5 592 läst · 115 svar
6k läst
115 svar
Gjuta plintar i minusgrader
Jag pratade med dem nu och de säger att det måste härda i tre dagar till. Kan det stämma? Notera att gjutningen skedde vid minus 2,5 grader, de använde kallvatten och täckte inte över.
Då det finns tydliga arbetsanvisningar som talar om att gjuter man under 5+ grader så ska man ta till vinteråtgärder såsom täckning, tillsattsmedel, tillsättning av värme i blandningen mm..D Daniel 109 skrev:Det är inget problem med låga temperaturer, så länge det inte fryser. Men härdningstiden blir klart längre. Är det inte så att det är dålig hållfasthet på grund av att det inte härdat än? Om det inte är tjärle i backen och det täcks så är det inget problem att gjuta i de temperaturerna. Men härdningstiden blir lång. Något som egentligen är bra om man har tiden.
Så till frågan vad har du som stödjer dina spekulationer som uppenbarligen är fel!
När du tydligt deklarerar att jag har fel brukar det sluta med att det konstaterats att jag har rätt och du försvinner.
Anledningen till de åtgärderna är för att få rimliga härdtider, inte för att det inte går när det är kallare. Det är frysning som är problematisk, inte låga temperaturer.
Anledningen till de åtgärderna är för att få rimliga härdtider, inte för att det inte går när det är kallare. Det är frysning som är problematisk, inte låga temperaturer.
Ok inte speciellt ofta det sker, man gjuter inte i minusgrader utan vinteråtgärder så enkelt är det..D Daniel 109 skrev:
Dina lekmanna bedömningar har sällan resulterat i korrekta bedömningar om hur byggarbeten ska göras då det inte går att googla sig till allt så faller du platt på grund av dina lekmanna skrivningar!
Om du överhuvudtaget har läst så har det varit -2.5grader..
Betong kan ligga i dagar utan att härda om temperaturen är under 5 grader. Det som är kritiskt är att om betongen fryser ( osäker på när det sker 0, 1minus, 2 minus?)
Så efter dag 6 kan plintar fortfarande vara ohärdade men om värmen infinner sig dag 7 och härdning kommer igång så kan det fungera utmärkt.
Värmen i marken "läcker" ut i betongen så jag skulle inte vara orolig i första skedet.
Har du mätt temperaturen på betongen yta eller har där varit frost på betongen ovansida?
Sen återigen.... bara man täcker med något är bättre än inget alls.
Ditt test med skruvmejsel säger tyvärr inte så mycket just nu mer än att de inte härdat färdigt.
Slå ner den så nära kanten dessutom är inte snällt.
Försvarar dock inte byggarna på något sätt.
Medlet man kan hälla i är antingen accelerator ( då ska dem ha brunnit)
Eller frostskydd, tåler att frysa men behöver fortfarande komma igång med härdning innan det blir hårt.
Så efter dag 6 kan plintar fortfarande vara ohärdade men om värmen infinner sig dag 7 och härdning kommer igång så kan det fungera utmärkt.
Värmen i marken "läcker" ut i betongen så jag skulle inte vara orolig i första skedet.
Har du mätt temperaturen på betongen yta eller har där varit frost på betongen ovansida?
Sen återigen.... bara man täcker med något är bättre än inget alls.
Ditt test med skruvmejsel säger tyvärr inte så mycket just nu mer än att de inte härdat färdigt.
Slå ner den så nära kanten dessutom är inte snällt.
Försvarar dock inte byggarna på något sätt.
Medlet man kan hälla i är antingen accelerator ( då ska dem ha brunnit)
Eller frostskydd, tåler att frysa men behöver fortfarande komma igång med härdning innan det blir hårt.
Jag kan ärligt säga att jag kastas mellan att vara orolig över att byggarna har gjort fel och att jag är världens jobbigaste kund som ifrågasätter det här.
Jag uppskattar era kommentarer. Själv kan jag ju verkligen inte det här och dessutom har jag kontrollbehov. Skitjobbig kombination.
Jag uppskattar era kommentarer. Själv kan jag ju verkligen inte det här och dessutom har jag kontrollbehov. Skitjobbig kombination.
För TS att visa sina hantverkare:
Vintertid är det också viktigt att ta reda på när konstruktionen uppnår den kritiska håll- fasthetsnivån 5 MPa. Fryser betongen innan denna hållfasthet uppnåtts är det stor risk för bestående låg hållfasthet med skador, eller i värsta fall ras, som följd
https://www.cement.heidelbergmateri.../5d/a6/betonggjutning_i_kall_vaderlek_web.pdf
I o med att dom har gjutit med kallt vatten kalla säckar och ingen täckning i tempraturer kring -2 grader så är det en överhängande risk att betongen har frusit sönder och inte uppnåt eller kommer uppnå sin tilltänkta hållfastighet..
Vintertid är det också viktigt att ta reda på när konstruktionen uppnår den kritiska håll- fasthetsnivån 5 MPa. Fryser betongen innan denna hållfasthet uppnåtts är det stor risk för bestående låg hållfasthet med skador, eller i värsta fall ras, som följd
https://www.cement.heidelbergmateri.../5d/a6/betonggjutning_i_kall_vaderlek_web.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I o med att dom har gjutit med kallt vatten kalla säckar och ingen täckning i tempraturer kring -2 grader så är det en överhängande risk att betongen har frusit sönder och inte uppnåt eller kommer uppnå sin tilltänkta hållfastighet..
Men... Det klarade ju att skrapas på med en morakniv...T Torsten234 skrev:
Tre dagar till kommer inte göra ett skit, men det är fredag idag, så ge dem helgen och sätt en skruvmejsel i nästa på måndag, sedan är det bara för dem att göra om och göra rätt.
Hoppas att du inte betalat ett öre ännu.
Hur ser vädret ut framöver?T Torsten234 skrev:Jag kan ärligt säga att jag kastas mellan att vara orolig över att byggarna har gjort fel och att jag är världens jobbigaste kund som ifrågasätter det här.
Jag uppskattar era kommentarer. Själv kan jag ju verkligen inte det här och dessutom har jag kontrollbehov. Skitjobbig komkombination
hur ser väderprognosen ut
Och när ska plintarna belastas?
En nyfiken fråga. När fryser betongen?R Rejäl skrev:För TS att visa sina hantverkare:
[länk][bild]
I betongen då, inte i luften.
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Asfaltskross, hantera/ta bort
Grund & Markarbeten -
Köpa tomt och bygga hus, frågor om tomten
Grund & Markarbeten -
Göra färdigt grunden i väntan på värmen?
Grund & Markarbeten -
Sprickor i nygjord betongplatta
Grund & Markarbeten -
Sätts inte dräneringen igen av bergskross med 0 fraktion?
Grund & Markarbeten