27 875 läst · 120 svar
28k läst
120 svar
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Kan ju delvis ha med klimatet att göra också, uteserveringarna är inte så roliga här i januari.S Stuff skrev:Inte alls överdrivet. Bra osvenskt.
Detta tog de ju upp i programmet. På många håll i södra europa bor man väldigt trångt och ska man ställa till med kalas eller liknande så tar man detta på den lokala restaurangen istället för att klämma in alla gäster i hemmet.
Jag gillar på något sätt idén. Det blir mer platseffektivt om man kan nyttja restauranger eller gemensamhetslokaler, istället för att varje bostad ska ha möjlighet att inrymma stora middagar.
(Även om min egen situation är hycklare med två pers i en villa med en matplats för 8-10 pers och i källaren ytterligare en festlokal med sittplats för 20-25 pers)![]()
Tror det är många som tycker deras val är knepigt (inklusive jag själv) men vi är ju alla olikaH hempularen skrev:Jag blir lite förvånad över prioriteringen som föräldrarna gör där.
OK att man bestämmer sig för att 150 kvm i det läget är för dyrt, vi behöver dra ned.
Men den nya "5an" kostade totalt en bit över 9 milj. För de pengarna är jag övertygad om att man får en skaplig yta, fast kanske inte riktigt runt hörnet från Odenplan. Men jag är övertygad om att du kan få en stor 3a eller 4a innanför tullarna med den budgeten. Möjligen inte i ett så gammalt hus med extra högt till tak osv.
Och kan man tänka sig att flytta ut till Solna eller Bromma så får man lätt en stor lägenhet inom den budgeten. Men det vore kanke en lite väl stor kompromiss.
De kanske älskar just det kvarteret, barnen kanske har massor av kompisar i närheten, familjen kanske har familj och vänner boendes i närheten med stora sociala ytor där de hänger mycket, familjen kanske också har ett stort fritidshus på Värmdö, de kanske ser det här som ett socialt experiment att vara nära barnen...?
Det bästa för deras skull är ju att de ekonomiskt har möjlighet att ändra på sin situation om de känner för det och flytta till nåt större i ytterkanten. Många har inte den valmöjligheten.
Redigerat:
Alltså, för ca 10MSEK får man en rätt sjysst bostad utanför tullarna med max 10-20 min in till stan, knöka in alla skittrångt för att få bo i vasastan, är det livskvalitet??? Men alla är olika. Blir de lyckliga är det väl bra så. Klart det går att bo på 60kvm, men också lika klart att man för lika mycket pengar kan bo med egen tomt och 150kvm. Jag bor nog hellre lite längre från city än i en garderob. Men nu har jag valt med mina preferenser, de har andra som sagt. Vore jag 20 år och singel skulle jag nog kunna valt en garderob istf bo stort längre ut...
Mina barn föddes typ 2-3 kvarter från detta projekt i en rätt ok tilltagen hyresrätt. Vi lämnade kvarteren för att det inte kändes ok att släppa ut små barn som vill gå till kompisarna själva när man har både häleri och narkotikahandel som då pågick tämligen öppet på gatan. Frågan är väl om det blivit så mycket bättre nu? Vill man bo med små barn i innerstan? Det är rätt skönt att kunna skicka ut ungarna på tomten utan att de hittar kanyler. Och klämma ihop sig så trångt för att kunna åka till Bali - när skolan inte beviljar några extra ledigheter? Allt har sin tid. Riktigt små barn funkar i innerstan, sen är det enklare att flytta ut en bit. Vill man in i smeten igen så gör man det. Vi flyttar bara längre och längre ut på landet.
Uppenbarligen vill deltagarna i programmet bo där? Bo långt ut på landet låter hemskt. Tur att vi alla är olika?M MrsForest skrev:Mina barn föddes typ 2-3 kvarter från detta projekt i en rätt ok tilltagen hyresrätt. Vi lämnade kvarteren för att det inte kändes ok att släppa ut små barn som vill gå till kompisarna själva när man har både häleri och narkotikahandel som då pågick tämligen öppet på gatan. Frågan är väl om det blivit så mycket bättre nu? Vill man bo med små barn i innerstan? Det är rätt skönt att kunna skicka ut ungarna på tomten utan att de hittar kanyler. Och klämma ihop sig så trångt för att kunna åka till Bali - när skolan inte beviljar några extra ledigheter? Allt har sin tid. Riktigt små barn funkar i innerstan, sen är det enklare att flytta ut en bit. Vill man in i smeten igen så gör man det. Vi flyttar bara längre och längre ut på landet.
