25 187 läst · 95 svar
25k läst
95 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Använd rostfria eller förzinkade armeringsjärn när du fäster mellan kropparna är ett tips, och troligtvis ett måste.
Sen tycker jag dina konstruktioner ser väldigt välarmerade ut, och även denna. Men jag kan inte uttala mig om att det är fel.
Ser bra ut, hejja hejja!
Sen tycker jag dina konstruktioner ser väldigt välarmerade ut, och även denna. Men jag kan inte uttala mig om att det är fel.
Ser bra ut, hejja hejja!
Hej,D David_Berglund skrev:
Vanlig rostig armering är planen. Med dubbel armering med fogband i mellan kanske åtminstone den undre armeringen håller ett tag.
Jag har kvar fogband från förra gjutningen då minsta köp var stort. Så det är väl lika bra att använda det. Framförallt är det sprängning på vintern som oroar.M moggen skrev:
Det sämsta som kan hända vid eftergjutning, är om det inte blir tätt mot den äldre betongen. Då kan det sippra in och fylla på mot frigoliten. Den suger vatten och fryser , så kommer din trappa att sprängas innifrån. Hur du ska få absolut tät skarv där med någon form av band, kan jag inte svara på. Du får nog försöka att utreda detta med tätning, med någon som kan, kanske betongfirma eller betongfabrik kan svara på det. Betong förenar sig inte med brunnen betong utan att det blir en skarv.
Sådana där sväll-band blir väldigt täta men om det ör tillräckligt vet jag inte.
Varför inte bygga bygga bänken som ett upoochnervänt L-stöd som är ihåligt och massiv betong?
Så kan vattnet sippra runt.
Varför inte bygga bygga bänken som ett upoochnervänt L-stöd som är ihåligt och massiv betong?
Så kan vattnet sippra runt.
Vilket dignande är det du har? Vissa dignande expanderar kraftigt och kan spräcka betongen om den blir för tunn.
Jag hade valt att dela armeringen med 600mm överlapp för att på så sätt få i den i hålet lättare. Konstruktionsmässigt räcker det med enkel armering
Jag hade valt att dela armeringen med 600mm överlapp för att på så sätt få i den i hålet lättare. Konstruktionsmässigt räcker det med enkel armering
Dignande?Matti_75 skrev:
Edit: jag kom på vad du försökte skriva, fogband
Det är inte svällande alls utan baserat på bitumen och heter Synkoflex. Jag vet inte hur det fungerar men det sväller inte och det krävs inte högt tryck från betongen.
Men tätt ska det bli.
Redigerat:
Jag för står inte exakt men vattnet under bänken skulle kanske bli stillastående. Inloppen sitter på motsatt sida och bräddavloppet över bänken.D David_Berglund skrev:
Ja, det vill man ju verkligen inte. Jag har kvar fogband sedan jag gjöt platts och väggar. Då satte jag den i våt betong men enligt leverantören går det precis lika bra att sätta den på brunnen. Då använder man en primer innan.J jonaserik skrev:Det sämsta som kan hända vid eftergjutning, är om det inte blir tätt mot den äldre betongen. Då kan det sippra in och fylla på mot frigoliten. Den suger vatten och fryser , så kommer din trappa att sprängas innifrån. Hur du ska få absolut tät skarv där med någon form av band, kan jag inte svara på. Du får nog försöka att utreda detta med tätning, med någon som kan, kanske betongfirma eller betongfabrik kan svara på det. Betong förenar sig inte med brunnen betong utan att det blir en skarv.
Den är inte svällande ut an typ av kladdig assfaltsliknande produkt. Ska vara det bästa som går att frambringa enligt leverantören. Den bubbla armeringen är delvis för att få tillräcklig tjocklek för fogbandet, som kräver 50mm betong på insidan.
Sen ska ju den poolfärgen vara tät också. Men det bygger på att de inte rör sig eller spricker för mycket.
Jag ska fylla mot ända upp till kanten av poolen på sida där bänken är. Men det blir en konstgjord sluttning och jag har bra dränering och mycket makadam under, och senare runt poolen. Därför funderar jag om det säkraste är att borra lite hål längs ner i muren, under bänken.
Tror du verkligen det är ett problem att få järnen i hålet i båda ändarna? B-järnen ser jag framför mig att man styr ner i hålet i plattan först samtidigt som man böjer det lite bort från muren och sedan med enkelhet styr in andra änder i hålet i muren. Dom raka järnen bli drygt 3m långa. Där tänker jag att en kompis kan vara behändigt.Matti_75 skrev:
Men detta är bara min känsla. Jag har aldrig hållit på med armering annat än plattor innan detta projekt.
Jag har diskuterat lite med ett riktigt proffs som jag hittade i ett annat forum. Han har projekterat pooler i betong proffesionellt och byggt en imponerande pool till sig själv med mosaik. Han gjöt väggar och golv i ett svep med hängform, men bänkarna i efterhand. Han använde inte fogband.M moggen skrev:
Jag är uppe i Västerbotten och min största farhåga är att det ska spränga på vintern. Jag har kvar fogband från förra gjutningen, så det är inte så mycket att fundera på.
Hur är din pool konstruerad?
Det finns ju andra lösningar om man vill.
Första bilden är från google.
De andra 3 bilderna är en lösning som jag ritade och min käre medarbetare tillverkade för 10 år sen. Finns idag i ett gym i Vasastan i STHLM. Dessa går att göra så man kan lyfta ur dem för rengöring och cirkulationen säkerställs i hela poolen. Man får bara se till att man inte kan fastna.
Är du intresserad av en sådan lösning så kan jag hjälpa dig. Jag har nog material på hyllan som räcker.
Den på bilderna hade även massagemunstycken i ryggen.
Skriv PM om du vill.
De andra 3 bilderna är en lösning som jag ritade och min käre medarbetare tillverkade för 10 år sen. Finns idag i ett gym i Vasastan i STHLM. Dessa går att göra så man kan lyfta ur dem för rengöring och cirkulationen säkerställs i hela poolen. Man får bara se till att man inte kan fastna.
Är du intresserad av en sådan lösning så kan jag hjälpa dig. Jag har nog material på hyllan som räcker.
Skriv PM om du vill.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det såg ju riktigt tjusigt ut men inte det vi är ute efter. Vi vill ha en gjuten bänk med något trappsteg i hörnet.D David_Berglund skrev:Det finns ju andra lösningar om man vill.
Skriv PM om du vill.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Men som sagt, riktigt snyggt och smart i dessa bad.