Tror du på global uppvärmning?

• Ja

730 Röster 73,9%
  • Nej

216 Röster 21,9%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    988
A
D Dilato skrev:
1658, Karl X Gustav.
Då var jag ganska rätt på knugen åtminstone.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
returen
returen returen skrev:
vem fan orkar läsa detta dravlet
stora blajtråden med inslag av pajkastning

BirgitS
L lbgu skrev:
Så klimatet har ändrats ganska drastiskt förr utan mänsklig påverkan, fast det låter väl omöjligt i vissas öron.
U Ubbe55 skrev:
Orkar inte kolla igenom hela tråden så den här kanske finns redan.
I inslaget framgår det att när kotten hittades var det ca fyra(4) grader varmare än idag och på vikingatiden säger forskningen att det var medelhavsklimat uppe i högan nord.
Sen kom lilla istiden i slutet på 1200-talet och den höll i sig till ca 600 år så det är tur att det värmer på lite grann innan det blir kallare igen

[länk]
Globalt var det en knappt märkbar sänkning av temperaturen under den köldperioden. Så verkligen inget drastiskt.
Det är viktigt att förstå att lokala variationer inte nödvändigtvis är globala.

Nej, det var inte medelhavsklimat i Sverige på vikingatiden.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Tolkar jag ditt inlägg korrekt att det ska ha varit en liten istid från slutet av 1200-talet och 600 år framåt?
Ja, nu va jag inte med då men enl forskningen skall det ha varit så. Googla lilla istiden. Finns bilder från hamnen i Sundsvall(?) en sommar i slutet på 1800-talet på sjösättning av fartyg och det fortfarande ligger is i hamnen

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Jag har tittat på din profil tidigare och undrar hur men hinner med att a ca 4000 inlägg per år och samtidigt vara djävligt kunnig i alla frågor. Nåväl google borde fungera för dig också. 10-15 inlägg per dag året runt. Har du inget annat liv????????
Vadå? Byggahus är ju viktigt, ibland delvis ett litet beroende ;=)

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
E
maxmsm skrev:
Jag ser att du vet vem ägaren är så varför fråga?
För min del så anser jag att skriva pga deras ägare räcker bra då de flesta vet vem ägaren är.

Varför blandar du in Trump när du påstår att jag har gjort det??
Du sa att du inte köper Tesla bl.a. p.g.a. ägaren. Ägaren är Elon Musk. Jag antog att du inte gillar Elon Musk på grund av hans åsikter - där tog jag Trump som ett exempel.

Nu har vi svarat varandra 4 ggr för att konstatera detta.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det var inte medelhavsklimat i Sverige på vikingatiden.
Det är sant, det var mycket tidigare.

För ungefär 8000 år sedan nåddes den högsta medeltemperaturen i Sverige.
Då var det så varmt att det fanns pelikaner i det som nu är södra Sverige.

Efter hand sjönk temperaturen igen.

För cirka 3000 år sedan var det fortfarande varmare än det är idag.
https://historiska.se/upptack-historien/artikel/hur-var-klimatet-under-forhistorien/

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
returen
D Dilato skrev:
Det är sant, det var mycket tidigare.

För ungefär 8000 år sedan nåddes den högsta medeltemperaturen i Sverige.
Då var det så varmt att det fanns pelikaner i det som nu är södra Sverige.

Efter hand sjönk temperaturen igen.

För cirka 3000 år sedan var det fortfarande varmare än det är idag.
[länk]
Jag har varmt och fuktigt klimat i min ångugn....

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A
E enoch85 skrev:
Du sa att du inte köper Tesla bl.a. p.g.a. ägaren. Ägaren är Elon Musk. Jag antog att du inte gillar Elon Musk på grund av hans åsikter - där tog jag Trump som ett exempel.

Nu har vi svarat varandra 4 ggr för att konstatera detta.
Ditt antagande är fel vad de gör och tycker om varandra ligger helt utanför min intressesfär.

returen returen skrev:
Jag har varmt och fuktigt klimat i min ångugn....
Ångsteker du sydsvensk pelikan 🤔😇

• Haha
Intet
  • Laddar…
returen
D Dilato skrev:
Ångsteker du sydsvensk pelikan 🤔😇
hur visste du det?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
E
maxmsm skrev:
Ditt antagande är fel vad de gör och tycker om varandra ligger helt utanför min intressesfär.
Ok, men varför angav du ägaren som exempel på anledning till att du inte köper då, om det nu inte spelar någon roll? :)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
E enoch85 skrev:
Ok, men varför angav du ägaren som exempel på anledning till att du inte köper då, om det nu inte spelar någon roll? :)
Hur så?
Man kanske inte vill lufta allt på ett internetforum...

• Haha
enoch85
  • Laddar…
K
maxmsm skrev:
Just nu fungerar det enligt reglerna hävdar du men hur kommer det att fungera när utskrotningen av dessa fordon är 100ggr högre??

Kommer anläggningarna att följa reglerna och kommer kontrollinstanserna att ha tillräckliga resurser för att kolla upp detta??

Du tror inte på det jag har sett på TV angående batteriet till en i3:a??
Angående i3:an var det inte direkt att det skulle kosta en kvarts miljon att fixa batteriet genom att byta ut cellerna utan att han hade vid köpet blivit lovad att det skulle finnas riktiga utbytesbatterier att köpa för rimliga pengar när det behövdes.

Du missade att svara på min fråga.....
Eftersom lönsamheten blir högre om återvinningen blir 100 ggr högre känns de väl rimligt att lönsamheten gör att återvinningen fungerar bättre. Eller tror du återvinningen fungerar bättre genom att det är dålig lönsamhet och enda sättet att bli lönsam är att fuska? Think Pink som du tar upp är ju ett jättebra exempel på det - enda sättet att få lönsamhet i branschen var helt enkelt att fuska i stor skala.

Men ditt inlägg gällde ju återvinningen av fossilbilar jämfört med elbilar - men jag antar att du där litar till 100% på att ingen som återvinner fossilbilar fuskar?

Ditt inlägg om i3 är ju helt irrelevant för frågan om återvinning och global uppvärmning - men en snabb googling ger svaret att det stämmer men också att det finns firmor som byter ut celler för ungefär 10% av den kostnaden.

Jag väntar fortfarande på fakta som bevisar ditt påstående nu när du själv fått så många svar på dina frågor😉

maxmsm skrev:
Och när din bil har nått sin tekniska livslängd(mycket snabbare än min) så kommer det att belasta vår miljö mycket hårdare än vad min gör med en massa giftiga utsläpp som följd när den skrotas(återvinns).
/Krille

Vad är det ni (klimatförnekare) egentligen förnekar?

Att det bildas koldioxid vid förbränning av kolväten?
Att koldioxid har ett infrarött spektrum? (Alltså att koldioxid absorberar en del IR-strålning)
Att absorption av IR-strålning orsakar vibrationer i koldioxidmolekylen?
Att den ökade andelen molekylvibrationer gör att fler koldioxidmolekyler krockar med varandra?
Att molekylkrockar gör att energi frigörs som värme.
Att om värme frigörs i ett valfritt system (ex. en atmosfär) så kommer temperaturen i det systemet att öka.
Att om temperaturen i ett system ökar så borde medeltemperaturen också öka om man plottar en trend med temperatur mot tid?

Om inte den globala temperaturen höjs av att vi förbränner kolväten så har vi en fundamental brist i vår förståelse av fysik, kemi och diverse geovetenskaper. Vänligen peka ut den.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.