214 641 läst · 971 svar
215k läst
971 svar
Från garage till "multiverkstad" en riktigt seg byggtråd
Nä, kan tyckas men nu har jag en ny, mer utmanande men mindre ansträngande hobby.Ola C skrev:
Backa med släp upptar all min tid!
Slalombana baklänges genom koner, runt hörn — 30, 45, 60 grader. Upp o ner för gungande ramper, i motljus och motvind; i fel fil och mot trafiken; med och utan last. (Tomt släp är lite lurigt faktiskt.)
Med och utan dragkrok — fantastiskt roligt!!!
Du borde prova, passar nog dig!
//Ronnie
Nänä, vinkelhakeln ligger där den ska, i sin ask. Den ska inte hållas i och stavarna har jag övergett för mitt nya intrresse. Se ovan.Frustrator skrev:
Tänk att se sverige från söder till norr baklänges. Man skulle bara ha en husvagn att backa omkring…
Smygehuk till — Smygehuk. Resten kan vänta. Vilket äventyr!
//Ronnie
Fan, då skulle du varit med idag!P Pysslarn skrev:Nä, kan tyckas men nu har jag en ny, mer utmanande men mindre ansträngande hobby.
Backa med släp upptar all min tid!
Slalombana baklänges genom koner, runt hörn — 30, 45, 60 grader. Upp o ner för gungande ramper, i motljus och motvind; i fel fil och mot trafiken; med och utan last. (Tomt släp är lite lurigt faktiskt.)
Med och utan dragkrok — fantastiskt roligt!!!
Du borde prova, passar nog dig!
//Ronnie
Säg till nästa gång du ska leka p-vakt på sliparebacken så kommer jag förbi med husvagnen o visar lite trix.
Trångboddhet = fulsnickeri = problemlösning = sant!
Japp, så är det. Kom hem efter en trivsam utflykt söderut med två nerkapade mdf-skivor som ska bli en badrumskommod och ett skåp på ben. Eftersom väggarna i verkstaden är helt belamrade kunde inte mdf-bitarna lutas någonstans utan de hamnade på arbetsbänken. Kolossalt opraktiskt!
För att få tillgång till arbetsbänken igen bestämde jag mig för att bygga en mobil skivvagn till ämnena; kan verka som en rejäl omväg för att lösa ett utrymmesproblem men funkar vagnen som det är tänkt kommer jag nog att behålla den och därigenom få en av mina gamla skivsamlingar flyttbara.
Jag började med att leta reda på lite gammalt ”bra-att-ha-virke” och satte igång. Ett hyllplan, lite hyvlade listbitar och hjul från en skrotad hurts blev ingredienserna i min vagn-ragu…
Tänkte mig en enkel botten/sarg-konstruktion med en öppen gavel som inte ska kunna tippa.
Såhär blev det:
Inåtlutande sidor med stag ska hålla skivbitarna stående ta att de inte kan välta vagnen.
Den slutna gaveln består av en masonitbit från en kasserad garderob samt en mindre bit osb som hängslen och livrem.
Hjulen är vid sidan om botten/hyllplanet så att lasten inte hamnar utanför.
Skivmaterialet ilastat, vagnen är stadig och rullar lätt — vi kommer nog att bli kompisar och jag kan använda min arbetsbänk igen
Najs!
//Ronnie
Japp, så är det. Kom hem efter en trivsam utflykt söderut med två nerkapade mdf-skivor som ska bli en badrumskommod och ett skåp på ben. Eftersom väggarna i verkstaden är helt belamrade kunde inte mdf-bitarna lutas någonstans utan de hamnade på arbetsbänken. Kolossalt opraktiskt!
För att få tillgång till arbetsbänken igen bestämde jag mig för att bygga en mobil skivvagn till ämnena; kan verka som en rejäl omväg för att lösa ett utrymmesproblem men funkar vagnen som det är tänkt kommer jag nog att behålla den och därigenom få en av mina gamla skivsamlingar flyttbara.
Jag började med att leta reda på lite gammalt ”bra-att-ha-virke” och satte igång. Ett hyllplan, lite hyvlade listbitar och hjul från en skrotad hurts blev ingredienserna i min vagn-ragu…
Tänkte mig en enkel botten/sarg-konstruktion med en öppen gavel som inte ska kunna tippa.
Såhär blev det:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inåtlutande sidor med stag ska hålla skivbitarna stående ta att de inte kan välta vagnen.

