5 592 läst · 115 svar
6k läst
115 svar
Gjuta plintar i minusgrader
Ja, det är riktigt att plintarna även kommer att utsättas för några ytterst små sidokrafter också. Särskilt om de fästs i boden. Dock är dessa krafter så otroligt små, då det mer handlar om spänningar, som i första hand kommer tas upp av marken, då plintarna kommer ha viss rörelsemån i marken.R Rejäl skrev:
Du fäster inte dina byggen i grunden, i detta fall plinten?A AG A skrev:
Ja du skrev ovanstående och då frågade jag om du inte fäster dina hus i grunderna, i detta fall plintar!A AG A skrev:
Inget konstigt med det, har vart på många ställen där det är undermåligt fäst!
Allt beror väl på...D Daniel 109 skrev:
Utomhus är inte under lika kontrollerade former, det är därför man kallar det för vintergjutning. I värsta fall fryser betongen under sin härdningsprocess och det orsakar skada som inte går att åtgärda. I TS fall var det minusgrader under härdningsprocessen och förmodligen kallt vid gjutning som förmodligen gjorde att cementreaktionen kanske inte hade hunnit starta tills det blev minusgrader.
Du säger att det inte är några problem att gjuta i TS fall men där har du fel. Skulle ovandelen på plinten frusit är där risk för permanenta skador. Hur djupt går förankringen på skon som grunden skall fästas i, eller finns det armering i plinten som nu inte har tillräckligt med täcktskikt?
Jag har själv gjutit med snabbhärdande cement C40/50 vid inomhusklimat med bra förutsättning i den omgivande temperaturen. Där är det stor skillnad på om betongen varit +15 grader eller +22 grader vid gjutning. Vid +22 grader kan man börja bearbeta betongen efter några få timmar och vid +15 grader tar det betydligt längre tid innan cementreaktionen hunnit sätta i gång på riktigt. I TS fall vet vi inte vad för cement som använts, hur temperaturen var vid betongen vid gjutning eller hur temperaturen var i hålet när det gjöts.
Kollar man på tendenskurva för snabbhärdande cement C25/30 uppnås 5MPa först efter 14 timmar vid en stabil temperatur på +20 c.
Tendenskurva för exempelvis anläggningscement C25/30 uppnås 5MPa först efter ca 20–21 timmar vid stabil temperatur på +20 c.
Under dessa timmar skall inte betongen inte tillåts ha frusit. I TS fall vet jag inte vilken typ av cement som använts, men eftersom det tar så många timmar vid +20 grader att uppnå en hållfasthet av 5MPa skulle jag vara skeptisk. Det gäller verkligen att man täckt gjutningen och kanske till och med tillfört värme för att det ska bli bra. Är temperaturen i marken stabil och inte frusen så tillför ju den värme till processen, men ovan mark gäller det verkligen att det inte tillåts att frysa. Att skrapa med en morakniv på ytan påvisar ingenting om betongen tagit skada eller inte.
Om den inte börjat brinna så fryser den fortare och är då att betrakta som död. Ingen mer tillväxt kommer att ske. Det är därför betongen behöver uppnå minst 5Mpa innan den får frysa.A Alexn72 skrev:Det förutsätter att den har börjat brinna.
Om den inte har frusit och temperaturen har legat under 5 grader så är det fullt rimligt att den varken har härdat eller tagit skada i dagsläget.
Men behöver tid och värme.
Av samma anledning som man kan göra islyktor i en hink på vintern.
Ni verkar mena att det blir is rakt igenom så fort de bli nollgradigt. Vatten och sten kräver mycket energi innan de ändrar temperatur.
Värmen i marken....
Sedan i Ts fall så sticker plinten upp ur marken och utsätt för kyla från flera håll vilket gör att den frös fortare.
Den kemiska processen som får betong att härda, alstrar värme. Därför kan det mycket väl hinna härda tillräckligt innan det fryser. Dock tar det mer än dubbelt så lång tid för betong att härda i minusgrader.Matti_75 skrev:
Om den inte börjat brinna så fryser den fortare och är då att betrakta som död. Ingen mer tillväxt kommer att ske. Det är därför betongen behöver uppnå minst 5Mpa innan den får frysa.
Sedan i Ts fall så sticker plinten upp ur marken och utsätt för kyla från flera håll vilket gör att den frös fortare.
Problemet blir när man ska fästa bjälklaget/huskroppen i plintarna som inte är av någon vidare kvalitet..
När du borrar och fäster i det så kommer det inte att hålla över tid, man har den direkt vikten rakt ned av själva huset det tror jag initialt att plintarna klarar men med infästningarna så kommer även vindlasterna och lyftkraft att belasta plintarna…
När du borrar och fäster i det så kommer det inte att hålla över tid, man har den direkt vikten rakt ned av själva huset det tror jag initialt att plintarna klarar men med infästningarna så kommer även vindlasterna och lyftkraft att belasta plintarna…
Ja, dessa orkanperioder som drabbar Sverige 3-4 gånger per år måste man naturligtvis ta hänsyn till. Det är ju ofta det flyger omkting friggebodar som fästs för dåligt i sina plintar😄.R Rejäl skrev:Problemet blir när man ska fästa bjälklaget/huskroppen i plintarna som inte är av någon vidare kvalitet..
När du borrar och fäster i det så kommer det inte att hålla över tid, man har den direkt vikten rakt ned av själva huset det tror jag initialt att plintarna klarar men med infästningarna så kommer även vindlasterna och lyftkraft att belasta plintarna…
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Asfaltskross, hantera/ta bort
Grund & Markarbeten -
Köpa tomt och bygga hus, frågor om tomten
Grund & Markarbeten -
Göra färdigt grunden i väntan på värmen?
Grund & Markarbeten -
Sprickor i nygjord betongplatta
Grund & Markarbeten -
Sätts inte dräneringen igen av bergskross med 0 fraktion?
Grund & Markarbeten