Tror du på global uppvärmning?

• Ja

730 Röster 73,9%
  • Nej

216 Röster 21,9%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    988
kisumisu
E enoch85 skrev:
Hur ofta behöver du köra 60+ mil, och hur ofta kör du den resan i ett sträck?

My point; du kommer ca 60 mil i dagens moderna elbilar blandad körning. Kör du längre än så lär du ju behöva stanna och käka i vilket fall som helst.
Det var ju lite det jag menade. Med elbil klarar man galant 10-20 mil. Hur många kör ens den sträckan!

O som du säger har man en finare elbil så kommer man ännu längre. Där är även laddtiderna annat, vissa laddar ju med 150kw min bil laddar med 20-30kw, ändå är jag nöjd!

Det som sällan pratas är att man får se mycket nya ställen när man stannar och laddar. Vissa tråkiga ställen men andra riktiga guldkorn att stanna på som man annars hade bara kört förbi och aldrig sett!

Sen är det ju inte billigt byta en ny diesel bil vartannat år som väldigt många verkar göra och sedan gnäller att elbilar är dyra 😂

Var många som blev förvånade när jag köpte el. Men den som spar (inte byter bil vartannat år) den har 😉

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Det som är stora skillnaden på Diesel vs Bensin och El (kan inte uttala om andra då jag ej kört dessa).

Här vinner diesel, du kan köra lite hur du vill utan att den för dens skull drar betydligt mer. I en bensinbil märker du och i eldrift märks det ännu mer!

Jag har däremot blivit en lugnare chaufför och det är inte så mycket man tidsmässigt vinner om man kör i 150km/h eller 80-90km/h.

Däremot är det kul att ha kraften när man skall köra om. Fast min elbil är den minsta i motorn så påminner den mycket om min gamla RS. Dvs lätt köra om. Här är hybriden och gamla bensinbilar riktigt slöa dvs när man jämför billiga standardbilar.

Lite kul att folk intresserade av hybrider. Jag köpte min begagnade elbil för princip samma peng som samma bil i beg såldes som hybrid. Men för mig var ju valet enkelt att välja den som 100% eldrift.
Gasbilen som jag hade var en enkel och hållbar motor, ingen turbo pga hållbarheten som VW haft stora problem med när de gick från 2,0 sugmotor till 1,4 turbo, något i topparna höll inte bilens livslängd under ett antal års produktion, nu var min ganska trött men den gick många mil utan minsta problem.

Jag kör mjukt och brukar inte ligga över tillåten hastighet utom när jag har hamnat bakom någon tomte som saktar ner mer än 10km/h vid fartkamerorna...

Kraften och den helt ryckfria accelerationen i batteribilen är häftig, jag har hållit på med motorsport och haft egen bil som jag körde dels för motionens skull och dels för nöjet, med varma däck så på under 5 sek gick den att köra från noll till hundra till noll igen.....

Jag har barn som det är runt 70 mil tor för att hälsa på och då funkar det inte att stanna och ladda, skulle batterierna bli bättre så att man utan problem kan kör 100mil på en laddning så börjar det bli intressant.

Emily GT kommer tyvärr troligen aldrig i produktion.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A
E enoch85 skrev:
När blev det en bra affär att äga bil ö.h.t? :)

Det du kan påverka är ju kostnaden över tid, vilket är väldigt fördelaktigt med en vettig elbil, och nu snackar jag inte Zoe eller Nissan Leaf anno 2017.
Jag påverkar min kostnad genom att hålla mej med bilar med några år på nacken som håller vettig kvalitet och går billigt och gör jobbet som jag behöver dem till.

A
E enoch85 skrev:
Nä, det där brukar vara en ursäkt många kör med. "Jag köper inte från X tillverkare, då ägaren är dum i huvudet". Brukar du kolla upp vem som står bakom allt du köper? Varför inte dra en track record på VWs historik? Eller kanske ett belastningsregister från din lokala handlare? ;)

Sen ful eller inte, allt är tycke och smak. Jag tycker VWs ID Buzz är riktigt cool!

Men enough OT nu.
Jag har absolut inte på något vis påstått att ägaren är dum i huvudet för den åsikten har jag inte.

A
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. Min fru har en elbil och är i huvudsak extremt nöjd. Jag har en laddhybrid som går ca fyra mil,per laddning och är också extremt nöjd. Visst,Meet finns vissa problem men klart färre än med en ren bensinbil. Frun har två mil till jobbet och jag har tre. Jag kan ladda på jobbet. Allt beror på de personliga förutsättningarna.

Vi har semestrat med frugans bil, det går men det kräver lite planering. Vi skulle aldrig komma på att åka på en längre semester med den dock. Men för weekendresor och resor i södra Sverige fungerar den utmärkt. Den fungerar dock inte för att semestra i Lappland. Men hade vi haft en stor elbil med rejält batteri så hade det fungerat också.

Slutligen, det finns en separat tråd för att diskutera elbilar, flytta denna diskussionen dit
Mina semestrar är enkel väg ca 900 mil fågelvägen så bil funkar inte.

Separat tråd eller inte jag bara svarar kommentarer till mej.....

Nu blev det ett inlägg till...

E enoch85 skrev:
Det du kan påverka är ju kostnaden över tid, vilket är väldigt fördelaktigt med en vettig elbil, och nu snackar jag inte Zoe eller Nissan Leaf anno 2017.
Fast för bilar som kostar runt 500k så lär den största kostnaden över tid vara värdeminskning.
Vill man ha billigt bilägande köper man givetvis en +10 år gammal bil. Har du tur så håller den 5+ år innan det krävs någon reparation som kostar mer än bilens värde. Men håller den bara ett år så lär det ändå ofta vara betydligt billigare bilägande jämfört med den nya för halvmiljonen.
Om man vill tänka på miljön så är det också otroligt mycket bättret att köpa begagnat än att köpa nytt. En miljövän kan ju även kosta på en gammal bil lite dyrare reparation och känna sig nöjd.