Logga in
Skapa konto
Den slutna gaveln består av en masonitbit från en kasserad garderob samt en mindre bit osb som hängslen och livrem.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Skivmaterialet ilastat, vagnen är stadig och rullar lätt — vi kommer nog att bli kompisar och jag kan använda min arbetsbänk igen
Najs!
//Ronnie
Snyggt byggt! Jag kanske borde anamma ditt bygge. Jag har diverse skivor stående utmed en vägg i garaget, mycket besvärligt att nå det som står längst bak. Vore ju fördelaktigt att kunna rulla ut allt så det istället kommer längst fram... Eller möjligt att plocka ut åt sidan. Då kunde man ju även ha konsoler på sidorna å få bort halvlånga plankor som ligger tvärs över golvet...P Pysslarn skrev:Trångboddhet = fulsnickeri = problemlösning = sant!
Såhär blev det:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Najs!
//Ronnie
Problemet är väl bara allt bråte som ligger ivägen för att kunna rulla ut vagnen... Å andra sidan är nog en stor del av den bråten tidigare nämnda plankor(om än tyvärr inte allt.) Dessutom är nog några plankor och reglar för långa för den lösningen, men kanske får se till att användas, eller rent av avyttras om de faktiskt är så mycket i vägen som jag nu antyder...
Verktygstokig
· Halland
· 7 723 inlägg
Numera sitter det i ryggmärgen att undvika hålet efter golvbrunnen, dessvärre.Ola C skrev:
Ska gjuta igen det vilket år som helst men eftersom jag är helt kass på sådant som har med betong och sådan gegga att göra är det enklare att undvika än att uträtta…
För övrigt rullar vagnen fint runt hålet.
//Ronnie
Ordning i verkstaden = Sisyfosarbete (eller åtminstone som att enbent dansa foxtrot — man hoppar åt olika håll…)
Har äntligen kommit till skott med att färdigställa hyllorna som jag har i källartrappan för diverse grunkor. Plötsligt har man möjlighet att addera några hyllplan till.
Det är de två nedersta sektionerna som blivit påbyggda så nu är hyllorna lika höga dessutom, trots att de står i trappan. Och då blir det plötsligt en större jämn yta ovanpå också. Nirvana!
Har tidigare haft alla vinklar på gaveln till arbetsbänken vilket mestadels funkat bra men ibland har vibrationer fått någon att hoppa ner i betonggolvet med tråkiga resultat.
Sålunda bestämde jag mig för att samla all mät-, märk- och layoututrustning på en vägg istället.
Såhär ser det ut när allt är på plats, ett och ett halvt steg från arbetsbänken:
Faktiskt bättre, vilket väl också är syftet med förändringar???
På gaveln till bänken har jag nu börjat samla mina dogs och spännverktyg (kommer) som tidigare skrotat omkring i en låda under bänken.
Grunkorna sitter på hållare på gradlister (s k french cleats), känns sådär smart nu. Utrymmet är nog för litet för att erbjuda optimal flexibilitet. Tveksam till att rekommendera lösningen här.
Slutligen kan jag rapportera att nu har jag alla ingredienser hemma för att bygga en andra luftrenare.
Kylfläkt från Biltema, G4 filtermatta samt en transformator; plywood till lådan hade jag redan.
Tanken är att bygga en renare med dubbla grovfilter som ska avlasta min Pullman Ermator som har ett HEPA-filter.
Bygginfo och såsmåningom upplevt utfall kommer i denna tråd. 😊
Tack till dig som läst ända hit, önskar dig en fin kväll!
//Ronnie
PS. På bilden med vinklarna saknas fortfarande mina stora 250 x 400 mm vinklar; velar fortfarande om var de ska sitta… Ja, herregud! DS
Har äntligen kommit till skott med att färdigställa hyllorna som jag har i källartrappan för diverse grunkor. Plötsligt har man möjlighet att addera några hyllplan till.

Logga in
Skapa konto
Det är de två nedersta sektionerna som blivit påbyggda så nu är hyllorna lika höga dessutom, trots att de står i trappan. Och då blir det plötsligt en större jämn yta ovanpå också. Nirvana!
Har tidigare haft alla vinklar på gaveln till arbetsbänken vilket mestadels funkat bra men ibland har vibrationer fått någon att hoppa ner i betonggolvet med tråkiga resultat.
Sålunda bestämde jag mig för att samla all mät-, märk- och layoututrustning på en vägg istället.
Såhär ser det ut när allt är på plats, ett och ett halvt steg från arbetsbänken:

Logga in
Skapa konto
På gaveln till bänken har jag nu börjat samla mina dogs och spännverktyg (kommer) som tidigare skrotat omkring i en låda under bänken.

Logga in
Skapa konto
Grunkorna sitter på hållare på gradlister (s k french cleats), känns sådär smart nu. Utrymmet är nog för litet för att erbjuda optimal flexibilitet. Tveksam till att rekommendera lösningen här.
Slutligen kan jag rapportera att nu har jag alla ingredienser hemma för att bygga en andra luftrenare.

Logga in
Skapa konto
Kylfläkt från Biltema, G4 filtermatta samt en transformator; plywood till lådan hade jag redan.
Tanken är att bygga en renare med dubbla grovfilter som ska avlasta min Pullman Ermator som har ett HEPA-filter.
//Ronnie
PS. På bilden med vinklarna saknas fortfarande mina stora 250 x 400 mm vinklar; velar fortfarande om var de ska sitta… Ja, herregud! DS
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 723 inlägg
Sorry! Glömde svara. Du får ett sms strax.P Pysslarn skrev:Ordning i verkstaden = Sisyfosarbete (eller åtminstone som att enbent dansa foxtrot — man hoppar åt olika håll…)
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
//Ronnie
Hej hopp — nu byggs det. I plast!
Håller ju på att bygga en badrumskommod åt en trevlig grannfamilj och nu börjar de närma sig ”färdigt badrum” och jag kan äntligen börja bygga på riktigt.
Dessvärre är det fortfarande lite slirigt av olika anledningar med de slutliga måtten så jag har bestämt mig för att göra en mockup i 20 mm cellplast så får vi något konkret att titta på och resonera runt.
Trevligt att såga och vanligt trälim funkar utmärkt.
Här limmas ryggstycket och botten ihop; en aluvinkel och mina betrodda kilar kommer väl till pass.
I nästa steg limmas gavlar samt en sarg av dubbelt skivmaterial dit och därefter benen som är två stegliknande konstruktioner så är mockup:en klar och vi kan alla bilda oss en uppfattning om hur den färdiga kommoden kommer att te sig.
Sorry, rätt ointressant post, jag vet men det här blev ett rätt kul moment av ett nödvändigt ont så jag kunde inte hålla mig…
Ha nu en skön kväll!
//Ronnie
Håller ju på att bygga en badrumskommod åt en trevlig grannfamilj och nu börjar de närma sig ”färdigt badrum” och jag kan äntligen börja bygga på riktigt.
Dessvärre är det fortfarande lite slirigt av olika anledningar med de slutliga måtten så jag har bestämt mig för att göra en mockup i 20 mm cellplast så får vi något konkret att titta på och resonera runt.
Trevligt att såga och vanligt trälim funkar utmärkt.

Logga in
Skapa konto
Här limmas ryggstycket och botten ihop; en aluvinkel och mina betrodda kilar kommer väl till pass.

Logga in
Skapa konto
I nästa steg limmas gavlar samt en sarg av dubbelt skivmaterial dit och därefter benen som är två stegliknande konstruktioner så är mockup:en klar och vi kan alla bilda oss en uppfattning om hur den färdiga kommoden kommer att te sig.
Sorry, rätt ointressant post, jag vet men det här blev ett rätt kul moment av ett nödvändigt ont så jag kunde inte hålla mig…
Ha nu en skön kväll!
//Ronnie
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur monterar jag från och tilluftsventiler i mitt kallgarage?
Fasad -
Ansökan till länsstyrelsen om att bygga garage närmre än 12 m från väg
Bygglov -
Dra kabel till garage från hus med 16A
El -
Trappa från källare till garage
Byggmaterial & Byggteknik -
Dra vatten från vattenutkastare till garage
Vatten & Avlopp
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Släpfråga, totalvikt och axeltryck
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon