30 123 läst · 103 svar
30k läst
103 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Hade det varit jag med dina önskemål, så hade jag gjort upplagspunkter i rostfritt som man skruvar/tätar fast i pool-stommen.
Sen hade jag tillverkat en form och gjutit en massiv bänk som ett uppochnervänt L.
Denna bör kunna väga mellan 100-200kg, vilket gör att man kan lyfta ner den för hand på 2-4pers med ett enklare lyftok.
* Ingen risk för sprängning
* Ingen risk för lyftkrafter om det läcker in under cellplasten
* Ingen risk för rostande armeringsjärn
* Går att ta ur och rengöra om man vill
Edit. Reviderade min viktuppskattning lite.
Sen hade jag tillverkat en form och gjutit en massiv bänk som ett uppochnervänt L.
Denna bör kunna väga mellan 100-200kg, vilket gör att man kan lyfta ner den för hand på 2-4pers med ett enklare lyftok.
Edit. Reviderade min viktuppskattning lite.
Redigerat:
Jag är mer inne på att hantera riskerna. Det har gjorts förut så det bör gå.D David_Berglund skrev:Hade det varit jag med dina önskemål, så hade jag gjort upplagspunkter i rostfritt som man skruvar/tätar fast i pool-stommen.
Edit. Reviderade min viktuppskattning lite.![]()
Vilka risker tänker du på? Att tappa, om man gör enl. mitt förslag?
De främsta argumenten bakom konceptet med lös bänk var just riskminimering som jag såg det.
De främsta argumenten bakom konceptet med lös bänk var just riskminimering som jag såg det.
Jag tänker på alla de risker du räknar upp. Jag vill inte ha en lös bänk utan att det ska vara en integrerad del poolen.D David_Berglund skrev:
För att undvika att det spränger på vintern är planen att få det tätt. Fogbanden från Synkoflex ska lösa det enligt tillverkaren, i kombination med avsedd primer för brunnen betong. Sen är även färgen tät.
Eftersom att jag kommer att 20 cm cellplast under plattan och utanför väggarna så undrar jag om det ens kommer att frysa under bänken. Jag tror att jag kommer att sänka vattennivån lite under bräddavloppet och plugga inloppen. Men jag kan inte påstå att jag förstår hur lång ner det kommer att frysa.
Vad det gäller att armeringen ska rosta så har jag vanlig armering i hela poolen. Jag ser inte att denna del är mer utsatt och dessutom är belastningen mycket mindre än på väggarna.
För att undvika att cellplasten flyter upp tänker jag dels limma den och dels tejpa sparvar mellan cellplastskivorna och mot betong. Sen får det kanske bli distanser mellan undre armeringen och cellplasten längst in och längst ut som håller ner cellplasten. Om dom tål trycket så kommer armeringen att hålla emot, om inte ankarmassan släpper ur hålet i framkant.
Gör man rätt med infästningen (kliniskt rengjort borrhål) så går järnet av före infästningen vid dragprov.
Nu är vi igång igen efter vintervilan. Målet är att gjuta i början av maj. Bänk i det "gamla" badet samt det nya spabadet för åretruntbruk.
Om det handlar om övermod eller inte får visa sig, men planen är att gjuta spadbadet i ett svep. Då med dubbel hängform för att forma golv, bänkar och ryggstöd.
Den som lever får se hur det går.
Om det handlar om övermod eller inte får visa sig, men planen är att gjuta spadbadet i ett svep. Då med dubbel hängform för att forma golv, bänkar och ryggstöd.
Den som lever får se hur det går.
Uppehåll är inte aktuellt. Inte heller olika konsistens i olika delar. Flytbräda är en term jag faktiskt känner till och tänker anamma . Eftersom det handlar om så små ytor i golv och bänkar är jag även inne på någon slags luckor som läggs i och låses under gjutningen. Först i golv och sedan i bänkarna. Hur pass det fungerar har jag ingen aning om.Matti_75 skrev:
1/3 av höjden på väggen. Men det är beroende på sättmåttet på betongen.
Tänk även på att du kan få luftfickor under flytbrädan med gjutsår som följd. Viktigt att du fyller på från ett håll och trycker luften utåt.
Tänk även på att du kan få luftfickor under flytbrädan med gjutsår som följd. Viktigt att du fyller på från ett håll och trycker luften utåt.
Tack för svar!Matti_75 skrev:
Jag tänker att man fyller genom väggen ut i golv/bänkar. Är det rätt tänkt?
Sen är jag inne på en smalare flytbräda i kombination med luckor som läggs ner och låses i golv/bänkar under gjutningen. Jag vet inte om det är helt galet men det jag tycker talar för är att det ska fungera är de mycket små ytorna det handlar om.
Om du använder dig av luckor som du lägger dit eftersom så gjuter du som vanligt, nerifrån och upp. Tänk på att göra rejäla luckor med reglar på så att inte det bågnar för mycket när du fyller väggarna sen
Tack för svar. Det är planen. Flytbrädan blir nog bara så djup att den täcker nedersta liggande regeln. Sen räknar jag med att behöva vikta ner den yttre formen ordentligt så att inte hela alltet flyter upp. Samt att fixera de hängande formarna ordentligt så att inte de kan flyta upp inne i den yttre formen.Matti_75 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta pool på berg?
Grund & Markarbeten -
Gjuta sula till mindre trädgårdsmur, armering mm
Grund & Markarbeten -
Gjuta mindre platta i del av lada - hur ambitiös ska man vara?
Grund & Markarbeten -
Gjuta entréplatta - hur göra den mindre hal?
Grund & Markarbeten -
Gjuta in rör/slang genomföring för pool maskinrum
Grund & Markarbeten