45 712 läst · 1 177 svar
46k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Det är väl ingen, mer än slarvigt uttryck, påstår att något vi gör är CO2-neutralt, allt har en påverkan. Detta innebär dock inte att vi ska fortsätta sträva mot allt mindre utsläpp, påverkan på vår miljö och kanske energieffektivitet. Sedan har vi all etisk diskussion, som är svår då det inte finns något facit och om det finns ett facit så ändras denna med tiden genom förändrade värderingar. Jag förstår mig inte på argumenten, men ni som framför dem får gärna tal klarspråk, för jag ser en antydan att allt är fejk. …eller så är ni bara allmänt grälsjuka.L lbgu skrev:Det behövs väl inte, de fossila bränsle är ju redan så "onda" de kan vara.
Däremot kan det vara nyttigt för solcellsägare och liknande att veta att deras utrustning knappast är CO2 neutral. Utan även den orsakar en massa "skada" vid tillverkning, installation och eventuell service. För att inte tala om att mineralerna som behövs ofta utvinns under vidriga förmer.
Men vissa vill känna sig "goda".
Ja vi kommer alla bli drabbade, om det nu blir så farligt.O Ossian K Olsson skrev:
Men slutar vi med fossilt kommer vi få det mycket svårare att anpassa oss..
Brukar fråga hur många fler i Ukraina som måsta sätta livet till om inte fältsjukhusen haft tillgång till portabla dieselaggregat.
Det tråkiga är att många är rädda för förändring och de ser det som en större förändring att behövs gå över till en elbil än att säkra upp sina hus för stormar, sina skafferi för svält och bygga staket för att hålla klimatflyktingar(tex Italienare och spanjorer) borta.trähandtag skrev:Det är väl ingen, mer än slarvigt uttryck, påstår att något vi gör är CO2-neutralt, allt har en påverkan. Detta innebär dock inte att vi ska fortsätta sträva mot allt mindre utsläpp, påverkan på vår miljö och kanske energieffektivitet. Sedan har vi all etisk diskussion, som är svår då det inte finns något facit och om det finns ett facit så ändras denna med tiden genom förändrade värderingar. Jag förstår mig inte på argumenten, men ni som framför dem får gärna tal klarspråk, för jag ser en antydan att allt är fejk. …eller så är ni bara allmänt grälsjuka.
Tillgång till energi driver på utvecklingen. Varifrån energin kommer spelar mindre roll.N najaden skrev:Nej var en gång en förhoppning att införskaffa blev bara en Bruce roberts 34 stål hemmabygge.
Ok
Jag ser det som fromma förhoppningar om fortsatt tillväxt och fortsatt ökande välstånd utan oljan.
Oljan drev igång befolkningsökningen och industrialiseringen och därmed mera pengar att utveckla sjukvård och forskning = längre livslängd.
Jag har en najad 390 som jag seglade iväg med och bor på den sedan mer än 3 år. Är nu i Kap Verde. 😃
Det här visar ju bara hur absurd din tanke är och din oförmåga att hålla flera bollar i huvudet samtidigt.N najaden skrev:
Att säga att vi ska fortsätta som vi gör bara för att de ska kunna driva dieselaggregat i Ukraina. Det är ju som när Stockholmarna rösta för att fortsätta köra bil för att ”landsbygden” ska leva.
Var ju bara ett exempel, finns ju massa till som blir nästa omöjligt att lösa utan fossilt.O Ossian K Olsson skrev:Det här visar ju bara hur absurd din tanke är och din oförmåga att hålla flera bollar i huvudet samtidigt.
Att säga att vi ska fortsätta som vi gör bara för att de ska kunna driva dieselaggregat i Ukraina. Det är ju som när Stockholmarna rösta för att fortsätta köra bil för att ”landsbygden” ska leva.
Men men väljer man att bli uppskrämd utav allt som påstås ska hända så kan inga av oss som har en mer nykter syn på det hela göra något åt det.
Brukar alltid sluta med att orden tryter när man säger att man har en helt annan syn på det.
Nä, orden tryter för man blir så less på sådana som dig och förstår att även om man kommer med fakta från flera tusen forskare så tar du inte in det. Så därför slutar man diskutera med sådana som dig, för det är inte lönt.N najaden skrev:Var ju bara ett exempel, finns ju massa till som blir nästa omöjligt att lösa utan fossilt.
Men men väljer man att bli uppskrämd utav allt som påstås ska hända så kan inga av oss som har en mer nykter syn på det hela göra något åt det.
Brukar alltid sluta med att orden tryter när man säger att man har en helt annan syn på det.
Och det är inget positivt..
Helt riktigt vi kommer nog ingen stans.O Ossian K Olsson skrev:
Samtidigt finns det massor som går utmärkt att göra utan fossiler. Bara viljan finns...N najaden skrev:Var ju bara ett exempel, finns ju massa till som blir nästa omöjligt att lösa utan fossilt.