25 428 läst · 118 svar
25k läst
118 svar
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Jag är helt med på Gerts tankar kring skjutdörrar.J jliljeha skrev:Bygganmälan krävs när man ändrar på ventilationen. Men jag vet inte riktigt vad som gäller när det är så där gamla hus där inte ventlilationen uppfyller de krav som gäller vid nybyggnation. När vi flyttade köket i vår lgh så fick vi se till att det fortfarande fanns fungerande mekanisk frånluft där nya köket placerades. OVK är godkänd så vi gjorde rätt
Vi har också delat av ett större rum i flera sovrum men sett till att alla har tilluft. Väggarna står dessutom på befintligt golv och är skruvade o väggar och tak så det går ganska enkelt att återställa även om det inte känns "tillfälligt".
Vad jag förstått så kan inte föreningen göra så mycket för att stoppa ombyggnad av lägenheten men de kan förstås ställa krav på att ventilationen fungerar som avsett. Reglerna blev dock lite hårdare för några år sedan.
Gerts dissande av skjutdörrar förvånade mig lite. För dörrar som oftast står öppna är det i mina ögon en bra lösning.
Fick man veta varför de lade in elektrisk golvvärme förresten? Känns som bortkastade pengar, både installtion och driftkostnad, när den vattenburna värmen rimligen ingår i (den dessutom obefintliga) månadsavgiften.
Visst finns det finess med att de försvinner och inte är i vägen när de är öppna. Men dess ljudisolerande egenskaper är helt värdelösa. Det är så gott som möjligt att få dem lika tysta som en vanlig dörr.
Även om du skulle kunna konstruera dörren med bra isolering så kommer den ändå att omges av en ihålig vägg utan isolering. Ska man som i detta fall ha ett sovrum som gränsar mot husets enda allrum så vill man kunna stänga ute så mycket ljud som möjligt.
Det är väl inte bara fastighetsägaren som ska godkänna en sådan här ombyggnad. Alla myndighetskrav måste uppfyllas. OVK, tillgänglighet inom lägenheten mm. Det ska väl t.ex. finnas ett sovrum i en lägenhet över 50 kvm som har ett sovrum som rymmer en 180 cm bred säng med 70 cm plats på sidorna efter en sådan här omfattande ombyggnad. Egenkontroller? Godkända hantverkare? Brandkrav mellan våningsplanen vid t.ex. hålet i väggen som gjordes? Med mera. Har de lämnat in en bygganmälan?K krambriw skrev:
Hoppas att myndigheterna kollar upp detta projekt.
Det är inte bra att ett av SVTs populäraste program visar sånt här utan att noga förklara alla regler och tillstånd som krävs för ombyggnader i flerfamiljshus.
Nu kan folk tro att de får göra i princip vad som helst själva efter att sett detta program.
Du kan väl berätta vilka krav som behöver uppfyllas i detta fall? Vad jag förstår har de enbart flyttat köket. Duschrum Och WC låg väl kvar på samma platser?Edslos skrev:Det är väl inte bara fastighetsägaren som ska godkänna en sådan här ombyggnad. Alla myndighetskrav måste uppfyllas. OVK, tillgänglighet inom lägenheten mm. Det ska väl t.ex. finnas ett sovrum i en lägenhet över 50 kvm som har ett sovrum som rymmer en 180 cm bred säng med 70 cm plats på sidorna efter en sådan här omfattande ombyggnad. Egenkontroller? Godkända hantverkare? Brandkrav mellan våningsplanen vid t.ex. hålet i väggen som gjordes? Med mera. Har de lämnat in en bygganmälan?
Hoppas att myndigheterna kollar upp detta projekt.
Det är inte bra att ett av SVTs populäraste program visar sånt här utan att noga förklara alla regler och tillstånd som krävs för ombyggnader i flerfamiljshus.
Nu kan folk tro att de får göra i princip vad som helst själva efter att sett detta program.
Bifogar ett dokument som vi i min förening kräver att medlemmarna ska skriva under och följa när de ska göra en ombyggnad. Bara för info.Jonatan79 skrev:
Det där dokumentet är väl iofs ett trevligt regelverk att försöka följa. Men jag har väldigt svårt att se att föreningen på något sätt skulle kunna beivra om någon ex. inte sätter upp information i trappuppgångarna osv. Formuleringaen i reglerna är troligen inte giltiga.Edslos skrev:
men som sagt vettigt att följa.
Svårt att tvinga någon som renoverar själv att bara jobba 8-17 vardagar också, det normala är ju annars att man själv jobbar då. Och vad är en renovering, går det bra att tapetsera och måla på kvällen t.ex? Det borde mera röra störande arbeten.H hempularen skrev:Det där dokumentet är väl iofs ett trevligt regelverk att försöka följa. Men jag har väldigt svårt att se att föreningen på något sätt skulle kunna beivra om någon ex. inte sätter upp information i trappuppgångarna osv. Formuleringaen i reglerna är troligen inte giltiga.
men som sagt vettigt att följa.
Några av mina pensionärsgrannar är annars värst när det gäller störande "renovering", i betonghus är det opassande att borra i väggar och liknande efter 22 tycker jag
läste inte allt men påhittade regler och pekpinnar i BRF gör att man är otroligt glad av att äg ett hus ist för att bo i BRF.Edslos skrev:
Jag har gjort det tidigare och var inget problem men man har ju hört talas om brf som drivs av rättshaverister och stolpskott som älskar stoppa käppar i hjulen.
Moderator
· Stockholm
· 53 524 inlägg
Det står i förbindelsen som medlemmen tydligen förväntas skriva under ??? att man förbinder sig att följa reglerna som fasställs i föreningens stadgar. Med hänvisning till ett dokument som är fastställt av styrelsen. redan där blir det problem med giltigheten.
Föreningen kan inte kräva någon besiktning som skall betalas av medlemmen, såvida inte ombyggnaden gäller något som föreningen har underhållsansvar för, ex. stammar, bärande väggar eller ventilation.
Föreningen kan inte kräva någon besiktning som skall betalas av medlemmen, såvida inte ombyggnaden gäller något som föreningen har underhållsansvar för, ex. stammar, bärande väggar eller ventilation.
Det här forumet känns mer och mer som Flashback eller vad det heter. Jag går ur det här forumet nuT TheGame skrev:
Det där dokumentet har jag aldrig kunnat följa i något boende jag haft som jag renoverat. Hur i hela friden tror man att det ska vara möjligt att enbart renovera mellan 8-17 på vardagar? Känns rent utav absurt dumt.Edslos skrev:
En diskmaskin är verkligen ingen optimal förvaring. Det är väldigt mycket luft mellan allt. Det som finns i två diskmaskiner kan man ganska lätt förvara i skåp/lådor med samma volym en diskmaskin tar.krillek skrev:
Det verkar väldigt smart. Jag har testat. I praktiken fungerar det faktiskt ganska dåligt. Ju sämre ju fler som bor i hushållet. Det blir svårare att hitta saker. Alla kan och gör misstag. Smutsig disk ställs bland den rena. Man kör den rena maskinen istf den smutsiga. Det slutar med att man har en som förvaring och den andra som vanlig diskmaskin.
Har man inte provat själv är det inget jag skulle rekommendera.
Varför man inte skulle vilja ha det är 1) för att man har provat och 2) för det tar mer plats så det är en riktigt dålig idé om man är trångbodd.A ajn82 skrev:
Populärt i forumet
-
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
SBAB första storbank ut att höja boräntan
Artikelkommentarer -
Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Artikelkommentarer -
Så bygger de till utan att ta lån
Artikelkommentarer