26 833 läst · 120 svar
27k läst
120 svar
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Du är inte ensam. För varje dag växer barnen och det blir mer och mer synd om dem...Fujim skrev:
Anledningen var:Fujim skrev:
Någon som vet vad det var pengarna skulle läggas på?Redaktionen skrev:
Släppa ut Co2? Att bara förbruka pengarna är väl ok iofs. Man gör vad man vill med sina pengar.krillek skrev:
Sammanfattningsvis var knappast planlösningen någon av de bättre jag sett. Att det inte är någon speciellt attraktiv bostad är tämligen klart. Och förändringen skulle jag tro sänker värdet på lägenheten ganska rejält. Men det var intressant att se. Och de verkar ha fått det som just de själva vill. Vilket är det viktiga. Men det är ju en medveten sänkning av det egna boendets standard. För att få loss pengar.
Frågan är väl då om försämringen är värt det. Det hade varit väldigt intressant att få reda på vad vinsten är som kan motivera denna trångboddhet. Alltså hur mycket pengar som blev över och vad de skall användas till. Utan den informationen ser det mest ut som ett väldigt tveksamt projekt där barnen är förlorarna.
De sa ju att de skulle lägga pengarna på resor, äta ute och på att leva. Jobba mindre.O skrev:
Du är inte ensam. För varje dag växer barnen och det blir mer och mer synd om dem...
Anledningen var:
Någon som vet vad det var pengarna skulle läggas på?
Släppa ut Co2? Att bara förbruka pengarna är väl ok iofs. Man gör vad man vill med sina pengar.
Sammanfattningsvis var knappast planlösningen någon av de bättre jag sett. Att det inte är någon speciellt attraktiv bostad är tämligen klart. Och förändringen skulle jag tro sänker värdet på lägenheten ganska rejält. Men det var intressant att se. Och de verkar ha fått det som just de själva vill. Vilket är det viktiga. Men det är ju en medveten sänkning av det egna boendets standard. För att få loss pengar.
Frågan är väl då om försämringen är värt det. Det hade varit väldigt intressant att få reda på vad vinsten är som kan motivera denna trångboddhet. Alltså hur mycket pengar som blev över och vad de skall användas till. Utan den informationen ser det mest ut som ett väldigt tveksamt projekt där barnen är förlorarna.
Tror knappast det sänker värdet speciellt mycket.
Tom helt orenoverade lägenheter i innerstan går för nästan lika höga belopp som riktigt fina.
Bor de där länge tills första barnet flyttat ut så börjar de nog öppna upp lägenheten vartefter. .
Med ett så udda projekt tycker jag tv produktionen skulle tagit upp ventilation.
Det där kan bli riktigt dåligt om man inte gör rätt, om nu de som byggde hade full koll på det så skulle det tagits upp iaf , för jag tror det var rätt många förutom mig som tänkte den tanken.
Det är inget semesterboende de bara ska vara i ibland , större delen av livet är vardag.
Det där kan bli riktigt dåligt om man inte gör rätt, om nu de som byggde hade full koll på det så skulle det tagits upp iaf , för jag tror det var rätt många förutom mig som tänkte den tanken.
Det är inget semesterboende de bara ska vara i ibland , större delen av livet är vardag.
OK. Det såg jag inte. Tack. Har bara läst artikeln och kommenterar endast den. Inte sett på TV.Huddingebo skrev:
Antar att det inte var SL-kort utan semesterresor. Varför inte.👍Huddingebo skrev:
Äta och leva gör man oavsett.Huddingebo skrev:
Om de skulle äta ute verkar planlösningen ännu lite märkligare. Fokus på köksö och matbord, men i princip inget vardagsrum med sittgrupp.
