Du kan vara helt lugn m Arbogan, använd du originalbordet. Klart man ska vara rädd om sin maskiner men detta är inga problem.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Du kan vara helt lugn m Arbogan, använd du originalbordet. Klart man ska vara rädd om sin maskiner men detta är inga problem.
Tack, nu blev jag lugn!

//Ronnie
 
Jag använde T-spåren när jag gjorde samma sak med min Arboga (2512 G). Gick inte det på din?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag använde T-spåren när jag gjorde samma sak med min Arboga (2512 G). Gick inte det på din?
Jodå, var lite inne på det men valde bort det.
Tror väl egentligen inte att det gör så stor skillnad men ville få ut hålen/fästpunkterna så långt som möjligt mot ytterkanten. Tänker bara att ju större yta mellan skruvarna desto bättre…

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Jodå, var lite inne på det men valde bort det.
Tror väl egentligen inte att det gör så stor skillnad men ville få ut hålen/fästpunkterna så långt som möjligt mot ytterkanten. Tänker bara att ju större yta mellan skruvarna desto bättre…

//Ronnie
Det kommer att funka bra. Om någon som är lite mindre marodör i framtiden inte vill ha hål där så är det en smal sak att gänga och skruva i en skruv med lite gängtätning.
 
  • Haha
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det kommer att funka bra. Om någon som är lite mindre marodör i framtiden inte vill ha hål där så är det en smal sak att gänga och skruva i en skruv med lite gängtätning.
Marodör… vafan… Hahaha 😂
Första gången jag har blivit kallad det! 😜

Men jag tar tacksamt till mig förslaget till lösning på mitt omsorgsfulla borrande om jag är inblandad när borren ska avyttras. 👍Det hade jag inte tänkt på själv. ❤️

//Ronnie
 
Kanske inte så mycket att posta om men jag är så glad just nu…

Nyligen gav jag bort bordet till min pelarborr till min bror för att se till att jag skulle bli tvungen att få tummen ur och bli klar med mitt nya bord och nu har det äntligen hänt!!!
Bordet sitter på Arbogan, det är stabilt och jättebra som jag ser det men så har jag också plagierat från ett sydligt snickeri så det är klart att det är super! 😝

På originalbordet sitter en fästplatta fastspänd med M8 vagnsbultar som går genom originalbordet.

Nytt hemmagjort bord fäst vid pelarborr med synliga M8 vagnsbultar och avrundade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På fästplattan sitter två stycken aluprofiler 30 x 50 som i sin tur är fästa med M8 maskinskruv i fästplattan. I den här konstruktionen har jag fäst borrbordet med 120 mm M8 sexkantsskruv som går genom bordet i hål som försänktes med forstnerborr och aluprofilerna. Tokstadigt.
Såhär ser det ut:

Anpassat borrbord monterat på en Arboga pelarborrmaskin med aluminiumprofiler och M8 bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slutresultatet:

Nytt hantverksbord med MDF-yta och T-spår fastsatt på en pelarborr, med aluprofiler och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I T-spåren, som är från Incra, kan jag använda dels bordsmonterade svetstänger med en gaphöjd på 70 mm eller Festooltvingar för att spänna fast ämnen.

Ett nybyggt arbetsbord med T-spår och fästelement under en pelarborr i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En avlång offerbit som kan vändas uppochner och framochbak har jag också kopierat… 😁

Undersida av ett hemmagjort borrbord med aluminiumprofiler och M8 skruvar som fäster bordet till maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetstängerna kan förvaras i mellanrummet mellan fästplattan och bord, inte planerat men såklart en smidig lösning.

Eftersom jag gav bort mitt anhåll också återstår det att göra ett nytt och det kommer att bli av aluminium men tillsvidare knåpar jag ihop ett av mdf.

Mer än såhär var det inte men jag är så nöjd med både bordet och att det är påplats istället för att ligga och ta plats i verkstaden så jag ska nog kuta ut och hjula några vändor på gatan utanför!!!
Ibland behövs det inte så mycket…
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 12 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Kanske inte så mycket att posta om men jag är så glad just nu…

Nyligen gav jag bort bordet till min pelarborr till min bror för att se till att jag skulle bli tvungen att få tummen ur och bli klar med mitt nya bord och nu har det äntligen hänt!!!
Bordet sitter på Arbogan, det är stabilt och jättebra som jag ser det men så har jag också plagierat från ett sydligt snickeri så det är klart att det är super! 😝

På originalbordet sitter en fästplatta fastspänd med M8 vagnsbultar som går genom originalbordet.

[bild]

På fästplattan sitter två stycken aluprofiler 30 x 50 som i sin tur är fästa med M8 maskinskruv i fästplattan. I den här konstruktionen har jag fäst borrbordet med 120 mm M8 sexkantsskruv som går genom bordet i hål som försänktes med forstnerborr och aluprofilerna. Tokstadigt.
Såhär ser det ut:

[bild]

Och slutresultatet:

[bild]

I T-spåren, som är från Incra, kan jag använda dels bordsmonterade svetstänger med en gaphöjd på 70 mm eller Festooltvingar för att spänna fast ämnen.

[bild]

En avlång offerbit som kan vändas uppochner och framochbak har jag också kopierat… 😁

[bild]

Svetstängerna kan förvaras i mellanrummet mellan fästplattan och bord, inte planerat men såklart en smidig lösning.

Eftersom jag gav bort mitt anhåll också återstår det att göra ett nytt och det kommer att bli av aluminium men tillsvidare knåpar jag ihop ett av mdf.

Mer än såhär var det inte men jag är så nöjd med både bordet och att det är påplats istället för att ligga och ta plats i verkstaden så jag ska nog kuta ut och hjula några vändor på gatan utanför!!!
Ibland behövs det inte så mycket…
//Ronnie
Jag har ju ett likadant runt bord till min arboga så när du vill få en spark i baken för att komma igång med version 3 så kan jag ta över nr 2 ;)
Snyggt!
 
  • Gilla
  • Haha
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Första april postade jag om ett jobb jag fått som gick ut på att renovera förnsterbrädor till ett gammalt hus. Det var brådis och mycket att göra och lyckligtvis nappade de på mitt förslag att göra nya istället.

För några veckor sedan blev råämnena gjorda och sedan har det inte hänt mycket; de gamla fönsterbrädorna hade en utdragen halv ”klockkurva” i vardera änden — nu var det inte självklart att de nya skulle ha samma utseende.
Tiden gick och det funderades på alltifrån raka brädor till en rundning av hörnet bara men till slut landade det i att runda hörnen med en radie på 50 mm.

Såg chansen och beställde ett nytt frässtål som bättre skulle kunna göra det här jobbet än de jag har; det restades så jag fick beställa ett nytt.
Det blev ett Coboltstål med 12 mm skaft, diameter på 29 mm och en skärlängd på 45 mm.
Såhär ser det ut:

Coboltstål med 29 mm diameter bredvid en M8 50 mm skruv för jämförelse på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ställt en M8 50 mm skruv bredvid som jämförelse. Rejäla grejor skulle man kunna säja…

Fick göra två nya mallar att fräsa efter pga att Ronnie-effekten slog till med full kraft och det blev jättefel i mitt tänk.
Gjorde en mall som skulle vara vändbar så att jag kunde fräsa med fiberriktningen i bägge ändar av fönsterbrädorna. Jättefiffigt tyckte jag som först tänkte mig ett stål med kullager både vid skaftet och i toppen men det var ju inte vad jag köpte. Dessutom skulle mallen inte funkat ändå tror jag…

Nu har jag gjort två nya mallar, en vänster och en höger och tanken är självklart att de ligger under fönsterbrädan när jag rundar hörnet på den.

Två nya fräsmallar för fönsterbrädor med angivna radiemått på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnet har förstärkts med tunnflytande CA-lim, något som gör stor skillnad för slitaget när man har mdf som material i mallen.

Efter det här insåg jag att jag kommer att få problem med att balansera ämnet vid fräsningen. Fönsterbrädorna är 1450 x 165 x 33 mm och är alltså rätt tunga.
Att göra en hörnrundning av dem på bordet skulle innebära att två tredjedelar av dem var utan stöd mest hela tiden — taskiga förutsättningar för en klen person som jag.

Det här fick bli lösningen:

Ett fristående stöd och uppklossade guider på arbetsbänk för fräsning av fönsterbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stöd ungefär som ett handräcke som den utskjutande delen kunde vila på. Gick fullkomligt bananas och fulsnickrade ett fristående stöd samt klossade upp på arbetsbänken bakom mig så att stödskenan låg i våg med fräsbordet med hänsyn taget till fräsmallen under ämnet.
Ser för jävligt ut men kommer nog att funka.

Verkstadsmiljö med anpassat stöd för hörnrundning av fönsterbrädor och arbetsbänk med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterbrädan kommer alltså att glida på stålprofilen vid fräsningen som innebär att ämnet kommer att vridas 90 grader under processen men den kommer att ha fullt stöd i ytterlägena och hela tiden däremellan. Bör innebära att jag kan koncentrera mig på fräsningen och inte att balansera ämnet.
Demoplankan på bilden är längre än fönsterbrädorna för övrigt.

Så imorgon ska de här sötnosarna få bekanta sig med det nya frässtålet:

Nyrundade träfönsterbrädor staplade i en verkstad, redo för nästa steg i renoveringsprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har sågat bort så mycket material som möjligt för att avlasta fräsen.
Får erkänna att jag är lite nervös inför operationen men det beror mest på att jag inte har några ”säkerhetskopior” att ta till om jag sumpar någon bräda men försöker trösta mig med att jag nog är så förberedd som jag kan vara. Tror jag…

Avslutar med lite löjligt skryt — såhär limmades fräsmallarnas ”anhåll”:

Snickeri arbetsbänk med fräsmall limmad på bänkytan, omgiven av klämmor och arbetsstycken, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmades direkt på arbetsbänken. MFT-hålbilden, kilar, dogs och distanser ger så mycket möjligheter. Tvingar så att inte ämnet reser sig. Det var enkelt och gick fort, smörpapper under fogen gjorde att limningen inte satte sig i bänkskivan och det var det sista jag gjorde igår kväll så det fick härda under natten.

Ber om ursäkt för den här sista trivialiteten men jag är toknöjd med hur arbetsbänken funkar.
Stort tack till dig som orkat läsa allt det här, jag hoppas att det varit värt det på något sätt.
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 13 till
  • Laddar…
Hej Ronnie

Med din ena mall så kan du köra medfräsning då hugger inte stålet när fräser ändträet.
Eftersom det är samma rundning i båda ändar vänd ditt arbetsstycke uppochner när du fräser ena ändan så kommer fräsningen att gå lättare för dig.
Mvh
Jonas
 
  • Gilla
K_arlstrom och 4 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej Ronnie

Med din ena mall så kan du köra medfräsning då hugger inte stålet när fräser ändträet.
Eftersom det är samma rundning i båda ändar vänd ditt arbetsstycke uppochner när du fräser ena ändan så kommer fräsningen att gå lättare för dig.
Mvh
Jonas
Jamen jag är ju helt dum i huvudet!!! Du har såklart helt rätt!
Det värsta av allt är att jag fattade att jag måste flippa ämnet men insåg inte att jag kunde använda samma mall. Hade inga planer på att rräsa mot fiberriktningen öht. Donnerwetter!!!

Jisses, Ronnie-effekten är riktigt otäck ibland, feltänk i flera led. Usch!

Tack för hjälpen med att få huvudet någorlunda påskruvat igen.
Ska försöka att skärpa mig!
//Ronnie
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Kanske inte så mycket att posta om men jag är så glad just nu…
Det var väl inte så lite och jag tycker du har all anledning att vara glad!

Det är väldigt skönt om man någon gång kan lyckas med att tvinga sig till lite "tunnelseende" och bortse från den överväldigande mängden av stora och små project som bara blir för mycket. För att vända på ett gammalt talesätt så blir det lätt så att man inte ser träden för all skog.

Min mormor brukade säga att "det man har tatt har man tatt". Jag tror hon menade att man ska vara nöjd med det som blivit gjort även om det är mycket kvar. Den biten man gjort är klar och det är faktiskt lite mindre kvar att göra även om det inte uppenbart syns.

Marodör eller inte så gillar jag ditt mod att borra hålen i bordet. Själv så fegade jag ju ur och klämde fast mitt bord med en regel undertill. Sedan satsade jag ju desto mer på polering och ytfinsih istället 😉. Men det verkar vara ganska samma princip.
 
  • Älska
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
T
P Pysslarn skrev:
Jamen jag är ju helt dum i huvudet!!! Du har såklart helt rätt!
Det värsta av allt är att jag fattade att jag måste flippa ämnet men insåg inte att jag kunde använda samma mall. Hade inga planer på att rräsa mot fiberriktningen öht. Donnerwetter!!!

Jisses, Ronnie-effekten är riktigt otäck ibland, feltänk i flera led. Usch!

Tack för hjälpen med att få huvudet någorlunda påskruvat igen.
Ska försöka att skärpa mig!
//Ronnie
Du ska inte vara för hård mot dig själv!

Vi är många som har lite otur när vi tänker ibland 😁 Eller bara blir lite fokuserade på första idén och försöker lösa den efter bästa förmåga istället för att fundera över om det finns andra/bättre sätt att angripa problemet.

Jag har precis själv grunnat på hur jag skulle lösa ett lyft av en större (nåja...) utombordare och hade flera tankar om ställning/trefot/domkraft etc innan min sambo frågade om inte det fanns något med lyftkran...
Så jag ringde grannen, som har en välutrustad verkstad, och kollade - en timme senare stod en motorlyft på uppfarten.... 🥴

Jag tycker du gör massor med bra saker och de blir bra så var snäll mot dig själv och klappa dig på axeln ibland och säg:
- Schysst Ronnie, det gjorde jag bra!
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Det var väl inte så lite och jag tycker du har all anledning att vara glad!

Det är väldigt skönt om man någon gång kan lyckas med att tvinga sig till lite "tunnelseende" och bortse från den överväldigande mängden av stora och små project som bara blir för mycket. För att vända på ett gammalt talesätt så blir det lätt så att man inte ser träden för all skog.

Min mormor brukade säga att "det man har tatt har man tatt". Jag tror hon menade att man ska vara nöjd med det som blivit gjort även om det är mycket kvar. Den biten man gjort är klar och det är faktiskt lite mindre kvar att göra även om det inte uppenbart syns.

Marodör eller inte så gillar jag ditt mod att borra hålen i bordet. Själv så fegade jag ju ur och klämde fast mitt bord med en regel undertill. Sedan satsade jag ju desto mer på polering och ytfinsih istället 😉. Men det verkar vara ganska samma princip.
Stort tack, @jac, för dina fina och peppande ord! Jag tar till mig av ditt perspektivtagande. 🙂
Och mormödrar är ofta kloka verkar det som. 👍

Vad gäller ditt bord är det av samma typ, visst men ditt är ju så himla snyggt!

Länge sedan nu — skulle vara kul att ses igen.
Allt gott!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.