T
Matten åt sidan (jo den är ju viktig, men redan utredd :) ). Men normalt får man bäst precision om allt jobb görs i samma maskin. Justersågen borde vara den bästa för att skapa den perfekta rektangeln som då ska vara 3 x 4 ( enligt 3 4 5 metoden ) + nästan en klingtjocklek.

När du har den perfekta rektangeln kan du klyva den diagonalt med lämplig skensåg eller med hjälp av stödblock i justersågen.

Egentligen kan ju skivan ha vilka proportioner som helst så länge den är en perfekt rätvinklig rektangel för då ska du ju klyva den från hörn till hörn,

- Skulle styrning av festoolskenan av min fotvinkel på 400 mm ge tillräcklig precision för en vinkeltriangel på ca 1000 mm där mitt mål är så nära zero vinkelfel som möjligt avseende den nittiogradiga vinkeln.
Jag hade inta klarat att få det bra, men du är mer rutinerad än mig (och har bättre grejjer) så kanske, men jag hade inte försökt om jag var tvungen att lyckas på första försöket :) .
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Äntligen snickras det i verkstaden...

Har ägnat mycket tid åt småprojekt för verkstaden men nu har jag äntligen tagit tag i ett gammalt projekt.
Bygger ett litet bord (egentligen två men det andra är en annan historia) som ska stå i vår TV-hörna/bibliotek mellan två fåtöljer. Gjort limfogar i ask och en fräsmall som var bara lite för stor efter att jag tvingats ta ner askbitarna i bredd då de legat för länge efter hyvling och före limning för att vara raka längre.

Och då måste fräsmallen som skall användas för att ge bordet dess form minskas. Vilket gjordes idag.

Snickeriverkstad, träskiva med utsnittsmarkering, cirkelritare, penna, arbetsbänk med hålplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av rallyritsen markerade jag en minskad omkrets på fräsmallen, sågade bort överskottet grovt och jobbade mig ner till färdigt mått med slippapper. Tog lite tid men blev väldigt bra om jag får säga det själv. :)

Träskiva med utritad cirkel, sticksåg, klämfäste i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överförde mallens kontur till bordsskivan och grovsågade även denna med sticksågen och lämnade ca tre millimeter material utanför konturen. Detta ska fräsas bort med hjälp av mallen.

På bilden syns mina mellanlägg i plywood och kork som jag gjorde till nya Moxon Visen.

Trä- och korkprover på arbetsbänk med hål. Material för hantverk eller design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickerivertyg på arbetsbänk: hammare, stämjärn, träbit, korksivor. Verktygsorganisering och arbetsutrymme fokuserat på hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär 50 x 50 millimeter stora; ger en rejäl avlastning och skonar ämnet. Ska nog göra några till.

Hur som helst blev limfogen grovsågad.

Träskiva på arbetsbänk, snickeri, träbearbetning,  oval form, verktyg synliga, arbetsmiljö, hantverk, bordsskiva under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gott att vara igång igen — ska bli kul att färdigställa det här.

Dessutom har jag blivit klar med min stora vinkelhake.
Till slut accepterade jag att göra den något mindre än jag tänkt från början så den sågades till färdiga mått i justersågen i form av en rektangel som kapades diagonalt.

Sedan mätte jag upp hörnpunkter, för ett "stöd", som borrades ur på pelarborren.

Maskin för borrning i trästycke med tejpmönster och klämmor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även här gjorde sticksågen ett bra jobb och nu skulle vinkelns "tomrum" renfräsas.

Snickeriverkstad, arbetsbänk, verktyg, trästycken, limklämmor, pågående hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gjordes enkelt genom att spänna fast vinkeln i arbetsbänken och låta kantfräsen följa en improviserad linjal. Funkade bra men formplywwooden brände extremt lätt så man fick mata snabbt!

