Tror du på global uppvärmning?

• Ja

730 Röster 73,9%
  • Nej

216 Röster 21,9%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    988
A
K Krille4 skrev:
Eftersom lönsamheten blir högre om återvinningen blir 100 ggr högre känns de väl rimligt att lönsamheten gör att återvinningen fungerar bättre. Eller tror du återvinningen fungerar bättre genom att det är dålig lönsamhet och enda sättet att bli lönsam är att fuska? Think Pink som du tar upp är ju ett jättebra exempel på det - enda sättet att få lönsamhet i branschen var helt enkelt att fuska i stor skala.

Men ditt inlägg gällde ju återvinningen av fossilbilar jämfört med elbilar - men jag antar att du där litar till 100% på att ingen som återvinner fossilbilar fuskar?

Ditt inlägg om i3 är ju helt irrelevant för frågan om återvinning och global uppvärmning - men en snabb googling ger svaret att det stämmer men också att det finns firmor som byter ut celler för ungefär 10% av den kostnaden.

Jag väntar fortfarande på fakta som bevisar ditt påstående nu när du själv fått så många svar på dina frågor😉

/Krille
Think Pink fuskade för att det var bättre lönsamhet att gräva ner eller sätta eld på skräpet, det finns många i samma bransch som inte fuskar.

Nej, jag vet att det har fuskats en hel del i den branschen och görs fortfarande men de blir färre hela tiden, jag har själv anmält en fuskare som nu inte finns kvar längre.

Nu är jag inte säker på vilket påstående du avser....

BirgitS
D Dilato skrev:
Det är sant, det var mycket tidigare.

För ungefär 8000 år sedan nåddes den högsta medeltemperaturen i Sverige.
Då var det så varmt att det fanns pelikaner i det som nu är södra Sverige.

Efter hand sjönk temperaturen igen.

För cirka 3000 år sedan var det fortfarande varmare än det är idag.
[länk]
Det fanns pelikaner i parken bredvid Malmöhus när jag var barn.

Om vi lämnar Sveriges lokala klimat och tittar på det globala i stället så ser det ut så här:
Diagram över global temperaturförändring från 22,000 år sedan till idag, visar en kraftig ökning på 1900-talet och temperaturvariationer över årtusenden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://phys.org/news/2021-11-global-temperatures-years-today-unprecedented.html
Observera att X-skalan ändras för 1000 år sen så att det ska gå att se vad som hänt sen dess.
Grafen börjar ungefär då senaste istiden hade störst istäcke.
För ungefär 18000 år sen hade den senaste istiden sin största utbredning.

Alltså global temperatur som varierar väldigt lite från ungefär 8000 år sen till ungefär mitten på 1900-talet, men då sticker det upp väldigt fort men ungefär 1 grad på 100 år. Vid de tidigare temperaturökningarna under den tidsperioden tar det typ 1000 år för temperaturen att ändras 1 grad.

Redigerat:
  • Gilla
robhol och 5 till
  • Laddar…
K
maxmsm skrev:
Think Pink fuskade för att det var bättre lönsamhet att gräva ner eller sätta eld på skräpet, det finns många i samma bransch som inte fuskar.

Nej, jag vet att det har fuskats en hel del i den branschen och görs fortfarande men de blir färre hela tiden, jag har själv anmält en fuskare som nu inte finns kvar längre.

Nu är jag inte säker på vilket påstående du avser....
Påståendet är ditt inlägg som jag kopierade in direkt under frågan (kanske försvann på något sätt när du svarade men jag ser det fortfarande i mitt inlägg?):

maxmsm skrev:
Och när din bil har nått sin tekniska livslängd(mycket snabbare än min) så kommer det att belasta vår miljö mycket hårdare än vad min gör med en massa giftiga utsläpp som följd när den skrotas(återvinns).

BirgitS BirgitS skrev:
Vid de tidigare temperaturökningarna under den tidsperioden tar det typ 1000 år för temperaturen att ändras 1 grad.
Det är väl där problemet ligger, vi (naturen) hinner inte anpassa oss till förändringen.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Det är väl där problemet ligger, vi (naturen) hinner inte anpassa oss till förändringen.
Precis

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Påståendet är ditt inlägg som jag kopierade in direkt under frågan (kanske försvann på något sätt när du svarade men jag ser det fortfarande i mitt inlägg?):
Ok, det är vad framtiden kommer att visa med utsläppen vid återvinningen, ingen länk går att få fram i dagsläget, jag gissar att du håller med mej om att det finns mycket mer gift i din bil när den ska återvinnas än vad det finns i min.

Köp inte prylar från Kina producerade med kol i usel kvalitet och fraktade över halva jordklotet.

