17 274 läst · 49 svar
17k läst
49 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Vad kostar detta ungefär och hur många timmar har du lagt på det? Ser coolt ut!
Bra fråga. Ekonomiskt så gäller det att göra en glädjekalkyl först så man kommer i gång. Sen är det bara att undvika all from av uppföljningAndreas Hansson1 skrev:
Men om man ändå skulle sammanfatta några stora poster så kostar armering ca 20 tkr och betongen kanske 30. Inlopp och utlopp kring 13 tkr. Cellplast har blivit sinnessjukt dyrt och fick på 6tkr bara till grunden. Formstag med och hyra av formlås var också en nämnvärd kostnad, kanske 6 tkr.
Poster som skulle kunna vara betydligt värre än vad de varit är virke och markarbeten. Virke hade jag tur och fick tag på mycket begagnat, där bland all plyfa. Markarbetet blir också billigt tack vare familjemedlem som är i branchen. Dock har jag ändå beställt grus för kanske 10 tkr.
Då fattas många mindre poster och kommande tunga. Så skulle man räkna ordentligt skulle det vara väldigt svårt att motivera. Därför är det bäst att låta bli
Edit: Glömde timmarna. Efter plattan var färdig har jag lagt 5 helger, kanske 10 timmar per helg. Men då har min far hjälpt till stora delar av det. Innan plattan gjöts var det mindre jobb. Kanske tre sådana helger.
Redigerat:
Häftigt bygge! Ska bli kul att se slutresultatet. Riktigt fin utsikt!
Ska ni fylla upp runt poolen sen?
Min är lite mindre bara 2x2x1m. Jag gjöt en platta och murade sen med leca. Tätskikt och klinker 🙂
https://www.byggahus.se/forum/threads/minipool-badtunna-hemmabygge.279909/
Ska ni fylla upp runt poolen sen?
Min är lite mindre bara 2x2x1m. Jag gjöt en platta och murade sen med leca. Tätskikt och klinker 🙂
https://www.byggahus.se/forum/threads/minipool-badtunna-hemmabygge.279909/
Hej,L LeffeMejsel skrev:
Ja, det ska fyllas mycket och en längre slänt med etage ska anläggas. Blir ett litet soldäck på sidan bort från havet som kommer att vara under marknivå, med mur runt. I andra änden kommer badet att vara ca 50 cm ovan mark.
Jag har lusläst din tråd även om det var ett tag sedan. Hur får det med badandet nu för tiden? Detta bad är för varma årstider men jag klurar faktiskt på att gjuta ett till mindre varmbad, likt ditt. Känns så bortkastat att bara få använda kunskaperna en gång. Med hängform och en gjutning skulle det dessutom gå att komma ner till en rimlig peng. Inte minst nu bör jag har så mycket material till form.
Låter som det kommer bli riktigt nice! Min tomt mitt i ett villaområde bjuder inte på samma utsikt 😁 Ja det blir ju lite mer vatten att värma upp. Men med en okej poolvärmepump så får ni nog en rätt lång säsong ändå 🙂N nybyggarn3 skrev:Hej,
Ja, det ska fyllas mycket och en längre slänt med etage ska anläggas. Blir ett litet soldäck på sidan bort från havet som kommer att vara under marknivå, med mur runt. I andra änden kommer badet att vara ca 50 cm ovan mark.
Jag har lusläst din tråd även om det var ett tag sedan. Hur får det med badandet nu för tiden? Detta bad är för varma årstider men jag klurar faktiskt på att gjuta ett till mindre varmbad, likt ditt. Känns så bortkastat att bara få använda kunskaperna en gång. Med hängform och en gjutning skulle det dessutom gå att komma ner till en rimlig peng. Inte minst nu bör jag har så mycket material till form.
Klart du ska bygga något mer. Nu har du ju övat 😁 Det är ju kul att bygga och man lär sig mycket på vägen. Bra att du får till med ett bra breddavlopp. Det är det jag saknar mest i mitt bygge.
Vi (ungarna framför allt) badar nästan varje dag. Så det används flitigt fortfarande och håller ihop efter snart 10 år 🙂
Kommer följa resten av ditt bygge. Kul att du kikat på min 🙂
Imponerande, och lagom vansinnigt. Bra jobbat!
Gillar ditt sätt att beräkna kostnaderna 👍
Visste inte att det fanns något som hette vattentät betong.. Är det ”finheten”/vct som avgör om det blir vattentätt, i kombination med lite tillsatser, vattenglas, silikat eller liknande? Eller hur funkar det?
Gillar ditt sätt att beräkna kostnaderna 👍
Visste inte att det fanns något som hette vattentät betong.. Är det ”finheten”/vct som avgör om det blir vattentätt, i kombination med lite tillsatser, vattenglas, silikat eller liknande? Eller hur funkar det?
Hej,V Vardagsrum skrev:
Tackar. Det är en standardmodellen som vi tillämpat i många projekt här, med start när vi byggde huset. Den har för och nackdelar
Ska jag vara ärlig så kan jag väldigt lite om betong. Kanske är det mer korrekt att prata om vattentäta betongkonstruktioner och inte betong. Att det ska vara vatten i baljan påverkar mycket, till exempel skarv mellan golv och vägg och val av formstag, men också betongkvalitet, som ska tåla cyklisk väta, frysning och kemikalier. Jag gissar att fel kvalitet innebär att vattnet rinner ut, för eller senare
Jag är som sagt ingen expert men tror att en nyckel är vtc-tale, alltså cement i förhållande till vatten. Sen handlar det säkert om olika tillsatser också.
Där tvistar de lärda. Jag övervägde också att skippa tätskikt på betongen men fick rådet från en pålitlig källa att inte göra det utan rostfri armering. Betong gillar ju att spricka och vid minsta spricka så kommer vattnet att komma i direktkontakt med armeringen.Matti_75 skrev:
Roligt projekt! Kämpa på.
Var med och byggde ett stort hus med full källare, med väldigt högt grundvattentryck utifrån. Grundplatta och källarväggar gjöts 300mm tjocka med anläggningsbetong för att vara på säkra sidan att det skulle hålla borta vattnet. Även vattentäta formstag. Det gjöts även fast svällband i grundplattan och sedan najades en injekteringsslang nere mot grundplattan i B-järnen som en extra säkerhet som man i senare skede kan injektera ifall det skulle komma in vatten.
Nu är det ju lite andra förutsättningar med ditt projekt, för det kommer att vara vatten i stort sätt hela tiden i poolen så skulle jag nog satsa på att ha något slags tätskikt i den.
Var med och byggde ett stort hus med full källare, med väldigt högt grundvattentryck utifrån. Grundplatta och källarväggar gjöts 300mm tjocka med anläggningsbetong för att vara på säkra sidan att det skulle hålla borta vattnet. Även vattentäta formstag. Det gjöts även fast svällband i grundplattan och sedan najades en injekteringsslang nere mot grundplattan i B-järnen som en extra säkerhet som man i senare skede kan injektera ifall det skulle komma in vatten.
Nu är det ju lite andra förutsättningar med ditt projekt, för det kommer att vara vatten i stort sätt hela tiden i poolen så skulle jag nog satsa på att ha något slags tätskikt i den.
Hej,F Fidde_J skrev:Roligt projekt! Kämpa på.
Jag ska måla invändigt med poolfärg. Den är vattentät vid väldigt tunna skick.
Listan i huvudet på saker som kunde gå fel var lång men inte heltäckande. En knapp halvtimme innan betongen skulle komma ringde betonstationen och meddelade att rotpumpbilen havererat efter lastning. Det enda som fanns tillgängligt var den största pumpbilen som behöver en hård yta på 10*10 meter för att få ner stödbenen, vilket inte finns att tillgå.
Lösningen blev att köra utan mast med slang på marken. Det var ett riktigt fyspass men bara några timmar efter plan var gjutningen färdig. På söndag ryker formen om vädret är acceptabelt.
Lösningen blev att köra utan mast med slang på marken. Det var ett riktigt fyspass men bara några timmar efter plan var gjutningen färdig. På söndag ryker formen om vädret är acceptabelt.
Husägare
· Stockholms län
· 302 inlägg
Snyggt och tack för uppdateringen!
Använde du en vibbra eller något annat för att se till att formen fylldes ordentligt och snyggt?
Hur gjorde du?
Använde du en vibbra eller något annat för att se till att formen fylldes ordentligt och snyggt?
Hur gjorde du?