1 151 876 läst · 11 785 svar
1152k läst
11,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Jobbat på en verkstad auktoriserad för Hyundai, Mitsubishi och Fiat/Alfa Romeo.
Vi hade verktygs tavlor för respektive märke.
De till Hyundai och Mitsubishi innehöll ett fåtal verktyg, tavlan till Alfa/ Fiat var enorm.
Vi hade verktygs tavlor för respektive märke.
De till Hyundai och Mitsubishi innehöll ett fåtal verktyg, tavlan till Alfa/ Fiat var enorm.
Fram till dårskaperna i mitten på 90-talet iaf, så hade Mercedes en princip som gick ut på att bilen alltid skulle gå att reparera till körbart skick med vanliga handverktyg. Specialverktyg var tillåtna men endast för att korta ner verkstadstimmar.Isakare skrev:
Sånt bygger kärlek hos oss som skruvar själva.
5 cylindriga motorn till Fiat, gick det inte att byta kamrem utan flertalet specialverktyg ens med god vilja. Trots att man hade alla verktyg, var det ändå ett helvete att byta den.K karlmb skrev:
Det fanns några hjälpmedel för att byta rem på en Mitsubishi Lanser EVO, men det var inget man måste använda, 3 mm borr och en vinklad låsringstång funkade lika bra.
Inte så mycket i modern tid. Tyskarna har ju tagit över Fransmännens och Trollhättarnas ingenjörslekstugestafettpinne under det här årtusendet. Hur många nya lösningar har inte dom levererat som har visat sig inte vara så bra i längden? FSI-motorerna med hydraulisk kamkedjesträckare som kuggade över om oljetrycket var för lågt, DSG-lådor med torrlamellkopplingar som håller några tusen mil och kostar en halv årslön att laga, dubbelmassesvänghjul som delar sig efter några år och ändå inte gör nån skillnad när dom fungerar, multilinkframvagnar som alltid gnekar, etc. Det senaste årtiondet är det väl lacken som varit det stora problemet.K karlmb skrev:
Köpt ny telefon, raderat den gamla. Mobilt bankid kräver giltiga id handlingar som pass eller nationellt id för att aktiveras. ”Körkort är ej giltig ID handling”.
In på polisens hemsida för att boka tid för pass för att kunna installera bankid som kräver giltig id handling ej körkort.
För att få pass hos polisen måste man ha med sig giltig id-handling såsom körkort. ridå….
Och så du vet kära dagbok: Bankid är ej en giltig idhandling hos polisen.
In på polisens hemsida för att boka tid för pass för att kunna installera bankid som kräver giltig id handling ej körkort.
För att få pass hos polisen måste man ha med sig giltig id-handling såsom körkort. ridå….
Man raderar aldrig någonting på den gamla förr än den nya fungerar.D Drburr skrev:Köpt ny telefon, raderat den gamla. Mobilt bankid kräver giltiga id handlingar som pass eller nationellt id för att aktiveras. ”Körkort är ej giltig ID handling”.
GAAAHHH!
Försöker att dra kabel i ett gammalt rör, fick inte igenom kabeln, fattade inte varför, nu vet jag. Någon klåpare har dragit en spik igenom röret 😢
Tveksamt att jag kommer åt utan att riva ner innertaket ...
Försöker att dra kabel i ett gammalt rör, fick inte igenom kabeln, fattade inte varför, nu vet jag. Någon klåpare har dragit en spik igenom röret 😢

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt att jag kommer åt utan att riva ner innertaket ...
Gick förut att installera mobilt via bankid på fil. Men verkar vara borttaget nu, antaligen för att Satan tyckte att det kunde vara lite roligt.H hapazard skrev:
Vi hade samma resa förra veckan, men frun kunde åka "inom" Länsförsäkringars bankkontor på lunchen så kunde dom fixa bankid om man hade körkort.D Drburr skrev:Köpt ny telefon, raderat den gamla. Mobilt bankid kräver giltiga id handlingar som pass eller nationellt id för att aktiveras. ”Körkort är ej giltig ID handling”.
Kanske kan snabba på det om din bank har samma möjlighet?
Mjo, mitt bankkontor ligger på Gotland. Var inom lokala bankkontoret på orten jag bor i ett annat ärende för några år sedan, de hävdade ihärdigare än en åsna att jag minsann har föreningssparbanken och inte swedbank. Kassörskan gav sig inte ens när jag ringde mitt bankkontor och bad dem förklara att de är swedbank.
Blodtrycket är för högt för gå i närheten av det gökboet igen.
Blodtrycket är för högt för gå i närheten av det gökboet igen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 913 inlägg
Imponerande! Brukar Telia också neka dig och säga att du är kund hos Televerket och inte hos dem? Eller Coop att du visst skulle till Konsum egentligen?