T
P Pysslarn skrev:
Så — nu lovar jag att inte posta mer om den här jiggen!
Konstigt löfte. ;)
Tycker det är bättre du lovar visa upp jiggen varenda gång du använder den till något nytt :)

och du kan OMÖJLIGT tråka ut oss. De enda tråkiga kvällarna är de när de nya (intressanta) inläggen på forumet tar slut för fort.

• Gilla
  • Älska
maglin och 7 till
  • Laddar…
Alive and kicking…

Tänkte jag skulle ge ifrån mig ett litet livstecken eftersom det är ett tag sedan jag postade någonting genom att posta något som alluderar till tråden ”Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag”.
Det här verktyget har jag använt idag:

Spruta med etikett ligger på en träyta, möjligtvis en medicinsk dos eller veterinärutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tionde och sista sprutan jag tagit för att injicera blodförtunnande medicin i mig själv för att motverka blodpropp. Nålen är knäckt i nålskyddet för att förhindra att den återanvänds.
Måste erkänna att det tog emot första gången jag skulle ge mig den men det blir snabbt rätt odramatiskt.

Jag fick min cancerdiagnos i somras och den tjugonionde november genomgick jag en robotassisterad operation där min prostata avlägsnades och till min oerhörda förvåning har jag varit smärtfri sedan dag ett, bortsett från de sex ingångshålen i buken där robotarmarna gått in. De har dragit och svidit ganska bra mest hela tiden.

Det har varit en resa både fysiskt och mentalt och jag tänker inte gå in på de ”urologiska finesserna” under tiden och igår hade jag nöjet att tillbringa nio timmar på akuten där det konstaterades att jag dragit på mig en ”potent” urinvägsinfektion med hygglig feber. Inget jag vill rekommendera dig som inte tidigare provat på. Ser inga fördelar med det!
Snubblande nära att jag blev återinlagd då man befarade risk för sepsis men jag hade tur och fick gå hem efter intravenösa antibiotikadoser och en regelrätt hästkur i tablettform.

Nåväl, det här ska väl gå över — jag ska undvika tunga lyft (+ tio kg) i sex veckor men undan för undan tänker jag ta mig ut i verkstaden och finna meningen med livet där igen.

Det har varit tunt med postningar från mig för det har varit en riktig skithöst; framför allt för min Jenny som har haft otur och dragit på sig den ena infektionen efter den andra. Hon har verkligen haft det eländigt.

Med den här postningen ville jag nog mest sticka ut huvudet genom fönstret och vinka till de utanför och ropa ”Hej, vi ses snart igen”! :)
Allt gott!
//Ronnie

• Älska
  • Gilla
Hylman och 43 till
  • Laddar…
Från ett elände till ett annat — det blir alltid aldrig som man tänkt sig…

I torsdags eftermiddag började jag känna mig lite frusen; en känsla som ökade timme för timme.
Klockan tjugoett klev jag in på akuten med regelrätt frossa och jag fick slå mig ner i väntrummet. En och en halv timme senare ropades jag upp och fick komma in. Blodtryck, puls, syresättning och tempning direkt, allt såg ok bortsett från tempen som var hög.

Eftersom jag fortfarande är i riskzonen för att få sepsis tydligen togs det dessutom ett antal rör med blod för analys samt covid- och urinprov.
Två timmar senare kom besked att jag hade fått mitt livs andra urinvägsinfektion och de sköt i mig antibiotika intravenöst vilket skulle upprepas åtta timmar senare så jag fick nöjet att övernatta på akuten.
På fredagsförmiddagen fick jag andra dosen och sedan transporterades jag till Urologen där jag skrevs in.

Och nu ligger jag här och kommer inte hem till jul eftersom de fortfarande inte får ner febern, senaste tempen var 39,6 grader trots fortsatta injektioner med antibiotika var åttonde timme.
Min Jenny är orolig och ledsen och kommer att få tillbringa julhelgen på egen hand eftersom planen var att vi skulle fira jul på tumanhand. Och jag saknar henne och den jul vi hade planerat i lugn och ro.

Men nu skall jag inte gnälla mer; det här ska gå över och det finns definitivt de som har det värre på många sätt. Jag är extremt väl omhändertagen och personalen är helt fantastisk!

Det jag vill nu är att få önska alla trevliga och kloka Byggahusare en riktigt skön julhelg!

Vi hörs snart igen hoppas jag med något mer snickarrelaterat. :)
//Ronnie

• Älska
  • Gilla
Putte G... och 36 till
  • Laddar…
Hej Ronnie!

Fan vad tråkigt!
Men det kunde varit värre som du säger.
Det kommer ju fler jular för er framöver.

Dag

• Gilla
sweden och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag är extremt väl omhändertagen och personalen är helt fantastisk!
Krya på dig! Jag tvekade mellan ❤️ och 😢 men du fattar nog.

• Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Kämpa på Ronnie, nästa år blir bättre.

• Älska
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Krya på dig och God Jul Ronnie! 🎄❤️🎅

• Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Krya på dig, vi har tur som har en så bra sjukvård trots allt.🙌

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Krya på dig Ronnie! God Jul från Knästorp!

• Älska
Pysslarn
  • Laddar…
God fortsättning på det nya året!

Jag hoppas 2024 har börjat bra och att det fortsätter så!

Till slut blev jag utskriven från sjukhuset och fick äntligen komma hem på nyårsafton — otroligt skönt även om jag inte var i form att fira… :)

Nu har det gått lite tid och jag är feberfri och börjar återfå orken och lusten att göra något i verkstaden och tänkte ta tag i ett projekt som legat till sig ett tag men jag behöver lite hjälp!

Jag tänker bygga en andra luftrenare till verkstaden som ska ha ”supportfunktion” till min Pullman Ermator. Luftrenare två ska bara ha grovfilter, filterklass G4, för att avlasta HEPA-filtret i den första. Idag har jag köpt en sådan här som ska byggas in i en låda:

Förpackning för universell kylfläkt till radiator, 16 tum, Biltema märke, bild av svart fläkt framför.
Skapa konto

Nu till mitt problem — eftersom mina elkunskaper är i stort sett obefintliga behöver jag hjälp med tips om lämplig transformator att driva fläkten med.
Har sett diverse varianter för led- respektive halogenbelysning men kan inte tolka informationen.
(Många av dem har kortslutnings-, överhettningsskydd mm och det känns ju intressant.)

Har du något tips om lämplig transformator, gärna med en direktlänk till produkten, skulle jag bli mycket tacksam för den hjälpen!

Detta är den enda tekniska informationen jag har:

Text på svenska, specifikationer för kylfläkt; vändbara blad, fästöron, 12V, 16 tum, 8A, 1800rpm, 1000m³/h.
Skapa konto

Nu ska jag gå ut och ge koltrastarna äpplen; vi har ett drygt trettiotal koltrastar som sitter ute i trädgården och väntar på oss när vi går upp på morgonen. De vet att då vankas dagens första ranson med äpplen och sedan blir det två gånger till under dagen, ”lunch och kvällsmat”. Det går ca tre kg om dagen! :)

Tackar på förhand för all eventuell hjälp med transformatorvalet!
Ha det gott!
//Ronnie

• Gilla
JFrisk och 7 till
  • Laddar…
Litet tillägg till info om fläkten: på själva fläkten finns en etikett där det står 12V 100W.

//Ronnie

12 volt gånger 8 ampere är 96 watt, dvs ca 100 watt.
12 volt i fordon är lite mer än 12, mera åt 13,5 - 14 volt.

Du behöver inte något sofistikerat aggregat, en billig batteriladdare som ger 8 A duger.

Protte

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Aha, så en laddare funkar också! Det är klart, det är ju också en form av transformator. Tänkte inte på det. :)

Stort tack för tipset!
//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.