Just i Stockholms innerstad kostar ett standardbadrum typ 300 000 kr uppåt, så ett badrum kring 500 000 kr är inom normal nivån i området och inget stort insitament, det förväntas vid försäljning att badrummens nivå/standard hänger ihop med lägenhetens nivå och pris.D Dilato skrev:Jag håller i princip med, men ofta går det överdrift.
Ett badrum för en halv miljon eller mer utför inte uppgiften mycket bättre än ett för 50 eller 100k.
Dom max 10 minuter per dag jag spenderar i badrummet motiverar inte flera års extra amortering på ett huslån.
Men jag är van vid att leva med "tillräcklig" standard och därför har jag inga lån på någonting.
Vi hade ett normal vitkalkat badrum på 2x2meter i Vasastan, försäkringens uppskattning för att renovera till samma standard var ca 300 000kr, grå klinker på golv, vit 15 kakel och utanpåliggande rör och golvstående toalett.
Vi som många andra valde att byta ut till bättre materialstandard och bygga in rören/blandarna ha finare och inbyggd toalett. Det blir snabbt 150-200tkr extra bara på materielet.
Vist gör badrummet det samma rent praktiskt, men det är stor skillnad på livskvaliteten och upplevelsen av att vistas i en fin och trivsam miljö, det ska inte underskattas.
Att göra saker funktionella är såklart viktigast men det kan också göras med trivsamt.
Bygganmälan krävs när man ändrar på ventilationen. Men jag vet inte riktigt vad som gäller när det är så där gamla hus där inte ventlilationen uppfyller de krav som gäller vid nybyggnation. När vi flyttade köket i vår lgh så fick vi se till att det fortfarande fanns fungerande mekanisk frånluft där nya köket placerades. OVK är godkänd så vi gjorde rätt 
Vi har också delat av ett större rum i flera sovrum men sett till att alla har tilluft. Väggarna står dessutom på befintligt golv och är skruvade o väggar och tak så det går ganska enkelt att återställa även om det inte känns "tillfälligt".
Vad jag förstått så kan inte föreningen göra så mycket för att stoppa ombyggnad av lägenheten men de kan förstås ställa krav på att ventilationen fungerar som avsett. Reglerna blev dock lite hårdare för några år sedan.
Gerts dissande av skjutdörrar förvånade mig lite. För dörrar som oftast står öppna är det i mina ögon en bra lösning.
Fick man veta varför de lade in elektrisk golvvärme förresten? Känns som bortkastade pengar, både installtion och driftkostnad, när den vattenburna värmen rimligen ingår i (den dessutom obefintliga) månadsavgiften.
Vi har också delat av ett större rum i flera sovrum men sett till att alla har tilluft. Väggarna står dessutom på befintligt golv och är skruvade o väggar och tak så det går ganska enkelt att återställa även om det inte känns "tillfälligt".
Vad jag förstått så kan inte föreningen göra så mycket för att stoppa ombyggnad av lägenheten men de kan förstås ställa krav på att ventilationen fungerar som avsett. Reglerna blev dock lite hårdare för några år sedan.
Gerts dissande av skjutdörrar förvånade mig lite. För dörrar som oftast står öppna är det i mina ögon en bra lösning.
Fick man veta varför de lade in elektrisk golvvärme förresten? Känns som bortkastade pengar, både installtion och driftkostnad, när den vattenburna värmen rimligen ingår i (den dessutom obefintliga) månadsavgiften.
Detta har jag aldrig förstått! Har bara skjutdörrar (bortsett från toor) och de står ju i princip aldrig stängda. Sparar mycket yta!J jliljeha skrev:
Och lite OT för er som bygger nytt - det är vettigt att lägga in extraventilation för framtida rumsändring i större rum. Jag byggde hus med 1 sovrum och stor hall i andravåningen. Byggde senare (då familjen växte) om till 2 sovrum. Det går att flytta väggen i det extra sovrummet för att få in ett litet, men ändå, ett tredje sovrum - även detta med ventilation kopplat till FTX. Även planerat med takstolarna så att man i framtiden kan utöka ytan med takkupa.
Klyftig arkitekt som tänkt långsiktigt.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Bygg billigare: 5 vinster med längre byggtid
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Sveriges elområden kan förändras
Artikelkommentarer -