När det var gjort hålade jag vinkeln med hjälp av min MFT-skiva som mall. Har inga bilder av det momentet men det var odramatiskt. Spände ihop ämne och mall, markerade och borrade sedan ur hålen med sextonmillimeters borr innan jag renfräste dem med kopierstål med kullager.
Vet inte riktigt vad jag ska ha hålen till men om inte annat kan jag använda vinkeln som något slags anhåll på arbetsbänken. Jobbar ofta så att jag spänner fast ämnen mot olika slags anhåll på bänkskivan och gillar det.

Därefter var det dags att göra ett fingergrepp/handtag på vinkeln så den blir lite lättare att hantera. Men då vill man ju ha lite balans också, eller hur?
Jämviktspunkten hittades såhär:

Brun metallplatta med hål, fastklämd på snickeribänk, verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotovinkeln ljuger lite, vinkeln hänger i stort sett helt plant.
Därefter gjordes en fräsmall för urtaget för handtaget.

Verktyg och material på snickarbänk; mall, vinkelhake, blyertspenna, linjal. Arbete med trä pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit mdf som enkelt spändes fast och styrde ett nitton millimeters kopierstål med lagret uppe vid skaftet. Och där var jag i stort sett i mål. Lite fasfräsning av hål, handtag samt de kanter på vinkeln som inte utgör den rätvinkliga delen.
Nä nu ljög jag!
Jag satte också genomgående rampamuffar i basen på vinkeln och ordnade en alu-vinkel som kan monteras från valfri sida om jag vill ha ett anhåll mot en kant. När det var gjort ser vinkeln ut såhär:

Brun metallskiva med hål, står på verkstadsutrustning. Möjlig maskindel eller mall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd träbearbetningstabell med guide rail på bordsåg, verktygsskivor och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg för träbearbetning på bordssåg, precisionslinjal, röd, metallprofil, verkstadsutrustning, hål, snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödbrun metallplatta med utskärningar och hål, vilande på grå arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en bortglömd gammal hjälpreda när jag skulle fräsa hålen och kanterna på vinkeln som gör ett försvånansvärt bra jobb. Ett portabelt punktutsug som ser ut såhär men ska komma i en uppdaterad version tänkte jag:

En handöverfräs och en borr på arbetsbänk med träbyggnad, verkstad, "GÖREN NU!" skrivet på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch överhandsfräs på träarbetsbänk med sugslang och anpassad fräsmall. Verkstadsmiljö, träbearbetning, precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsugsvakuumklämma på MDF-skiva med hål, snickeriverktyg för träbearbetning, arbetsbänkstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bland annat ska jag sätta slängen i baken på grunkan så att den inte suger uppifrån. Återkommer när jag kommit längre.

Det var nog det hela för nu; tack till dig som orkat läsa och titta ända hit. Jag hoppas att att jag inte tråkat ut er till döds eller förstört helgen för någon.

Önskar er alla en riktigt skön helg!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Hylman och 16 till
  • Laddar…
T
Ja när du skrev om att du skulle göra en stor vinkelhake såg jag framför mig en "vanlig enkel" triangel med lätthål. Det där du byggt är ju ett proffsverktyg som skulle kosta 2k i bygghandeln ( ja eller 4k om det stod festool på den :D :D :D ).

Supersnyggt.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
K
P Pysslarn skrev:
Äntligen snickras det i verkstaden...

Har ägnat mycket tid åt småprojekt för verkstaden men nu har jag äntligen tagit tag i ett gammalt projekt.
Bygger ett litet bord (egentligen två men det andra är en annan historia) som ska stå i vår TV-hörna/bibliotek mellan två fåtöljer. Gjort limfogar i ask och en fräsmall som var bara lite för stor efter att jag tvingats ta ner askbitarna i bredd då de legat för länge efter hyvling och före limning för att vara raka längre.

Och då måste fräsmallen som skall användas för att ge bordet dess form minskas. Vilket gjordes idag.

[bild]

Med hjälp av rallyritsen markerade jag en minskad omkrets på fräsmallen, sågade bort överskottet grovt och jobbade mig ner till färdigt mått med slippapper. Tog lite tid men blev väldigt bra om jag får säga det själv. :)

[bild]

Överförde mallens kontur till bordsskivan och grovsågade även denna med sticksågen och lämnade ca tre millimeter material utanför konturen. Detta ska fräsas bort med hjälp av mallen.

