4 996 läst · 115 svar
5k läst
115 svar
Gjuta plintar i minusgrader
Jag hade ej sett denna bild tidigare. Det ser inte bra ut.T Torsten234 skrev:
Ta bort resten av formen och se hur det ser ut längre ned på samma plint och se om det blir samma resultat med mejseln.
Betongen bör också svara bra om du slår på den med en hammare. Blir det inget klang i slaget, utan med en "dovt" ljud kan det vara ett tecken på att hållfasthet inte har uppnåtts av olika skäl.
Hade man mätt upp temperaturer över denna tid som plinten stått där skulle man kunnat räkna på om den uppnått rätt hållfasthet och klarat sig från frysning. Nu blir det mer en gissning om betongen klarat sig eller inte. Men ärligt talat, den där plinten skulle inte haft en chans att klara sig från frysning om man inte täckt in den väldigt bra efter gjutning tror jag. Helst skulle man nog också tillfört lite värme i början tillväxtfasen för att vara på den säkra sidan. Med att täcka in efter gjutning innebär det att man gör det seriöst med något isolerande och inte bara en presenning.. Mätningarna skall göras på de mest ogynnsamma delarna.
Den formen är inte särskilt tjock och lär ju bli kall och frusen över en natt. Tror verkligen inte att cementreaktionen lär kommit så långt för att kunna skapa den värme som behövs. Klåparna som varit hos dig har inte koll på betong. Det är inte säkert att man använt sig av rätt betongkvalité eller lyckats fått rätt VCT på betongen som blandats. Ett för högt VCT får man om man inte följt anvisningarna och tillfört mer vatten än vad som är sagt. Det betyder att man försämrat hållfastheten, sin tur blir förlänger detta härdningsprocessen. Något som man inte vill göra när man ska gjuta i minusgrader.
Redigerat:
Detta gjordes bara sex dagar efter gjutning. Det är alldeles för tidigt. Som jag sagt tidigare så tar det längre tid för betong att brinna när det är så kallt. Efter ca 14 dagar kan man däremot få en uppfattning om hur det har gått.P P-KAR skrev:Jag hade ej sett denna bild tidigare. Det ser inte bra ut.
Ta bort resten av formen och se hur det ser ut längre ned på samma plint och se om det blir samma resultat med mejseln.
Betongen bör också svara bra om du slår på den med en hammare. Blir det inget klang i slaget, utan med en "dovt" ljud kan det vara ett tecken på att hållfasthet inte har uppnåtts av olika skäl.
Hade man mätt upp temperaturer över denna tid som plinten stått där skulle man kunnat räkna på om den uppnått rätt hållfasthet och klarat sig från frysning. Nu blir det mer en gissning om betongen klarat sig eller inte. Men ärligt talat, den där plinten skulle inte haft en chans att klara sig från frysning om man inte täckt in den väldigt bra efter gjutning tror jag. Helst skulle man nog också tillfört lite värme i början tillväxtfasen för att vara på den säkra sidan. Med att täcka in efter gjutning innebär det att man gör det seriöst med något isolerande och inte bara en presenning.. Mätningarna skall göras på de mest ogynnsamma delarna.
Den formen är inte särskilt tjock och lär ju bli kall och frusen över en natt. Tror verkligen inte att cementreaktionen lär kommit så långt för att kunna skapa den värme som behövs. Klåparna som varit hos dig har inte koll på betong. Det är inte säkert att man använt sig av rätt betongkvalité eller lyckats fått rätt VCT på betongen som blandats. Ett för högt VCT får man om man inte följt anvisningarna och tillfört mer vatten än vad som är sagt. Det betyder att man försämrat hållfastheten, sin tur blir förlänger detta härdningsprocessen. Något som man inte vill göra när man ska gjuta i minusgrader.
Att sen prata om VCT vid gjutning av några plintar blir bara fånigt. Det är egentligen bara intressant när man pratar om konstruktionsberäknade betongelement.
Men sen håller jag med dig. Om TS är osäker så kan han prova att knacka in en kniv eller liknande på sidan av plinten. Skär bara ett litet hål i plinten, så du ser om spricker. Knacka även med en hammare på plinten. Det hörs direkt om den är okej, eller om den är skrot.
Men då måste man ju vänta tills den haft tid att härda. Att banka ner en skruvmejsel innan det härdat säger inget.
Hårdnandet påverkas främst av dessa tre faktorer:A AG A skrev:Detta gjordes bara sex dagar efter gjutning. Det är alldeles för tidigt. Som jag sagt tidigare så tar det längre tid för betong att brinna när det är så kallt. Efter ca 14 dagar kan man däremot få en uppfattning om hur det har gått.
Att sen prata om VCT vid gjutning av några plintar blir bara fånigt. Det är egentligen bara intressant när man pratar om konstruktionsberäknade betongelement.
Men sen håller jag med dig. Om TS är osäker så kan han prova att knacka in en kniv eller liknande på sidan av plinten. Skär bara ett litet hål i plinten, så du ser om spricker. Knacka även med en hammare på plinten. Det hörs direkt om den är okej, eller om den är skrot.
- betongsammansättning
- temperatur
- fuktförhållanden, som VCT.
Betongen ska skyddas mot frysning tills den har nått 5MPa. Svårare än så här är det inte. Hade det varit en utförare som hade koll på detta skulle arbetet gjorts på ett annat sätt. Att göra rätt från början är väldigt enkelt och inte svårt, bara man har kunskapen.
På vilket sätt har betongen skyddats mot frysning under det här arbetet när det varit minusgrader under gjutdagen och även dagen därpå. Om TS har sett frysta vattenpölar under dessa dagar så lär betongen varit lika kall, i alla fall den del som är ovan mark.
Lycka till TS. Bra att du upptäckte detta i tid. Hade varit tråkigt att inse att man blivit blåst när friggeboden väl står där och du betalt allt.
Även om man skulle använda sig av frostskyddsmedel från Finja står det tydligt att normala vinteråtgärder vidtas:
Viktigt att tänka på är dock att även om Frostskydd används ska normala vinteråtgärder, såsom isolering och uppvärmning av blandningsvatten samt block och tegel, fortfarande vidtas.
Redigerat:
Nu är du ute o cyklar igen. Vct är viktigt i alla vintergjutningar då lägre vct innehåller mera cement vilket är det ämne som alstrar värme i sin reaktion med vattnet. Högt vct= mycket vatten och mindre cement vilket innebär mindre värme och mer vatten som kan frysa.A AG A skrev:Detta gjordes bara sex dagar efter gjutning. Det är alldeles för tidigt. Som jag sagt tidigare så tar det längre tid för betong att brinna när det är så kallt. Efter ca 14 dagar kan man däremot få en uppfattning om hur det har gått.
Jag vet och förstår, bättre än de flesta, att detta är ett dåligt sätt att gjuta betong. Hårdheten har som sagts säkrt påverkats enormt. Men som jag har sagt flera gånger. Betong tål enorma belastningar normalt sett. Även om den nu har härdat fel, och dåligt så lär den hålla för det 10-dubbla mot vad friggeboden kommer utsäta den för. Dessa plintar kommer troligtvis bli enormt mycket starkare än block av leca. Ändå används lecablock ganska ofta som grundplintar på mindre byggnader.P P-KAR skrev:Hårdnandet påverkas främst av dessa tre faktorer:
- betongsammansättning
- temperatur
- fuktförhållanden, som VCT.
Betongen ska skyddas mot frysning tills den har nått 5MPa. Svårare än så här är det inte. Hade det varit en utförare som hade koll på detta skulle arbetet gjorts på ett annat sätt. Att göra rätt från början är väldigt enkelt och inte svårt, bara man har kunskapen.
På vilket sätt har betongen skyddats mot frysning under det här arbetet när det varit minusgrader under gjutdagen och även dagen därpå. Om TS har sett frysta vattenpölar under dessa dagar så lär betongen varit lika kall, i alla fall den del som är ovan mark.
Lycka till TS. Bra att du upptäckte detta i tid. Hade varit tråkigt att inse att man blivit blåst när friggeboden väl står där och du betalt allt.
Även om man skulle använda sig av frostskyddsmedel från Finja står det tydligt att normala vinteråtgärder vidtas:
Viktigt att tänka på är dock att även om Frostskydd används ska normala vinteråtgärder, såsom isolering och uppvärmning av blandningsvatten samt block och tegel, fortfarande vidtas.
Varför måste betongen till en liten friggebod hålla för 10 ton tycker du? Varje plint kommer ju som sagt inte belastas med mer än några få 100kg.
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det. Det är några futtiga plintar till en liten sketen friggebod som gjutits. Inga väggar till skddsrum som ska hålla emot kärnvapenbomber.Matti_75 skrev:
Mycket tjafs här. Jag har provat, av misstag, och det verkar fungera precis som det beskrivs ovan, av några.
Fryser det innan det brunnit färdigt blir det smulor av betongen när det fryser (eller kalla det för poröst om det är lättare att begripa). Det återhämtar sig inte betongen från och det är bara att göra om. Om det inte fryser så brinner det bara väldigt långsamt. När värme tillförs senare så brinner det klart och allt är frid och fröjd, även om det sker flera månader senare.
Här är problemet att 1. det verkar ha frusit redan och 2, man tänker inte vänta länge på att belasta plinten.
Fryser det innan det brunnit färdigt blir det smulor av betongen när det fryser (eller kalla det för poröst om det är lättare att begripa). Det återhämtar sig inte betongen från och det är bara att göra om. Om det inte fryser så brinner det bara väldigt långsamt. När värme tillförs senare så brinner det klart och allt är frid och fröjd, även om det sker flera månader senare.
Här är problemet att 1. det verkar ha frusit redan och 2, man tänker inte vänta länge på att belasta plinten.
Jag håller med dig i istortsett allt. Det enda jag inte är övertygad om, är att det verkligen frusit för tidigt. För precis som du säger, brukar det bara bli smulor om det fryser direkt. Vidare kommer det dessutom att visa sig om det håller, eller inte när de belastar det. Håller det då, så kommer det hålla framöver också, då betongen fortsätter brinna när det blir varmare.MathiasS skrev:
Mycket tjafs här. Jag har provat, av misstag, och det verkar fungera precis som det beskrivs ovan, av några.
Om det däremot inte håller, så kommer de ju att göra om det.
Det kan jag förstås inte säga säkert, men att det är väldigt poröst långt efter gjutningen är inget gott tecken.A AG A skrev:
Sedan kan man ju också konstatera att OM det inte frusit och allt kommer att brinna tillslut, så hjälper det ju inte om det gör det om 3 månader om man vill ställa en bod på plintarna nu direkt.
Nej, men det var lite det jag menade var en fördel för TS. Om det nu har frustit så bör ju plintarna gå sönder när de belastas. Då måste de ju gjuta nya. Men om de håller nu när boden byggs, så kommer ju plintarna bara bli starkare. Hur det än är, så behöver ju inte TS vara rädd för något.MathiasS skrev:
Det kan jag förstås inte säga säkert, men att det är väldigt poröst långt efter gjutningen är inget gott tecken.
Sedan kan man ju också konstatera att OM det inte frusit och allt kommer att brinna tillslut, så hjälper det ju inte om det gör det om 3 månader om man vill ställa en bod på plintarna nu direkt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta plintar i vatten till brygga.
Övrigt Off Topic -
Gjuta plintar
Grund & Markarbeten -
Enkelt knep för att gjuta plintar med stolpskor i lod efterfrågas
Trädgård allmänt -
Gjuta plintar vid minusgrader.
Grund & Markarbeten -
Gjuta plintar i minusgrader, vilka ev. tillsatser och övriga tips?
Grund & Markarbeten