Problemet är att många ser bilen som ett smycke och skäms om grannen ser att man har en gammal bil. Själv ser jag den bara som en pryl som har som uppgift att kunna flytta mig mellan 2 platser. Min nuvarande bil har jag snart haft i 20 år och den var några år när jag köpte den. Finns liksom ingen vettig anledning att byta ut den så länge den sköter sitt jobb.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Och eftersom systemet bygger på kortsiktighet så blir det självklart så. Val vart 4:e år.
Det var inte längre på 80-talet men ändå var det annorlunda diskussioner och kampanjer.
L lbgu skrev:
Jag tycker bara att politiker inte ska få så bra villkor att det lockar folk att bli politiker bara för att det är så bra förmåner, tror man får fel folk då. Hade det inte varit så mycket förmåner så hade nog fler politiker vågat ta obekväma beslut som riskerar att göra det svårt att återväljas.
Så enormt bra villkor är det ju inte. Som minister har man ständig jour, 24/7. I riksdagen är ju inte lönerna så höga jämfört med andra liknande jobb och ingen uppsägningstid har de (om de inte har suttit där flera mandatperioder men då måste det jobbas).

Det låter väldigt osannolikt att någon kommer in i riksdagen bara för förmånerna.

Det är väl just om man riskerar att bli arbetslös, utan att ha kunnat samla på sig pengar för att klara sig ett halvår, som det blir viktigt att hålla sig kvar. Alltså motsatsen mot vad du tror.

K
maxmsm skrev:
Jag har läst detta men jag vill gärna se att detta funkar på några års sikt, min erfarenhet av de som ska kontrollera miljöfarliga verksamheter är tyvärr dålig, jag arbetade under 5 års tid på ett företag som fuskade så mycket man kunde dels på den personliga säkerheten för sin personal och dels på förvaringen av farliga/brandfarliga ämnen och den kommunens kontrollpersonal och den kommunens räddningstjänst personal var så in i helvete korkade att de ringde innan och bokade tid med cheferna när de kunde komma och göra sina kontroller, jag har bilder på skåpsläp fyllda med ämnen som vi inte fick ha på företaget med de befintliga tillstånden...

Toyota har av någon anledning pensionerat sitt elbilsprogram och håller på att utveckla nya typer av förbränningsmotorer som kommer att drivas av alternativa bränslen.

Av någon lite underlig anledning så avser en stor del av dagens elbils ägare att gå tillbaka till konventionella motorer:

[länk]
Ja det kommer säkert att fuskas med denna återvinning precis som med all annan återvinning.

Ser dock inte att det eller något annat inlägg skulle var något bevis för ditt påstående gällande att återvinning av en elbil belastar miljön mycket hårdare än din:

maxmsm skrev:
Och när din bil har nått sin tekniska livslängd(mycket snabbare än min) så kommer det att belasta vår miljö mycket hårdare än vad min gör med en massa giftiga utsläpp som följd när den skrotas(återvinns).

E
maxmsm skrev:
Jag har absolut inte på något vis påstått att ägaren är dum i huvudet för den åsikten har jag inte.
Nä du skrev inte det, men antar du syftar på Elons utspel och sympatier med Trump? "Dum i huvudet" var bara ett exempel som grundar sig i att man lätt kan tycka att han är en idiot, men det påverkar inte mitt val av bil, för bilarna är helt fantastiska.

A
E enoch85 skrev:
Nä du skrev inte det, men antar du syftar på Elons utspel och sympatier med Trump? "Dum i huvudet" var bara ett exempel som grundar sig i att man lätt kan tycka att han är en idiot, men det påverkar inte mitt val av bil, för bilarna är helt fantastiska.
Visa gärna var jag har skrivit något alls om de 2 personerna!!

A
K Krille4 skrev:
Ja det kommer säkert att fuskas med denna återvinning precis som med all annan återvinning.

Ser dock inte att det eller något annat inlägg skulle var något bevis för ditt påstående gällande att återvinning av en elbil belastar miljön mycket hårdare än din:
Jag är säker på att vi kommer dit inom en snar framtid när dessa fordon börjar skrotas ut i parti och minut.

K
maxmsm skrev:
Jag är säker på att vi kommer dit inom en snar framtid när dessa fordon börjar skrotas ut i parti och minut.
Så ditt påstående har ingen grund nu utan är vad du tror om framtiden.

Det trots all fakta som motbevisar ditt påstående t ex med lagkrav på återvinning, att det blir lönsamt att återvinna och att återvinningsgraden redan är hög.

/Krille

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Det finns elbilstråd, om ni bara ska diskutera elbilar eller fossilbilar.

• Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
E
maxmsm skrev:
pga deras ägare
Du skrev deras ägare. Vem är ägare?

Sen att Elon sympatiserar med Trump är ju bara fakta.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
E enoch85 skrev:
Du skrev deras ägare. Vem är ägare?

Sen att Elon sympatiserar med Trump är ju bara fakta.
Jag ser att du vet vem ägaren är så varför fråga?
För min del så anser jag att skriva pga deras ägare räcker bra då de flesta vet vem ägaren är.

Varför blandar du in Trump när du påstår att jag har gjort det??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.