På bilden syns mina mellanlägg i plywood och kork som jag gjorde till nya Moxon Visen.

[bild]

[bild]

Ungefär 50 x 50 millimeter stora; ger en rejäl avlastning och skonar ämnet. Ska nog göra några till.

Hur som helst blev limfogen grovsågad.

[bild]

Gott att vara igång igen — ska bli kul att färdigställa det här.

Dessutom har jag blivit klar med min stora vinkelhake.
Till slut accepterade jag att göra den något mindre än jag tänkt från början så den sågades till färdiga mått i justersågen i form av en rektangel som kapades diagonalt.

Sedan mätte jag upp hörnpunkter, för ett "stöd", som borrades ur på pelarborren.

[bild]

Även här gjorde sticksågen ett bra jobb och nu skulle vinkelns "tomrum" renfräsas.

[bild]

Det gjordes enkelt genom att spänna fast vinkeln i arbetsbänken och låta kantfräsen följa en improviserad linjal. Funkade bra men formplywwooden brände extremt lätt så man fick mata snabbt!

När det var gjort hålade jag vinkeln med hjälp av min MFT-skiva som mall. Har inga bilder av det momentet men det var odramatiskt. Spände ihop ämne och mall, markerade och borrade sedan ur hålen med sextonmillimeters borr innan jag renfräste dem med kopierstål med kullager.
Vet inte riktigt vad jag ska ha hålen till men om inte annat kan jag använda vinkeln som något slags anhåll på arbetsbänken. Jobbar ofta så att jag spänner fast ämnen mot olika slags anhåll på bänkskivan och gillar det.

Därefter var det dags att göra ett fingergrepp/handtag på vinkeln så den blir lite lättare att hantera. Men då vill man ju ha lite balans också, eller hur?
Jämviktspunkten hittades såhär:

[bild]

Fotovinkeln ljuger lite, vinkeln hänger i stort sett helt plant.
Därefter gjordes en fräsmall för urtaget för handtaget.

[bild]

En bit mdf som enkelt spändes fast och styrde ett nitton millimeters kopierstål med lagret uppe vid skaftet. Och där var jag i stort sett i mål. Lite fasfräsning av hål, handtag samt de kanter på vinkeln som inte utgör den rätvinkliga delen.
Nä nu ljög jag!
Jag satte också genomgående rampamuffar i basen på vinkeln och ordnade en alu-vinkel som kan monteras från valfri sida om jag vill ha ett anhåll mot en kant. När det var gjort ser vinkeln ut såhär:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Hittade en bortglömd gammal hjälpreda när jag skulle fräsa hålen och kanterna på vinkeln som gör ett försvånansvärt bra jobb. Ett portabelt punktutsug som ser ut såhär men ska komma i en uppdaterad version tänkte jag:

[bild]

[bild]

[bild]

Bland annat ska jag sätta slängen i baken på grunkan så att den inte suger uppifrån. Återkommer när jag kommit längre.

Det var nog det hela för nu; tack till dig som orkat läsa och titta ända hit. Jag hoppas att att jag inte tråkat ut er till döds eller förstört helgen för någon.

Önskar er alla en riktigt skön helg!
//Ronnie
Men jämnviktspunkten lär väl förflyttats sig lite efter att aluvinkeln monterats dit..? Så du behöver förlänga handtaget lite åt kortsidan.
 
K kniv skrev:
Men jämnviktspunkten lär väl förflyttats sig lite efter att aluvinkeln monterats dit..? Så du behöver förlänga handtaget lite åt kortsidan.
Den aluvinkeln är så lätt (egentligen skulle den varit lite kraftigare men det funkar om man är försiktig när man för den mot kanten av ett ämne) så eventuell viktförskjutning kompenseras med ett — som tur är i mitt fall — minimum av muskelkraft. :D

Men i sak har du naturligtvis rätt!
//Ronnie
 
Verkstad + barstol? Tja, jag tar ju ofta till en Arboga i verkstaden...

Nä, det handlar (tyvärr?) inte om att det har börjat serveras starkvaror i verkstaden men jag har ändå köpt en barstol. En sådan här:

Svart hopfällbar stol i ett verkstadsutrymme med verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har sedan några år fått problem med knäna som gradvis förvärrats. Det har visat sig att jag har fått hyggligt besvärlig knäledsartros i bägge knäna och min fysioterapeut tycker att jag ska ta mikropauser och sitta ner då och då för att avlasta lederna.

Sålunda köpte jag en hopfällbar barstol vid namn Franklin på Ikea så att jag vid behov kan sitta vid arbetsbänken och pyssla vidare trots pausen. Och när stolen inte används kan den hängas på en krok någonstans och vara ur vägen. :)
Hoppas att det ska hjälpa till att se till att det är "business as usual" som gäller.

Länge sedan jag postade något men det rullar på med stort och smått; min Jenny har semester och jag får — och vill ju — anpassa mig så det blir lite lite verkstadstid just nu.
Återkommer när det finns mer att rapportera.

Önskar alla en bra fortsättning på sommaren och eventuell ledighet!
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Verkstad + barstol? Tja, jag tar ju ofta till en Arboga i verkstaden...

Nä, det handlar (tyvärr?) inte om att det har börjat serveras starkvaror i verkstaden men jag har ändå köpt en barstol. En sådan här:

[bild]

Har sedan några år fått problem med knäna som gradvis förvärrats. Det har visat sig att jag har fått hyggligt besvärlig knäledsartros i bägge knäna och min fysioterapeut tycker att jag ska ta mikropauser och sitta ner då och då för att avlasta lederna.

Sålunda köpte jag en hopfällbar barstol vid namn Franklin på Ikea så att jag vid behov kan sitta vid arbetsbänken och pyssla vidare trots pausen. Och när stolen inte används kan den hängas på en krok någonstans och vara ur vägen. :)
Hoppas att det ska hjälpa till att se till att det är "business as usual" som gäller.

Länge sedan jag postade något men det rullar på med stort och smått; min Jenny har semester och jag får — och vill ju — anpassa mig så det blir lite lite verkstadstid just nu.
Återkommer när det finns mer att rapportera.

Önskar alla en bra fortsättning på sommaren och eventuell ledighet!
//Ronnie
Hej Rommie!

Tråkigt att höra om din begynnande artros. När lederna börjar svikta blir man begränsad. Men som tur är så är ledbyte en väg tillbaka till ett mer normalt leverne. Kämpa!

Dag
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Tröstedagar i verkstaden...

Ibland blir det svårare att hålla ångan uppe och att göra något litet kan bli en stor hjälp framåt. Elller åtminstone något som knuffar en över ett litet hinder.

Sorry men nu kommer det en del...

Min bäste vän drabbades i början av maj av en massiv hjärnblödning men är äntligen hemma igen. Initialt påverkad av en halvsidesförlamning har han tränat sig tillbaka till ett liv där han kan gå igen, talet är (oftast) begripligt och han kan delvis röra och använda sin vänstra hand.
Jubel, eller...
Dessvärre är hans procedurminne skadat och han har svårt att minnas i vilken ordning man gör saker och ting. Handlar om allt från i vilken ordning vad man gör på toaletten till att stänga kylskåpsdörren eller att det bör vara vatten i vattenkokaren när man slår på den.
Därtill är hans intellekt påverkat och hans humör är labilt vilket gör att han ömsom gråter och ömsom är grälsjuk och aggresiv. Var och en kan ju förstå hur det påverkar hans familj.
En stor sorg såklart.

Den här tråden har ju kommit att utöver min verkstad också handla om mitt liv i vissa avseenden och ibland är det väl så att jag "skriver av mig" här när något gnager. Så också nu.
Hoppas att det ska vara ok.

Vad är det nu då?
Inte så mycket egentligen. Vi har bytt kyl, frys och köksfläkt och den senare skapade möjlighet för en hylla till i skåpet där fläkten sitter. Så då gjorde jag en där jag kapade till tre remsor av mdf som jag fogade med sex mm träplugg för att få lite styrka i fogen.

IMG_2684.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllan ska alltså gå framför och på sidorna om fläktens skåp i skåpet. Litet skitjobb men nöjd ändå; riktigt tajat fogar och jämna ytor. Känns bra.

Ok, varför posta om sådana bagateller då?
Jo, som sagt — det är ett tröstearbete på sätt och vis. Och nu behövs det.

Under sommaren har jag utretts med en mängd undersökningar; blod- och urinprover, magnetkamera- och ultraljudsundersökningar, biopsier och allehanda frågeformulär.
Och för fem dagar sedan fick jag vid ett möte på sjukhuset veta att jag har en medelsvår prostatacancer.
Det finns en heriditet som ställer till det men jag tänker inte lägga av nu utan har för avsikt att snickra ett tag till men det är klart att jag påverkas av beskedet.
Så lite simpelt vardagssnickeri får lite större betydelse... ;)

Även om det är ett konstigt forum och sammanhang kanske, är ändå syftet med den här posten att dels berätta om vad som händer i mitt liv men också att
S T A R K T uppmana dig som är man och är 55+ och läser detta, att om du inte testat dig alls eller på några år — gå och gör ett PSA-test. För din egen och dina anhörigas skull.
Jag har gjort det i tio års tid och nu är verkligheten ifatt mig men situationen är behandlingsbar.

Det finns hopp!
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Hylman och 26 till
  • Laddar…
Hej Ronnie
Jag brukar följa din tråd med glädje du delar med dig av dig själv och livet.
Håller tummarna att allt går bra.
Jonas
 
  • Älska
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Tröstedagar i verkstaden...

Ibland blir det svårare att hålla ångan uppe och att göra något litet kan bli en stor hjälp framåt. Elller åtminstone något som knuffar en över ett litet hinder.

Sorry men nu kommer det en del...

Min bäste vän drabbades i början av maj av en massiv hjärnblödning men är äntligen hemma igen. Initialt påverkad av en halvsidesförlamning har han tränat sig tillbaka till ett liv där han kan gå igen, talet är (oftast) begripligt och han kan delvis röra och använda sin vänstra hand.
Jubel, eller...
Dessvärre är hans procedurminne skadat och han har svårt att minnas i vilken ordning man gör saker och ting. Handlar om allt från i vilken ordning vad man gör på toaletten till att stänga kylskåpsdörren eller att det bör vara vatten i vattenkokaren när man slår på den.
Därtill är hans intellekt påverkat och hans humör är labilt vilket gör att han ömsom gråter och ömsom är grälsjuk och aggresiv. Var och en kan ju förstå hur det påverkar hans familj.
En stor sorg såklart.

Den här tråden har ju kommit att utöver min verkstad också handla om mitt liv i vissa avseenden och ibland är det väl så att jag "skriver av mig" här när något gnager. Så också nu.
Hoppas att det ska vara ok.

Vad är det nu då?
Inte så mycket egentligen. Vi har bytt kyl, frys och köksfläkt och den senare skapade möjlighet för en hylla till i skåpet där fläkten sitter. Så då gjorde jag en där jag kapade till tre remsor av mdf som jag fogade med sex mm träplugg för att få lite styrka i fogen.

[bild]

Hyllan ska alltså gå framför och på sidorna om fläktens skåp i skåpet. Litet skitjobb men nöjd ändå; riktigt tajat fogar och jämna ytor. Känns bra.

Ok, varför posta om sådana bagateller då?
Jo, som sagt — det är ett tröstearbete på sätt och vis. Och nu behövs det.

Under sommaren har jag utretts med en mängd undersökningar; blod- och urinprover, magnetkamera- och ultraljudsundersökningar, biopsier och allehanda frågeformulär.
Och för fem dagar sedan fick jag vid ett möte på sjukhuset veta att jag har en medelsvår prostatacancer.
Det finns en heriditet som ställer till det men jag tänker inte lägga av nu utan har för avsikt att snickra ett tag till men det är klart att jag påverkas av beskedet.
Så lite simpelt vardagssnickeri får lite större betydelse... ;)

Även om det är ett konstigt forum och sammanhang kanske, är ändå syftet med den här posten att dels berätta om vad som händer i mitt liv men också att
S T A R K T uppmana dig som är man och är 55+ och läser detta, att om du inte testat dig alls eller på några år — gå och gör ett PSA-test. För din egen och dina anhörigas skull.
Jag har gjort det i tio års tid och nu är verkligheten ifatt mig men situationen är behandlingsbar.

Det finns hopp!
//Ronnie
Ronnie ❤️
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Det är klent med snickrandet just nu...

...men det pysslas ändå och positionerna flyttas väl fram tror jag. :)
Fått lite tid i verkstaden de senaste dagarna och ägnat den åt att organisera och strukturera kaoset därute. Kommit en bit på väg.

Barstolen Franklin har hittat en plats vid justersågen; nu hänger den lättåtkomligt när det är dags för motsatsen till en bensträckare och är ur vägen annars.

Verkstadsinteriör med hörselkåpor, såg, pall och diverse verktyg. Organiserad, städad, arbetsyta, träarbete, DIY.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver hängare för Franklin har jag som synes av bilden knåpat ihop en hållare för min 3M skyddsmask så nu är den också lättillgänglig.

Halvmask respirator med filter, grå och vita plastdelar, elastiska band, väggmonterad, andningsskydd, 3M märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har två Sundströmmasker också men föredrar min 3M — tycker den är lättare och smidigare så har valt att ha partikelfilter till den och gasfilter till ena Sundströmmasken; den andra får vara back-up.

Ett aber i verkstaden har varit min svarv som inte har fått någon plats utan mest varit ivägen. Kap-o-geren är också skrymmande, inte minst med tanke på att jag inte använder den till snickeri pga för dålig präcizion men har bestämt mig för att behålla den till byggjobb.

Nu tog jag tag i de problemen också och löste dem, om än tillfälligt. Byggde en sådan här:

Träarbetsbänk med hjul i en verkstad, ofärdig, verktyg i bakgrunden, hyllplan undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En excess i fulsnickeri. Lite överblivna reglar, oanvänd spånskiva och skev konstruktionsplywood resulterade i en bänk för svarven med en hylla under för kapogeren och genast var det lite bättre ordning i verkstaden. Monterade hjul i ena änden som sitter några millimeter över golvet, för att flytta bänken lyfter jag i andra änden tills hjulen får golvkontakt och jag kan rulla ekipaget dit jag vill.

Hemmagjord trävagn med hjul, metallfästen och skruvar, inne i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före:

Verkstadsrum med kapsåg, verktyg på vägg, luftrenare, träskivor, byrå på hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:


En träbearbetningsverkstad med en röd svarv och en grön kap-/geringssåg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga stora saker men ändå gott med ordningen det ger.

Utöver det här har jag äntligen tagit tag i något jag velat göra länge. Det innebar att jag fick bygga en sådan här:

Verktyg på en bandsåg för träbearbetning, med speciell anordning för säkra snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp! Lite tunn MDF, spillbitar i bok (tror jag) och fur, mässingsskruv och en fot från ett printerbord som plötsligt blev ett vred istället.
Mittsektionen är skjutbar.

En tabell såg jig för träbearbetning med tryckblock och guider på ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, vad blir det här då? Jo, en jig för min mätklocka!

Verktyg för mätning av plattors jämnhet på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har länge velat kontrollera om T-spåret i justerbordet på sågen är parallellt med sågklingan och ikväll blev det äntligen gjort.

Bordsåg med cirkelsågblad, mätklocka på fixtur, kontroll av sågens precision, trä och MDF-skivor, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ett upprepat antal mätningar utifrån två förutsättningar:

1: Med justerbordet i "neutralläge" — dvs inget utstick vare sig framåt eller bakåt — placerade jag först mätklockan framför centrum av sågklingan och mätte sedan mot samma tand (egentligen bladstommen men vid samma tand) vid extremlägena för klingan till höger respektive vänster. Jigen var fast och justerbordet fick göra samma resa som klingan.
Medelvärdet av mätningarna var 0,045 mm.

