten försökt att hitta på nya och kreativa sätt att beskatta människor.
Men roligast av allt är ändå alla elbilister som åker runt och känner sig duktiga 😂
Några frågor att ställa sig om man känner igen sig i ovan
1. Hur går tillverkningen till av batterier?
2. Hur fraktas batterierna till konsument?
3. Var tillverkas bilen?
4. Hur fraktas bilen till konsument?
Bonus fråga: Hur många nya kolkraftverk byggs i Kina varje år
Bonus fråga 2:
Och om man trots allt detta fortfarande tror att en svensk bilförare kan påverka CO2 halten i atmosfären; hur stor del av det totala CO2 utsläppen kommer från Sveriges bilister?
Elbilen är ett nollsummespel, det som minskar här, ökar vid tillverkningen och frakten.
Frågorna ovan är redan ställda och besvarade flertalet gånger - enkelt att söka fram om man vill ha fakta istället för att sprida myter.🙂
/Krille
De flesta experterna verkar vara överens om att det du anser är "gift" i själva verket är en lönsam återvinning. Så jag förstår inte riktigt ditt resonemang.M maxmsm skrev:
/Krille
Inte experten som finns i filmen i inlägg 951, kolla vid 4:40 in i filmen.K Krille4 skrev:
Citat:
"Batteriet inte kan återanvändas eller återvinnas fullt ut"
Vad är det som säjer att det inte skulle vara en lönsam affär att återvinna gift?
Gift kan vara mycket dyrt.
Tror du att den låga körkostnaden för batteribilar kommer att bestå när mängden fossila bränslen minskar i försäljning(läs skatteuttaget)?G gaidin skrev:
Det finns åtskilliga partier i Sverige som gärna höjer skatter för att bättra på finanserna, ingen nämnd och ingen glömd.
Någon höjdare på ett av utbildningshögsätena i Göteborgsområdet ansåg för ett par år sedan att fordonsskatten skulle delas upp i 3 delar.
1. Utsläppen.
2. Motorstyrkan.
3. Vikten.
Vad tror du att detta skulle innebära för batteribilarnas fordonsskatt?
Kilometerskatt kommer att komma (tillbaks)
Det här retar mig lite , många , dom flesta elbilsägare påpekar gärna hur billigt dom kör men tar aldrig upp var skatten ska komma ifrån när fossilt är utfasad.
Självklart törs inte politikerna klappa till nu det skulle döda försäljningen helt.
Men när tillräckligt många bytt är det lika säkert som Amen i kyrkan att dom nya bilarna får axla bördan.
Vän av ordning kanske tycker det är helt i sin ordning..kan det vara men sluta snacka om att köra elbil är så billigt och räkna in den kommande skatten i kalkylen.
Det här retar mig lite , många , dom flesta elbilsägare påpekar gärna hur billigt dom kör men tar aldrig upp var skatten ska komma ifrån när fossilt är utfasad.
Självklart törs inte politikerna klappa till nu det skulle döda försäljningen helt.
Men när tillräckligt många bytt är det lika säkert som Amen i kyrkan att dom nya bilarna får axla bördan.
Vän av ordning kanske tycker det är helt i sin ordning..kan det vara men sluta snacka om att köra elbil är så billigt och räkna in den kommande skatten i kalkylen.
När man hade km-skatt på dieselbilarna förr så var det ett mekaniskt system som inte var svårt att manipulera vilket troligen är betydligt svårare för de digitala system som dagens bilar har.N najaden skrev:Kilometerskatt kommer att komma (tillbaks)
Det här retar mig lite , många , dom flesta elbilsägare påpekar gärna hur billigt dom kör men tar aldrig upp var skatten ska komma ifrån när fossilt är utfasad.
Självklart törs inte politikerna klappa till nu det skulle döda försäljningen helt.
Men när tillräckligt många bytt är det lika säkert som Amen i kyrkan att dom nya bilarna får axla bördan.
Vän av ordning kanske tycker det är helt i sin ordning..kan det vara men sluta snacka om att köra elbil är så billigt och räkna in den kommande skatten i kalkylen.
Senaste företaget jag arbetade på så hade jag en arbetskamrat som berättade att han hade laddat sin bil hemma under helgen när det var negativt elpris och då alltså hade fått betalt för att ladda sin bil, när jag då påpekade att han inte alls hade fått betalt för att ladda utan han hade fått betala alla överföringsavgifter och skatter och moms ovanpå det hela så blev han sur som fan...
Eller så blir det ännu lättare att manipulera. Datorer kan man lura med datorer 😂M maxmsm skrev:När man hade km-skatt på dieselbilarna förr så var det ett mekaniskt system som inte var svårt att manipulera vilket troligen är betydligt svårare för de digitala system som dagens bilar har.
Senaste företaget jag arbetade på så hade jag en arbetskamrat som berättade att han hade laddat sin bil hemma under helgen när det var negativt elpris och då alltså hade fått betalt för att ladda sin bil, när jag då påpekade att han inte alls hade fått betalt för att ladda utan han hade fått betala alla överföringsavgifter och skatter och moms ovanpå det hela så blev han sur som fan...
Men håller med att datorer är störande i bilar. Men dessa slipper du inte heller i nya fossilbilar.
Dock hade jag en fossilbil där om man bröt en viss krets så räknade inte digitalmätaren. Dock inget jag utnyttjade men var tvungen testa.
Tyvärr är de flesta bilar utan nånslags dator sönderrostade sen länge.
Kanske bäst bygga sin egen elbil utan dator! Sen är ju inte elbil nån ny uppfinning även om det kanske svårt hitta en som inte är uppkopplad.
Redigerat: