43 878 läst · 1 177 svar
44k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Man har förbättrat produktionen av originalreceptet från -40 talet nu så att det går att få lönsamhet vid det oljepris som vi har haft tidvis de senaste 20 åren.Onsalakorven skrev:
Om du hade läst länken hade du sett att även Sydkoreas återvinningsgrad redan är 90% 😉 Inom EU finns det också en tydlig förordning gällande krav på återvinningsgrad.M maxmsm skrev:
Eftersom det finns så stora volymer elbilsbatterier att återvinna i Kina blir det också lönsamt - så att de p g a lönsamheten då återvinner 90% känns väl inte helt orimligt.
/Krille
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 059 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 059 inlägg
Som sagt vi får de politiker som vi röstar fram. Tänker vi kortsiktigt och röstar på politiker som tänker kortsiktigt så får vi politiker som tänker kortsiktigt, och tvärtom.L lbgu skrev:
Du och jag verkar ha olika betydelser av ansvar. Chefer inom t.ex. den privata sektorn har ett ansvar för verksamheten men det betyder ju inte att de kan ställas inför domstol för att de har fattat ett felaktigt beslut som lett till skada för företaget, om det var ett misstag. Varje anställd person har ett ansvar för att utföra sina arbetsuppgifter, men om man missköter dem så är det enda de riskerar att sägas upp (vilket motsv. att en politiker inte väljs om). Varför ska du ställa politiker till svars på ett annat sätt än andra som jobbar?L lbgu skrev:
#847
Menar du att du vill sänka lönerna för de som tjänar lika eller mer än riksdagsledamöter och ministrar, t.ex. VD:ar på lite större företag?L lbgu skrev:
De måste ju vara ett väldigt lätt mål främmande makt med ditt resonemang.
Och hur ser miljökonsekvenserna ut i dessa återvinningar?K Krille4 skrev:Om du hade läst länken hade du sett att även Sydkoreas återvinningsgrad redan är 90% 😉 Inom EU finns det också en tydlig förordning gällande krav på återvinningsgrad.
Eftersom det finns så stora volymer elbilsbatterier att återvinna i Kina blir det också lönsamt - så att de p g a lönsamheten då återvinner 90% känns väl inte helt orimligt.
/Krille
Finns massor av livscykelanalyser gjorda för elbilar som enkelt summeras i samma länk jag redan hänvisat dig till tidigare:M maxmsm skrev:
https://msverige.se/sa-tycker-vi/m-...skar-elbilens-atergang-till-cirkulara-flodet/
/Krille
Jag har läst detta men jag vill gärna se att detta funkar på några års sikt, min erfarenhet av de som ska kontrollera miljöfarliga verksamheter är tyvärr dålig, jag arbetade under 5 års tid på ett företag som fuskade så mycket man kunde dels på den personliga säkerheten för sin personal och dels på förvaringen av farliga/brandfarliga ämnen och den kommunens kontrollpersonal och den kommunens räddningstjänst personal var så in i helvete korkade att de ringde innan och bokade tid med cheferna när de kunde komma och göra sina kontroller, jag har bilder på skåpsläp fyllda med ämnen som vi inte fick ha på företaget med de befintliga tillstånden...K Krille4 skrev:
Toyota har av någon anledning pensionerat sitt elbilsprogram och håller på att utveckla nya typer av förbränningsmotorer som kommer att drivas av alternativa bränslen.
Av någon lite underlig anledning så avser en stor del av dagens elbils ägare att gå tillbaka till konventionella motorer:
https://foretagande.se/elbilen-overges-till-forman-for-forbranningsmotorn?lastid=11013
Tyvärr så skrev jag inte upp datum och klockslag och vilket program det som du säkert gör....L lob skrev:
Jag har sökt lite men ej funnit, troligen SVT och kanske de lokala nyheterna har ett visst minne av att det var i Malmö trakten.
Varför skulle det vara mer fossila grejer?M maxmsm skrev:Är du 100% säker på att elen du laddar din bil med absolut inte är fossilt framställd?
Resten av din bil har en större del fossila grejer i sej än motsvarande bil som drivs med fossila bränslen och framställningen av en hel del av din bil är betydligt sämre för miljön än att jag kör runt med mina gamla dieselbilar....
Menar du batteriet som alla som inte gillar elbilar orkar tjata om...
Du vet väl att det behövs enorma mängder elektricitet att bara framställa dieseln och oljan din bil använder?!
Batteriet och motorerna, beroende på hur man räknar...kisumisu skrev:
Visst vet jag det och ännu mera går det åt till att framställa bensinen, ska man vara noga så är gas det bästa, jag hade en gasbil i 12 år, den bil jag har haft med absolut minsta reparationsbehovet 22 000mil med nästan inga reparationer utan bara service och slitdelar.
Absolut är det ju så.M maxmsm skrev:Batteriet och motorerna, beroende på hur man räknar...
Visst vet jag det och ännu mera går det åt till att framställa bensinen, ska man vara noga så är gas det bästa, jag hade en gasbil i 12 år, den bil jag har haft med absolut minsta reparationsbehovet 22 000mil med nästan inga reparationer utan bara service och slitdelar.
Alla bilar har också sina för och nackdelar.
Jag tror också alla typerna behövs.
Själv föredrar jag dock el av den anledningen att
Vi har energi i Sverige.
El går att framställa just på flera olika vis.
När det kommer till Gas, Bensin, Diesel så är vi beroende av diktatur länder!
När det kommer till t ex Vätgas är vi återligen beroende av tankningsstationer dvs priset är vad som står i tanken. Men visst här är det ju också lite hur man bor eller hur pass generös arbetsgivare man har.
Bor man i eget hus eller har en vettig hyresbolag/brf/arbetsgivare som INTE tar 4kr+ kWh så blir elbil billigare köra med!
Då har jag satt överpris 1.5 i realiteten var elen i min box ännu billigare vid tidpunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kanske inte helt rättvis jämförelse då bilar drar mer när det kallt.
Men Augusti månad körde jag mest bil så tog den dyraste elbilsmånaden.
Redigerat: