4 996 läst · 115 svar
5k läst
115 svar
Gjuta plintar i minusgrader
Vi pratar inte om en vägg eller platta på mark där hela formen är exponerad för luften.R Rejäl skrev:
I detta fall är det fullt rimligt att anta att det är 5grader i marken.
Åtminstånde är det inte fruset i botten på plinten.
Att flytta fryspunkten på just vatten är inte svårt.
Ironiskt nog så är just tryck något som kan få vatten att koka tidigare eller frysa senare.
Vattnet borde även de hålla iallafall 1 plusgrad.
Fast vattnet kanske var 2,5minus de med😉
Har det varit 2,5minus så är de torra iallafall inte kallare än 2.5minus.
Med tanke på att plintarna är mer under mark än ovanför så förändrar det läget.
Direktkontakt med den temperatur som råder i marken värmer mer än luften kyler.
Då kan du ju ta på dig en 50årig garanti gentemot TS om att plintarna håller fallet löst!A Alexn72 skrev:Vi pratar inte om en vägg eller platta på mark där hela formen är exponerad för luften.
I detta fall är det fullt rimligt att anta att det är 5grader i marken.
Åtminstånde är det inte fruset i botten på plinten.
Att flytta fryspunkten på just vatten är inte svårt.
Ironiskt nog så är just tryck något som kan få vatten att koka tidigare eller frysa senare.
Vattnet borde även de hålla iallafall 1 plusgrad.
Fast vattnet kanske var 2,5minus de med😉
Har det varit 2,5minus så är de torra iallafall inte kallare än 2.5minus.
Med tanke på att plintarna är mer under mark än ovanför så förändrar det läget.
Direktkontakt med den temperatur som råder i marken värmer mer än luften kyler.
Frostskyddsmedel baserade på glykol för bilar är pH-justerade mot den sura sidan för att förhindra korrosion i kylsystem (synergistiska korrosionsinhibitorer) syror i betong är ett nej.
Natriumnitrat dvs Salpeter/salt är ingrediensen för frostskyddet tex Weber säljer.
Förr i tiden använde gubbarna T-Röd & uppenbart fungerade det.
Så kontentan är alkohol eller salter i frostskyddsmedler.
Natriumnitrat dvs Salpeter/salt är ingrediensen för frostskyddet tex Weber säljer.
Betong behöver nå upp till 5Mpa som det skrivits tidigare för att klara frysning. Det borde vara upp till entreprenören att bevisa detta genom ett borrprov som skickas in för test eller liknande. Går ju att göra på den plint som man är mest orolig för. Annars är det nog bara att försöka begära någon form av prisavdrag. Synd att skedde på en plint som är en viktig detalj.T Torsten234 skrev:
Jag tycker att du ska skaffa fram underlag från någon kunnig betongexpert och visa entreprenören. Det finns folk med mycket kunskap som kan förklara detta. Risken finns ju också att betongen man använt sig av inte ens är lämplig för ändamålet om det är utomhusmiljö.
Med facit i hand borde man stuckit ned en termometer i betongen och marken för att kunnat mäta temperaturerna lite bättre för att säkerhetsställa att det blivit bra. Men sådant kräver ju både erfarenhet och kunskap, det är inte många entreprenörer som bryr sig om att göra riskbedömningar. Blir kunden osäker brukar de oftast svara med "sånt behövs inte, vi brukar göra på det här viset" för att sedan dra fram morakniven och säga "Se, det här ser fint ut!"
Redigerat:
Nu är det en liten jäkla friggebod som ska byggas. Varje plint kommer som belastas med ca 200kg. Det är knappast så att det behövs någon "supergjutning". Så länge inte plintarna spricker och rasar samman inom de närmsta dagarna, så kommer de att hålla för de otroligt små lasterna.
