45 470 läst · 1 177 svar
45k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Hmm.är Norge diktatur som vi importerar mycket utav eller uk fast dom vill lägga ner så att vi måste importera mer från "skurkstater"kisumisu skrev:Absolut är det ju så.
Alla bilar har också sina för och nackdelar.
Jag tror också alla typerna behövs.
Själv föredrar jag dock el av den anledningen att
Vi har energi i Sverige.
El går att framställa just på flera olika vis.
När det kommer till Gas, Bensin, Diesel så är vi beroende av diktatur länder!
När det kommer till t ex Vätgas är vi återligen beroende av tankningsstationer dvs priset är vad som står i tanken. Men visst här är det ju också lite hur man bor eller hur pass generös arbetsgivare man har.
Bor man i eget hus eller har en vettig hyresbolag/brf/arbetsgivare som INTE tar 4kr+ kWh så blir elbil billigare köra med!
Då har jag satt överpris 1.5 i realiteten var elen i min box ännu billigare vid tidpunkten.
[bild][bild]
Visst kanske inte helt rättvis jämförelse då bilar drar mer när det kallt.
Men Augusti månad körde jag mest bil så tog den dyraste elbilsmånaden.
Varför påpekar alltid elbilsägare att det är så billigt att köra på el?
Mindre skatt från fossilt..var ska degen tas in..?
Jo som jag skrev tidigare.. Usa är nuvarande största producent..det där med skurkstater är lite förlegat..
Redigerat:
Och eftersom systemet bygger på kortsiktighet så blir det självklart så. Val vart 4:e år.BirgitS skrev:
Det är helt uppenbart att vi har.BirgitS skrev:
Vad privata företag gör är upp till dem. Jag tycker bara att politiker inte ska få så bra villkor att det lockar folk att bli politiker bara för att det är så bra förmåner, tror man får fel folk då. Hade det inte varit så mycket förmåner så hade nog fler politiker vågat ta obekväma beslut som riskerar att göra det svårt att återväljas.BirgitS skrev:
Kanske mer på löner?!N najaden skrev:Hmm.är Norge diktatur som vi importerar mycket utav eller uk fast dom vill lägga ner så att vi måste importera mer från "skurkstater"
Varför påpekar alltid elbilsägare att det är så billigt att köra på el?
Mindre skatt från fossilt..var ska degen tas in..?
Jo som jag skrev tidigare.. Usa är nuvarande största producent..det där med skurkstater är lite förlegat..
Varför är det jämt bilister och småhusägare som skall stå för välfärden?!
Bil har alltid varit dyr att köra i Sverige, skatt, priser på drivmedel, priset på service (elbilar kräver mindre service, även om vissa bilmärken såklart försöker utnyttja där och tar ockerpriser för byte av luftfilter).
Hmm USA .. inga kommentarer.
Är inga änglar där heller. Där vill man ju också styra världen helt efter deras tycke.
Sen har jag inget emot Norge. Älskar det landet men även där har politiken gjort sitt allt är svindyrt och tom norrmännen säger att staten är snål när det finns oljepengar man inte använder till vanlig befolkning.
Kritisera får man inte heller speciellt Usa, censur censur precis som vissa öststater!
Utan att bli för politiskt nu klart man även undrar vissa saker i EU. Men då är EU ändå mer vettig på många saker!
Men även inom EU har man nu börjat motsätta sig för elbilar.
Man är oroliga över import av Kinabilar javisst men varför var man inte lika oroad då när t ex Ericsson och Nokia dog pga kinatelefoner?!
Dessutom är Saab död och likaså kan man nästan säga om Volvo.
Bara för att det börjar nu gå dåligt för Peugeot, Volkswagen etc så ska importtullar och allt möjligt in!
Sen är ju politiken lite rolig och hur lättlurade vissa är också. Som en viss herre i Sverige "ska det verkligen kosta såhär mycket tanka en Volvo....".
Hade bensin diesel gått ner till 10kr/L hade man ju reagerat men inget som lyckades där direkt!
Jaja den här tråden handlar ju kanske mer om miljön.
Där kan man åtminstone säga att elbilar påverkar närmiljön i alla fall positivt inga avgaser och brummande bilar längs gatorna 👌
En sak jag dock undrar varför har inte EU förbjudit bensingräsklippare när det redan finns fullgoda alternativ?! Låter och har inga som helst avgasrening etc.
Redigerat:
Jag har ett lite udda arbete idag, jag hyrs ut till företag som behöver friska ögon och var under drygt 6 månader uthyrd till ett företag där samtliga anställda kunde ladda sina batteribilar gratis och jag fick frågan om jag var intresserad av att stanna för man ansåg att man kunde behöva mina tjänster under ett par år för en större genomgång och jag tackade nej med motivationen att dels så jag trivs utmärkt med att variera mej och jobba med olika saker och se olika typer av produktioner och dels var för långt och dyrt att pendla dit och då fick jag veta att personalen fick ladda gratis och då påpekade jag att elbilar kostade för mycket i inköp och jag hade inget intresse av att lägga kanske 500 000:- på att byta min fullt fungerande dieselbil mot en bil som inte är möjlig att göra snabba långkörningar med utan att ta en lågpaus för att ladda utmed vägen till vad jag har hört en hög kostnad.kisumisu skrev:Absolut är det ju så.
Alla bilar har också sina för och nackdelar.
Jag tror också alla typerna behövs.
Själv föredrar jag dock el av den anledningen att
Vi har energi i Sverige.
El går att framställa just på flera olika vis.
När det kommer till Gas, Bensin, Diesel så är vi beroende av diktatur länder!
När det kommer till t ex Vätgas är vi återligen beroende av tankningsstationer dvs priset är vad som står i tanken. Men visst här är det ju också lite hur man bor eller hur pass generös arbetsgivare man har.
Bor man i eget hus eller har en vettig hyresbolag/brf/arbetsgivare som INTE tar 4kr+ kWh så blir elbil billigare köra med!
Då har jag satt överpris 1.5 i realiteten var elen i min box ännu billigare vid tidpunkten.
[bild][bild]
Visst kanske inte helt rättvis jämförelse då bilar drar mer när det kallt.
Men Augusti månad körde jag mest bil så tog den dyraste elbilsmånaden.
Jävla lång mening....
Jo därför jag säger att olika bilar behövs!maxmsm skrev:Jag har ett lite udda arbete idag, jag hyrs ut till företag som behöver friska ögon och var under drygt 6 månader uthyrd till ett företag där samtliga anställda kunde ladda sina batteribilar gratis och jag fick frågan om jag var intresserad av att stanna för man ansåg att man kunde behöva mina tjänster under ett par år för en större genomgång och jag tackade nej med motivationen att dels så jag trivs utmärkt med att variera mej och jobba med olika saker och se olika typer av produktioner och dels var för långt och dyrt att pendla dit och då fick jag veta att personalen fick ladda gratis och då påpekade jag att elbilar kostade för mycket i inköp och jag hade inget intresse av att lägga kanske 500 000:- på att byta min fullt fungerande dieselbil mot en bil som inte är möjlig att göra snabba långkörningar med utan att ta en lågpaus för att ladda utmed vägen till vad jag har hört en hög kostnad.
Jävla lång mening....
Men att vanliga Svenssons gnäller över elbilar när dom inte ens ägt en blir man bara sur över!
Sen att man köper och byter bilar stup i kvarten men gnäller att en elbil är för dyr i inköp. Jag var den sista i släkten och vänskapskretsen som nu bytte bil.
Hade bilar som var 20+år gamla, många tom påpekade "är det inte dags köpa nåt nytt". Tillslut blev det för dyrt laga dessa och då hoppade jag direkt till eldrift.
Eller direkt är kanske att ta i...blev ju pluginhybrid först. Men där fick jag smaken för eldrift.
Till tex stadskörning och kortare pendling 10-20mil om dan är dom helt perfekta! Även bättre än hybrid då man klarar sig helt på eldrift från punkt A - B - A....
Däremot långkörning tar jag hybriden! Blir som sagt mycket laddande, väntande och priserna laddstolpar tar gör att hybriden i princip samma pris att köra dessa sträckor!
Sen är kanske inte alla vana med billiga priser och då kan man ju mjölka som bensinbolagen gör!
Jag körde ju en lång tid med finska polttoöljy som kostade ca 5kr litern. Så är väl mer van att köra billigt 😂
Redigerat:
Dyra i inköp ja, men det är ju vad du spara över tid som gör det till en bra affär.maxmsm skrev:Jag har ett lite udda arbete idag, jag hyrs ut till företag som behöver friska ögon och var under drygt 6 månader uthyrd till ett företag där samtliga anställda kunde ladda sina batteribilar gratis och jag fick frågan om jag var intresserad av att stanna för man ansåg att man kunde behöva mina tjänster under ett par år för en större genomgång och jag tackade nej med motivationen att dels så jag trivs utmärkt med att variera mej och jobba med olika saker och se olika typer av produktioner och dels var för långt och dyrt att pendla dit och då fick jag veta att personalen fick ladda gratis och då påpekade jag att elbilar kostade för mycket i inköp och jag hade inget intresse av att lägga kanske 500 000:- på att byta min fullt fungerande dieselbil mot en bil som inte är möjlig att göra snabba långkörningar med utan att ta en lågpaus för att ladda utmed vägen till vad jag har hört en hög kostnad.
Jävla lång mening....
Bara under 2023 sparade jag ca 17 000 kr i bränsle. Den sommaren körde vi ner till Italien, därav lite högre andel Supercharger, och normalt sett kör jag bara 2500 mil per år. Besparingen blir ju faktiskt större desto längre du kör.
Sen för att inte tala om service, som är obefintlig. Inga oljebyten eller liknande som måste göras.
Med min kan du ha ca 25-30 mil till jobbet, och ändå klara dig fram och tillbaka.
Sambon har en batteribil och är efter drygt 2 år inte nöjd och har försökt att sälja möget utan framgång, WTLP värdet är en ren jävla bluff, det heter att man inte ska ladda över 80% men inte ens om man laddar den till 100% så kommer man i närheten av WLTP värdet.kisumisu skrev:Jo därför jag säger att olika bilar behövs!
Men att vanliga Svenssons gnäller över elbilar när dom inte ens ägt en blir man bara sur över!
Sen att man köper och byter bilar stup i kvarten men gnäller att en elbil är för dyr i inköp. Jag var den sista i släkten och vänskapskretsen som nu nytte bil.
Hade bilar som var 20+år gamla, många tom påpekade "är det inte dags köpa nåt nytt". Tillslut blev det för dyrt laga dessa och då hoppade jag direkt till eldrift.
Eller direkt är kanske att ta i...blev ju pluginhybrid först.
Till tex stadskörning och kortare pendling 10-20mil om dan är dom helt perfekta! Även bättre än hybrid då man klarar sig helt på eldrift från punkt A - B - A....
Jag skulle kunna tänka mej en laddhybrid när de går minst 150 km på en laddning, manuell låda, minst 1500kg släp och en dieselmotor liknande den jag har i min ena bil, en 1,6 TDI på 150hk, med den så kan jag(med 5 vxl låda) komma ner till precis över 0,3l/mil, nu är det inte original programvara i styrboxen.
Den femhundringen(och lite till sitter i fonder, den ena gav 52% förra året) skulle jag enbart förlora på att köpa en batteribil för 500+ för.E enoch85 skrev:Dyra i inköp ja, men det är ju vad du spara över tid som gör det till en bra affär.
Bara under 2023 sparade jag ca 17 000 kr i bränsle. Den sommaren körde vi ner till Italien, därav lite högre andel Supercharger, och normalt sett kör jag bara 2500 mil per år. Besparingen blir ju faktiskt större desto längre du kör.
Sen för att inte tala om service, som är obefintlig. Inga oljebyten eller liknande som måste göras.
Med min kan du ha ca 25-30 mil till jobbet, och ändå klara dig fram och tillbaka.
När blev det en bra affär att äga bil ö.h.t?maxmsm skrev:
Det du kan påverka är ju kostnaden över tid, vilket är väldigt fördelaktigt med en vettig elbil, och nu snackar jag inte Zoe eller Nissan Leaf anno 2017.
Det som är stora skillnaden på Diesel vs Bensin och El (kan inte uttala om andra då jag ej kört dessa).maxmsm skrev:Sambon har en batteribil och är efter drygt 2 år inte nöjd och har försökt att sälja möget utan framgång, WTLP värdet är en ren jävla bluff, det heter att man inte ska ladda över 80% men inte ens om man laddar den till 100% så kommer man i närheten av WLTP värdet.
Jag skulle kunna tänka mej en laddhybrid när de går minst 150 km på en laddning, manuell låda, minst 1500kg släp och en dieselmotor liknande den jag har i min ena bil, en 1,6 TDI på 150hk, med den så kan jag(med 5 vxl låda) komma ner till precis över 0,3l/mil, nu är det inte original programvara i styrboxen.
Här vinner diesel, du kan köra lite hur du vill utan att den för dens skull drar betydligt mer. I en bensinbil märker du och i eldrift märks det ännu mer!
Jag har däremot blivit en lugnare chaufför och det är inte så mycket man tidsmässigt vinner om man kör i 150km/h eller 80-90km/h.
Däremot är det kul att ha kraften när man skall köra om. Fast min elbil är den minsta i motorn så påminner den mycket om min gamla RS. Dvs lätt köra om. Här är hybriden och gamla bensinbilar riktigt slöa dvs när man jämför billiga standardbilar.
Lite kul att folk intresserade av hybrider. Jag köpte min begagnade elbil för princip samma peng som samma bil i beg såldes som hybrid. Men för mig var ju valet enkelt att välja den som 100% eldrift.
Jag skrev laddhybrid.E enoch85 skrev:
Min VW får dra 2000kg, den större av dem.
Jag hoppas att du ursäktar men modell y är en riktigt ful bil tillsammans med modell x och den första versionen av modell 3, sedan skulle jag aldrig köpa något som kommer från tesla pga deras ägare(ej grundare).
Intressant. Min fru har en elbil och är i huvudsak extremt nöjd. Jag har en laddhybrid som går ca fyra mil,per laddning och är också extremt nöjd. Visst,Meet finns vissa problem men klart färre än med en ren bensinbil. Frun har två mil till jobbet och jag har tre. Jag kan ladda på jobbet. Allt beror på de personliga förutsättningarna.maxmsm skrev:Sambon har en batteribil och är efter drygt 2 år inte nöjd och har försökt att sälja möget utan framgång, WTLP värdet är en ren jävla bluff, det heter att man inte ska ladda över 80% men inte ens om man laddar den till 100% så kommer man i närheten av WLTP värdet.
Jag skulle kunna tänka mej en laddhybrid när de går minst 150 km på en laddning, manuell låda, minst 1500kg släp och en dieselmotor liknande den jag har i min ena bil, en 1,6 TDI på 150hk, med den så kan jag(med 5 vxl låda) komma ner till precis över 0,3l/mil, nu är det inte original programvara i styrboxen.
Vi har semestrat med frugans bil, det går men det kräver lite planering. Vi skulle aldrig komma på att åka på en längre semester med den dock. Men för weekendresor och resor i södra Sverige fungerar den utmärkt. Den fungerar dock inte för att semestra i Lappland. Men hade vi haft en stor elbil med rejält batteri så hade det fungerat också.
Slutligen, det finns en separat tråd för att diskutera elbilar, flytta denna diskussionen dit
Hur ofta behöver du köra 60+ mil, och hur ofta kör du den resan i ett sträck?kisumisu skrev:
My point; du kommer ca 60 mil i dagens moderna elbilar blandad körning. Kör du längre än så lär du ju behöva stanna och käka i vilket fall som helst.
Nä, det där brukar vara en ursäkt många kör med. "Jag köper inte från X tillverkare, då ägaren är dum i huvudet". Brukar du kolla upp vem som står bakom allt du köper? Varför inte dra en track record på VWs historik? Eller kanske ett belastningsregister från din lokala handlare?maxmsm skrev:
Sen ful eller inte, allt är tycke och smak. Jag tycker VWs ID Buzz är riktigt cool!
Men enough OT nu.