5 592 läst · 115 svar
6k läst
115 svar
Gjuta plintar i minusgrader
Tror du kan koppla av.
Betongen kommer härda långsammare MEN det är i slutändan positivt.
Skulle du ens provat "skruvmejsel-tricket", så måste det ske i mitten av gjutformen.
All cementbaserat skulle spruckit om man körde "skruvmejsel-tricket" några cm från ytterkant.
Man behöver få minusgrader inuti gjutningsmaterialet för att betong ska frysa sönder, & det kräver nog minus 2-3 grader ca 48-60 timmar i sträck.
Täck gjutningarna med vad du har (allt är bättre än inget)
Betongen kommer härda långsammare MEN det är i slutändan positivt.
Skulle du ens provat "skruvmejsel-tricket", så måste det ske i mitten av gjutformen.
All cementbaserat skulle spruckit om man körde "skruvmejsel-tricket" några cm från ytterkant.
Man behöver få minusgrader inuti gjutningsmaterialet för att betong ska frysa sönder, & det kräver nog minus 2-3 grader ca 48-60 timmar i sträck.
Täck gjutningarna med vad du har (allt är bättre än inget)
Visst kan man vänta några dagar till, och göra testet med skruvmejseln igen. Det lär bli samma. Skruvmejseln ska ju inte sjunka in i betongen på det där sättet. Som flera sagt, prova med skruvmejseln på nån annan gjuten betongkonstruktion (inte en trädgårdsplatta), så ser du ju lite hur betongen borde bete sig.
Tror betongen delvis helt enkelt frös innan den härdat ordentligt, då får man en kass slutprodukt som inte tål att belastas i nån större utsträckning och efter x antal hundra tina-frys-cykler blir till skräp.
Så himla onödigt, det är enkelt att hålla säckarna varma, använda varmvatten, och täcka med en pressenning när man är klar. Kanske till och med nån värmekälla under pressenningen. Eller hjälpa till med vinterkem. Men här gjorde man ju inget för att minska frysrisken, förutom att hålla tummarna?
I det här skedet är det inte så svårt att göra om och göra rätt. Bygger du en friggebod över så har du ju ett större problem om ett antal år, efter att garantin gått ut.
Tror betongen delvis helt enkelt frös innan den härdat ordentligt, då får man en kass slutprodukt som inte tål att belastas i nån större utsträckning och efter x antal hundra tina-frys-cykler blir till skräp.
Så himla onödigt, det är enkelt att hålla säckarna varma, använda varmvatten, och täcka med en pressenning när man är klar. Kanske till och med nån värmekälla under pressenningen. Eller hjälpa till med vinterkem. Men här gjorde man ju inget för att minska frysrisken, förutom att hålla tummarna?
I det här skedet är det inte så svårt att göra om och göra rätt. Bygger du en friggebod över så har du ju ett större problem om ett antal år, efter att garantin gått ut.
Då har du nästa problem...T Torsten234 skrev:
Om den inte härdat nu så kommer antagligen vätskan i betongen att avdunsta och då ballar det ur iallafall på toppen.
Dina plintar har en hård tid framför sig( eller inte hård😆)
Om nån vänlig själ vill räkna på vad 5mpa blir med en skruvmejsel eller annat lämpligt don och vilket tryck så kan vi se om den verkar hålla måttet eller ej
Det är sannolikt inte problem med uttorkning nu. Men det behöver ju täckas i kyla.
Så trött på er som bara ifrågasätter och inte tillför någon FAKTA eller kunnande för den delen, visa mig var under TS omständigheter vatten inte fryser vid 2.5 minusgrader?A Alexn72 skrev:
Vanligt kranvatten som har använts här är ca 5grader när det kommer ur kranen betongen hade inte heller värmts eller lagerhållts i värme, plintrören var frusna, om armering fanns så var den också minusgrader..
Med allt detta sammantaget så har inte betongen en chans till att komma igång och härda, då stora delar av dygnet är minusgrader..
Förmodligen var betongen endast någon grad när den hälldes ned i ett fruset rör..
Om du inte har någon fakta som kan backas upp utan bara vad du tror och har lärt dig ifrån Google så är detta mitt sista svar till dig för kunskapen fattas uppenbart!
Den intressanta temperaturen är den i betongen. Som enligt normer inte ska gå under noll innan härdningen gått tillräckligt långt. Plintar är till stor del under mark. Marken tar tid att kyla ner. Så att gjuta i mark som inte är frusen är inget problem. Men är det kallt i luften behöver toppen skyddas. Tex med täckning av halm eller något annat isolerande.
Den mest kända anledningen till att vatten inte fryser vid 0.R Rejäl skrev:Så trött på er som bara ifrågasätter och inte tillför någon FAKTA eller kunnande för den delen, visa mig var under TS omständigheter vatten inte fryser vid 2.5 minusgrader?
Vanligt kranvatten som har använts här är ca 5grader när det kommer ur kranen betongen hade inte heller värmts eller lagerhållts i värme, plintrören var frusna, om armering fanns så var den också minusgrader..
Med allt detta sammantaget så har inte betongen en chans till att komma igång och härda, då stora delar av dygnet är minusgrader..
Förmodligen var betongen endast någon grad när den hälldes ned i ett fruset rör..
Om du inte har någon fakta som kan backas upp utan bara vad du tror och har lärt dig ifrån Google så är detta mitt sista svar till dig för kunskapen fattas uppenbart!
Betong vet jag inte när de fryser

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs gärna tråden från början där det skriva att något har blandats i.R Rejäl skrev:
Hade det varit vanlig betong. Mitt i vintern med tjäle och 10 minus på natten så hade vi stått i ett helt annat läge.
Nu behöver vi veta om betongen har uppnått tillräckligt för att klara sig.
Du har säkert frusit islyktor nån gång i livet i en hink.
Samma princip här.
Vart står det att det har hällts i Glykol i betongen?A Alexn72 skrev:Läs gärna tråden från början där det skriva att något har blandats i.
Hade det varit vanlig betong. Mitt i vintern med tjäle och 10 minus på natten så hade vi stått i ett helt annat läge.
Nu behöver vi veta om betongen har uppnått tillräckligt för att klara sig.
Du har säkert frusit islyktor nån gång i livet i en hink.
Samma princip här.
Aldrig hört talas om att man häller glykol i betongen, så grattis till att du blir den förste till att tro att det används😉
Däremot finns det tillsatser att tillsätta men dessa ersätter inte vinteråtgärder som man måste vidta vid temperatur under +5 grader och absolut vid -2.5 grad sedan gjuter man aldrig mot något fruset material det säger sig själv men för mig är det uppenbart att du INGENTING kan om detta😉
Vatten är orelevant när det fryser.R Rejäl skrev:Vart står det att det har hällts i Glykol i betongen?
Aldrig hört talas om att man häller glykol i betongen, så grattis till att du blir den förste till att tro att det används😉
Däremot finns det tillsatser att tillsätta men dessa ersätter inte vinteråtgärder som man måste vidta vid temperatur under +5 grader och absolut vid -2.5 grad sedan gjuter man aldrig mot något fruset material det säger sig själv men för mig är det uppenbart att du INGENTING kan om detta😉
Glykol är det mest kända man blandar med vatten för att de inte ska frysa vid nollan.
Att blanda det i betong har jag aldrig sagt.
Har du koll på när betong fryser eller ej?
Jag säger att jag inte har koll på exakt när betong fryser.
Nej det är inte orelevant om vattnet fryser!A Alexn72 skrev:
Va fan tar du fram sådan produkter för då? Vi diskuterar nyblandad betong och gjutning i 2.5minusgrader, detta visar bara att du inte har koll och trollar bara!A Alexn72 skrev:
Om betongen utsätts för minusgrader börjar vattnet i blandningen frysa, vilket saktar ner hydratiseringsprocessen. Cementpartiklarna kan inte reagera effektivt med vattnet, vilket leder till en sämre styrka. Detta resulterar i svagare betong med minskad hållbarhet och högre risk för sprickbildning.A Alexn72 skrev:
Vanligtvis börjar betong frysa när dess temperatur faller under +-0. När vattnet fryser expanderar det. Denna expansion kan generera inre spänningar i betongmatrisen, vilket potentiellt kan orsaka att mikrosprickor bildas. Dessa sprickor kan äventyra betongens strukturella integritet och göra den mer mottaglig för skador från yttre faktorer såsom frys-upptining cykler.
Minustemperaturerna påverkar bindningen mellan cementpastan och ballastmaterialen i betongen. När vattnet fryser kan det skapa en barriär mellan cementpastan och aggregaten, vilket minskar bindningens totala styrka. Detta kan resultera i en svagare och mer porös betongkonstruktion, vilket gör den mer känslig för slitage.