43 889 läst · 1 177 svar
44k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Etr stort problemet är att fordonsindustrin i Europa satsade på elbilar minst 10 år för sent. Nu är de omsprungna av Tesla och en mängd kinesiska elbilstillberkare. Som en följd är Kina också ledande på batteritillverking.N najaden skrev:Kina är inget bra exempel.
Dom är ungefär som en som går på viktväktarna och äter skrovmål varje dag..
Usa håller ju också på med "förnyelsebart" samtidigt som dom är världens största producent utav olja just nu.
Dom har fattat..
Europa ska TVINGA invånarna till omställning och ekonomierna talar sitt tydliga språk!
Fortsätter det så här kommer Europa bli en fattigmansdel i världen.
"Vet inte om den hamna på fel 🥸
Istället för att förstå hur allvarligt det är för såväl ekonomi som miljö skrattar många skadeglada när satsningar som Northvolt blir fiaskon.
/Krille
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 062 inlägg
Jag läser ofta dina texter flera gånger men har ändå svårt att förstå dem.N najaden skrev:
Vad hamnade fel?N najaden skrev:
Tror du att de exporterar mycket oljeprodukter och inget annat?N najaden skrev:
Uppenbarligen anser ju inte andra det eftersom det säljs en massa bensin- och dieselbilar.N najaden skrev:
Jo men trenden är ju fördyring av fossilerna och subventioner på elen.BirgitS skrev:
Senaste nu är ju hybrider som inte duger.
Varför ska inte kunden kunna få bestämma själv?
Ja att utrycka sig bra i text är få förunnat.
Har två personer helt olika tänk kan texten blir konstig i den andres ögon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 062 inlägg
Som med all politik så handlar det mycket om att väga olika intressen mot varandra.N najaden skrev:
Det är lite lustigt att du klagar på att politikerna tänker långsiktigt samtidigt som lbgu klagar på att de tänker för kortsiktigt i inlägg #792.
Morötter och piska har människor använt i extremt många år för att få andra att göra som de vill.
Tror du verkligen att ingen använder sånt i USA t.ex..?
Jodå.BirgitS skrev:Som med all politik så handlar det mycket om att väga olika intressen mot varandra.
Det är lite lustigt att du klagar på att politikerna tänker långsiktigt samtidigt som lbgu klagar på att de tänker för kortsiktigt i inlägg #792.
Morötter och piska har människor använt i extremt många år för att få andra att göra som de vill.
Tror du verkligen att ingen använder sånt i USA t.ex..?
Men det dom håller på med när det gäller omställningen är en inskränkning på friheten.
Får du inte bestämma själv vilken bil du skall köpa?N najaden skrev:
Kanske skilsmässa är en idé i så fall? 🤣
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 062 inlägg
Nu låter det som att du tycker att omställningen i USA är en inskränkning på friheten, eftersom "Jodå" väl är ett svar på det sista i mitt inlägg som handlar om USA. Är det så du menar eller bör du skriva lite tydligare inlägg?N najaden skrev:
Grattis till att ha råd till inköpen.K Krille4 skrev:
Politikerna har tvingat biltillverkarna till vissa utsläpp.
Från nästa år kommer flera inte upp eller ner till det som är bestämt så det innebär dumpande av priserna så att folk har råd med elbil.
Bra för dom som vill ha en ...jag vill inte.
Vill man fortsätta åka fossilt tar man en stor risk eftersom agendan är att oljan ska bort bort bort usch fy bort med den.
Ser ni vad som händer i Uk..googla..
Nu släpper jag den bollen för tydligen kan jag inte förklara hur jag tänker alternativt ni inte vill se verkligheten.
Borde inte det märkas här ifall Atlantens vattennivå stiger. Vad jag vet har vi fortfarande landhöjning i södra Sverige, eller har jag missat något.BirgitS skrev:
Vad är slutsatsen av det. Kanske bättre med en kung som styr? De kunde ju beordra att ekskogar skulle planteras så att flottan hade timmer om 200 år. Så lång framförhållning är svår att finna idag, mest nästa val som gäller. Du verkar inte ha mycket till övers för våra folkvalda. Där får jag tyvärr hålla med dig, politiker tänker tragiskt nog i de allra flesta fall först på sin egen karriär, det är närmast en naturlag..BirgitS skrev:
Nej, men den lilla påverkan vi har är i princip noll om man jämför med länder som Kina. Så att vi väljer att belasta oss med en massa extra kostnader är inget som har någon egentlig effekt. Tror man det är man otroligt naiv. Inget annat land kommer heller att tacka oss eller se oss som någon sorts förebilder.BirgitS skrev:
På samma sätt som de är världsledande på att bygga kolkraftverk. Problemet med Kina är väl att de trots sin ideologi verkar maniskt inställda på tillväxt i sann kapitalistisk anda. Så du ska nog inte hoppas på att Kina kommer att rädda planeten.BirgitS skrev:
Jag förstår inte vad du menar med att man inte får välja själv? Vi valde en elbil plus en bensinbil för att det passar oss bäst. Valet av elbil var helt frivilligt och det var heller ingen som hindrade oss att köpa en bensinbil.N najaden skrev:Grattis till att ha råd till inköpen.
