215 977 läst · 971 svar
216k läst
971 svar
Från garage till "multiverkstad" en riktigt seg byggtråd
Va e det jag läser...? HAR DU MISSAT ATT LÄMNA TILLBAKA DANIELS NYCKLAR?P Pysslarn skrev:
Hoppas du slipper lindrigare undan än jag gjorde den enda gången jag glömde lämna tillbaka nyckeln. Får knappt gå på dass utan övervakning sen dess o att låna nyckeln till virkescontainern är förknippat med ett säkerhetsprotokoll som får Fort Knox att verka enkelt att ta sig in i. Innan avfärd hemåt obligatorisk scan med metalldetektor.
Tack men Svärfar flyttade strax innan jul så en stor del av det han hade i sitt förråd täcker nu det mesta av ytan i min verkstad så jag klarar mig ganska bra utan.Daniel_N skrev:
Som min svåger sa när vi var där och röjde:
- ”Södra Sveriges största privata samling av saker som är bra att ha”
- tittar på mig
- ”eller näst största…”
Ni har helt enkelt olika säkerhetsklassningar. Du är i klassen "Min-sambo-tvingar-mig-att-ha-mina-nycklar-fästa-i-en-tegelsten-för-att-inte-tappa-bort-dem".Ola C skrev:
Va e det jag läser...? HAR DU MISSAT ATT LÄMNA TILLBAKA DANIELS NYCKLAR?
Hoppas du slipper lindrigare undan än jag gjorde den enda gången jag glömde lämna tillbaka nyckeln. Får knappt gå på dass utan övervakning sen dess o att låna nyckeln till virkescontainern är förknippat med ett säkerhetsprotokoll som får Fort Knox att verka enkelt att ta sig in i. Innan avfärd hemåt obligatorisk scan med metalldetektor.
Att de två största aktörerna på en marknad slås samman kan EU ha synpunkter på 🤨jac skrev:
Tack men Svärfar flyttade strax innan jul så en stor del av det han hade i sitt förråd täcker nu det mesta av ytan i min verkstad så jag klarar mig ganska bra utan.
Som min svåger sa när vi var där och röjde:
- ”Södra Sveriges största privata samling av saker som är bra att ha”
- tittar på mig
- ”eller näst största…”
https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/lagar-och-regler/konkurrenslagen-i-korthet/
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 341 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 341 inlägg
Man kan ju inte ha en verkstad bara för att bygga jiggar och möjänger till den…
… men det är likväl förbannat roligt!
Men jag har faktiskt tre olika småbord på gång samtidigt. Ett är ett bord som ska målas och stå på en av våra uteplatser, byggt av enklaste virke och lika simpla konstruktioner.
Nu har just det fått lite prioritet och ser nästan ut som ett bord även om det återstår en del att göra — inte minst dölja en hel del skavanker och tabbar såsom feltänk och klantmått. Ibland undrar jag om inte täckande målarfärg är en större uppfinning än hjulet…
Såhär ser det ut vid en första provmontering:
Återkommer med lite ”färdigt-bilder” också.
Och till sist en bild av något helt annat; här hänger min efterlängtade dyrgrip på verktygstavlan:
Figursågen från Knew Concepts. Så jag har suktat efter den! Men sedan jag äntligen fick hem den har den använts — en gång. Jag skulle kunnat använda den mer men den observante ser att sågen saknar blad.
Det beror på att sågen levererades med ett (!) blad och naturligtvis drog jag av den lilla taggiga sytråden när jag skulle testa sågen. Det tog max fyra sekunder som Magnus Uggla sjunger!
Och jag har såklart inte kommit till skott med att beställa hem nya blad eftersom det finns olika sorter och jag inte riktigt vet vad jag ska ha. Jag velar, helt enkelt!
”Den som tänker för länge på nästa steg kommer att spendera sitt liv stående på ett ben” lär något smart ass ha sagt men det är tyvärr en bra beskrivning av min ambivalens ibland när jag har beslut att fatta. Det kan ta sjukt lång tid att sätta ner foten så att säga.
Så då vet du det, vi hörs igen.
Har du något bra tips på sågblad och inköpsställe tas det tacksamt emot!
//Ronnie
… men det är likväl förbannat roligt!
Men jag har faktiskt tre olika småbord på gång samtidigt. Ett är ett bord som ska målas och stå på en av våra uteplatser, byggt av enklaste virke och lika simpla konstruktioner.
Nu har just det fått lite prioritet och ser nästan ut som ett bord även om det återstår en del att göra — inte minst dölja en hel del skavanker och tabbar såsom feltänk och klantmått. Ibland undrar jag om inte täckande målarfärg är en större uppfinning än hjulet…
Såhär ser det ut vid en första provmontering:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Återkommer med lite ”färdigt-bilder” också.
Och till sist en bild av något helt annat; här hänger min efterlängtade dyrgrip på verktygstavlan:

Logga in
Skapa konto
Figursågen från Knew Concepts. Så jag har suktat efter den! Men sedan jag äntligen fick hem den har den använts — en gång. Jag skulle kunnat använda den mer men den observante ser att sågen saknar blad.
Det beror på att sågen levererades med ett (!) blad och naturligtvis drog jag av den lilla taggiga sytråden när jag skulle testa sågen. Det tog max fyra sekunder som Magnus Uggla sjunger!
Och jag har såklart inte kommit till skott med att beställa hem nya blad eftersom det finns olika sorter och jag inte riktigt vet vad jag ska ha. Jag velar, helt enkelt!
”Den som tänker för länge på nästa steg kommer att spendera sitt liv stående på ett ben” lär något smart ass ha sagt men det är tyvärr en bra beskrivning av min ambivalens ibland när jag har beslut att fatta. Det kan ta sjukt lång tid att sätta ner foten så att säga.
Så då vet du det, vi hörs igen.
Har du något bra tips på sågblad och inköpsställe tas det tacksamt emot!
//Ronnie
Kan man visst, en stor del av snickerivärlden gör just det. Lite som dragracing, man lägger ner tusentals timmar för att det ska fungera optimalt dom 4 sekunderna man använder prylarna i skarpt läge.P Pysslarn skrev:
Kul borden är på gång!
Jag ser att jag köpte min Knew Concepts såg för ganska precis tio år sedan och har väl använt den ganska exakt dubbelt så mycket som du. 😎P Pysslarn skrev:Figursågen från Knew Concepts. Så jag har suktat efter den! Men sedan jag äntligen fick hem den har den använts — en gång. Jag skulle kunnat använda den mer men den observante ser att sågen saknar blad.
Jag minns att jag hade samma problem men som tur var så hittade jag ett paket från Pegas med lite blandade blad så jag kan prova mig fram. Resutatet av utprovningen är inte helt klart än...
Det där med att ta besut är inte lätt men jag intalar mig att det är viktigt att inte förhasta sig.
T.ex. så hjälper det mig att hålla vikten (tja, någorlunda) att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska äta till lunch så hälften av måltiderna blir bara en banan från fruktskålen på jobbet eftersom lunchställena hinner stänga innan jag kommit iväg.
Åh, @jac, du måste steppa upp och posta mer — saknar dina kloka inlägg!jac skrev:
Jag ser att jag köpte min Knew Concepts såg för ganska precis tio år sedan och har väl använt den ganska exakt dubbelt så mycket som du. 😎
Jag minns att jag hade samma problem men som tur var så hittade jag ett paket från Pegas med lite blandade blad så jag kan prova mig fram. Resutatet av utprovningen är inte helt klart än...
Det där med att ta besut är inte lätt men jag intalar mig att det är viktigt att inte förhasta sig.
T.ex. så hjälper det mig att hålla vikten (tja, någorlunda) att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska äta till lunch så hälften av måltiderna blir bara en banan från fruktskålen på jobbet eftersom lunchställena hinner stänga innan jag kommit iväg.
Det handlar så mycket om effektivitet nu; vikten av att tänka ”å ena sidan” och ”å andra sidan” verkar ha förlorats. Gråzonerna har blivit svartvita och antingen är det på eller av, hit eller dit, upp eller ner eller in eller ut… (Nu blev jag nästan lite Peps här 😝.)
Väntar med spänning på din utvärdering av bladen från Pegas och med tanke på att Pegasen representerar skaldekonsten lär det bli läsvärt. 😊
//Ronnie
Litet verktyg — stor olycka och allt på grund av tyngdlagen och ett golv…
Vi behöver alla något att stå på och ett golv är en bra början. I min verkstad, som från början var ett garage är golvet av betong. Starkt och slittåligt, jag kan rulla runt tunga maskiner med pallyftare vilket är bra.
Det som är obra är att fötter och knän blir trötta av att stå heldagar på betong men det är ett problem jag hittills kunnat leva med.
Det som är mest obra med ett betonggolv är när man tappar saker på det — ämnen blir kantstötta, eggverktyg blir naggade och annat tar allmänt stryk. Har tappat en Dewalt kexfräs i betongen och tvingats serva den den efteråt, precisionsvinklar, stämjärn med mera har gått samma väg.
Skapar problem. Men inte lätt att bygga bort heller.
Gummimattor, jag vet, bättre för benen också men jag jobbar i hela verkstaden och kan inte lägga gummimattor överallt.
Så vad är det som har hänt då?
Jo, igår skulle jag ta några mått på befintlig verkstadsinredning och lämpligaste verktyget för uppgiften var min kombinationsvinkel.
För några år sedan var jag på väg att köpa en Starrett 300 mm kombinationsvinkel när det visade sig att Alexandra, skicklig (och oerhört sympatisk) finsnickare hos @Daniel_N förordade 150 mm varianten istället. Daniel hade tagit till sig detta och därmed gjorde jag sammalunda och köpte en Starrett kombinationsvinkel med 150 mm långt blad i ”Satin finish” och smidd kropp. Priset var drygt 1 200 kr inklusive frakt från tyskland om jag inte minns fel.
Ett beslut jag aldrig ångrat och jag har aldrig saknat 300 mm varianten heller.
Nåväl, igår tog jag min kombinationsvinkel för att ta mina mått, fipplade och tappade den ur mina händer. Stod som frusen och hörde mig själv säga ”åh nej!!!” när den först gick i golvet och sedan käckt studsade nerför källartrappan för att stanna efter ett par meter.
Bedrövad plockade jag upp den; fallet hade inte skadat den synbart på något vis men när jag kontrollerade den var rätvinkligheten helt väck. Misspasset utefter bladets 150 mm var över en mm från ände till ände när jag la vinkeln mot en rätskiva. Den var helt förstörd helt enkelt.
Eftersom den här vinkeln var ett av mina mest använda mätverktyg kände jag att jag inte vill vara utan funktionen längre än nödvändigt. Sålunda sladdade omgående jag in hos Fine-Tools för att beställa en ny och det visade sig att de inte längre för Starretts vinklar. Hittade dem på olika danska sajter istället men kursen är ju inte värst bra nu.
Okej, sjukt lång historia men vi närmar oss slutet.
Uppriktigt ledsen efter förlusten av ett fantastiskt verktyg tog jag beslutet att inte bara rakt av ersätta skadan utan också ta det lite längre och kompensera mig…
Därför beställde jag ett verktyg jag trånat länge efter.
Det verkar som att leverans kommer att ske i början av nästa vecka, då återkommer jag med en liten ”unboxing post”.
//Ronnie
Vi behöver alla något att stå på och ett golv är en bra början. I min verkstad, som från början var ett garage är golvet av betong. Starkt och slittåligt, jag kan rulla runt tunga maskiner med pallyftare vilket är bra.
Det som är obra är att fötter och knän blir trötta av att stå heldagar på betong men det är ett problem jag hittills kunnat leva med.
Det som är mest obra med ett betonggolv är när man tappar saker på det — ämnen blir kantstötta, eggverktyg blir naggade och annat tar allmänt stryk. Har tappat en Dewalt kexfräs i betongen och tvingats serva den den efteråt, precisionsvinklar, stämjärn med mera har gått samma väg.
Skapar problem. Men inte lätt att bygga bort heller.
Gummimattor, jag vet, bättre för benen också men jag jobbar i hela verkstaden och kan inte lägga gummimattor överallt.
Så vad är det som har hänt då?
Jo, igår skulle jag ta några mått på befintlig verkstadsinredning och lämpligaste verktyget för uppgiften var min kombinationsvinkel.
För några år sedan var jag på väg att köpa en Starrett 300 mm kombinationsvinkel när det visade sig att Alexandra, skicklig (och oerhört sympatisk) finsnickare hos @Daniel_N förordade 150 mm varianten istället. Daniel hade tagit till sig detta och därmed gjorde jag sammalunda och köpte en Starrett kombinationsvinkel med 150 mm långt blad i ”Satin finish” och smidd kropp. Priset var drygt 1 200 kr inklusive frakt från tyskland om jag inte minns fel.
Ett beslut jag aldrig ångrat och jag har aldrig saknat 300 mm varianten heller.
Nåväl, igår tog jag min kombinationsvinkel för att ta mina mått, fipplade och tappade den ur mina händer. Stod som frusen och hörde mig själv säga ”åh nej!!!” när den först gick i golvet och sedan käckt studsade nerför källartrappan för att stanna efter ett par meter.
Bedrövad plockade jag upp den; fallet hade inte skadat den synbart på något vis men när jag kontrollerade den var rätvinkligheten helt väck. Misspasset utefter bladets 150 mm var över en mm från ände till ände när jag la vinkeln mot en rätskiva. Den var helt förstörd helt enkelt.
Eftersom den här vinkeln var ett av mina mest använda mätverktyg kände jag att jag inte vill vara utan funktionen längre än nödvändigt. Sålunda sladdade omgående jag in hos Fine-Tools för att beställa en ny och det visade sig att de inte längre för Starretts vinklar. Hittade dem på olika danska sajter istället men kursen är ju inte värst bra nu.
Okej, sjukt lång historia men vi närmar oss slutet.
Uppriktigt ledsen efter förlusten av ett fantastiskt verktyg tog jag beslutet att inte bara rakt av ersätta skadan utan också ta det lite längre och kompensera mig…
Därför beställde jag ett verktyg jag trånat länge efter.
Det verkar som att leverans kommer att ske i början av nästa vecka, då återkommer jag med en liten ”unboxing post”.
//Ronnie
Har clickbaitsen kommit till byggahus? "You won't believe I purchased this!"... "I should have bought this sooner!"..."99% woodworkers needs THIS!"
Va e det här för jävla cliffhanger? Berätta vad det är annars tjärar o fjädrar vi dig nästa gång du vågar bege dig söder om åsen.
Va e det här för jävla cliffhanger? Berätta vad det är annars tjärar o fjädrar vi dig nästa gång du vågar bege dig söder om åsen.
En bra sak med Starrett är att de går att komplettera med flera lösa linjaler. Jag använder en 60 cm ibland. 15 cm har jag i det mindre ”mäthuvudet” eller vad klumpen i järn nu kallas 😅
Mest användning får dock en PEC double square med 15 cm linjal så håller med om att 15 cm rules.
Mest användning får dock en PEC double square med 15 cm linjal så håller med om att 15 cm rules.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Clickbait? Nae, det vet jag inte…Ola C skrev:
Det jag vet är att mellan oss två är det inte jag som är youtubern… 😆
Har tyvärr inget att skriva om det jag beställt eftersom jag aldrig har hållit en i handen ens, än mindre använt den. Kan bara säga att det blev dyrt. 😳
Kommer ner nästa vecka så du kan börja koka tjära nu; ska bli kul att ses igen! 😀
//Ronnie
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Köpråd makita cirkelsåg eller sänksåg
Förvara aluminium stege?
Verktyg, Maskiner & Fordon