Man kan ju fråga sig vad de skall göra när de inte jobbar och har en så liten lägenhet. Resa bort kanske. Barnen måste gå i skolan även om föräldrarna inte jobbar. Fast visst kan familjen resa bort alla skollov med mindre jobbande. Hur kul är det för barnen tro. Att vara borta från sina kamrater är inte populärt...Huddingebo skrev:
Bygglov krävs väl inte för de inre ändringarna men däremot någon form av Anmälan till kommunen då det var stora ändringar i planlösning/ventilation/VA (?). Men de kanske hade koll på det och fått startbesked.Appendix skrev:
Väldigt bra fråga kring OVK. Vet att en vän som var Ordphörande bråkade med medlem i 5 år då denne ändrat hela planlösningen och saboterat ventilationen helt. Det som man löste det med var att meddela bankerna att den inte var "giltig som pant" då den var trasig. De godkände inte nya medlemarna vid försäljningen.
Det är mycket troligt att ett bygglov krävs för så omfattande förändringar.
Va! Det var sannerligen inte dåligt.A amandadenandra skrev:
Jag tycker de gjorde ett fenomenalt jobb och blev helt klart inspirerad. Lite väl trångt kanske, men skulle man få 15 kvadrat till tror jag det räcker gott och väl (särskilt om man bor i innerstan)
Fick en rad frågor av det här programmet.
- Om någon av döttrarna vill ta hem en kompis. Eller kanske tom flera kompisar. Eller alla tre tar hem kompisar samtidigt. Var leker de i så fall?
- har de tillgång till något vinds-/källarförråd där de kan förvara saker.
- Hur stort är badrummet? Fyra kvinnor/flickor behöver plats.
- var förvaras sängkläder, handdukar och liknande?
- Tyckte jag hörde att de hade två diskmaskiner. Varför?
- När den älskade mormodern kommer upp från västkusten, sover hon på hotell då?
Sen saknar jag som en del andra lite info om det rent tekniska. Ventilation, bygglov etc.
Hade också varit kul att få veta hur deras ekonomi såg ut. De tjänade ju en slant på att sälja och köpa nytt. Samt har nog ok löner. Men ändå. Kommer de ha råd att äta ute, gå på spa, resa osv.
- Om någon av döttrarna vill ta hem en kompis. Eller kanske tom flera kompisar. Eller alla tre tar hem kompisar samtidigt. Var leker de i så fall?
- har de tillgång till något vinds-/källarförråd där de kan förvara saker.
- Hur stort är badrummet? Fyra kvinnor/flickor behöver plats.
- var förvaras sängkläder, handdukar och liknande?
- Tyckte jag hörde att de hade två diskmaskiner. Varför?
- När den älskade mormodern kommer upp från västkusten, sover hon på hotell då?
Sen saknar jag som en del andra lite info om det rent tekniska. Ventilation, bygglov etc.
Hade också varit kul att få veta hur deras ekonomi såg ut. De tjänade ju en slant på att sälja och köpa nytt. Samt har nog ok löner. Men ändå. Kommer de ha råd att äta ute, gå på spa, resa osv.
Spontant tänkte jag att "donwnsiza" för att bli mer fri men ........menade dom att minska boendekostnaderna för att jobba färre timmar per vecka så låter det rätt, var det för att få råd att resa mer så har man inte missat att semester är en liten del och vara hemma i lägenheten är man ju till strörsta delen.
Sen att leva mer sydländskt bygger ju lite på att alla andra gör det också annars sitter man på cafeet själv.
I ett avsnitt fär det handlar om att man ville byta det enda livet mot det andra tycker jag man skulle redovisat i kronor eller tid vad det var man jagade och vad resultatet blev. Detta var ju inte en husdröm utan mer en livsstilsdröm.
Man jag beundrar folk som vågar och följer en dröm. Det är ju inte värre än att man kan ändra sig.
Resultatet utifrån förutsättningarna blev superbra även om det var lite för trångt för min egen smak..
Sen att leva mer sydländskt bygger ju lite på att alla andra gör det också annars sitter man på cafeet själv.
I ett avsnitt fär det handlar om att man ville byta det enda livet mot det andra tycker jag man skulle redovisat i kronor eller tid vad det var man jagade och vad resultatet blev. Detta var ju inte en husdröm utan mer en livsstilsdröm.
Man jag beundrar folk som vågar och följer en dröm. Det är ju inte värre än att man kan ändra sig.
Resultatet utifrån förutsättningarna blev superbra även om det var lite för trångt för min egen smak..
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -