Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    730 Röster 74,0%
  • Nej

    215 Röster 21,8%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    987
BirgitS
L lbgu skrev:
Problemet är att vi har ett politiskt system som belönar kortsiktighet. Det bara är så och att tro att vi plötsligt skulle få politiker som enbart jobbade för landets bästa trots att det innebär att de inte blir omvalda vid nästa val är fullständigt osannolikt.
Det var därför som jag skrev "befolkningen måste vilja ha politiker som tänker långsiktigt", dvs. de som röstar behöver belöna de politiker som tänker långsiktigt och därför se till att de blir omvalda. Vi får de politiker som vi röstar fram, röstar vi på de som säger att våra utgifter kommer att minska nästa år eller röstar vi på de som kan säga att det blir sämre nästa år men om vi tar kostnaderna då så blir de lägre än om de skjuts upp i 5 år.

Jag har alltid försökt förstå vad partiernas politik leder till för nästa generation, men det har ju bara blivit svårare med åren. Jag upplevde det som att det pratades mer om ideologier och samhällsvisioner på 80-talet än vad det görs nu.
L lbgu skrev:
En sak som borde göra det bättre vore ifall det inte var så lönsamt att vara politiker. Då skulle man antagligen slippa en hel del karriärister och få in lite mer ideella krafter.
Men ideellt arbete förutsätter nog att man gör det för att det är kul eller omväxlande under en period och samtidigt har annat som är det dagliga slitet. Det är slitigt och otacksamt att sitta i riksdagen och regeringen, mycket skäll fast man har försökt göra sitt bästa. Det ska vara ett stort ansvar att ta beslut som gäller 10 miljoner människors ekonomi, och med ändå mindre betalt så riskerar man att få in latmaskar som struntar i allt.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Vad tror du är dess tekniska livslängd?
Bra fråga, alldeles för kort för att det ska vara intressant att köra en ränneskitabil...
Med tanke på all Kina skit som bilarna byggs av så kommer nog många människor att bli mycket besvikna om några år.

Det var på TV för ett par år sedan en ägare till en i3 som hade när han köpte den ny blivit lovad att det skulle finnas kompletta batterier att byta med när original batteriet var kass och jag har för mej att det även hade nämnts ett pris men när batteriet var slut så fanns det inga kompletta batterier att byta med utan det som gällde var att byta cell för cell till en kostnad av runt 250 000:-.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nej, men vi vet med säkerhet att tillverkningen av dagens bränslen under en bils livslängd har ganska stora konsekvenser som är ej återvinningsbara. Det trots att tekniken både har hög mognadsgrad och enorma volymer. Det blir inte bättre mao. Det är ju ganska bekvämt i sammanhanget att bortse från det.
Nu går det att tillverka bensin, diesel och gas helt fossilfritt, Audi har gjort det i mer än 10 år.
Jag stannar gärna ett par minuter på en mack och fyller upp dieseltanken(till 100% ej 80%..) och kan då med min normala körning köra 1100-1300km med var och en av båda mina dieselbilar.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä jag har gett flera källor och du har inte gett en enda som stödjer ditt påstående. Uppenbarligen har du sen inte heller läst källorna som du så gärna ville ha.... känns som en lönlöst diskussion.

/Krille
Ta det lite lugnt, den stora utskrotningen av batteribilarna har inte börjat ännu men bara lugna dej, det kommer närmare och närmare för varje dag som går...

Du hade i ett tidigare inlägg en tabell som jag gissar visade laddningen från egna solceller på årsbasis, stämmer detta?
 
K Krille4 skrev:
Verkligheten finns lätt att söka fram och i länkarna. Länderna som är ledande när det gäller batteritillverking har redan idag har hög återvinningsgrad. T o m Kina har redan idag har en återvinningsgrad på 85-90%.

/Krille
Och du litar på kinersernas uppgifter till 100%?
 
M maxmsm skrev:
Bra fråga, alldeles för kort för att det ska vara intressant att köra en ränneskitabil...
Med tanke på all Kina skit som bilarna byggs av så kommer nog många människor att bli mycket besvikna om några år.

