25 471 läst · 118 svar
25k läst
118 svar
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Skall man sitta och äta i diskmaskinen tro. 🤔🤣V varpan1 skrev:
Sorry... Men seriöst håller jag inte med alls. Det är snarare så att man faktiskt precis alltid måste plocka ur diskmaskinen istället för endast precis när man diskat.
👍S Stuff skrev:
Om det nu är så bra på Bali att man kan tänka sig att resa nästan ett helt dygn för att komma dit med en så stor tidskillnad att det tar minst en extra dag att anpassa sig för många fattar jag inte alls varför man inte bosätter sig där och slipper dessa tröttsamma resor. Om man nu har skaffat sig de ekonomiska möjligheterna.S Stuff skrev:
Jämfört med det är en trång lägenhet i vasastaden i Stockholm ännu mindre lockande. Nog finns det ganska många bättre alternativ.
Och nej många barn tycker det är för jobbigt med långa resor och vill helst vara hemma. Och vara med kompisar, följa med laget på en cup eller bara vara hemma och mysa i lugn och ro.
Du tänker fel! Diskmaskin 1 fylls, körs. Ren disk tas direkt ur maskinen till dukning, matlagning etc. När disken är smutsig ställs den in i diskmaskin 2. När diskmaskin 2 är full körs den. Diskmaskin 1 är då tom eftersom man använt upp den rena disken därifrån. När diskmaskin 2 är körd och disken i den ren tar man det man behöver ur diskmaskin 2 direkt till dukning och matlagning. Den smutsiga disken ställer man sedan in i diskmaskin 1, som ju är tom utan att man behövt plocka ur den in i några skåp.O skrev:
Förutsättningen är ju att allt går att köra i diskmaskin. Det skulle inte fungera hos mig. Jag har vänner med dubbla - bara en maskin används efter att nyhetens behag försvunnit. Samtliga pryttlar måste ändå ha en egen plats i skåp/låda.
Idag finns det lösningar som är likvärdiga ljudmässigt med slagdörrar.S Stuff skrev:Jag är helt med på Gerts tankar kring skjutdörrar.
Visst finns det finess med att de försvinner och inte är i vägen när de är öppna. Men dess ljudisolerande egenskaper är helt värdelösa. Det är så gott som möjligt att få dem lika tysta som en vanlig dörr.
Även om du skulle kunna konstruera dörren med bra isolering så kommer den ändå att omges av en ihålig vägg utan isolering. Ska man som i detta fall ha ett sovrum som gränsar mot husets enda allrum så vill man kunna stänga ute så mycket ljud som möjligt.
Jag har gjort tysta dörrar redan innan det fanns färdiga lösningar på marknaden.
Kolla upp HAWAs senaste tysta skjutdörrar.
Visserligen inte billigt, men satsar man på det så gör det utmärkt att göra tyst, det gäller även att man även bygger pocket ”fickan” korrekt.
Samtidigt som man då kan få till softclose, push open etc och full demontering/justering av både dörrblad och skenan med just hawas beslagning utan att behöva riva upp något av väggen.
Alla har olika syn på vad som är viktigt i livet märker man. Själv är man uppväxt i en villa, relativt liten men, med eget rum och massa skog runtom.
De här barnen växer upp i ett rum där man knappt kan ha kompisar på besök, och vill man vara ute och leka istället så är det Vasaparken som gäller. Vet inte riktigt men i mina mått inte en speciellt bra miljö att växa upp i.
Fint blev det hursom, någon som har koll på hur dom byggde det där taket? Material osv? Hade kunnat tänka mig något liknande i våran hall som ser rätt lik ut.
De här barnen växer upp i ett rum där man knappt kan ha kompisar på besök, och vill man vara ute och leka istället så är det Vasaparken som gäller. Vet inte riktigt men i mina mått inte en speciellt bra miljö att växa upp i.
Fint blev det hursom, någon som har koll på hur dom byggde det där taket? Material osv? Hade kunnat tänka mig något liknande i våran hall som ser rätt lik ut.
Nu har jag bara anekdotiska erfarenheter inom området, men barn har inte folk över på samma sätt idag som igår, iaf inte efter 10+ (ca). Då hänger de på snapschat eller gamear framför sin pc med sina kompisar som alla sitter hemma. Kanske ses i någons garage om de har tur och spelar pingis eller liknandeGregerRil skrev:
Alla har olika syn på vad som är viktigt i livet märker man. Själv är man uppväxt i en villa, relativt liten men, med eget rum och massa skog runtom.