2: Fäste jigen i ytterändarna av justerbordet och flyttade det åt höger/vänster för att mäta mot samma punkt på sågklingan. Medelvärdet av mätningarna visade på en diff på 0,08 mm.

Bägge resultaten känns helt ok och nästa steg är att se om jag kan posta sågens kapanhåll med hjälp av den stora vinkelhaken jag gjorde nyligen och referera mot justerbordets T-spår. Det skulle underlätta postningen dramatiskt då den vanligtvis är en major pain in the ass.

Jaha, det var det hela, inte så dramatiskt men för tillfället är jag nöjd ändå.
Stort tack till dig som läst allt det här, hoppas det inte var ett slöseri med tid för dig.
Ha en fin helg!
//Ronnie
 
  • Gilla
slugger och 11 till
  • Laddar…
Idag kom ett meddelande från DHL = nytillskott i verkstaden!

Ja, idag kunde jag hämta ut en maskin jag varit sugen på ett bra tag, en sådan här:

Orangefärgad Triton-routertabell i ett snickeri med en bandsåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En oscillerande spindelputs! :) Min kommer från Triton men den finns i ett flertal varianter av varumärken.
Köpte den hos Swedendro till nersatt pris; 2118 kr istället för ordinarie priset 2900 kr.

Passade också på att köpa en CMT notklinga med sex millimeters bredd till justersågen för 812 kr. Självklart upptäckte jag nyss att Woodcontrol säljer samma klinga på sin webbshop för 705 kr...

Nu väntar jag på nästa paket som ska komma från Verkter om några dagar. :)
Ha det gott!
Ronnie
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Idag kom ett meddelande från DHL = nytillskott i verkstaden!

Ja, idag kunde jag hämta ut en maskin jag varit sugen på ett bra tag, en sådan här:

[bild]

En oscillerande spindelputs! :) Min kommer från Triton men den finns i ett flertal varianter av varumärken.
Köpte den hos Swedendro till nersatt pris; 2118 kr istället för ordinarie priset 2900 kr.

Passade också på att köpa en CMT notklinga med sex millimeters bredd till justersågen för 812 kr. Självklart upptäckte jag nyss att Woodcontrol säljer samma klinga på sin webbshop för 705 kr...

Nu väntar jag på nästa paket som ska komma från Verkter om några dagar. :)
Ha det gott!
Ronnie
Trevligt, den får du recensera sen! Har spanat på den ett tag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Håller med, har den på villhöver listan.
 
Igår levererade Verkter; nu blir det bättre flyt i verkstaden.

Cirkelsåg av märket Bosch på ett träbord, bredvid dess kartongförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag hämtat ut paketet med en batteridriven cirkelsåg från Bosch som väsentligt kommer att underlätta arbetet med skivmaterial.

Min justersåg har ju en slaglängd på ca trettonhundra mm så allt skivmaterial måste grovstyckas in jag kan såga det på den. Detta har gjorts med en gammal (vi talar sjuttiotal här) B&D som jag ärvt. Stora fördelen med den är att den är liten och lätt, stora nackdelen är att den inte har spånutsug så det yr skräp överallt när den används.

Har länge velat ha en annan cirkelsåg och nu slog jag till; batteridriften gör att jag enkelt kan stå på uppfarten och grovsåga skivor och t o m ta med den till brädgården om jag vill för att såga före lastning och spånutsuget gör det till en renare operation när jag sågar inne.
Sågdjupet är ganska bra med 57 mm, enda nackdelen är att den saknar klyvkniv men sågen ska bara användas till att såga skivmaterial och kapa en och annan planka. Ingen klyvning alls.

(Förbluffande få tillverkare som erbjuder sågar med klyvkniv nu och eftersom jag gärna ville ha en med batteri men inte ett nytt batterisystem så fick det bli knivlöst men är egentligen inte nöjd med den "utvecklingen".)

Väldigt glad för den här maskinen men nu får det vara färdigshoppat för ett tag tror jag...
Ha det gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.