26 462 läst · 119 svar
26k läst
119 svar
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Så är det. En lägenhet när man trängt ihop en massa små rum. Tja. Det är verkligen "det gamla sthlm" som folk mest har massa elaka uttryck om.O skrev:
Det finns visserligen en grupp där adressen är viktigare än komforten. Men det brukar generellt vara för de under 30.
Lite som att man inte bör bygga överdriven lyx för ett hus här ute på landet så ska man inte bygga "trångsvärje" där det är dyra lägenheter. Det finns en väldigt bra röd linje att lägga nivån hyffsat nära området. Iaf om man ska röra på sig. Och halva outtalade i familjen var ju "vi är äääääventüüüürliga". Då brukar man ju vilja omsätta boendena.
Jag håller i princip med, men ofta går det överdrift.M MrsForest skrev:
Ett badrum för en halv miljon eller mer utför inte uppgiften mycket bättre än ett för 50 eller 100k.
Dom max 10 minuter per dag jag spenderar i badrummet motiverar inte flera års extra amortering på ett huslån.
Men jag är van vid att leva med "tillräcklig" standard och därför har jag inga lån på någonting.
Väldigt bra fråga kring OVK. Vet att en vän som var Ordphörande bråkade med medlem i 5 år då denne ändrat hela planlösningen och saboterat ventilationen helt. Det som man löste det med var att meddela bankerna att den inte var "giltig som pant" då den var trasig. De godkände inte nya medlemarna vid försäljningen.Q Qaniel skrev:
Det är mycket troligt att ett bygglov krävs för så omfattande förändringar.
Man får ju även se vad som räknas som ett normal sovrum nuförtiden enligt vårt kära bov-verk.D Dilato skrev:Jag håller i princip med, men ofta går det överdrift.
Ett badrum för en halv miljon eller mer utför inte uppgiften mycket bättre än ett för 50 eller 100k.
Dom max 10 minuter per dag jag spenderar i badrummet motiverar inte flera års extra amortering på ett huslån.
Men jag är van vid att leva med "tillräcklig" standard och därför har jag inga lån på någonting.
Nu ska man få in en normalstor säng. skrivbord med mera i ett sovrum . De flesta brukar som Gert annars ofta påpekar vilja skicka undan ungdomarna i ett vardagsrum medans man gör husbestyren.
Fem personer behöver, för att parafrasera våra södra grannar, vilja ha lite lebensraum. Man hänger inte bara på stan. Det finns en vardag med.
Och nu är du inne på nått. Det är därför det finns en tydlig skiljelinje mellan ett "lantställe" med låg komfort men mer sinnlig tillfredsställelse. Och ett fritidshus med rinnande vatten, avlopp, el och fiber.M MrsForest skrev:
Det ena är billigt. Den andra ligger på priser som en vanlig villa.
Och det är helt olika målgrupper. Man ska inte vara naiv och tro att man blir rik på sitt lantställe. Eller att fritidshuset kommer gå att få billigt. Men man kan vara lycklig ändå.
Nja, i vårt fall ska vi sälja huset i storstan och pensionera oss i "sommarhuset" så permanentboende blir det rätt snart. Med lite tur kan man pensionera sig tidigare och i princip skuldfri dessutom.Appendix skrev:
Och nu är du inne på nått. Det är därför det finns en tydlig skiljelinje mellan ett "lantställe" med låg komfort men mer sinnlig tillfredsställelse. Och ett fritidshus med rinnande vatten, avlopp, el och fiber.
Det ena är billigt. Den andra ligger på priser som en vanlig villa.
Och det är helt olika målgrupper. Man ska inte vara naiv och tro att man blir rik på sitt lantställe. Eller att fritidshuset kommer gå att få billigt. Men man kan vara lycklig ändå.
Tycker det blev bra trots allt.
Vid försäljning så kan ju sovrummet näst längst bort öppnas upp för att göra allmänytan större. Tror det skulle tilltala fler spekulanter. En 4a på 60 kvm får ju anses också vara ganska yteffektivt. Synd bara att det är flytspackel i ena delen och trägolv i den andra.
Vid försäljning så kan ju sovrummet näst längst bort öppnas upp för att göra allmänytan större. Tror det skulle tilltala fler spekulanter. En 4a på 60 kvm får ju anses också vara ganska yteffektivt. Synd bara att det är flytspackel i ena delen och trägolv i den andra.
Handlar väl inte egentligen om adressen.Appendix skrev:
Så är det. En lägenhet när man trängt ihop en massa små rum. Tja. Det är verkligen "det gamla sthlm" som folk mest har massa elaka uttryck om.
Det finns visserligen en grupp där adressen är viktigare än komforten. Men det brukar generellt vara för de under 30.
Lite som att man inte bör bygga överdriven lyx för ett hus här ute på landet så ska man inte bygga "trångsvärje" där det är dyra lägenheter. Det finns en väldigt bra röd linje att lägga nivån hyffsat nära området. Iaf om man ska röra på sig. Och halva outtalade i familjen var ju "vi är äääääventüüüürliga". Då brukar man ju vilja omsätta boendena.
Handlar ju till 99,9% om utbudet utanför dörren och att det är långt ifrån som att bo i ett miljonprogrammsområde med allt vad det innebär.
De verkar ju vara närvarande föräldrar, en väldigt kärleksfull och varm familj. Jag tror absolut att de väger in barnens känslor när de blir äldre. Nu var de ju väldigt små.
Jag kan förstå fördelarna både med att bo väldigt centralt och bo i villa.
De jag känner i innerstan, Vasastan, Östermalm, kungsholmen etc är definitivt inte de som röstar på MP, V.F Färdigrenoverad skrev:
De bor snarare i Årsta, Telefonplan, möjligen Söder etc.
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
Artikelkommentarer -
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Byggde till huset med ett torn – erfarenheter från ett gör-det-själv-projekt
Artikelkommentarer