Tror du på global uppvärmning?

• Ja

723 Röster 74,2%
  • Nej

211 Röster 21,7%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

40 Röster 4,1%
  • Antal röster
    974
D
Idag tar jag av mig hatten för @klaskarlsson, sällan eller aldrig argumenteras det så sakligt och underbyggt som du gör här. 5/5

• Gilla
  • Haha
varpan1 och 10 till
  • Laddar…
Bara en lite reflektion om atmosfärisk dimning eller Global dimming. Det talas visst om detta och 9/11 gav ju mycket tydliga bevis att en del av den globala uppvärmingen har dolts i utsläpp av olika luftföroreningar , där svavelutsläppen har varit mest betydelsefulla föroreningen. Vi har ju utsläppet från vulkanen Pinatubo 1991 medförde sänkning av jorden medeltemperatur drygt 1 grad närmaste år/åren efter utbrottet. Jo detta är känt av forskningen, så det är inget som döljs, men det är ändå CO2-utsläppen och metanutsläppen som den viktigaste drivkraften, även om det kanske kan vara svårt att tuggas i sig.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ni som snackar om att co2 är livets gas och att det ger större skördar o sv. Har ni ens förstått konsekvenserna? Ni som programmerar mer co2 har ju inte förstått de sekundära konsekvenserna, det ser ju bara barnsligt ut när ni säger att det är livets gas.

Allt handlar om balans. Co2 försurar haven och dödar koraller, där fiskar föds. Vår mat.
Att hävda att co2 är livets gas visar ju bara på att den som skriver så inte har förståelse för hur livet fungerar

Så; du är diskad. Det är ju bara löjligt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
varpan1 och 9 till
  • Laddar…
E
M maxmsm skrev:
Är du 100% säker på att elen du laddar din bil med absolut inte är fossilt framställd?
Resten av din bil har en större del fossila grejer i sej än motsvarande bil som drivs med fossila bränslen och framställningen av en hel del av din bil är betydligt sämre för miljön än att jag kör runt med mina gamla dieselbilar....
Yes, jag är säker.

https://app.electricitymaps.com/zone/SE-SE4

• Energidiagram från 2024 som visar solproduktion och fördelning av låga koldioxidutsläpp, solenergi, nätet, hemmet och batterilagring i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vem förvägrar fattiga människor att nå vår välståndsnivå och hur gör de detta?
För att kunna nå utsläppsmålen enligt exempelvis Parisavtalet måste utsläppen minska. Det förutsätter att världens billigaste energikällor (fossila bränslen) inte kan användas som nu, och definitivt inte öka i användning.

Det innebär – i praktiken – att världens fattigaste måste hindras att nyttja dessa kraftkällor.

Vem som ska hindra dem vet jag lika lite som de som håller högtidstal på COP-möten och liknande. Men det måste ske om klimatmålen ska nås.

Därför kommer inte klimatmålen att nås, för världens fattiga har större problem än klimatet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att kunna nå utsläppsmålen enligt exempelvis Parisavtalet måste utsläppen minska. Det förutsätter att världens billigaste energikällor (fossila bränslen) inte kan användas som nu, och definitivt inte öka i användning.

Det innebär – i praktiken – att världens fattigaste måste hindras att nyttja dessa kraftkällor.

Vem som ska hindra dem vet jag lika lite som de som håller högtidstal på COP-möten och liknande. Men det måste ske om klimatmålen ska nås.

Därför kommer inte klimatmålen att nås, för världens fattiga har större problem än klimatet.
Jag har nog en mer optimistiskt syn och egentligen är det ju bara "de gröna" i Europa som saboterar miljöarbetet genom sin syn på kärnkraft. De fattiga länderna måste få en en rimlig andel av fossila bränslen och väst måste satsa på kärnenergi.

Jag är ganska säker på att COP29 kommer att fokusera på det här.
https://cop29.az/en/home

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Att tvärsluta, för det är det dom vill, med den billigaste energin som finns för "vanligt folk " är rent hål i huvudet.
Dessa mastodont projekt som är planlagda med dessa miljarder som behövs och som dessutom inte har några garantier på att pengarna kommer tillbaks är ju rent vansinne och vilka är det som kommer att måsta betala i slutändan ?
Jo jag vet..men alla kanske inte fattar!
Som tur är har verkligheten börjat knacka på..

Gröna sköna drömmar men det finns en verklighet också !

trähandtag trähandtag skrev:
Bara en lite reflektion om atmosfärisk dimning eller Global dimming. Det talas visst om detta och 9/11 gav ju mycket tydliga bevis att en del av den globala uppvärmingen har dolts i utsläpp av olika luftföroreningar , där svavelutsläppen har varit mest betydelsefulla föroreningen. Vi har ju utsläppet från vulkanen Pinatubo 1991 medförde sänkning av jorden medeltemperatur drygt 1 grad närmaste år/åren efter utbrottet. Jo detta är känt av forskningen, så det är inget som döljs, men det är ändå CO2-utsläppen och metanutsläppen som den viktigaste drivkraften, även om det kanske kan vara svårt att tuggas i sig.
Sedan har vi under hela 1900-talet och början av 2000-talet haft väldigt få kraftiga vulkanutbrott (jämfört med årtusendet innan i övrigt). Detta har inneburit att vi rent allmänt (förutom våra egna föroreningar då) har renare luft än tidigare. Även modern bekämpning av skogsbränder påverkar. Kanske skulle vi ha haft en global uppvärmning under denna tid även utan koldioxid ökningen. Vi skulle definitivt haft det om man räknar med vår vattenanvändning.

Klimatet påverkas både av det vi gör och det vi inte kan kontrollera.

Som en bisats kan man också konstatera att forskare räknar med att vulkanutbrottet på Hunga Tonga ledde till temperaturökningar pga all vattenånga som åkte upp i atmosfären. Det måste vara vissa typer av vulkanutbrott för att det skall kyla också...

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Yes, jag är säker.

[länk]
Low carbon är inte fossilfritt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Nu är det ju så att genom övriga världens utveckling så har de så kallade fattiga länderna tillgång till bättre energikällor till mycket lägre pris än vad det har kostat att utveckla detta för oss andra så enkelt sagt: Vill man så kan man.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Yes, jag är säker.
Så du laddar aldrig bilen de perioder av året som solcellerna inte levererar särskilt mycket. Blir till att plocka fram skidorna i vinter ;)

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så du laddar aldrig bilen de perioder av året som solcellerna inte levererar särskilt mycket. Blir till att plocka fram skidorna i vinter ;)
Hur stor andel av elen i Sverige är fossilt framställd?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det kan man aldrig var: Kör man den i sverige så är 99% (minst) av elmixe låg-fossil. Men även om man laddar med ren kolkraft så är det mindre co2 än en medel-fossilbil efterom ett kolkraftverk är effektivare på att bränna fossilerna. Framställninge kostar lite mer, men under en bils livslängd "vinner" elbilen, stort om man kör den på svensk elmix!
Det betyder inte att du prompt skall byta din "gamla diesel". Såklart att du inte håller fast vid den för att vara motvalls: men att köpa en ny bil i "onödan" belastar också klimatet: Det du kan tänka på är nrä du köper nästa bil att se lite till utsläppen och köpa en bil som passar dig men som inte släpper ut mer än nädvändigt (Kan en hybrid passa om du kör mkt i stan ? Laddhybrid om du kan ladda hemma? elbil, för många scenarion ? Mindre snålare bil rent generellt ?) ...

Du kan inte cherry- picka sådana saker, och absolut inte ta enstaka positiva händelse som något slags belägg för att "det är inte så farligt" - om det var så du menade ?

De som verkligen, på riktigt (!) forskar om sakerna pekar tydligt ut ett antal olika scenarios med olika sannolikhetsgrad, där alla visar på att våra alldeles för höga utsläpp av co2 driver upp temperaturen alldels för snabbt för, vårt, eget bästa.

Läs IPCC's rapporter och grundläggande forskning, inte bara "summary for policy makers" - där en viss andel politisk vinklingofrånkomligen kommer in när man skall föreslå åtgärder. Jag la en länk till Technical summary av AR6 nedan (där man kan läsa hur forskningen går till och olika sannolikheter för olika scenarion, och hur dom är underbyggda, observationer, konfidensintervall osv)

[bild]

På s69-70 hittar du tex en summering av Risk for concern, med olika temparturintervaller.

Om jag plockar en punkt där RFC3:
[bild]
Läs på impacts (iofs medium confidence):
"Risk of simultaneous crop failure in maize estimated to increase from 6% to 40%; increasing flood risk in Asia, Africa, China,India and Bangladesh; high risks of mortality and morbidity due to heat extremes and infectious disease with regional disparities"

Vad kan bli effekterna av en upp till 40% minskning av majsproduktion samtidigt som översvämningar och extremvärme i dessa områden bli ? Rätt stora på tex flyktingströmmar, mattillgång och priser osv . Och detta är bara en punkt: visst är de "medium confidence" och ett intervall på 6-40%. Det kan ju bara bli 6%, eller mindre...men är det värt att chansa på det ?

