26 833 läst · 120 svar
27k läst
120 svar
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Nära till kroglivet så man kan sitta med kompisarna, egocentriska föräldrar. Stackars barn som tvingas till trångboddhet och inte får någon frisk luft. När jag var ung flyttade man ut från stan när man fick barn. Gröna vågen var ju inte så dumt egentligen, ta t ex Tjabo som flyttade från Gamla Stan till Drottningholm när de fick första barnet 
För 9 mkr får man en fin villa i närförort med tillgång till ytor och naturen och alla får bättre livskvalitet och hälsa . Man måste inte köpa massa prylar även om man inte är trångbodd. Om man har skolor i innerstan går det bra att pendla!
För 9 mkr får man en fin villa i närförort med tillgång till ytor och naturen och alla får bättre livskvalitet och hälsa . Man måste inte köpa massa prylar även om man inte är trångbodd. Om man har skolor i innerstan går det bra att pendla!
Är för vill man ha två maskiner? Förutom om man har jättemycket disk. Två stycken räckerA ajn82 skrev:
Ändå inte till för att alternera. Man har sannolikt mkt mer saker som behöver diskas än vad som får plats. Således får man ändå jobba med att plocka in plocka ut.
Förstår inte.
Lite räknande så förstår iallafall jag hur de tänker, även om jag personligen hade flyttat långt ifrån innerstan istället för att bo sådär trångt.
Säg 3% ränta på lånade pengar eller 8% avkastning om de har egna pengar som de kan placera. Det ger mellan 973 och 2272 kronor över OM DAGEN (eller 30 000 - 68 000 i månaden) så länge de bor i den lilla lägenheten.
Det är helt otroliga pengar och jag kan tänka mig att många tycker att det skulle vara värt att tulla på boendekvaliten om de fick de extrapengarna rakt in på kontot. Det skulle iallafall jag!
Lånade pengar:
22 100 000 -> 10 250 000 = 11 850 000
11 850 00 * 3% = 355 500
355 500 / 365 = 973
Alternativavkastning på egna pengar
11 850 00 * 8% = 829 500
355 500 / 365 = 2 272
Säg 3% ränta på lånade pengar eller 8% avkastning om de har egna pengar som de kan placera. Det ger mellan 973 och 2272 kronor över OM DAGEN (eller 30 000 - 68 000 i månaden) så länge de bor i den lilla lägenheten.
Det är helt otroliga pengar och jag kan tänka mig att många tycker att det skulle vara värt att tulla på boendekvaliten om de fick de extrapengarna rakt in på kontot. Det skulle iallafall jag!
Lånade pengar:
11 850 00 * 3% = 355 500
355 500 / 365 = 973
Alternativavkastning på egna pengar
11 850 00 * 8% = 829 500
355 500 / 365 = 2 272
Någon menar att de sålde förra läggan för 22 miljoner. Det är en skillnad på 13 miljoner kronor. Har man lån på hela bostädernas värde (minus kontantinsats) är lånekostnaden typ 85 000kr eller 35 000kr. Vore lånedelarna mindre och försäljningen av den dyrs lägenheten frisatte rejäla kontanta medel istället så blir det en bra summa att spendera tex under barnens uppväxt, eller investera och roa sig för avkastningen blir också rejäla pengar.Fujim skrev:
Fick en rad frågor av det här programmet.
- Om någon av döttrarna vill ta hem en kompis. Eller kanske tom flera kompisar. Eller alla tre tar hem kompisar samtidigt. Var leker de i så fall?
- har de tillgång till något vinds-/källarförråd där de kan förvara saker.
- Hur stort är badrummet? Fyra kvinnor/flickor behöver plats.
- var förvaras sängkläder, handdukar och liknande?
- Tyckte jag hörde att de hade två diskmaskiner. Varför?
- När den älskade mormodern kommer upp från västkusten, sover hon på hotell då?
Sen saknar jag som en del andra lite info om det rent tekniska. Ventilation, bygglov etc.
Hade också varit kul att få veta hur deras ekonomi såg ut. De tjänade ju en slant på att sälja och köpa nytt. Samt har nog ok löner. Men ändå. Kommer de ha råd att äta ute, gå på spa, resa osv.
Har man typ 30 - 50 k kr varje månad "över" så är det ganska lätt att ha en mysig familjemiddag på restaurang 4 kvällar i veckan och man kan bjuda även ungarnas kompisar. Kommer mormor eller annan släkting på besök bokar man det närliggande hotellets svit till henne att sova i, så hon blir nog inte heller missnöjd.
Att hyra en lagerlokal på 10-30kvm med förvaring av allehandla ting som kläder som ej är i säsong, skidor, etc kostar inte heller mycket i sammanhanget.
Två diskmaskiner gör att du aldrig behöver plocka ur diskmaskinen, det är tänkvärt!
Jag blir lite förvånad att så många verkar tycka synd om barnen och är bekymrade över hur de ska kunna leka med kompisar och få plats med toalettartiklar...
Barn överlag är ohyggligt bortskämda idag imho. Egna stora rum för att få plats med alla prylar och kunna leka hej vilt plus helst eget vardagsrum/tvrum där de kan vara med alla sina kompisar samtidigt.
För många föräldrar ska dessa rum helst vara på behörigt avstånd så att man som utarbetad löneslav slipper bli störd...
Alltså, de tre tjejerna har ju egna rum med stora fina fönster och högt i tak. Vad är problemet?
Därmed inte sagt att jag själv skulle välja deras trångbodda lösning i innerstan.
Barn överlag är ohyggligt bortskämda idag imho. Egna stora rum för att få plats med alla prylar och kunna leka hej vilt plus helst eget vardagsrum/tvrum där de kan vara med alla sina kompisar samtidigt.
För många föräldrar ska dessa rum helst vara på behörigt avstånd så att man som utarbetad löneslav slipper bli störd...
Alltså, de tre tjejerna har ju egna rum med stora fina fönster och högt i tak. Vad är problemet?
Därmed inte sagt att jag själv skulle välja deras trångbodda lösning i innerstan.
Resultatet blev toppen tycker jag! Fattar helt och hållet varför dom bytte ner sig i storlek.
Precis. Många anser ju att problemet med att bo på landet är pendlingsavståndet till arbetsplatsen, men med en besparing på denna nivå kan man ju i princip sluta jobba 🙂L LAnsgar skrev:
Sen inses så klart att det i praktiken troligen handlar om skuldsättningsnivå i första hand och att minskade utgifter i sig inte sätter någon mat på bordet.
Ändå samma pris att bo om räntorna ökar igen. Ända anledningen att priserna skulle gå ner så dramatiskA ajn82 skrev:
Håller med om sovrummen, de är mer än tillräckligt - mina barn delade rum ganska långt upp i åren utan större knorr. Skillnaden är att vi istället hade ganska stora sociala ytor. Att en familj med en handfull ungar inte kan ta hem ett par kompisar och titta på TV bekvämt skaver.S Sweetme skrev:Jag blir lite förvånad att så många verkar tycka synd om barnen och är bekymrade över hur de ska kunna leka med kompisar och få plats med toalettartiklar...
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Måste bygga mur för att skydda huset
Artikelkommentarer