30 123 läst · 103 svar
30k läst
103 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Tack för svar. Jag kan egentligen inget om armering och förstår inte riktigt allternativen du nämner.Matti_75 skrev:
Finns det någon anledning att inte fästa armeringen direkt i befintlig betong med kemankare?
Är det bara jag som inte förstår vad offerkroppen skall ha för funktion?
Och.. Vart är bilderna på den avformade baljan?
Och.. Vart är bilderna på den avformade baljan?
Det vanligaste när man monterar vertikalarmering i efterhand på en pool är att man borrar och sedan använder ankarmassa eller expanderbetong.
I mer utsatta lägen, tex en brant slänt där man inte vill åka pool-pulka 200m utför, gjuter man in vertikalarmeringen i bottenplattan.
I mer utsatta lägen, tex en brant slänt där man inte vill åka pool-pulka 200m utför, gjuter man in vertikalarmeringen i bottenplattan.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"

Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Vertikalarmeringen i väggarna göts in när jag gjöt plattan. Det som återstår nu är att gjuta en bänk längst en sida. Det lutar åt ankarmassa.MathiasS skrev:
Ska du helgjuta eller delgjuta, det första blir med hängform och det andra, måste du ha en edm-gummilist som gjutes in i plattan och senare gjutes in i väggarna, för att få tätt, mellan vägg och platta.
Kommer inte håg nu vad den heter.men kanske andra vet.
Kommer inte håg nu vad den heter.men kanske andra vet.
Jag ska gjuta en bänk. Kika längre upp i tråden så framgår det hur golv och väggar kom tillJ jonaserik skrev:
Hej,J jonaserik skrev:
Det är det jag är otroligt för. Jag har kvar fogband från förra gjutningen som jag tänkte använda. Dom går både att sätta i våt betong (som jag gjorde sist) eller på brunnen betong med primer.
Nu har jag börjat fundera lite på armeringen till trappen. Jag är inne på en fyllnadskropp av cellplast och två lager med 10 mm järn, med ett fogband i mellan.
Det blir två varianter av vinklade järn (kanvara b-järn det heter?) och en variant av raka järn.
Som infästning mot brunnen betong tänker jag borra och använda ankarmassa. Som jag föreställer mig det går det bra med hela järn som man böjer för att få in i hålen i båda änderna. Men det har jag inte testat.
Fogband av typen bitumen har jag kvar samt tillhörande primer för att montera på brunnen betong.
Någon som har några synpunkter eller tips kring detta?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir två varianter av vinklade järn (kanvara b-järn det heter?) och en variant av raka järn.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som infästning mot brunnen betong tänker jag borra och använda ankarmassa. Som jag föreställer mig det går det bra med hela järn som man böjer för att få in i hålen i båda änderna. Men det har jag inte testat.
Fogband av typen bitumen har jag kvar samt tillhörande primer för att montera på brunnen betong.
Någon som har några synpunkter eller tips kring detta?
Ingen?