43 098 läst · 1 174 svar
43k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Framtiden kommer snart att bevisa att jag har rätt.K Krille4 skrev:
Nu vet jag att medlemmarna på detta forum alltid ska ha länka i parti och minut men dessa länkar kommer att bli tillgängliga i framtiden och troligen efter att jag flyttat till en annan del av världen och inte har något behov/intresse för detta forum.
Lagkrav har det funnits på många saker och det har inte skötts ordentligt ändå, Think Pink säjer det mesta och vad gäller denna återvinningen så kommer det garanterat att visa sej att historien upprepar sej.
Du skriver något som är felaktigt (utan länk till någon fakta) och kräver sedan att andra ska bevisa att du har fel. När du får bevisen så hävdar du istället att det gäller framtiden och att länkar till fakta inte är så viktiga.M maxmsm skrev:Framtiden kommer snart att bevisa att jag har rätt.
Nu vet jag att medlemmarna på detta forum alltid ska ha länka i parti och minut men dessa länkar kommer att bli tillgängliga i framtiden och troligen efter att jag flyttat till en annan del av världen och inte har något behov/intresse för detta forum.
Lagkrav har det funnits på många saker och det har inte skötts ordentligt ändå, Think Pink säjer det mesta och vad gäller denna återvinningen så kommer det garanterat att visa sej att historien upprepar sej.
/Krille
Länkar som uppvisats talar om hur det SKA vara och fungera, inte hur det kommer att vara eller fungera, jag har upplevt detta många gånger under mitt liv och som jag skrev tidigare: historien kommer att upprepa sej.K Krille4 skrev:
Jag läste för ett par år sedan en lista på vad som kallades domedagsprofetior, listan hade sin början på -60 talet och många av dessa hade en sak gemensamt, kan du gissa vad som var deras gemensamma nämnare??
Länkarna visar hur det faktiskt fungerar med tex hög återvinningdgrad redan nu. Detta baserat både på regler samt att det faktiskt är ekonomiskt lönsamt med hög återvinningsgrad.M maxmsm skrev:Länkar som uppvisats talar om hur det SKA vara och fungera, inte hur det kommer att vara eller fungera, jag har upplevt detta många gånger under mitt liv och som jag skrev tidigare: historien kommer att upprepa sej.
Jag läste för ett par år sedan en lista på vad som kallades domedagsprofetior, listan hade sin början på -60 talet och många av dessa hade en sak gemensamt, kan du gissa vad som var deras gemensamma nämnare??
Jag väntar fortfarande av någon form av fakta bakom ditt påstående. Det enda vi fått så här långt är att du någon gång sett ett reportage om att ett nytt batteri till en BMW i3 är dyrt....😉 (vilket i sig motbevisar dig då det betyder att återvinning är lönsamt om ett nytt batteri är dyrt)
/Krille
Just nu fungerar det enligt reglerna hävdar du men hur kommer det att fungera när utskrotningen av dessa fordon är 100ggr högre??K Krille4 skrev:Länkarna visar hur det faktiskt fungerar med tex hög återvinningdgrad redan nu. Detta baserat både på regler samt att det faktiskt är ekonomiskt lönsamt med hög återvinningsgrad.
Jag väntar fortfarande av någon form av fakta bakom ditt påstående. Det enda vi fått så här långt är att du någon gång sett ett reportage om att ett nytt batteri till en BMW i3 är dyrt....😉 (vilket i sig motbevisar dig då det betyder att återvinning är lönsamt om ett nytt batteri är dyrt)
/Krille
Kommer anläggningarna att följa reglerna och kommer kontrollinstanserna att ha tillräckliga resurser för att kolla upp detta??
Du tror inte på det jag har sett på TV angående batteriet till en i3:a??
Angående i3:an var det inte direkt att det skulle kosta en kvarts miljon att fixa batteriet genom att byta ut cellerna utan att han hade vid köpet blivit lovad att det skulle finnas riktiga utbytesbatterier att köpa för rimliga pengar när det behövdes.
Du missade att svara på min fråga.....
Redigerat:
Orkar inte kolla igenom hela tråden så den här kanske finns redan.
I inslaget framgår det att när kotten hittades var det ca fyra(4) grader varmare än idag och på vikingatiden säger forskningen att det var medelhavsklimat uppe i högan nord.
Sen kom lilla istiden i slutet på 1200-talet och den höll i sig till ca 600 år så det är tur att det värmer på lite grann innan det blir kallare igen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forskare-hittade-11-200-ar-gamla-kotte-i-tarna
Det stora problemet är den överbefolkning moder jord drabbats av de senaste 50 åren
I inslaget framgår det att när kotten hittades var det ca fyra(4) grader varmare än idag och på vikingatiden säger forskningen att det var medelhavsklimat uppe i högan nord.
Sen kom lilla istiden i slutet på 1200-talet och den höll i sig till ca 600 år så det är tur att det värmer på lite grann innan det blir kallare igen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forskare-hittade-11-200-ar-gamla-kotte-i-tarna
Det stora problemet är den överbefolkning moder jord drabbats av de senaste 50 åren
Sen är det intressant när man alltid drar upp att batteri är dyrt.K Krille4 skrev:Länkarna visar hur det faktiskt fungerar med tex hög återvinningdgrad redan nu. Detta baserat både på regler samt att det faktiskt är ekonomiskt lönsamt med hög återvinningsgrad.
/Krille
Det beror ju på vad man jämför med. T ex mobiltelefoner är det jä***gt dyrt att byta batteri och utföra reparationer på en Iphone! Kostar mer än en ny telefon.
Medans det finns andra noname märken där det kanske kostar 300-500kr byta.
Likaså är det väl med bilar?!
Bara för att det kostar på en Tesla att byta batteri mer än en ny Tesla så betyder det inte att alla bilmärken likadana!
Sedan lär väl även den här marknaden förändras. Batterier blir billigare och små verkstäder måste ju börja lära sig reparera elbilar om dom ska finnas kvar!
Inte är heller saker som Växellåda/koppling etc så billiga att byta och man tar en risk med en från skroten. Hade själv en Volvo där den lagade lådan höll 2 år....så är lagom trött på bilproblem. Man kan köpa bil billigt men blir inte billigt äga en fossilbil heller och då har jag nu inte ens jämfört bränslekostnader.
Redigerat:
Över 200 människor dog i de fruktansvärda översvämningarna i Valencia. Människor har förlorat sina hem och allt de äger har dränkts i kletig lera.
Denna tragik har inte hindrat Magnus Jacobsson KD att försöka vinna politiska poäng, han har delat en karta som påstås visa rivna dammar och vad resultatet blir om man gör det. Det pågår en debatt i Sverige om detta, många vill ta bort de småskaliga dammarna för att gynna fisken och annat liv som är beroende av vattnet, Jacobsson stödjer tydligen inte avvecklingen av dammarna.
Spanska faktagranskningssajten Maldita Climo har granskat påståendet och säger att det inte alls handlar om rivna dammar utan föråldrade fisk- och flodbarriärer.
Jacobsson uppger att han försökt väcka en debatt om vad som sker när dammar avvecklas och hade inte för avsikt att sprida osanning 😡
https://www.svt.se/nyheter/video/11...=WyJhc3RyaWQtdmlkZW9wbGF5bGlzdCIsInlmYW10eiJd
Denna tragik har inte hindrat Magnus Jacobsson KD att försöka vinna politiska poäng, han har delat en karta som påstås visa rivna dammar och vad resultatet blir om man gör det. Det pågår en debatt i Sverige om detta, många vill ta bort de småskaliga dammarna för att gynna fisken och annat liv som är beroende av vattnet, Jacobsson stödjer tydligen inte avvecklingen av dammarna.
Spanska faktagranskningssajten Maldita Climo har granskat påståendet och säger att det inte alls handlar om rivna dammar utan föråldrade fisk- och flodbarriärer.
Jacobsson uppger att han försökt väcka en debatt om vad som sker när dammar avvecklas och hade inte för avsikt att sprida osanning 😡
https://www.svt.se/nyheter/video/11...=WyJhc3RyaWQtdmlkZW9wbGF5bGlzdCIsInlmYW10eiJd
Tolkar jag ditt inlägg korrekt att det ska ha varit en liten istid från slutet av 1200-talet och 600 år framåt?U Ubbe55 skrev:Orkar inte kolla igenom hela tråden så den här kanske finns redan.
[länk]
Det kallas lilla istiden. Men det betyder ju inte att det låg inlandsis. Men det var några grader kallare. På tavlor från 15-1600-talet av holländska konstnärer är det ofta vintermotiv skridskoåkare t.ex.M maxmsm skrev:
Så klimatet har ändrats ganska drastiskt förr utan mänsklig påverkan, fast det låter väl omöjligt i vissas öron.
Ok, jag fick lära mej i skolan(ingen länk) att vi hade en liten istid från ca 1645-1715 men det kanske inte stämmer längre?L lbgu skrev:Det kallas lilla istiden. Men det betyder ju inte att det låg inlandsis. Men det var några grader kallare. På tavlor från 15-1600-talet av holländska konstnärer är det ofta vintermotiv skridskoåkare t.ex.
Så klimatet har ändrats ganska drastiskt förr utan mänsklig påverkan, fast det låter väl omöjligt i vissas öron.
Dina årtal verkar inte stämma?M maxmsm skrev:
Wikipedia
Perioden varade olika länge i olika regioner men definieras ofta som från omkring år 1350 till omkring 1850, alternativt mellan 1430 och 1850 eller från 1500-talet till mitten av 1800-talet.
Tre särskilt kalla perioder kan urskiljas: mitten av 1300-talet, cirka 1570–1710 och cirka 1790–1880.
Nejdå, det är nog en missuppfattning från din sida. Jag vet förstås inte vem du menar med "vissa" men jag antar att det är de som har följt klimatfrågan under många år och är ordentligt pålästa i ämnet. Det syns ju tydligt här i tråden vem som besitter kunskap - att klimatet förändras och alltid gjort det är ingen nyhet, nyheten är att det aldrig gått så snabbt som den klimatförändring vi människor har skapat. Det är snabbheten som är farlig, naturen hinner inte anpassa sig och utan natur klarar sig inte Homo sapiens. Planeten överlever som den alltid har gjort, bara i en annan skepnad.L lbgu skrev:
Det finns massor av god litteratur i ämnet bl.a. denna, rekommenderas!
https://www.adlibris.com/se/bok/klimatet-och-manniskan-under-12000-ar-9789175043234
Ok, detta var i samband med att Kalle X(?) gick över Stora Bält med sina gubbar för att piska lite danskar.D Dilato skrev:Dina årtal verkar inte stämma?
Wikipedia
Perioden varade olika länge i olika regioner men definieras ofta som från omkring år 1350 till omkring 1850, alternativt mellan 1430 och 1850 eller från 1500-talet till mitten av 1800-talet.
Tre särskilt kalla perioder kan urskiljas: mitten av 1300-talet, cirka 1570–1710 och cirka 1790–1880.