40 139 läst · 1 081 svar
40k läst
1,1k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Och när din bil har nått sin tekniska livslängd(mycket snabbare än min) så kommer det att belasta vår miljö mycket hårdare än vad min gör med en massa giftiga utsläpp som följd när den skrotas(återvinns).E enoch85 skrev:Om jag inte minns fel så tar det mig 4000 mil att nå netto noll utsläpp med min elbil. Du med din diesel gör åverkan från första skruven vid tillverkning, tills den dag motorn kärvar ihop och den blir skrot - efter ca 30 000 mil (beroende på märke och modell). Så med ditt tänk kan jag alltså köpa ca 7.5 elbilar och i slutändan har vi förorenat lika mycket. Ser man på! 😲
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Då har du inte letat speciellt mycket?! Här är ett exempel
https://www.metso.com/portfolio/battery-black-mass-recycling-process/
https://www.metso.com/portfolio/battery-black-mass-recycling-process/
Bra så.
Men inte övertygad utav en massa text.
Med tanke på hur farligt tillverkningsprocessen (Northvolt) är så borde ju återvinning vara ännu värre.
Just alla farliga kemikalier som används pratas det väldigt lite om ..så pass lite att man börjar tro det tystas ner.
Där har återigen haveriet Northvolt visat lite vad det handlar om.
Tänk er då Kina som är störst..burr.
Men inte övertygad utav en massa text.
Med tanke på hur farligt tillverkningsprocessen (Northvolt) är så borde ju återvinning vara ännu värre.
Just alla farliga kemikalier som används pratas det väldigt lite om ..så pass lite att man börjar tro det tystas ner.
Där har återigen haveriet Northvolt visat lite vad det handlar om.
Tänk er då Kina som är störst..burr.
Jag tycker det finns hur mycket info som helst en googling bort.N najaden skrev:
Finn även reglerat med EU batteriförordning och finns många bra sammanfattningar t ex https://www.stenarecycling.com/sv/n...teriforordning-innebar-nya-krav-pa-industrin/
https://www.dekra.se/sv/eu-s-nya-batteriforordning/
/Krille
njaa, förändringarna i klimatet har effekten att permafrosten i tundran försvinner - tundran består i huvudsak av fryst torv, som sedan under en torr sommar torkar. Därefter räcker det med en liten brand på ytan för att några kvadratmil ska börja brinna.pacman42 skrev:Sedan har vi under hela 1900-talet och början av 2000-talet haft väldigt få kraftiga vulkanutbrott (jämfört med årtusendet innan i övrigt). Detta har inneburit att vi rent allmänt (förutom våra egna föroreningar då) har renare luft än tidigare. Även modern bekämpning av skogsbränder påverkar. Kanske skulle vi ha haft en global uppvärmning under denna tid även utan koldioxid ökningen. Vi skulle definitivt haft det om man räknar med vår vattenanvändning.
Klimatet påverkas både av det vi gör och det vi inte kan kontrollera.
Som en bisats kan man också konstatera att forskare räknar med att vulkanutbrottet på Hunga Tonga ledde till temperaturökningar pga all vattenånga som åkte upp i atmosfären. Det måste vara vissa typer av vulkanutbrott för att det skall kyla också...
Få stopp på en sådan brand (en större bit av norra Canada i augusti) är omöjligt.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Återvinning var en stor del av det som var unikt med Northvolt, dvs att man satsade på hela kedjan. Gamla batteriet in -> nya batterier ut. Med facit i hand kanske man hade för stora ambitioner. Men återvinning är en av de stora vinsterna med batterier, till skillnad mot fossilt bränsle som bekant inte går att återvinna. Hur långt återvinningsprocessen har kommit är kopplat till incitamenten att investera i den. Återvinning av LFP-batteriet ligger efter NMC-batterier eftersom de huvudsakligen består av järn i motsats till dyra metaller som kobolt & nickel. Men allt eftersom mängden batterier på marknaden ökar kommer även marknaden för återvinning göra det. Men eftersom livscykeln för batterier är ganska lång (först i elbilar, sedan event som batterilager innan återvinning) så kan det ta ett bra tag innan marknaden växer. Men det kommer den göra, var så säkerN najaden skrev:Bra så.
Men inte övertygad utav en massa text.
Med tanke på hur farligt tillverkningsprocessen (Northvolt) är så borde ju återvinning vara ännu värre.
Just alla farliga kemikalier som används pratas det väldigt lite om ..så pass lite att man börjar tro det tystas ner.
Där har återigen haveriet Northvolt visat lite vad det handlar om.
Tänk er då Kina som är störst..burr.
Jättebra.K Krille4 skrev:
Men ser fortfarande inga irl bilder.
Kanske ni tycker jag är nitisk petig..men det som kom fram i Northvolt affären gjorde att jag blev skrämd utav batterierna.
Trodde faktiskt inte det användes så mycket/många farliga kemikalier i processen.
Nej, det kan jag inte för jag har ingen som helst lust att sitta och leta upp det åt dej, det kan du säkert klara av själv...K Krille4 skrev:
Om du vill.....
Så du skriver något som är felaktigt utan att ha någon källa. Sen har du "rätt" tills någon motbevisar dig med en riktig källa.M maxmsm skrev:
Ok.....
/Krille
K Krille4 skrev:
Bevisa att det är felaktigt nu när du har påstått det!!K Krille4 skrev:
Att återvinna dina uttjänta batterier är ingen lek!