Det var på TV för ett par år sedan en ägare till en i3 som hade när han köpte den ny blivit lovad att det skulle finnas kompletta batterier att byta med när original batteriet var kass och jag har för mej att det även hade nämnts ett pris men när batteriet var slut så fanns det inga kompletta batterier att byta med utan det som gällde var att byta cell för cell till en kostnad av runt 250 000:-.
Men nu fick du till slut fram en bra och tydlig källa.
”Det var på TV för ett par år sedan en ägare till en i3 osv”.
Den kulan visste var den tog……
 
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var därför som jag skrev "befolkningen måste vilja ha politiker som tänker långsiktigt", dvs. de som röstar behöver belöna de politiker som tänker långsiktigt och därför se till att de blir omvalda.
Fast du vet ju att det är en utopi. Det har väl aldrig hänt och lär inte hända heller. Politiker som lovar åratal av umbäranden för att det i en avlägsen framtid eventuellt ska bli bättre blir inte långlivade. Det finns gott om andra politiker som skulle se chansen att komma med ett lite mer lockande löfte. Så tyvärr är det en dröm.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ska vara ett stort ansvar att ta beslut som gäller 10 miljoner människors ekonomi, och med ändå mindre betalt så riskerar man att få in latmaskar som struntar i allt.
Ansvar??? Tror du på allvar att politiker har något ansvar för den politik de för? Finns inget riktigt ansvar för politiker. Det enda de riskerar är att inte väljas om ifall de gör bort sig. Men det är en bra tanke att de borde kunna ställas till svars för beslut som t.ex. vållat stor skada.

Sen är det väl mindre risk att få in latmaskar ifall man sänker löner och förmåner för t.ex. riksdagsmän. Latmaskar måste ju älska ett system med massor av belöningar utan några större krav. Bara det faktum att de har väldigt väl tilltagna lov borde ju vara en magnet för en latmask. Jag tror snarare att man får fler som är motiverade att förbättra samhället ifall man ger dem sämre ersättning då just ersättningen försvinner som motiv för "jobbet".
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
E
M maxmsm skrev:
Bra fråga, alldeles för kort för att det ska vara intressant att köra en ränneskitabil...
Med tanke på all Kina skit som bilarna byggs av så kommer nog många människor att bli mycket besvikna om några år.

Det var på TV för ett par år sedan en ägare till en i3 som hade när han köpte den ny blivit lovad att det skulle finnas kompletta batterier att byta med när original batteriet var kass och jag har för mej att det även hade nämnts ett pris men när batteriet var slut så fanns det inga kompletta batterier att byta med utan det som gällde var att byta cell för cell till en kostnad av runt 250 000:-.
Här har du lite fakta: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=36012

Spoiler: En Tesla som gått över 60 000 mil, utan överdriven skillnad på räckvidd. Detta är ändå en äldre generation elbil. Nya är ännu bättre!

Din okunskap i frågan bygger ju på rykten och sånt du läst från personer i samma klubb som dig.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
G
E enoch85 skrev:
Nä, man kanske borde klä av sig naken, flytta till skogen, och leva som på stenåldern. Hmm, nu när du säger det så blir man ju nästan lite sugen!
Det var du som sa det, inte jag.

Min poäng är att leva som man alltid gjort det löser inte problemet, man kan inte konsumera sig till framgång i klimatfrågan eftersom de som har den approachen kommer bara sekundärkonsumera mer för det frigjorda kapitalet. Jag säger inte att jag inte hamnar i den kategorin för det gör jag förmodligen, skulle säga att de allra flesta gör det. Vilket även alla siffror pekar på, vi minskar lokalt klimatpåverkan men inte på totalen.
 
M maxmsm skrev:
Ta det lite lugnt, den stora utskrotningen av batteribilarna har inte börjat ännu men bara lugna dej, det kommer närmare och närmare för varje dag som går...

Du hade i ett tidigare inlägg en tabell som jag gissar visade laddningen från egna solceller på årsbasis, stämmer detta?
Ja - hade du googlat eller läst någon av länkarna hade även du snabbt sett att med ökade volymer kommer återvinningen av elbilsbatterier att bli lönsam. Så den stora "utskrotningen" kommer bara att göra att återvinningsgraden blir högre eftersom det då blir mer lönsamt.

Solceller har jag inte och förstår inte vad det har med frågan att göra.

/Krille
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Fast du vet ju att det är en utopi. Det har väl aldrig hänt och lär inte hända heller. Politiker som lovar åratal av umbäranden för att det i en avlägsen framtid eventuellt ska bli bättre blir inte långlivade. Det finns gott om andra politiker som skulle se chansen att komma med ett lite mer lockande löfte. Så tyvärr är det en dröm.
Det var mer så på 80-talet. I lågkonjunkturen på 90-talet var det mycket tal från (nästan?) alla partier att nu gällde det att kämpa sig igenom några dåliga år för att sen komma ut stärkta med starka exportföretag som skulle kunna dra in pengar till samhället.
L lbgu skrev:
Ansvar??? Tror du på allvar att politiker har något ansvar för den politik de för? Finns inget riktigt ansvar för politiker. Det enda de riskerar är att inte väljas om ifall de gör bort sig.
Det ska kännas som ett ansvar. Det blir inte så om riksdag och regering befolkas av folk som är kriminella eller på annat sätt inte fungerar i samhället, vilket ju är risken om det är väldigt lättförtjänta pengar.
L lbgu skrev:
Jag tror snarare att man får fler som är motiverade att förbättra samhället ifall man ger dem sämre ersättning då just ersättningen försvinner som motiv för "jobbet".
De som just har kommit in i politiken brukar väl beskriva orsaken till att de började med politik var just att de vill förbättra samhället. Men de flesta av dem nöts ner av de tröga processerna när få andra vill förbättra samhället på samma sätt, så de försvinner eller blir luttrade och är då inte så motiverade längre utan att få en ekonomisk ersättning som står i paritet med arbetsbelastningen.
L lbgu skrev:
Bara det faktum att de har väldigt väl tilltagna lov borde ju vara en magnet för en latmask.
När riksdagen är stängd är det meningen att ledamöterna ska jobba lokalt med politiken. Gör de inte det så hamnar de inte på valbar plats vid nästa val.

Jag vill verkligen inte ha latmaskar i riksdagen som skiter i allt och aldrig tar några beslut över huvud taget. Men med dålig lön så försvinner ju de som har motivation, driv etc. till andra sektorer av arbetslivet och det blir bara latmaskarna kvar.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var mer så på 80-talet. I lågkonjunkturen på 90-talet var det mycket tal från (nästan?) alla partier att nu gällde det att kämpa sig igenom några dåliga år för att sen komma ut stärkta med starka exportföretag som skulle kunna dra in pengar till samhället.
Fast då gällde det att kämpa sig igenom en svår tid. En enorm skillnad ifall politikern lovar politik som innebär en massa svåra år.
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska kännas som ett ansvar.
Snacka om flummigt. Du har inget ansvar, men du ska känna det som att du har det fast du inte har det. Hör du inte hur dumt det låter. Har man inget ansvar så har man inget ansvar.

BirgitS BirgitS skrev:
När riksdagen är stängd är det meningen att ledamöterna ska jobba lokalt med politiken. Gör de inte det så hamnar de inte på valbar plats vid nästa val.
Jag tror det är annat som bestämmer ifall de hamnar på valbar plats än vad de gjorde på det långa sommarlovet.

BirgitS BirgitS skrev:
Men med dålig lön så försvinner ju de som har motivation, driv etc. till andra sektorer av arbetslivet och det blir bara latmaskarna kvar.
Vilken underbar människosyn du verkar ha. Du menar alltså att folk med låglöneyrken saknar motivation och driv. Man kan väl vara väldigt motiverad av att ha ett visst jobb även om det inte har hög lön. Jaja vad ska man säga. Jag skulle föredra att de som styr landet har andra drivkrafter än personlig rikedom. Det är väl nästan farligt att ha folk som drivs av det, de skulle ju lätt kunna köpas av någon främmande makt för några rejäla sedelbuntar.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nu går det att tillverka bensin, diesel och gas helt fossilfritt, Audi har gjort det i mer än 10 år.
Jag stannar gärna ett par minuter på en mack och fyller upp dieseltanken(till 100% ej 80%..) och kan då med min normala körning köra 1100-1300km med var och en av båda mina dieselbilar.
Jo, jag skrev om det några inlägg senare där kostnaden var i fokus. För du kör väl inte själv med det i tanken? Syntetiska bränslen lider av samma problem som grön vätgas, dvs enormt ineffektiv produktion map energiåtgång. Men det blir säkert bättre. Men det blir batterierna också, snabbt.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Här har du lite fakta: [länk]

Spoiler: En Tesla som gått över 60 000 mil, utan överdriven skillnad på räckvidd. Detta är ändå en äldre generation elbil. Nya är ännu bättre!

Din okunskap i frågan bygger ju på rykten och sånt du läst från personer i samma klubb som dig.
Original motorer och batterier?
 
K Krille4 skrev:
Ja - hade du googlat eller läst någon av länkarna hade även du snabbt sett att med ökade volymer kommer återvinningen av elbilsbatterier att bli lönsam. Så den stora "utskrotningen" kommer bara att göra att återvinningsgraden blir högre eftersom det då blir mer lönsamt.

Solceller har jag inte och förstår inte vad det har med frågan att göra.

/Krille
Det var en fråga, du hade en tabell där det såg ut som att du redovisade egen solcellsproduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.