Teoretiskt tror jag det kan kännas lockande men i praktiken tror jag inte det funkar särkilt bra förutom vid de tillfällen man har mer smutsig disk vid tex middagsbjudningar eller om man är en stor familj och därmed blir det praktiskt med större kapacitet som 2 maskiner ger.V varpan1 skrev:Du tänker fel! Diskmaskin 1 fylls, körs. Ren disk tas direkt ur maskinen till dukning, matlagning etc. När disken är smutsig ställs den in i diskmaskin 2. När diskmaskin 2 är full körs den. Diskmaskin 1 är då tom eftersom man använt upp den rena disken därifrån. När diskmaskin 2 är körd och disken i den ren tar man det man behöver ur diskmaskin 2 direkt till dukning och matlagning. Den smutsiga disken ställer man sedan in i diskmaskin 1, som ju är tom utan att man behövt plocka ur den in i några skåp.
Ska man göra så som du beskriver så funkar det bra för i princip bara sånt som används ofta och som man har flera av som tex tallrikar, glas och bestick. I varje fall när jag teoretiserar processen...
Det var exakt vad menade med det jag skrev jag skrev. Man måste alltid plocka ur diskmaskinen. Alltså inte plocka ur lådor och skåp.V varpan1 skrev:Du tänker fel! Diskmaskin 1 fylls, körs. Ren disk tas direkt ur maskinen till dukning, matlagning etc. När disken är smutsig ställs den in i diskmaskin 2. När diskmaskin 2 är full körs den. Diskmaskin 1 är då tom eftersom man använt upp den rena disken därifrån. När diskmaskin 2 är körd och disken i den ren tar man det man behöver ur diskmaskin 2 direkt till dukning och matlagning. Den smutsiga disken ställer man sedan in i diskmaskin 1, som ju är tom utan att man behövt plocka ur den in i några skåp.
Det verkar bra i teorin och jag tyckte som du. Som sagt har jag testat detta själv. Så jag vet att det fungerar dåligt i praktiken. Väldigt dåligt faktiskt. Så dåligt att jag gått över till endast en diskmaskin.
Vad som däremot är ett lyft är att ha skåp och lådor så nära diskmaskinen att man kan plocka ur stående på en plats. Utan att ta ett enda steg.
Exakt.yonna skrev:
Allt kanske inte behöver ha en egen låda, men det mesta som tar lite mer plats. För man får knappast plats med alla grytor, stekpannor, durkslag, rivjärn, salladsskålar, skärbrädor och litermått i en enda diskmaskin. Knappast ens i två...
Det finns en massa nackdelar. Att öppna en diskmaskin, dra ut en korg, dra in den, dra ut nästa korg för att försöka hitta det man söker är något man snabbt irriterar sig på. Och ännu värre om det man söker inte finns i den maskinen för då får man göra om proceduren i den smutsiga maskinen...
Vet inte vad de köpte 150kvm för men det var nog räntekostnaderna som jag nog också hade fått panik över.
Säg att de då istället gjorde en vinst på 2-5milj. De kan fortfarande köpa ett hus utanför stan när barnen blir tonåringar plus att de har en lägenhet med grymt läge, utan avgift, som de kan hyra ut till 4 studenter. Ka-ching!
Säg att de då istället gjorde en vinst på 2-5milj. De kan fortfarande köpa ett hus utanför stan när barnen blir tonåringar plus att de har en lägenhet med grymt läge, utan avgift, som de kan hyra ut till 4 studenter. Ka-ching!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förvandlar skolan från 1909 till färgsprakande drömhus - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Förvandlar kataloghuset till arkitektritat - Grand Designs
Artikelkommentarer -
Husdrömmar - Förvandlar konservfabriken till drömhus med stolpverk och återbruk
Artikelkommentarer -
Gustav förvandlar ruinen till delikat bostad - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
BR Vasastan Stockholm, badrum från 1994
Badrum
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
Så bygger de till utan att ta lån
Artikelkommentarer -
SBAB första storbank ut att höja boräntan
Artikelkommentarer -
Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Artikelkommentarer