Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    730 Röster 73,9%
  • Nej

    216 Röster 21,9%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    988
kisumisu
maxmsm skrev:
Visst kommer vi fram men inte hem om jag inte plockar med mej mitt elverk....
Laddaren som jag köpt är en mobil laddare med 16A trefas handske och ställbar effekt.

Sambons bil är från -22.
Har inte ni el på destinationen?

Om du dessutom har en mobil 3 fas är ju inte laddhastigheter heller nåt större problem?! Eller har dom inget 3fas uttag?

Jag har en 1 fasladdbox som är på 12A. Tar evigheter men även den fungerar.
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Har inte ni el på destinationen?

Om du dessutom har en mobil 3 fas är ju inte laddhastigheter heller nåt större problem?! Eller har dom inget 3fas uttag?

Jag har en 1 fasladdbox som är på 12A. Tar evigheter men även den fungerar.
Hon hade inte i huset som hon hyrde men nu har hon flyttat till eget så jag är inte helt säker hur det ser ut idag.
 
kisumisu
maxmsm skrev:
Hon hade inte i huset som hon hyrde men nu har hon flyttat till eget så jag är inte helt säker hur det ser ut idag.
Ok ja då kan de bli problem.

Har själv funderat lite hur det är med elverk. En bekant till mig har en stuga där dom har dieselverk och ordentligt sådan. Dock är elen inte riktigt rent och det är en riktigt gammal generator så har aldrig vågat prova. Med rent menar jag inte avgaser menar sinuslinjen märks på tom glödlampor att dessa flimrar lite.

Vi testade däremot att ta ut el från min bil och det fungerade fint och han var lite imponerad 😀
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Ok ja då kan de bli problem.

Har själv funderat lite hur det är med elverk. En bekant till mig har en stuga där dom har dieselverk och ordentligt sådan. Dock är elen inte riktigt rent och det är en riktigt gammal generator så har aldrig vågat prova. Med rent menar jag inte avgaser menar sinuslinjen märks på tom glödlampor att dessa flimrar lite.

Vi testade däremot att ta ut el från min bil och det fungerade fint och han var lite imponerad 😀
Hur tar du ut el från bilen?
Detta är en ganska intressant användning av en batteribil.
 
kisumisu
maxmsm skrev:
Hur tar du ut el från bilen?
Detta är en ganska intressant användning av en batteribil.
Nu hittar jag ingen vettig video från just min bil. Trodde jag hade tagit en massa bilder och videor. Laddade tom en hybrid från elbilen i somras och det fungerade bra. Även om det är kanske lite bortkastat i energi. Men fortfarande billigare än att köra med bensin.

Men jag provkörde en EV6 och då filmade jag. Ser likadan ut i Niro.




Dom här bilderna tog jag nyss från min bil:

Bruksanvisning med illustrationer för V2L-kontakt och användning i elbil, inkluderar stegvisa instruktioner på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddkabel för elbil ligger på golvmatta inne i en bil, med en kontakt av typ 2 synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit laddare för elbil med på/av-knapp ligger på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Inne i bilen
Elbilens laddningsuttag med varningssymboler inuti bilen, visar maximal AC-kapacitet på 250V 16A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag i bil, märkt "Max AC 250V, 16A", monterat i bilens interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perfekt om man vill ladda sin bärbara dator på resan.
Enda som minus är nu att denna uttag saknar jord och att strömmen stängs av här om bilen inte är igång.
Mojängen som man har ute har jord och den är igång med ström när bilen inte är igång.


Lite youtube videor om ämnet





 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Hittade en till video och på svenska

 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Hittade en till video och på svenska

[media]
Intressant, men inte någon ekonomi i det med tanke på varningen angående batteriets livslängd.

Jag såg ett avsnitt av Top Gear för något år sedan där man testade en sportbil(troligen italiensk) med hybridteknik(ej laddhybrid) där man inte använde batteri utan kondensator för att hantera den elektriska delen pga mindre överföringsförluster än i dagens batteriteknik, tyvärr så är kondensatorn mer utrymmeskrävande än batteri vid samma lagringskapacitet.
 
kisumisu
maxmsm skrev:
Intressant, men inte någon ekonomi i det med tanke på varningen angående batteriets livslängd.

Jag såg ett avsnitt av Top Gear för något år sedan där man testade en sportbil(troligen italiensk) med hybridteknik(ej laddhybrid) där man inte använde batteri utan kondensator för att hantera den elektriska delen pga mindre överföringsförluster än i dagens batteriteknik, tyvärr så är kondensatorn mer utrymmeskrävande än batteri vid samma lagringskapacitet.
Nej det tycker inte jag heller.

Men som temporära grejor är V2L väldigt användbart. Jag har använt det vid strömavbrott och ett par gånger att ladda hybriden. Mycket användbart även på en stuga som saknar el för att driva kyl/frys, belysning osv.

Men att använda detta 24/7 året om, sliter ju bara batteriet i onödan!

Däremot om och när det blir bättre mer hållbara batterier är det här väldigt intressant att användas även i bostaden man bor på året runt.

Jag fattar bara inte varför inte alla tillverkare hoppar på den här iden! Går ju som sagt inte i alla bilar.

Idbuzz hade varit toppen om den hade haft v2l. När vi pratar om camping och sånt här tidigare. Tom hybrider hade varit mer intressanta om dessa hade haft V2L. Ha bilen på tomgång och producera el.

Rent tekniskt går det ju tom med fossilbil. Men kräver dyra inverters och vet inte ens om bilens generator klarar av att göra tillräckligt med ström?!

Tex en sån här
https://www.inverterbutiken.se/produkt/ac-master-12v-2500w/
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen är det intressant när man alltid drar upp att batteri är dyrt.

Det beror ju på vad man jämför med. T ex mobiltelefoner är det jä***gt dyrt att byta batteri och utföra reparationer på en Iphone! Kostar mer än en ny telefon.
Medans det finns andra noname märken där det kanske kostar 300-500kr byta.
Jag tror inte det behöver vara dyrt att byta batteri på en iPhone, om man gör det på nåt annat ställa än apple, inte ens Apple är svindyra utan det är görbart. Sen om det är förberett för att enkelt byta eller ej är en annan sak. Från börjat hade telefonerna ett löst batteri som användaren själv kunde byta.
kisumisu kisumisu skrev:
Likaså är det väl med bilar?!
Bara för att det kostar på en Tesla att byta batteri mer än en ny Tesla så betyder det inte att alla bilmärken likadana!

Sedan lär väl även den här marknaden förändras. Batterier blir billigare och små verkstäder måste ju börja lära sig reparera elbilar om dom ska finnas kvar!
Absolut. De batterier som inte går att reparera kommer nog marknaden hitta sätt att öppna och reparera. I de fall de går sönder ofta och är på vanliga fordon vill säga...
kisumisu kisumisu skrev:
Inte är heller saker som Växellåda/koppling etc så billiga att byta och man tar en risk med en från skroten. Hade själv en Volvo där den lagade lådan höll 2 år....så är lagom trött på bilproblem. Man kan köpa bil billigt men blir inte billigt äga en fossilbil heller och då har jag nu inte ens jämfört bränslekostnader.
En elbil bör, om den är rätt uppbyggd, kunna ha en mer förutsägbar livslängd och mindre servicebehov. Vad gäller reparationer är det nog så att det även där faller tillbaka på om tillverkaren tagit med i desginen att en komponent ska kunna bytas och / eller repareras.




Generellt, med höga mil så blir el billigare. För de som kör extremt få mil är det sannolikt bättre att "använda klart" en fossilbil. Även de bilar som nästan inte körs alls faller tillslut för ålderssträcket.

El är fossilfri i olika grad. I vissa länder inte alls. Men mängden biobränslen räcker inte för att konvertera hela flottan bensin/diesel till fossilfritt. Så det finns nog just nu ingen annan rimlig väg än att öka antalet elbilar, om man tror på klimatförändringens orsak.
 
frågan är felställd, frågan borde vara, tror du att köpa en elbil och betala mer i skatt kommer att ge färre skyfall, mindre blåst och mer välmående korallrev?

Grön omställning är ett sätt att öka skatteuttaget på folket, i alla tider har makten försökt att hitta på nya och kreativa sätt att beskatta människor.

Men roligast av allt är ändå alla elbilister som åker runt och känner sig duktiga 😂
Några frågor att ställa sig om man känner igen sig i ovan
1. Hur går tillverkningen till av batterier?
2. Hur fraktas batterierna till konsument?
3. Var tillverkas bilen?
4. Hur fraktas bilen till konsument?
Bonus fråga: Hur många nya kolkraftverk byggs i Kina varje år

Bonus fråga 2:
Och om man trots allt detta fortfarande tror att en svensk bilförare kan påverka CO2 halten i atmosfären; hur stor del av det totala CO2 utsläppen kommer från Sveriges bilister?

Elbilen är ett nollsummespel, det som minskar här, ökar vid tillverkningen och frakten.
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Thomas_snickare Thomas_snickare skrev:
frågan är felställd, frågan borde vara, tror du att köpa en elbil och betala mer i skatt kommer att ge färre skyfall, mindre blåst och mer välmående korallrev?

Grön omställning är ett sätt att öka skatteuttaget på folket, i alla tider har makten försökt att hitta på nya och kreativa sätt att beskatta människor.

Men roligast av allt är ändå alla elbilister som åker runt och känner sig duktiga 😂
Några frågor att ställa sig om man känner igen sig i ovan
1. Hur går tillverkningen till av batterier?
2. Hur fraktas batterierna till konsument?
3. Var tillverkas bilen?
4. Hur fraktas bilen till konsument?
Bonus fråga: Hur många nya kolkraftverk byggs i Kina varje år

Bonus fråga 2:
Och om man trots allt detta fortfarande tror att en svensk bilförare kan påverka CO2 halten i atmosfären; hur stor del av det totala CO2 utsläppen kommer från Sveriges bilister?

Elbilen är ett nollsummespel, det som minskar här, ökar vid tillverkningen och frakten.
Ja ungefär så jag tänker med ..😎
Påpekar man det där med skatten ses det som konspiration.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Thomas_snickare Thomas_snickare skrev:
frågan är felställd, frågan borde vara, tror du att köpa en elbil och betala mer i skatt kommer att ge färre skyfall, mindre blåst och mer välmående korallrev?
Ja. För vissa tillämpningar. För att man undviker energin baserad på olja.
Thomas_snickare Thomas_snickare skrev:
Elbilen är ett nollsummespel, det som minskar här, ökar vid tillverkningen och frakten.
Beror givetvis på hur många mil per år fordonet körs. I vissa fall är jag övertygad om att i CO2 hänseende så är elbil mycket positivt. I andra fall är det det inte.

Och. Är framställning av diesel och bensin så ofarlig? På många ställen utvinns olja utan tanke på demokrati, mänskliga rättigheter och hänsyn till miljön. Snarast de flesta ställen.
 
  • Gilla
robhol och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja. För vissa tillämpningar. För att man undviker energin baserad på olja.

Beror givetvis på hur många mil per år fordonet körs. I vissa fall är jag övertygad om att i CO2 hänseende så är elbil mycket positivt. I andra fall är det det inte.

Och. Är framställning av diesel och bensin så ofarlig? På många ställen utvinns olja utan tanke på demokrati, mänskliga rättigheter och hänsyn till miljön. Snarast de flesta ställen.
Som i Sverige då..pga den gröna omställningen så har samerna kommit mer i kläm pga vindkraften och ökande behov utav allsköns mineraler.
Nä ska inte börja igen men svensken har så j.. lätt för att vara självgod.
 
kisumisu
J JohanLun skrev:
Jag tror inte det behöver vara dyrt att byta batteri på en iPhone, om man gör det på nåt annat ställa än apple, inte ens Apple är svindyra utan det är görbart. Sen om det är förberett för att enkelt byta eller ej är en annan sak. Från börjat hade telefonerna ett löst batteri som användaren själv kunde byta.

Absolut. De batterier som inte går att reparera kommer nog marknaden hitta sätt att öppna och reparera. I de fall de går sönder ofta och är på vanliga fordon vill säga...
Så är det ju, finns inget mirakelbatteri där inne som kostar en förmögenhet. Är med 100% säkerhet nåt kinatillverkat batteri som kostar en bråkdel än vad den på service kostar om man köper den direkt av Kinesen!

Nu äger jag inte en sån telefon och har aldrig heller öppnat en sådan telefon.

Men Apple började ju just göra telefoner som inte ska vara lätta att byta batteri eller för den delen andra delar (man har tom hårdkodat serienummer till delar så de ej passar ihop med en annan likadan enhet) och nu gör stort sett alla tillverkare så! Sedan har Apple tom gjort datorer där det skall vara så svårt reparera att man tom tar sönder saker mycket lätt om man beger sig in att reparera!

Men som du nämner det finns alltid nån utanför bolaget som reparerar för en bråkdel av kostnaden.

Sen är ju Tesla bla bilarnas Iphone!
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Nej det tycker inte jag heller.

Men som temporära grejor är V2L väldigt användbart. Jag har använt det vid strömavbrott och ett par gånger att ladda hybriden. Mycket användbart även på en stuga som saknar el för att driva kyl/frys, belysning osv.

Men att använda detta 24/7 året om, sliter ju bara batteriet i onödan!

Däremot om och när det blir bättre mer hållbara batterier är det här väldigt intressant att användas även i bostaden man bor på året runt.

Jag fattar bara inte varför inte alla tillverkare hoppar på den här iden! Går ju som sagt inte i alla bilar.

Idbuzz hade varit toppen om den hade haft v2l. När vi pratar om camping och sånt här tidigare. Tom hybrider hade varit mer intressanta om dessa hade haft V2L. Ha bilen på tomgång och producera el.

Rent tekniskt går det ju tom med fossilbil. Men kräver dyra inverters och vet inte ens om bilens generator klarar av att göra tillräckligt med ström?!

Tex en sån här
[länk]
Jag har ett 3-fas elverk för eventuella långvariga elavbrott och även en kabel från garaget in till husets källare där jag kan mata in 3-fas och dela upp det mha en liten byggcentral.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.