1 140 154 läst · 11 682 svar
1140k läst
11,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Renoverare
· Stockholm
· 18 729 inlägg
För att jag har hört från andra som har nyare. Samt jag har andra handskar från dem som de nämnda arbetshandskarna samt dresshandskar.
Jag har deras five fingers, riktigt fina handskar. Jag har nog bara 20 skiddagar per ca. Beror lite på. I år blir det nog ett dåligt år.
Jag har deras five fingers, riktigt fina handskar. Jag har nog bara 20 skiddagar per ca. Beror lite på. I år blir det nog ett dåligt år.
Nu vill vi veta vad för bil det ärricebridge skrev:
Nytt GAAAAHHHH!!!
Skulle bara byta en glödlampa i strålkastaren fram på hustruns/äldste sonens bil.
Fick plocka ner halva fronten. Två dygn senare är det fortfarande inte riktigt klart, bara hoplappat så man kan köra med det.
Plast. Mer plast. Ännu mer plast. Plast som inte går att rubba. Plast som går sönder. Plast som spjärnar emot. Plast som sitter fast (nåja) med plastpluggar som går sönder. Plast som sitter fast (ännu mer nåja) med små sketna skruvar som dessutom måste ha konstgjorda skruvhål som också går sönder och försvinner. Plast, plast, plast… det är på tok för mycket plast i dagens bilar!!
Och så strålkastarinsatsen!! Vad vinner man på att överdimensionera höljet så till den grad att man måste ha spaghettifingrar för att kunna fjöla loss den där frbskde metallbygeln som håller fast glödlampan?! Varför är där förresten ens en metallbygel, som osvikligt lossnar och trillar ned på det mest oåtkomliga stället i strålkastarinsatsens djupaste inre, så att man tvingas anställa full källar- och arbetsrumsröjning för att gräva fram den försvunna plockmagneten, och därefter med hotande ryggskott i en kroppsställning som hade gett höga poäng i gymnastik-VM försöka locka fram denna pyttelilla bit härdad böjd ståltråd? Hur är det ens möjligt att montera en H7-lampa upp och ned — samt dessutom knappt få loss den eftersom bygeleländet fastnar när lampan hamnat snett?
Fly mig min blodtrycksmedicin, syster! Svärd! SVÄRD!!😡😡😡😡
Köpte storförpackning av deras EX handskar med förstärkta knogar och grepp för en spottstyver på ullareds lantmän för många år sen. Har varit väldigt nöjd med dessa, bra känsla och slitstarka, men nu är de tyvärr slut i mitt lager 😥snaggletooth skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vetdu, de flesta jag har haft, för att inte säga alla, har minsann varit lika goda kålsupare ska jag be att få tala om. På en tidigare bil gick det överhuvudtaget inte att byta själv, utan man var tvungen att uppsöka verkstad. Krångelkonstruktioner verkar vara en sport inom bilindustrin.N Niq skrev:
Ta bara oljetrågen. Vem i alla glödheta kom på den briljanta idén att förse den med en plugg med fyrkantig skalle?! Vaddå, använda en helt vanlig bult med sexkantigt huvud, så det bara är att välja rätt hylsa till spärrhandtaget? Nej nej nej, fyrkantigt huvud ska det vara, den enda sådana som har använts sedan 1890. Och inte ska vi enas om någon gemensam storlek heller, nejdå! Tänk alla återförsäljare som kommer att locka kunderna att köpa våran senaste bilmodell genom att visa dem våran nydesignade oljeplugg! Vilken USP!!
Redigerat:
Jag gissar att du kör något franskt? Har inte haft en bil som haft oljeplugg med fyrkantigt huvud sedan 90-talet. Dom jag bytt på med invändig fyrkant så brukar ju spärrskaftet passa direkt i. Ganska lätta att byta lampor på har dom varit också. Svärmor hade dock en Dodge Caliber och det var ett halvdagsprojekt för svärfar att byta lampor på. Han var väldigt duktig på att skruva.ricebridge skrev:
Vetdu, de flesta jag har haft, för att inte säga alla, har minsann varit lika goda kålsupare ska jag be att få tala om. På en tidigare bil gick det överhuvudtaget inte att byta själv, utan man var tvungen att uppsöka verkstad. Krångelkonstruktioner verkar vara en sport inom bilindustrin.
Ta bara oljetrågen. Vem i alla glödheta kom på den briljanta idén att förse den med en plugg med fyrkantig skalle?! Vaddå, använda en helt vanlig bult med sexkantigt huvud, så det bara är att välja rätt hylsa till spärrhandtaget? Nej nej nej, fyrkantigt huvud ska det vara, den enda sådana som har använts sedan 1890. Och inte ska vi enas om någon gemensam storlek heller, nejdå! Tänk alla återförsäljare som kommer att locka kunderna att köpa våran senaste bilmodell genom att visa dem våran nydesignade oljeplugg! Vilken USP!!
Svärföräldrarnas Renault Scenic som jag servar har invändig fyrkantplugg, så där passar mitt 3/8 " spärrskaft som jag råkar ha av någon anledning, inget jag använder för övrigt.
Den bilen är halvt omöjlig att byta oljefilter på utan att demontera en massa annat, men brukar kunna lösa det med en massa krångel och blodiga knogar utan att behöva demontera en massa annat som tar ännu längre tid och svordomar.
Var väl ingen som tänkte på att man ska byta oljefilter när motorn sitter i bilen...
Antagligen har verkstäderna ett specialverktyg för detta.
Den bilen är halvt omöjlig att byta oljefilter på utan att demontera en massa annat, men brukar kunna lösa det med en massa krångel och blodiga knogar utan att behöva demontera en massa annat som tar ännu längre tid och svordomar.
Var väl ingen som tänkte på att man ska byta oljefilter när motorn sitter i bilen...
Lite som min Mx-5. Lättmekad för det mesta men ska man byta oljefilter ska man krångla ner armen i blindo och skruva av filtret och försöka krångla på det nya utan att se något. Naturligvis medan det rinner olja ner på främre subframe och undre täckskiva. Har gjort det ett antal gånger och det blir inte mindre oljekladd för det. Dessutom ser armen ut som om man brottats med en katt efteråt, gott om skarpa kanter där nere.
Nu satt motorn ursprungligen tvärmonterad i 323:an så då var det nog lättare att komma åt.
Nu satt motorn ursprungligen tvärmonterad i 323:an så då var det nog lättare att komma åt.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 571 inlägg
Jag skruvar nästan allt med 3/8 nuförtiden ..mikethebik skrev:
Svärföräldrarnas Renault Scenic som jag servar har invändig fyrkantplugg, så där passar mitt 3/8 " spärrskaft som jag råkar ha av någon anledning, inget jag använder för övrigt.
Har tom mutterknack i 3/8 för demontering av det mesta, förutom bromsar typ ..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 369 inlägg
På maserati biturbo sitter oljefiltret rätt bra till på framsidan av motorn. Tyvärr får det bara plats med ett extra kort filter, som såklart inte finns att köpa var som helst. Men ännu värre är att när man lossat filtret rinner det en fin rännil olja rakt ner på kilremmen till generatorn.U Ursidae skrev:Lite som min Mx-5. Lättmekad för det mesta men ska man byta oljefilter ska man krångla ner armen i blindo och skruva av filtret och försöka krångla på det nya utan att se något. Naturligvis medan det rinner olja ner på främre subframe och undre täckskiva. Har gjort det ett antal gånger och det blir inte mindre oljekladd för det. Dessutom ser armen ut som om man brottats med en katt efteråt, gott om skarpa kanter där nere.
Nu satt motorn ursprungligen tvärmonterad i 323:an så då var det nog lättare att komma åt.![]()