Tror du på global uppvärmning?

• Ja

730 Röster 73,9%
  • Nej

216 Röster 21,9%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    988
O Ossian K Olsson skrev:
Det tråkiga är att många är rädda för förändring och de ser det som en större förändring att behövs gå över till en elbil än att säkra upp sina hus för stormar, sina skafferi för svält och bygga staket för att hålla klimatflyktingar(tex Italienare och spanjorer) borta.
Sen är det vissa som är väldigt rädda för förändring när det gäller klimatet. Så de är ju också rädda för förändring. Men det kanske är finare att vara rädd för det?
Det enda vi kan vara säkra på är att vi inte vet hur det kommer att bli i framtiden. Så att istället anpassa oss efter vad som verkligen sker känns klokare än att i någon sorts panik anpassa oss för något som vi inte ens vet kommer att hända.

• Gilla
HermanA och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Sen är det vissa som är väldigt rädda för förändring när det gäller klimatet. Så de är ju också rädda för förändring. Men det kanske är finare att vara rädd för det?
Det enda vi kan vara säkra på är att vi inte vet hur det kommer att bli i framtiden. Så att istället anpassa oss efter vad som verkligen sker känns klokare än att i någon sorts panik anpassa oss för något som vi inte ens vet kommer att hända.
Jag behåller ju hellre mina pengar själv så att jag kan bestämma hur jag vill leva än att tvingas betala skatt för att bygga översvämningsskydd, förstärka vägar och banvallar så att de inte eroderar bort när skyfallen blir fler och större samt mycket andra åtgärder som behövs för att anpassa Sverige när klimatet ändras. Åtgärderna, är som någon annan skrev, dyrare än att förebygga utsläppen.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag behåller ju hellre mina pengar själv så att jag kan bestämma hur jag vill leva än att tvingas betala skatt för att bygga översvämningsskydd, förstärka vägar och banvallar så att de inte eroderar bort när skyfallen blir fler och större samt mycket andra åtgärder som behövs för att anpassa Sverige när klimatet ändras. Åtgärderna, är som någon annan skrev, dyrare än att förebygga utsläppen.
Jag kanske också vill behålla mina pengar istället för att behöva betala extradyrt bränsle och diverse miljöskatter eller se mina skattepengar kastas i gröna hål. Vill du bara behålla vissa av dina pengar eller hur tänker du?

• Gilla
HermanA och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maxmsm skrev:
Nu är det ju så att genom övriga världens utveckling så har de så kallade fattiga länderna tillgång till bättre energikällor till mycket lägre pris än vad det har kostat att utveckla detta för oss andra så enkelt sagt: Vill man så kan man.
Svårt att slå pumpa upp olja ur marken prismässigt. Och förbränningsmotorn är också svårslagen för transporter och maskineri i t ex jordbruket eller transportsektorn. Bra energidensitet. Tyvärr.

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Jag kanske också vill behålla mina pengar istället för att behöva betala extradyrt bränsle och diverse miljöskatter eller se mina skattepengar kastas i gröna hål. Vill du bara behålla vissa av dina pengar eller hur tänker du?
Jag väger kostnaderna mot varandra, de åtgärder som behövs för att anpassa Sverige är högre än minska utsläppen så att åtgärderna inte behövs. Det är väl bara det att anpassningsåtgärderna inte märks på samma sätt när de går via skatten. Det märks mindre när t.ex. Trafikverket får pengar för att bygga om vägar och järnvägar än när du får betala mer vid pumpen etc.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag väger kostnaderna mot varandra, de åtgärder som behövs för att anpassa Sverige är högre än minska utsläppen så att åtgärderna inte behövs. Det är väl bara det att anpassningsåtgärderna inte märks på samma sätt när de går via skatten. Det märks mindre när t.ex. Trafikverket får pengar för att bygga om vägar och järnvägar än när du får betala mer vid pumpen etc.
Bollen är väl redan i rullning.
Det har ju konstaterats att uppvärmningen kommer att öka vad vi än gör från nu.
Så i min värld så är ju en anpassning ett måste.
Eller kommer det om tio år eller tjugo år trettio..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, anpassning är ett måste. Vi har inget val i lilla Sverige.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det är ju redan för sent att vända, så anpassning är ju ett måste. Vi har ju redan inkasserat, med en troligen utvecklingslinje 3-4 grader till 2100 (fyller 137 år detta år), vilket kan omsättas x2 i Nordeuropa. Detta är ju dock under förutsättning att vi gör åtgärder, så vi kan inte skita i att minska utsläppen. Gör vi ingenting o fortsätter öka utsläppen så kan man räkna hem ännu större temperaturökningar. Vi kan ju tycka att detta är häftigt, sommar längre, aldrig snö på vintern, odla gott rött vin, men vad som händer runt medelhavet är troligen inget vi vill uppleva.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
E enoch85 skrev:
Själv bidrar jag ge om att köra fossilfritt, samt har solpaneler och ett ett enegiklassat hus.

Jag brydde mig ärligt talat inte så mycket fram tills att vi fick barn, men det är trots allt deras framtid vi spelar med.

Ja, det händer att jag flyger, men tog faktiskt bilen på semester förra året (el).
Att inte köra bil.

Att inte köpa solpaneler.

Att inte bo i ett stort hus.

Det är att göra något, fast man inte gör något.

Människan raderad från klotet är bäst för klimatet !

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Att inte köra bil.

Att inte köpa solpaneler.

Att inte bo i ett stort hus.

Det är att göra något, fast man inte gör något.
Det bara hålla andan tillräckligt länge, så har vi minskat utsläppen med 100tals CO2.

BirgitS
N najaden skrev:
Bollen är väl redan i rullning.
Det har ju konstaterats att uppvärmningen kommer att öka vad vi än gör från nu.
Så i min värld så är ju en anpassning ett måste.
Eller kommer det om tio år eller tjugo år trettio..
Det blir ju större och dyrare anpassningar ju mer temperaturen ökar.

Anpassningar har redan gjorts i några år. T.ex. Stockholm höll på i 3 somrar och gjorde om i Rålambshovsparken för att den skulle kunna ta emot mer regnvatten och nu håller man på vid Birger Jarlsgatan och närliggande områden. Kostnaden bara för det som görs i år vid Birger Jarlsgatan är närmare 20 miljoner. Båda ställena är områden dit regnvatten rinner i stor skala vid ett skyfall, och det blir dyrt för alla om gatorna blir översvämmade, även om det inte blir så illa som i Valencia-området. Stockholms stad avsatte 2018 1 miljard kronor för förebyggande åtgärder pga. förväntade klimatförändringar. Andra kommuner i länet gör också olika åtgärder.

I Göteborg har man hållit på med liknande åtgärder i ungefär 5 år.

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Människan raderad från klotet är bäst för klimatet !
Är det ditt mål och åtgärd för att rädda klimatet?

trähandtag trähandtag skrev:
Det bara hålla andan tillräckligt länge, så har vi minskat utsläppen med 100tals CO2.
Där satte du nivån ja. Så är det vi skall göra.

Ph-cko

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju större och dyrare anpassningar ju mer temperaturen ökar.

Anpassningar har redan gjorts i några år. T.ex. Stockholm höll på i 3 somrar och gjorde om i Rålambshovsparken för att den skulle kunna ta emot mer regnvatten och nu håller man på vid Birger Jarlsgatan och närliggande områden. Kostnaden bara för det som görs i år vid Birger Jarlsgatan är närmare 20 miljoner. Båda ställena är områden dit regnvatten rinner i stor skala vid ett skyfall, och det blir dyrt för alla om gatorna blir översvämmade, även om det inte blir så illa som i Valencia-området. Stockholms stad avsatte 2018 1 miljard kronor för förebyggande åtgärder pga. förväntade klimatförändringar. Andra kommuner i länet gör också olika åtgärder.

I Göteborg har man hållit på med liknande åtgärder i ungefär 5 år.
Ja men det är ju perfekt.
Har faktiskt sett att kommunerna börjat ta till åtgärder..bra. Har själv förberett mitt eget hus så gott det går .
Valencia ja just det..kom en hiskelig massa regn på kort tid..men där vattnet skulle kunna ta vägen fanns tydligen en massa skräp.
Var en snabb notis om det..men att vi människor tar för givet att någon annan ska göra jobbet brukar ställa till problem.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.