26 833 läst · 120 svar
27k läst
120 svar
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Inte alls överdrivet. Bra osvenskt.HOBBY ARCHITECT skrev:
Detta tog de ju upp i programmet. På många håll i södra europa bor man väldigt trångt och ska man ställa till med kalas eller liknande så tar man detta på den lokala restaurangen istället för att klämma in alla gäster i hemmet.
Jag gillar på något sätt idén. Det blir mer platseffektivt om man kan nyttja restauranger eller gemensamhetslokaler, istället för att varje bostad ska ha möjlighet att inrymma stora middagar.
(Även om min egen situation är hycklare med två pers i en villa med en matplats för 8-10 pers och i källaren ytterligare en festlokal med sittplats för 20-25 pers)
Intressant program! Jag är imponerad över resultatet. Framför allt det ekonomiska tänket. Iom att de inte längre har någon månadskostnad för bostaden, förmodligen också vettiga löner bägge två, lever de gott. Om 10-12 år är barnen på väg ut och då kan man utan bekymmer (antar att detta är planerat) ta bort 2 sovrum och få mer gemensamhetsyta på gamla dar.
Under de många år jag bodde "nere" i Europa umgicks vi bara på krogen 😉. Det var endast vi skandinaver som umgicks hemma hos varandra. (Det finns en anledning till att vår heminredningsdesign blivit så känd.)
Under de många år jag bodde "nere" i Europa umgicks vi bara på krogen 😉. Det var endast vi skandinaver som umgicks hemma hos varandra. (Det finns en anledning till att vår heminredningsdesign blivit så känd.)
Personligen kan jag tänka att deras snack om att "lägga pengar på annat än boendet" får en lite bjärt eftersmak när man vet att den lilla lägenheten faktiskt kostade 8 miljoner, men det är ju jag det
Ja 8 miljoner kan låta mycket men det är ju också relativt. Som nämnts häri början så fick de ju 22 mille för den gamla lägenheten. Det är ju hela 14 mille i mellanskillnad. (Som motsvarar 4st stora villor där jag bor)N New_options skrev:
Ett intressant avsnitt. Estetiskt tilltalande men det förväntade man sig map. kvinnans yrke och hur gamla lägenheten såg ut.
Jag trodde att sovrummen skulle bli skuffiga men de blev förvånansvärt rymliga.
Det jag skulle säga saknas är umgängesytor där minst tre personer kan sitta och prata bekvämt vända mot varandra. Balkongen fungerar ju bara på sommaren. Med så högt till tak skulle ju föräldrarna kunna offra sig och sova på loft med en fåtöljgrupp eller myshörna under.
TVn med soffa skulle kunna tas bort och finnas en på varje rum istället, med sängar som soffor. Tånker mig en läsfötölj där TVn stod, typ.
Flickorna skulle kunna ha våningssängar med sittplats under. Osv.
När det är så högt till tak är det förvånande att det inte används, men det kanske kommer när de bott in sig lite.
Jag trodde att sovrummen skulle bli skuffiga men de blev förvånansvärt rymliga.
Det jag skulle säga saknas är umgängesytor där minst tre personer kan sitta och prata bekvämt vända mot varandra. Balkongen fungerar ju bara på sommaren. Med så högt till tak skulle ju föräldrarna kunna offra sig och sova på loft med en fåtöljgrupp eller myshörna under.
TVn med soffa skulle kunna tas bort och finnas en på varje rum istället, med sängar som soffor. Tånker mig en läsfötölj där TVn stod, typ.
Flickorna skulle kunna ha våningssängar med sittplats under. Osv.
När det är så högt till tak är det förvånande att det inte används, men det kanske kommer när de bott in sig lite.
Stackars barn. Det var sorgligt att se hur dom blev tvungen att slänga bort många av deras leksaker och andra prylar. Barn behöver utrymme till lek och att vara tillsammans med andra barn. Även när dom är hemma. Vilka kompisar vill hälsa på när dom bara kan vara inne i ett 10kvm rum. Hur blir det när dom är tonåringar. Föräldrarna har gjort dom en otjänst.
Ja stackars barn som tvingas bo i ett fin lägenhet i Vasastan och åka till Bali på semester.S stugtomten skrev:Stackars barn. Det var sorgligt att se hur dom blev tvungen att slänga bort många av deras leksaker och andra prylar. Barn behöver utrymme till lek och att vara tillsammans med andra barn. Även när dom är hemma. Vilka kompisar vill hälsa på när dom bara kan vara inne i ett 10kvm rum. Hur blir det när dom är tonåringar. Föräldrarna har gjort dom en otjänst.
Lyfter man blicken lite så kunde de också ha fötts in i en fattig familj med enkelt skjul, utan mat, medicin och rinnande vatten.
Barn idag är för övrigt bortskämda med prylar. Helt rätt att rensa.
Ja hemskt, liten tv hade dom oxå. Ingen kompis kommer vilja titta på den. Alla barn som inte har materiellt överflöd är eller kommer att bli olyckliga.S stugtomten skrev:Stackars barn. Det var sorgligt att se hur dom blev tvungen att slänga bort många av deras leksaker och andra prylar. Barn behöver utrymme till lek och att vara tillsammans med andra barn. Även när dom är hemma. Vilka kompisar vill hälsa på när dom bara kan vara inne i ett 10kvm rum. Hur blir det när dom är tonåringar. Föräldrarna har gjort dom en otjänst.
Ja det är synd om dom som nu måste bo trångt tills dom är vuxna nog att flytta hemifrån. Detta bara för att föräldrarna är mest intresserade av att åka på solsemester till exotiska platser. 10-11 mån om året bor dom i ett rum som är stor som en cell på Kriminalvården. Men det är tråkigt om du har fötts i en sån familj och bott i ett skjul.S Stuff skrev:
Vem är det då som skämmer bort barnen med prylar, jo föräldrarna.
Eller så är det just denna uppväxt som ger dem en erfarenhet som ger en väldigt positiv kick i deras liv. Att det skulle vara synd om dem har du fått om bakfoten.S stugtomten skrev:Ja det är synd om dom som nu måste bo trångt tills dom är vuxna nog att flytta hemifrån. Detta bara för att föräldrarna är mest intresserade av att åka på solsemester till exotiska platser. 10-11 mån om året bor dom i ett rum som är stor som en cell på Kriminalvården. Men det är tråkigt om du har fötts i en sån familj och bott i ett skjul.
Vem är det då som skämmer bort barnen med prylar, jo föräldrarna.
Hur föräldrarna uppfostrar dem till att bete sig mot andra och hur föräldrarna ger dem trygghet och god självkänsla kommer i förlängningen vara långt mycket viktigare för dem än storleken på deras sovrum.
Jag blir lite förvånad över prioriteringen som föräldrarna gör där.
OK att man bestämmer sig för att 150 kvm i det läget är för dyrt, vi behöver dra ned.
Men den nya "5an" kostade totalt en bit över 9 milj. För de pengarna är jag övertygad om att man får en skaplig yta, fast kanske inte riktigt runt hörnet från Odenplan. Men jag är övertygad om att du kan få en stor 3a eller 4a innanför tullarna med den budgeten. Möjligen inte i ett så gammalt hus med extra högt till tak osv.
Och kan man tänka sig att flytta ut till Solna eller Bromma så får man lätt en stor lägenhet inom den budgeten. Men det vore kanke en lite väl stor kompromiss.
OK att man bestämmer sig för att 150 kvm i det läget är för dyrt, vi behöver dra ned.
Men den nya "5an" kostade totalt en bit över 9 milj. För de pengarna är jag övertygad om att man får en skaplig yta, fast kanske inte riktigt runt hörnet från Odenplan. Men jag är övertygad om att du kan få en stor 3a eller 4a innanför tullarna med den budgeten. Möjligen inte i ett så gammalt hus med extra högt till tak osv.
Och kan man tänka sig att flytta ut till Solna eller Bromma så får man lätt en stor lägenhet inom den budgeten. Men det vore kanke en lite väl stor kompromiss.
Grejen är väl att de riskerar skapa otrivsel i onödan. Frågan är just om detta är en fin lägenhet ur deras synvinkel oavsett hur många barn som bor i skjul utan mat och vatten i andra delar av världen.S Stuff skrev:
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Måste bygga mur för att skydda huset
Artikelkommentarer