Visst man har inte följt anvisningarna. Det betyder inte per automatik att det kommer gå illa. Det heter att betong brinner när den torkar/härdar. Det bildas mycket värme när den härdar. Kallt väder gör att härdningstiden blir mycket längre. Sex dagar i minusgrader räcker inte på långa vägar. Du får minst dubbla tiden. Skit samma om de följt anvisningarna. Det viktiga är att inte plintarna rasar.
Visst man har inte följt anvisningarna. Det betyder inte per automatik att det kommer gå illa. Det heter att betong brinner när den torkar/härdar. Det bildas mycket värme när den härdar. Kallt väder gör att härdningstiden blir mycket längre. Sex dagar i minusgrader räcker inte på långa vägar. Du får minst dubbla tiden. Skit samma om de följt anvisningarna. Det viktiga är att inte plintarna rasar.
Köper man en tjänst ska det väl göras rätt, oavsett om det är för friggebod, attefallhus eller hus? Då hade ju TS lika gärna gjort arbetet själv och sluppit betala för att det ska bli fackmannamässigt gjort. Du resonerar lite konstigt kan jag tycka.. Jag har svårt att tro att en oseriös hantverkare som denna kommer att komma tillbaka om det visar sig att det blir sättningar eller plintarna inte hållit efter två år.A AG A skrev:Nu är det en liten jäkla friggebod som ska byggas. Varje plint kommer som belastas med ca 200kg. Det är knappast så att det behövs någon "supergjutning". Så länge inte plintarna spricker och rasar samman inom de närmsta dagarna, så kommer de att hålla för de otroligt små lasterna.
Men visst, ett prisavdrag borde TS få. Det är ju "endast" en friggebod som skall stå där.
Folk som är kunniga inom betong VET att man inte ska gjuta på vanligt vis när temperaturen är under 5 plusgrader. Det är då man ska ha kunskapen för att kunna säkerhetsställa att det blir utfört på rätt sätt. Tycker att TS borde efterfråga kunskapsbevis, nytt som gammalt hos entreprenören.
https://www.betong.heidelbergmaterials.se/sv/vintergjutning
Inga konstigheter om du frågar mig.
Redigerat:
Jag kan ju inte säga emot dig, då jag i grund och botten håller med dig. Men samtidigt så är det ju skillnad på en friggebod, och en skyskrapa. Självklart ska plintarna hålla, något annat ska inte accepteras. Dock vill jag mena, att om de håller tills friggeboden står färdig, så kommer de hålla framöver också. Det kommer alltså visa sig under byggets gång, om de håller, eller inte. Precis som allt annat inom bygg, så behöver ju egentligen inte plintarna hålla för mer än nödvändigt. Om man gjuter efter konstens alla regler, så håller ju en plint för runt 5 ton skulle jag tro.P P-KAR skrev:Köper man en tjänst ska det väl göras rätt, oavsett om det är för friggebod, attefallhus eller hus? Då hade ju TS lika gärna gjort arbetet själv och sluppit betala för att det ska bli fackmannamässigt gjort. Du resonerar lite konstigt kan jag tycka.. Jag har svårt att tro att en oseriös hantverkare som denna kommer att komma tillbaka om det visar sig att det blir sättningar eller plintarna inte hållit efter två år.
Men visst, ett prisavdrag borde TS få. Det är ju "endast" en friggebod som skall stå där.
Folk som är kunniga inom betong VET att man inte ska gjuta på vanligt vis när temperaturen är under 5 plusgrader. Det är då man ska ha kunskapen för att kunna säkerhetsställa att det blir utfört på rätt sätt. Tycker att TS borde efterfråga kunskapsbevis, nytt som gammalt hos entreprenören.
[länk]
Inga konstigheter om du frågar mig.