Politikerna har tvingat biltillverkarna till vissa utsläpp.
Från nästa år kommer flera inte upp eller ner till det som är bestämt så det innebär dumpande av priserna så att folk har råd med elbil.
Bra för dom som vill ha en ...jag vill inte.
Vill man fortsätta åka fossilt tar man en stor risk eftersom agendan är att oljan ska bort bort bort usch fy bort med den.
Ser ni vad som händer i Uk..googla..
Nu släpper jag den bollen för tydligen kan jag inte förklara hur jag tänker alternativt ni inte vill se verkligheten.
Jag har alltid varit bilintresserad och har säkert ägt 25 olika bilar. Elbilar passar absolut inte alla men om nu priserna dumpas så ser jag heller inga hinder för oss att byta bensinbilen mot en elbil.
Jag kan förstå att man vill ha en fossilbil om man pratar om en Porsche, BMW M eller Amg. Förstår dock inte varför det är så viktigt att t ex få köpa sin nya Passat med diesel om det skulle finnas motsvarande elbil i samma prisklass om några år. Så himla rolig är inte en Passat diesel.
Men än så länge är det väl ett fritt val.
/Krille
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 062 inlägg
Det är tydligen märkbart eftersom Lantmäteriet måste ta hänsyns till klimateffekterna.L lbgu skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos/Referenssystem/Landhojning/
och SMHI:
Det globala medelvattenståndet har stigit under det senaste århundradet och hastigheten på stigningen har ökat när klimatet värmts upp. Det finns två dominerande orsaker till att havsnivån stiger. Dels beror det på att vatten utvidgar sig och tar mera plats när det värms upp, så kallad termisk expansion och dels att färskvatten tillförs havet när glaciärer i bergsområden och inlandsisar smälter. Längs Sveriges kust förändras medelvattenståndet på olika sätt, bland annat beroende på att landhöjningen kompenserar för havsnivåhöjningen i olika utsträckning på olika platser.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/...tida-vattenstand-langs-sveriges-kust-1.133483Just nu är den globala havsnivåhöjningen cirka 4 millimeter per år3 och landhöjningen kompenserar för mer eller mindre av de lokala effekterna av denna höjning. Av dessa anledningar är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att själv noggrant kunna mäta upp hur mycket havsytan stiger vid exempelvis den egna bryggan.
Båda sidorna bara en enkel googling bort så det är så lätt att ta reda på fakta i stället för att tro något.
Att befolkningen måste vilja ha politiker som tänker långsiktig, dvs. vi måste själva tänka ut hur vi vill att det ska vara i Sverige om några årtionden och välja såna politiker som kan ställa upp på att gå i den riktningen fast det suger i plånboken de närmsta åren.L lbgu skrev:
Alla människor räknas.L lbgu skrev:Nej, men den lilla påverkan vi har är i princip noll om man jämför med länder som Kina. Så att vi väljer att belasta oss med en massa extra kostnader är inget som har någon egentlig effekt. Tror man det är man otroligt naiv. Inget annat land kommer heller att tacka oss eller se oss som någon sorts förebilder.
Tycker du att svenskar behöver göra något om Kina delar upp sig i så många länder att var och en har 10 miljoner innevånare eller kommer du även då att skylla på andra?
Jag tackar de människor och länder som vill bromsa klimatförändringarna.
Problemet är att vi har ett politiskt system som belönar kortsiktighet. Det bara är så och att tro att vi plötsligt skulle få politiker som enbart jobbade för landets bästa trots att det innebär att de inte blir omvalda vid nästa val är fullständigt osannolikt. Politiker bryr sig bara om makt och då är prio ett att bli omvald nästa val och det blir man inte om man genomför en massa impopulära åtgärder som det tar kanske 50 år att se nyttan av. Svårt att hitta någon bra lösning för det. En sak som borde göra det bättre vore ifall det inte var så lönsamt att vara politiker. Då skulle man antagligen slippa en hel del karriärister och få in lite mer ideella krafter. Men utvecklingen är tyvärr sådan att det bara blir lönsammare att vara politiker hela tiden. Nu menat jag politiker lite högre upp i hierarkin, i gräsrotsnivån finns det av någon anledning ofta folk som jobbar ideellt för vad de tror på. Lite samma sak som gjorde att Bengt Westerberg skulle ha miljoner för att sitta i ledningen för Röda Korset, men de som står utanför ICA och skramlar med en insamlingsbössa gör det utan ersättning.BirgitS skrev: