30 123 läst · 103 svar
30k läst
103 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Idag rev jag formen och städade undan, i ganska yvigt snöfall. Jag tycker det såg bra ut i det stora hela. En miss var att jag glömde att maskera inloppen. Så där kommer det bli lite pyssel att få bort betong ur några gängade hål.
Tyvärr blev det inte några bilder och nu är allt täckt för vintern. Så mer bilder får vänta till våren.
Tyvärr blev det inte några bilder och nu är allt täckt för vintern. Så mer bilder får vänta till våren.
Då vad det dags att stänga böckerna för i år. Det gör vi givetvis utan uppföljning på kostnader relaterade till vansinnesprojekt. Med någon månads distans till allt slit känns det självklart att det måste till ett varmbad för åretrunt-bruk också. Som av en händelse finns det en lämplig placering för ett sådant också
Planen är att gjuta golv och väggar i ett svep, med hängform. Så får man prova det också innan man dör. Dessutom kommer det att bli i stort sett gratis då jag ändå har en rejäl bänk ogjuten i det större badet. Bänken och varmbadet ryms utan problem i rotpumpbilen. Bänkar i varmbadet får bli av betong på säck
Alltså nästan gratis att addera ett varmbad
Planen är en kvadratisk balja, ca 180*180 invändigt. Bänkar på två eller tre sidor och med ett vanligt spalock upptill. Eventuellt blir det ett försök att luta innerväggarna lite, men jag måste konsultera min betong exper först (google). Armeringen är inget problem, det fixar den lokala leverantören klippt och bockat efter ritning, till ett lägre kilopris än byggmax. Ytskikt blir troligen samma epoxifärg som i stora badet.
Någon skrev i tråden att de saknade bräddavlopp i sitt varmbad(?). Det tänkte jag också hoppa och köra på ett enkelt utlopp under vattenytan. För det måste väl ändå fungera i en liten balja som ska vara stängd för det mesta?
Önskemål finns från en prioriterad familjemedlem om bubbel. Har dock ingen aning hur man får tag på grejer för det som fungerar vid ingjutning. Tipps mottages tacksamt.
Gott nytt år!
Planen är att gjuta golv och väggar i ett svep, med hängform. Så får man prova det också innan man dör. Dessutom kommer det att bli i stort sett gratis då jag ändå har en rejäl bänk ogjuten i det större badet. Bänken och varmbadet ryms utan problem i rotpumpbilen. Bänkar i varmbadet får bli av betong på säck
Alltså nästan gratis att addera ett varmbad
Planen är en kvadratisk balja, ca 180*180 invändigt. Bänkar på två eller tre sidor och med ett vanligt spalock upptill. Eventuellt blir det ett försök att luta innerväggarna lite, men jag måste konsultera min betong exper först (google). Armeringen är inget problem, det fixar den lokala leverantören klippt och bockat efter ritning, till ett lägre kilopris än byggmax. Ytskikt blir troligen samma epoxifärg som i stora badet.
Någon skrev i tråden att de saknade bräddavlopp i sitt varmbad(?). Det tänkte jag också hoppa och köra på ett enkelt utlopp under vattenytan. För det måste väl ändå fungera i en liten balja som ska vara stängd för det mesta?
Önskemål finns från en prioriterad familjemedlem om bubbel. Har dock ingen aning hur man får tag på grejer för det som fungerar vid ingjutning. Tipps mottages tacksamt.
Gott nytt år!
Givetvis. Har inte kommit så långt i planeringen än men i stället för breddavlopp tänkte jag köra ett utlopp under vattenytan. Sen vill jag ha ett riktigt sandfilter. Och givetvis värmare. Blir ett isolerat utrymme för tekniken på ena sidan om badet.anders07 skrev:
Vad är ett Balboasystem?
Spa system... T.ex: https://spasupport.se/produkt/balboa-gs501z/N nybyggarn3 skrev:
Aha. Verkar ju som en rimlig lösning. Namnet inger ju respekt, av samma anledning som Total gym 2000 är det givna valet den dag man ska börja tränaanders07 skrev:
I ärlighetens namn är jag fortfarande mest inriktad på gjutningen. Men detta måste ju också lösas för att det ska gå att bada.
Nu har jag börjat skissa lite ner seriöst på att gjuta ett varmbad för åretrunt-bruk också. Det blir till formen väldigt likt ditt bad med bänkar på tre sidor. Dock skulle det gärna få vara lite mindre, typ 170*170 invändigt. Tänkte kolla hur du tror att det skulle upplevas?L LeffeMejsel skrev:Låter som det kommer bli riktigt nice! Min tomt mitt i ett villaområde bjuder inte på samma utsikt 😁 Ja det blir ju lite mer vatten att värma upp. Men med en okej poolvärmepump så får ni nog en rätt lång säsong ändå 🙂
Klart du ska bygga något mer. Nu har du ju övat 😁 Det är ju kul att bygga och man lär sig mycket på vägen. Bra att du får till med ett bra breddavlopp. Det är det jag saknar mest i mitt bygge.
