1 168 200 läst · 11 921 svar
1168k läst
11,9k svar
GAAAAHHHH!!!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 386 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Du får flytta över motorn i något lättare och mer mekvänligt.. 😄U Ursidae skrev:Lite som min Mx-5. Lättmekad för det mesta men ska man byta oljefilter ska man krångla ner armen i blindo och skruva av filtret och försöka krångla på det nya utan att se något. Naturligvis medan det rinner olja ner på främre subframe och undre täckskiva. Har gjort det ett antal gånger och det blir inte mindre oljekladd för det. Dessutom ser armen ut som om man brottats med en katt efteråt, gott om skarpa kanter där nere.
Nu satt motorn ursprungligen tvärmonterad i 323:an så då var det nog lättare att komma åt.![]()

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en Kia Carnival en gång. En relativt stor bil med en 90-graders V6'a där bakre cylinderraden pekade rakt in i torpedväggen med kanske 5 cm fritt utrymme mellan väggen och ventilkåpan. Tändstiften satt i typ 15 cm djupa hål i ventilkåpan... För att byta tändstift fick jag lossa ett par av motorfästena och bända lite så man fick ett par cm extra till godo. Sen peta in en tändstiftshylsa med en ståltråd följt av två kortare förlängare och spärrskaftet. När tändstiftet var lös fick jag dra ut allt med ståltråden och demontera anordningen i omvänd ordning.
Motorn hade även tre kamremmar...
Men det allra märkligaste var att trots att KIA tillverkar egna motorer hade man valt att stoppa in en Rover-motor i bilen, KV6...
Motorn hade även tre kamremmar...
Men det allra märkligaste var att trots att KIA tillverkar egna motorer hade man valt att stoppa in en Rover-motor i bilen, KV6...
Har haft dessa och de var var bra , får kolla efter dom igen :snaggletooth skrev:
https://www.ejendals.com/sv/produkter/handskar/koldisolerande-handskar/335/
På gamla Saab 900 var man tvungen att demontera motorn ifall man skulle byta generatorrem — och det skulle man emellanåt — eftersom hela motorn, av skäl som bara en påtänd ingenjör i Trollhättan kan förstå, satt bak och fram.
Oljefiltret på den bilen satt liksom allra längst in i mitten på motorn, som om de hade börjat med oljefiltret och sedan byggt upp resten av motorn omkring det. Helt omöjligt att komma åt.
Ford kräver numera egendesignade specialverktyg till rätt mycket rutinjobb.
Kålsuperiet är lika utbrett vart man sig i bilvärlden vänder.
Oljefiltret på den bilen satt liksom allra längst in i mitten på motorn, som om de hade börjat med oljefiltret och sedan byggt upp resten av motorn omkring det. Helt omöjligt att komma åt.
Ford kräver numera egendesignade specialverktyg till rätt mycket rutinjobb.
Kålsuperiet är lika utbrett vart man sig i bilvärlden vänder.
Jag har skruvat en del med diverse bilar sedan jag var ung. Franska bilar var ju allmänt ökända på 80-talet för deras udda och svårmekade konstruktioner men det fabrikat som var krångligast och krävde störst uppsägning specialverktyg var SAAB. Ändå hörde man aldrig någon gnälla över det. Förmodligen hade väl 80% av de som gnällde på franska bilar aldrig skruvat själv, utan bara snappat upp det av någon tuff bilmek eller Christer Glenning som inte vågade klaga på svenska bilar...
Redigerat:
Hehe, min far hade en Saab en gång i på 70-talet och har aldrig upphört att beklaga sig att man först var tvungen att tillverka specialverktyg varje gång man skulle reparera något. Så visst fanns det insikt på sina ställenuseless skrev:
Jag har skruvat en del med diverse bilar sedan jag var ung. Franska bilar var ju allmänt ökända på 80-talet för deras udda och svårmekade konstruktioner men det fabrikat som var krångligast och krävde störst uppsägning specialverktyg var SAAB. Ändå hörde man aldrig någon gnälla över det. Förmodligen hade väl 80% av de som gnällde på franska bilar aldrig skruvat själv, utan bara snappat upp det av någon tuff bilmek eller Christer Glenning som inte vågade klaga på svenska bilar...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 032 inlägg
Trodde SAAB-entusiaster inte befattade sig med andra märken varvid frågan om specialverktyg blev en nullitet. För dem var de ju bara verktyg.
Och så hette de alla saker som SAAB-Lasse och SAAB-Janne.
Och så hette de alla saker som SAAB-Lasse och SAAB-Janne.
Du har nog inte mekat så mlkt med Audi då. Tysklands Citroen..useless skrev: