4 996 läst · 115 svar
5k läst
115 svar
Gjuta plintar i minusgrader
Går lika bra o sätta igång processen igen genom att täcka och sätta igång en värmefläkt.
Tack för svaren men olika bud i tråden nu. Behöver det gjutas om eller är det lugnt?
Då missförstod jag dig då jag uppfattade 2 grader varmt.T Torsten234 skrev:
Och var även betongsäckarna minus 2,5 grader ?
Skumt att dom valde att gjuta i så fall!.
Var säckarna 10-20 grader varma där emot, så hjälper detta mycket.
Tycker det är riskabelt att inte använda dräneringsmatreal under, eller är plintarna 60-100 cm djupa?.
Kräv en signatur på att dom garanterar bärighet i gjutningen.
Betongsäckarna hade de med sig i bilen. Vet inte hur varma de var men det var nog runt utetemperaturen. Jag tror att de låg där ett par timmar medans de arbetade. De blandade med kallvatten från utkastaren på mitt hus så det var inte varmt heller.J jawen skrev:Då missförstod jag dig då jag uppfattade 2 grader varmt.
Och var även betongsäckarna minus 2,5 grader ?
Skumt att dom valde att gjuta i så fall!.
Var säckarna 10-20 grader varma där emot, så hjälper detta mycket.
Tycker det är riskabelt att inte använda dräneringsmatreal under, eller är plintarna 60-100 cm djupa?.
Kräv en signatur på att dom garanterar bärighet i gjutningen.
De avslutade dagen med att gjuta och då var det 2,5 minus vilket höll i sig två dagar. Efter det har det legat på plus några grader. men jag antar att skadan redan är skedd?
De pelarna som inte sticker upp så mycket ur marken bör väl kanske ha klarat sig bra?
Pelarna var ganska långa ned i marken så kanske det klarar sig utan makadam under.
En annan fråga. Det lutar en del som syns på bilden. Det skall på en duk på marken. Byggaren tycker att drt räcker att spänna duken över marken. Räcker det eller bör man skrapa av typ 10 cm, lägga duk och sedan makadam på?
Det där är nästan en religionsfråga där du kommer få ungefär lika många förespråkare på varsin sida.T Torsten234 skrev:
Så är du beredd att betala mer för att skrapa av och lägga makadam för att själv känna dig mer nöjd, gör det.
Men att bara lägga duk på (med något som gör att den inte blåser bort) är inte något direkt fel heller.
Det går ju att testa betong (till viss del) med en Schmidt hammare. Dekra och andra certifieringsfolk pysslar ju med det.T Torsten234 skrev:Betongsäckarna hade de med sig i bilen. Vet inte hur varma de var men det var nog runt utetemperaturen. Jag tror att de låg där ett par timmar medans de arbetade. De blandade med kallvatten från utkastaren på mitt hus så det var inte varmt heller.
De avslutade dagen med att gjuta och då var det 2,5 minus vilket höll i sig två dagar. Efter det har det legat på plus några grader. men jag antar att skadan redan är skedd?
De pelarna som inte sticker upp så mycket ur marken bör väl kanske ha klarat sig bra?
Pelarna var ganska långa ned i marken så kanske det klarar sig utan makadam under.
*Borde* ju finnas instrument att hyra som firman kan få bekosta för att bevisa att plintarna är bra nog trots avstegen från tillverkarens instruktioner.
Tack! De skrapade med en morakniv på dem och sa att det var perfekta. Jag får nog släppa det och klaga om boden faller till marken.Dowser4711 skrev:
Det handlar om växtlighet & ev dräneringsbehov.T Torsten234 skrev:
Inga växter klarar sig utan solljus, & boden/förrådet skapar egentligen samma funktion som markduken.
Markdukens funktion är att separera makadam/dräneringsmaterial från befintlig jord, då annars dom tyngre stenarna sjunker genom jorden med åren.
Så behöver det inte dräneras, så varför ens använda markduk?
Du kommer att få lite växtlighet längs ytterkanterna på boden/förrådet oavsett.
Jamendåså, de klarade moraknivstestet! Killarna borde sälja det testet till betongindustrin…T Torsten234 skrev:
Om detta är deras kvalitetsnivå för plintarna så skulle jag vara mer orolig för att boden ruttnar eller faller isär snarare än att plintarna rasar.
Lycka till!
Om betongen frusit så har den ingen hållfasthet alls. Om den bara hunnit över 5MpA så är det ingen fara då den tål att frysa och brinner färdigt när det blir varmare.
Det är bara ta en skruvmejsel och knacka den mot betongen med en hammare. Är det hård är det ok är det mjukt o smular så är det bara göra om. Det är ytan som fryser först
Det är bara ta en skruvmejsel och knacka den mot betongen med en hammare. Är det hård är det ok är det mjukt o smular så är det bara göra om. Det är ytan som fryser först
Det är inget problem med låga temperaturer, så länge det inte fryser. Men härdningstiden blir klart längre. Är det inte så att det är dålig hållfasthet på grund av att det inte härdat än? Om det inte är tjärle i backen och det täcks så är det inget problem att gjuta i de temperaturerna. Men härdningstiden blir lång. Något som egentligen är bra om man har tiden.