Vi (ungarna framför allt) badar nästan varje dag. Så det används flitigt fortfarande och håller ihop efter snart 10 år 🙂
Kommer följa resten av ditt bygge. Kul att du kikat på min 🙂
Sen skulle jag gärna strunta i bräddavlopp denna gång och höra på ett utlopp under vattenytan, tillsammans med ett eller två inlopp på motsatt sida. Du skrev att du ångrat att du inte körde med ett bräddavlopp . Vad upplever du för problem? Och exakt har du löst det med in och utlopp?
Sist undrar jag vad du har för mått invändigt, inklusve bänkarna? Och om du skulle ändra något om du gjorde om det.
Tjena! Kul att det är på G 🙂N nybyggarn3 skrev:Nu har jag börjat skissa lite ner seriöst på att gjuta ett varmbad för åretrunt-bruk också. Det blir till formen väldigt likt ditt bad med bänkar på tre sidor. Dock skulle det gärna få vara lite mindre, typ 170*170 invändigt. Tänkte kolla hur du tror att det skulle upplevas?
Sen skulle jag gärna strunta i bräddavlopp denna gång och höra på ett utlopp under vattenytan, tillsammans med ett eller två inlopp på motsatt sida. Du skrev att du ångrat att du inte körde med ett bräddavlopp . Vad upplever du för problem? Och exakt har du löst det med in och utlopp?
Sist undrar jag vad du har för mått invändigt, inklusve bänkarna? Och om du skulle ändra något om du gjorde om det.
Ska ta lite mått nästa gång vi badar 🙂
jag har inlopp kanske 30cm under vattenytan på sidan som inte har bänkar. Utloppet är ca 15cm från botten, längst bort under en av bänkarna. Finns bilder i min tråd som visar detta. Från början var det två inlopp och två utlopp. Men kändes onödigt så använder bara ett in och ett ut. Bifogar en bild med. Inlopp till vänster och utlopp under bänkarna.
Vet inte vad som är bäst egentligen. Vad gäller placering. Men jag upplever temperaturen som jämn och att det fungerar bra.
Bräddavlopp är väl mest för att enklare hålla bort den skit som ändå blir på ytan. Särskilt på sommaren med ungar som hoppar i och ur med gräsiga fötter osv. Kör bara med en håv idag vilket iofs fungerar.
Jag har tänkt lite mer på det där ibland och det kanske inte är så praktiskt ändå med bräddavlopp. Vattennivån varierar en del, dels det som dunstar, sen det som ungarna skvätter ut eller när man t.ex. badat 5-6 vuxna. Så det kanske inte fungerar bra i praktiken, bräddavlopp kan ju också avge en del ljud med "fel" vattennivå.
Vad gäller bänkar och mått så är jag helt nöjd och skulle bygga likadant igen. Alla som badat har upplevt det som bekvämt.
Viktigast är en bottenventil i alla fall, för vattenbyte/rengöring. En kompis glömde detta och får alltid pumpa ur den sista decimetern vatten 🙂
Nu börjar våren närma sig och tanken på att färdigställa projektet så smått återkomma. I det befintliga badet ska jag gjuta en ganska djup bänk efter en sida. Planen är att göra en offerkropp av cellplast som limmas och tätas med plast och/eller byggtejp för att undvika att den flyter upp. Sen armera, formsätta och gjuta.
Det jag inte riktigt listat ur är hur jag fäster armeringen i befintlig betong. Är det borra och fästa armering med ankarmassa som gäller eller finns det något bättre knep? Jag såg ett proffs i ett annat forum som gjort en liknande gjutning. Där står det i texten att han använt "ankarbult" för att fästa armeringen men bilderna är tyvärr för suddiga för att se vad det handlar om.
Någon som har någon kunskap om detta?
Det jag inte riktigt listat ur är hur jag fäster armeringen i befintlig betong. Är det borra och fästa armering med ankarmassa som gäller eller finns det något bättre knep? Jag såg ett proffs i ett annat forum som gjort en liknande gjutning. Där står det i texten att han använt "ankarbult" för att fästa armeringen men bilderna är tyvärr för suddiga för att se vad det handlar om.
Någon som har någon kunskap om detta?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"

Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
213 kr inkl moms
Läs mer