Det är nog det bästa man kan göra som privatperson.

Edit
Tror man inte på den globala uppvärmningen från växthusgaser skulle jag rekommendera vidare utbildning, gärna inom det naturvetenskapliga området, t.ex. på komvux.

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
A
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
maxmsm skrev:
Jag har barn som det är runt 70 mil tor för att hälsa på och då funkar det inte att stanna och ladda, skulle batterierna bli bättre så att man utan problem kan kör 100mil på en laddning så börjar det bli intressant.
Om det är 35mil enkelväg borde du ju komma fram med en laddning i alla fall sommartid?!

Jag var på en enkel resa 110mil med elbilen. Där kan jag erkänna att det var jobbigt då min bil inte tar heller laddning så fort. Sen blev det inte heller så billigt, då det är dyrt ladda på allmänna platser i Sverige.

Men besöker jag släkten i Finland blir det en enkel resa på 40mil. Skulle just o just komma fram men chansar dock inte. Men Finland är det dock billigt att ladda och där är bensinen än dyrare än i Sverige dessutom 😉 så stannar en gång o laddar, brukar annars också stanna äta lunch eller middag. Sen behöver jag inte ladda fullt då heller, laddar resten när jag är framme på destinationen.

Visst kan det vara bökigt hålla på med "mormorsladdare" hos folk som inte har ordentlig laddbox. Som fallet är hos min släkt. Men det går om man ändå stannar närmare en vecka eller längre tid, så då kan det ta sin tid gör inget.

Ps. Kom på att du skrev att din fru inte kommer så långt med en laddning. Är det en väldigt gammal elbil hon äger?

Utvecklingen har gått väldigt fort fram de sista åren och lär nog förhoppningsvis gå fram ännu längre så vi får ännu bättre batterier och laddhastigheter.

Jag köpte också en bil som är lite mitt i mellan lite snikmodell men ändå inte den äldsta varianten. Kände att jag vill inte heller betala närmare en mille för en bil!
Ändå man laddar mest hemma och kör max 30mil normalt på en dag. Så klarar mig till det.

Redigerat:
E
maxmsm skrev:
Kanske ändå, man har börjat boka nu även om det inte är avslöjat var tillverkningen ska ske.
113mil på en laddning, då börjar det att likna något...

[länk]
Såg du datumet på artikeln?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A
E enoch85 skrev:
Såg du datumet på artikeln?
Ja.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
maxmsm skrev:
Kanske ändå, man har börjat boka nu även om det inte är avslöjat var tillverkningen ska ske.
113mil på en laddning, då börjar det att likna något...

[länk]
Häftigt med cabriolet elbil!

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Om det är 35mil enkelväg borde du ju komma fram med en laddning i alla fall sommartid?!

Jag var på en enkel resa 110mil med elbilen. Där kan jag erkänna att det var jobbigt då min bil inte tar heller laddning så fort. Sen blev det inte heller så billigt, då det är dyrt ladda på allmänna platser i Sverige.

Men besöker jag släkten i Finland blir det en enkel resa på 40mil. Skulle just o just komma fram men chansar dock inte. Men Finland är det dock billigt att ladda och där är bensinen än dyrare än i Sverige dessutom 😉 så stannar en gång o laddar, brukar annars också stanna äta lunch eller middag. Sen behöver jag inte ladda fullt då heller, laddar resten när jag är framme på destinationen.

Visst kan det vara bökigt hålla på med "mormorsladdare" hos folk som inte har ordentlig laddbox. Som fallet är hos min släkt. Men det går om man ändå stannar närmare en vecka eller längre tid, så då kan det ta sin tid gör inget.

Ps. Kom på att du skrev att din fru inte kommer så långt med en laddning. Är det en väldigt gammal elbil hon äger?

Utvecklingen har gått väldigt fort fram de sista åren och lär nog förhoppningsvis gå fram ännu längre så vi får ännu bättre batterier och laddhastigheter.

Jag köpte också en bil som är lite mitt i mellan lite snikmodell men ändå inte den äldsta varianten. Kände att jag vill inte heller betala närmare en mille för en bil!
Ändå man laddar mest hemma och kör max 30mil normalt på en dag. Så klarar mig till det.
Visst kommer vi fram men inte hem om jag inte plockar med mej mitt elverk....
Laddaren som jag köpt är en mobil laddare med 16A trefas handske och ställbar effekt.

Sambons bil är från -22.

A
kisumisu kisumisu skrev:
Häftigt med cabriolet elbil!
En sak till som jag gillar med detta svenskutvecklade konceptet är att det är hjulmotorer så det finns bagageutrymme både fram och bak.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.