Inom riskanalys, som jag jobabr en del med, så uppskattar man effekten och mulitplicerar med sannolikheten, och får då ett riskvärde, som man relativt andra risker, eller möjligheter, kan förhålla sig till. Sen får man uppskatta en kostnad för att minska risken, och stäle det mot andra saker, och kostnaden om risken faller ut.
Skälen till att klimatförändringarn hamnat så högt på agendan de senaste iaf 20-30 åren är att riskevärden blir så fruktansvärt stora att kostnaden att mitiger är relativt sett väldigt liten.
MEN problemet är att vi inte kan mitigera det ensamma eller uppdcelat i nationer, vi måste samarbeta: Och det räcker med att några sätter sig på tvären så stannar allt av.
Och ju längre vi väntar, desto fler bevis och starkare konfidens får vi, men ju värre gör vi också det och ju dyrare blir det att "fixa". I nuläget är vi på en nivå där vi både måste försöka minska riskerna OCH förbereda oss för konsekvenserna: Det i en tid när globalisering är på nedåtgående och det blir mer och mer politiskt polariserat i världen samtidigt som krig och konflikter ökar, inte osannolikt pga klimateffkter i en del fall (som man redan för ett pardecennier sen förutspådde)

Men vill man ha det enkla svaret på: Global uppvärmning är den på riktigt: Om vi tar en stor andel av materia som förkolnat in i jordskorpan under miljoner år, och bränner upp den inom loppet av ett par hundra år (dvs återför den till atsomsfären på 1/10000 del av tiden): Kan det påverka något ? Logiken säger förstås: Självklart !

Skall vi för den skulle få paniikångest och lägga oss på motorvägarna allihop eller kasta tomater på konst: Nej självklart inte, det löser inget utan skapar bara mer konflikt i en tid när samarbete behövs.
Men att faktiskt försöka göra sitt för at minska förbränningen av kolväten är rätt rimligt
Det innebär inte att springa iväg och byga sin 10 år gamla bensinare till en sprillans elbil bara för att. Men nästa gång man köper bil kan man kanske tänka på förbruknign och teknik ? Och man kanske kan köra lite mindre ? Kanske också avstå den där flygresan och inte resa just den gången, eller resa kortare/andra färdsätt ?
Och kanske också se till att hjälpa till att hitta lösningar och inte vara anti-allt och inte bara sitta med armarna i kors och tycka att det är "för mycket tjat om klimatet", men framförallt inte uppmana andra till detsamam om man nu inte ids göra så mkt själv ?

Politikerna har inte alltid "rätt" lösningar: Men vi måste göra saker!
I min värld betyder det utvecking inte avveckling !

Och till sist: Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

[länk]
vem fan orkar läsa detta dravlet

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
vem fan orkar läsa detta dravlet
Det är väl det som är problemet: Många orkar inte sätta sig in i saker utan tar det första bästa enkla svar som passar deras åsikt.

Men jag kan sammanfatta det (TLDR): Klimatförändringar drivna av människans utsläpp av växthusgaser är ett allvarligt hot. Detta är fakta inte åsikter. Det måste vi hantera, men hur detta hanteras handlar dock om politik.

Referenser till det finns i mina "långa" inlägg, för jag utger mig inte för att vara klimatforskare själv eller veta mer än dom som både är lärda och har spenderat decennier av forskning kring ämnet.

Så orkar man inte läsa på och sätta sig in i underliggande forskning så kan man strunta i det och ta det enkla: En stor majoritet av forksarna är överens om hur det ligger till och ber politiker agera på det.
Och återigen: Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Så agera så gott du kan för att minska utsläppen och förbereda oss för en mer volatil framtid inom din påverkansvärld. Det betyder inte att du måste bara käka morötter och köpa cykel istället för bil...

Att sätta sig med armarna i kors; Skrika "klimatalarmism" och inte bidra ett dyft till lösningen för att "det verkar ju jobbigt, och Kina släpper ju ändu ut mer skit", är dock en dålig plan.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
erik_83 och 15 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur stor andel av elen i Sverige är fossilt framställd?
Vet ej, men jag är säker på att det inte är 100% fossilfri el. Så folk som tror att de enbart använder fossilfri el har fel. Sen är väl inte solfångarel helt fossilfri då det gått åt rätt mycket olja och annat innan de sitter på taken. Undrar varför alltid detta "glöms" bort?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.