43 884 läst · 1 177 svar
44k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 061 inlägg
Det var därför som jag skrev "befolkningen måste vilja ha politiker som tänker långsiktigt", dvs. de som röstar behöver belöna de politiker som tänker långsiktigt och därför se till att de blir omvalda. Vi får de politiker som vi röstar fram, röstar vi på de som säger att våra utgifter kommer att minska nästa år eller röstar vi på de som kan säga att det blir sämre nästa år men om vi tar kostnaderna då så blir de lägre än om de skjuts upp i 5 år.L lbgu skrev:
Jag har alltid försökt förstå vad partiernas politik leder till för nästa generation, men det har ju bara blivit svårare med åren. Jag upplevde det som att det pratades mer om ideologier och samhällsvisioner på 80-talet än vad det görs nu.
Men ideellt arbete förutsätter nog att man gör det för att det är kul eller omväxlande under en period och samtidigt har annat som är det dagliga slitet. Det är slitigt och otacksamt att sitta i riksdagen och regeringen, mycket skäll fast man har försökt göra sitt bästa. Det ska vara ett stort ansvar att ta beslut som gäller 10 miljoner människors ekonomi, och med ändå mindre betalt så riskerar man att få in latmaskar som struntar i allt.L lbgu skrev:
Bra fråga, alldeles för kort för att det ska vara intressant att köra en ränneskitabil...E enoch85 skrev:
Med tanke på all Kina skit som bilarna byggs av så kommer nog många människor att bli mycket besvikna om några år.
Det var på TV för ett par år sedan en ägare till en i3 som hade när han köpte den ny blivit lovad att det skulle finnas kompletta batterier att byta med när original batteriet var kass och jag har för mej att det även hade nämnts ett pris men när batteriet var slut så fanns det inga kompletta batterier att byta med utan det som gällde var att byta cell för cell till en kostnad av runt 250 000:-.
Nu går det att tillverka bensin, diesel och gas helt fossilfritt, Audi har gjort det i mer än 10 år.Onsalakorven skrev:Nej, men vi vet med säkerhet att tillverkningen av dagens bränslen under en bils livslängd har ganska stora konsekvenser som är ej återvinningsbara. Det trots att tekniken både har hög mognadsgrad och enorma volymer. Det blir inte bättre mao. Det är ju ganska bekvämt i sammanhanget att bortse från det.
Jag stannar gärna ett par minuter på en mack och fyller upp dieseltanken(till 100% ej 80%..) och kan då med min normala körning köra 1100-1300km med var och en av båda mina dieselbilar.
Ta det lite lugnt, den stora utskrotningen av batteribilarna har inte börjat ännu men bara lugna dej, det kommer närmare och närmare för varje dag som går...K Krille4 skrev:
Du hade i ett tidigare inlägg en tabell som jag gissar visade laddningen från egna solceller på årsbasis, stämmer detta?
Men nu fick du till slut fram en bra och tydlig källa.M maxmsm skrev:Bra fråga, alldeles för kort för att det ska vara intressant att köra en ränneskitabil...
Med tanke på all Kina skit som bilarna byggs av så kommer nog många människor att bli mycket besvikna om några år.
Det var på TV för ett par år sedan en ägare till en i3 som hade när han köpte den ny blivit lovad att det skulle finnas kompletta batterier att byta med när original batteriet var kass och jag har för mej att det även hade nämnts ett pris men när batteriet var slut så fanns det inga kompletta batterier att byta med utan det som gällde var att byta cell för cell till en kostnad av runt 250 000:-.
”Det var på TV för ett par år sedan en ägare till en i3 osv”.
Den kulan visste var den tog……
Fast du vet ju att det är en utopi. Det har väl aldrig hänt och lär inte hända heller. Politiker som lovar åratal av umbäranden för att det i en avlägsen framtid eventuellt ska bli bättre blir inte långlivade. Det finns gott om andra politiker som skulle se chansen att komma med ett lite mer lockande löfte. Så tyvärr är det en dröm.BirgitS skrev:
Ansvar??? Tror du på allvar att politiker har något ansvar för den politik de för? Finns inget riktigt ansvar för politiker. Det enda de riskerar är att inte väljas om ifall de gör bort sig. Men det är en bra tanke att de borde kunna ställas till svars för beslut som t.ex. vållat stor skada.BirgitS skrev:
Sen är det väl mindre risk att få in latmaskar ifall man sänker löner och förmåner för t.ex. riksdagsmän. Latmaskar måste ju älska ett system med massor av belöningar utan några större krav. Bara det faktum att de har väldigt väl tilltagna lov borde ju vara en magnet för en latmask. Jag tror snarare att man får fler som är motiverade att förbättra samhället ifall man ger dem sämre ersättning då just ersättningen försvinner som motiv för "jobbet".
Här har du lite fakta: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=36012M maxmsm skrev:Bra fråga, alldeles för kort för att det ska vara intressant att köra en ränneskitabil...
Med tanke på all Kina skit som bilarna byggs av så kommer nog många människor att bli mycket besvikna om några år.
Det var på TV för ett par år sedan en ägare till en i3 som hade när han köpte den ny blivit lovad att det skulle finnas kompletta batterier att byta med när original batteriet var kass och jag har för mej att det även hade nämnts ett pris men när batteriet var slut så fanns det inga kompletta batterier att byta med utan det som gällde var att byta cell för cell till en kostnad av runt 250 000:-.
Spoiler: En Tesla som gått över 60 000 mil, utan överdriven skillnad på räckvidd. Detta är ändå en äldre generation elbil. Nya är ännu bättre!
Din okunskap i frågan bygger ju på rykten och sånt du läst från personer i samma klubb som dig.
Det var du som sa det, inte jag.E enoch85 skrev:
Min poäng är att leva som man alltid gjort det löser inte problemet, man kan inte konsumera sig till framgång i klimatfrågan eftersom de som har den approachen kommer bara sekundärkonsumera mer för det frigjorda kapitalet. Jag säger inte att jag inte hamnar i den kategorin för det gör jag förmodligen, skulle säga att de allra flesta gör det. Vilket även alla siffror pekar på, vi minskar lokalt klimatpåverkan men inte på totalen.
Ja - hade du googlat eller läst någon av länkarna hade även du snabbt sett att med ökade volymer kommer återvinningen av elbilsbatterier att bli lönsam. Så den stora "utskrotningen" kommer bara att göra att återvinningsgraden blir högre eftersom det då blir mer lönsamt.M maxmsm skrev:
Solceller har jag inte och förstår inte vad det har med frågan att göra.
/Krille
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 061 inlägg
Det var mer så på 80-talet. I lågkonjunkturen på 90-talet var det mycket tal från (nästan?) alla partier att nu gällde det att kämpa sig igenom några dåliga år för att sen komma ut stärkta med starka exportföretag som skulle kunna dra in pengar till samhället.L lbgu skrev:Fast du vet ju att det är en utopi. Det har väl aldrig hänt och lär inte hända heller. Politiker som lovar åratal av umbäranden för att det i en avlägsen framtid eventuellt ska bli bättre blir inte långlivade. Det finns gott om andra politiker som skulle se chansen att komma med ett lite mer lockande löfte. Så tyvärr är det en dröm.
Det ska kännas som ett ansvar. Det blir inte så om riksdag och regering befolkas av folk som är kriminella eller på annat sätt inte fungerar i samhället, vilket ju är risken om det är väldigt lättförtjänta pengar.L lbgu skrev:
De som just har kommit in i politiken brukar väl beskriva orsaken till att de började med politik var just att de vill förbättra samhället. Men de flesta av dem nöts ner av de tröga processerna när få andra vill förbättra samhället på samma sätt, så de försvinner eller blir luttrade och är då inte så motiverade längre utan att få en ekonomisk ersättning som står i paritet med arbetsbelastningen.L lbgu skrev:
När riksdagen är stängd är det meningen att ledamöterna ska jobba lokalt med politiken. Gör de inte det så hamnar de inte på valbar plats vid nästa val.L lbgu skrev:
Jag vill verkligen inte ha latmaskar i riksdagen som skiter i allt och aldrig tar några beslut över huvud taget. Men med dålig lön så försvinner ju de som har motivation, driv etc. till andra sektorer av arbetslivet och det blir bara latmaskarna kvar.
Fast då gällde det att kämpa sig igenom en svår tid. En enorm skillnad ifall politikern lovar politik som innebär en massa svåra år.BirgitS skrev:
Snacka om flummigt. Du har inget ansvar, men du ska känna det som att du har det fast du inte har det. Hör du inte hur dumt det låter. Har man inget ansvar så har man inget ansvar.BirgitS skrev:
Jag tror det är annat som bestämmer ifall de hamnar på valbar plats än vad de gjorde på det långa sommarlovet.BirgitS skrev:
Vilken underbar människosyn du verkar ha. Du menar alltså att folk med låglöneyrken saknar motivation och driv. Man kan väl vara väldigt motiverad av att ha ett visst jobb även om det inte har hög lön. Jaja vad ska man säga. Jag skulle föredra att de som styr landet har andra drivkrafter än personlig rikedom. Det är väl nästan farligt att ha folk som drivs av det, de skulle ju lätt kunna köpas av någon främmande makt för några rejäla sedelbuntar.BirgitS skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Jo, jag skrev om det några inlägg senare där kostnaden var i fokus. För du kör väl inte själv med det i tanken? Syntetiska bränslen lider av samma problem som grön vätgas, dvs enormt ineffektiv produktion map energiåtgång. Men det blir säkert bättre. Men det blir batterierna också, snabbt.M maxmsm skrev:
Original motorer och batterier?E enoch85 skrev:
Det var en fråga, du hade en tabell där det såg ut som att du redovisade egen solcellsproduktion.K Krille4 skrev:Ja - hade du googlat eller läst någon av länkarna hade även du snabbt sett att med ökade volymer kommer återvinningen av elbilsbatterier att bli lönsam. Så den stora "utskrotningen" kommer bara att göra att återvinningsgraden blir högre eftersom det då blir mer lönsamt.
Solceller har jag inte och förstår inte vad det har med frågan att göra.
/Krille