Jag förstod ditt resonemang med friggebod och höghus. Jag tänker på att kunden betalar och har tillit till entreprenören han lejt arbetet till faktiskt har kännedom om utförandet och arbetet. Hur ska man annars kunna lämna garantier. Det står väldigt tydligt i konsumenttjänstlagen.A AG A skrev:Jag kan ju inte säga emot dig, då jag i grund och botten håller med dig. Men samtidigt så är det ju skillnad på en friggebod, och en skyskrapa. Självklart ska plintarna hålla, något annat ska inte accepteras. Dock vill jag mena, att om de håller tills friggeboden står färdig, så kommer de hålla framöver också. Det kommer alltså visa sig under byggets gång, om de håller, eller inte. Precis som allt annat inom bygg, så behöver ju egentligen inte plintarna hålla för mer än nödvändigt. Om man gjuter efter konstens alla regler, så håller ju en plint för runt 5 ton skulle jag tro.
Om de håller eller inte beror på om betongen är av rätt kvalité, underarbetet är korrekt utfört och om gjutningen blivit lyckad. Är underlagsarbetet fel kan det ge risk för större sättningar och påfresta enskilda plintar. Är plinten försvagad på grund av dålig hållfasthet är risken större att det går sönder kan jag tänka mig.
Alltså betyder detta att det kan ta x antal år innan det händer. Troligtvis händer det inte redan under byggnationen utan efter att det blivit klart och stått ett tag. Men visst det är "bara" en friggebod och inte några större laster som det handlar om..
Jag är ändå fast inställd på att en hantverkare som antar sig att göra ett jobb faktiskt kan jobbet eller förvarnar för kunden att detta är utanför sitt kunskapsområde.
Det finns andra krafter som kommer att belasta plintarna beroende på hur bjälklaget/huset fästs i dessa!A AG A skrev:Nu är det en liten jäkla friggebod som ska byggas. Varje plint kommer som belastas med ca 200kg. Det är knappast så att det behövs någon "supergjutning". Så länge inte plintarna spricker och rasar samman inom de närmsta dagarna, så kommer de att hålla för de otroligt små lasterna.
Är det någon som föreslagit glykol till betonggjutning😆J jawen skrev:Frostskyddsmedel baserade på glykol för bilar är pH-justerade mot den sura sidan för att förhindra korrosion i kylsystem (synergistiska korrosionsinhibitorer) syror i betong är ett nej.
Det är inget problem att gjuta under 5grader, men härdtiden blir lång. Det är naturligtvis ett problem om man ska följa en uppsatt tidplan. Men inte annars.P P-KAR skrev:
Hur menar du @Alexn72 att bilden på Glykoldunken skulle hjälpa TS?A Alexn72 skrev:
OT: Den mest kända anledningen till att vatten inte fryser vid 0 är ju förövrigt att det rinner/rör sig, men det faktum att vattnet inte frös i slangen trots att det var minusgrader hjälper ju inte TS och knappast heller de fuskande entreprenörerna som varken använde varmvatten eller varma betong säckar.
Vore jag beställare av jobbet skulle jag inte acceptera prisavdrag utan kräva att jobbet görs om på korrekt sätt.
Det som efterfrågades är när betong fryser.Dowser4711 skrev:
Ingen har hittills kunnat svara på det inkl du.
Att vatten fryser vid noll är inte relevant. För vatten är och glykol är de vanligaste sättet att hindra vatten från att frysa. Inte att det ska blandas i betongen.
Det var inte svar till ts. Det svar svar till rejäl.F fribygg skrev:Hur menar du @Alexn72 att bilden på Glykoldunken skulle hjälpa TS?
OT: Den mest kända anledningen till att vatten inte fryser vid 0 är ju förövrigt att det rinner/rör sig, men det faktum att vattnet inte frös i slangen trots att det var minusgrader hjälper ju inte TS och knappast heller de fuskande entreprenörerna som varken använde varmvatten eller varma betong säckar.
Vore jag beställare av jobbet skulle jag inte acceptera prisavdrag utan kräva att jobbet görs om på korrekt sätt.
Svaret till ts är redan skivit😉