10 306 läst · 134 svar
10k läst
134 svar
Flytta från huset till lägenhet - vid 60 eller aldrig?
Så du tycker man har ett ansvar för sina grannars fastighetsvärde. Problemet är ju att man inte vet vad som påverkar värdet. Tänk om den med mest pengar som är intresserad av grannhuset är biolog och hatar välklippta gräsmattor, då kanske han hoppar av budgivningen för att alla grannar har perfekt klippta mattor. Däremot hade han älskat att bo granne med en vildvuxen äng?RoTe skrev:
Lite skruvat exempel, jag vet.
Men ska man då få ha en studsmatta till ungarna på tomten? Finns många som inte vill köpa ett hus med grannungar som studsar omkring i tid och otid. Känns som att det blir mycket som ska förbjudas ifall du skulle få som du vill. Ska man få ha en kamphund som strosar fritt på den inhägnade tomten? Det kan nog skrämma en del köpare.
Detta är inget problem i HOA-områden (Homeowner association) i USA så varför skulle det vara ett problem här, jag förstår inte.L lbgu skrev:Så du tycker man har ett ansvar för sina grannars fastighetsvärde. Problemet är ju att man inte vet vad som påverkar värdet. Tänk om den med mest pengar som är intresserad av grannhuset är biolog och hatar välklippta gräsmattor, då kanske han hoppar av budgivningen för att alla grannar har perfekt klippta mattor. Däremot hade han älskat att bo granne med en vildvuxen äng?
Lite skruvat exempel, jag vet.
Men ska man då få ha en studsmatta till ungarna på tomten? Finns många som inte vill köpa ett hus med grannungar som studsar omkring i tid och otid. Känns som att det blir mycket som ska förbjudas ifall du skulle få som du vill. Ska man få ha en kamphund som strosar fritt på den inhägnade tomten? Det kan nog skrämma en del köpare.
Det är ju någon form av förening/samfällighet. Varför skulle man frivilligt vilja vara med i något sådant som detaljstyr ens liv.RoTe skrev:
De har ju ofta helt absurda regler. Lägger sig i vad folk får odla på sina tomter och liknande. Vill man vara styrd av någon Ove-personlighet så är det säkert en trevlig boendeform.
Det jag uppskattar mest i mitt boende i villan och skulle sakna om jag bor i lgh.
1 Bilen nära tillgänglig & varmgarage bredvid huset
2 Garageutrymme med komplett utrustning och möjlighet att förvara och löpande underhålla och reparera saker, bilen, cyklar, skidor, övrig utrustning & behov.
3 Förvaringsutrymmen för personliga saker kläder och skor.
4 Förvaringsutrymmen (tvättstuga, förråd) för boendets allmänna/gemensamma behov, linne, sängkläder, filtar, kuddar, julsaker, krukor, resväskor
5 förvaringsutrymme (matkällare) för källsortering
6 Förvaringsutrymmen (matkällare) för beredskapsreserv med förnödenheter livsmedel, vatten, toapapper o.dyl.
7 Förvaringsutrymmen (tvättstuga, förråd, boda) med nödutrustning för belysning, matlagning (spritkök, gasolgrill), uppvärmning (gasolkamin, fotogenvärmare), bränsle, elaggregat o.dyl.
8 Utrymmen för övernattningsgäster
9 Nära marknivå och uteplats på sommaren
2 Garageutrymme med komplett utrustning och möjlighet att förvara och löpande underhålla och reparera saker, bilen, cyklar, skidor, övrig utrustning & behov.
4 Förvaringsutrymmen (tvättstuga, förråd) för boendets allmänna/gemensamma behov, linne, sängkläder, filtar, kuddar, julsaker, krukor, resväskor
6 Förvaringsutrymmen (matkällare) för beredskapsreserv med förnödenheter livsmedel, vatten, toapapper o.dyl.
7 Förvaringsutrymmen (tvättstuga, förråd, boda) med nödutrustning för belysning, matlagning (spritkök, gasolgrill), uppvärmning (gasolkamin, fotogenvärmare), bränsle, elaggregat o.dyl.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 821 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 821 inlägg
Det finns ju lägenheter som har allt detta tillgängligt, även om man får leta lite. Känner några som har parkering och förråd i källaren, Bara ta hissen ner till bilen och åka iväg.Vilhelmkurt skrev:Det jag uppskattar mest i mitt boende i villan och skulle sakna om jag bor i lgh.
Ja varför bor folk i bostadsrätt i Sverige? Uppenbarligen gör många det i alla fall, så även jag. Vill man göra som man själv vill helt och hållet är inte fina villaområden rätt plats att bo på anser jag, även om kåken är friköpt.L lbgu skrev:Det är ju någon form av förening/samfällighet. Varför skulle man frivilligt vilja vara med i något sådant som detaljstyr ens liv.
De har ju ofta helt absurda regler. Lägger sig i vad folk får odla på sina tomter och liknande. Vill man vara styrd av någon Ove-personlighet så är det säkert en trevlig boendeform.
Så bor jag, två garageplatser i källaren med hiss rakt från lägenheten.Johannes Carlsson skrev:
Själv har jag en bra bit kvar till pensionen, men maken och jag bestämde redan från början när vi flyttade från Stockholm ut på landsbygden i Nynäshamn det att innan vi inte längre orkar ta hand om gården så ska vi flytta tillbaka till stan. För vid det laget så finns det andra som skulle få glädjen och som har orken som passar bättre för att ta hand om allt.
Den ekonomiska planen för vårt framtida liv är planerad sedan länge för det är väl annars en stor oro i Stockholmsområdet. Har du ett bra boende så håller man på det oavsett hus i närort eller lägenhet i stan.
Men det behöver inte heller bli just Stockholm utan det är mest bara för att det är där vi är uppväxta. Det kan mycket väl vara så att vi väljer en mindre stad vid havet och naturen där även kostnadsläget är betydligt bättre än storstan. Eller utomlands. Den som lever får se 😀.
Vi har inga barn att ta i beaktelse så det är bara gubben och jag och våra missar.
Det här med att rensa, packa inför flytt, städa och transportera ser jag inga som helst problem med. När vi flyttade från stan så anlitade jag en firma som packade rubbet både i lägenheten samt förråden, transporterade hit, städade lgh från golv till tak och packade upp på plats här. Förhandlade med ett flertal flyttfirmor men fick tillslut ner priset för allt till 1100kr.
Så när vi flyttar nästa gång blir det samma koncept även fast det kostar mer då.
Mina föräldrar är 75 år och bor i Frankrike i en underbar lägenhet 9 månader om året och har då haft sommarhuset med pool, bastu och havsutsikt när de kommit hem, men den här sommaren sålde de sommarstället för att pappa inte riktigt orkar ta hand om det så som han vill och köpte istället en lgh i stan som de kommer bo permanent i när de inte längre orkar med resorna till och från Sverige - Frankrike.
Den ekonomiska planen för vårt framtida liv är planerad sedan länge för det är väl annars en stor oro i Stockholmsområdet. Har du ett bra boende så håller man på det oavsett hus i närort eller lägenhet i stan.
Men det behöver inte heller bli just Stockholm utan det är mest bara för att det är där vi är uppväxta. Det kan mycket väl vara så att vi väljer en mindre stad vid havet och naturen där även kostnadsläget är betydligt bättre än storstan. Eller utomlands. Den som lever får se 😀.
Vi har inga barn att ta i beaktelse så det är bara gubben och jag och våra missar.
Det här med att rensa, packa inför flytt, städa och transportera ser jag inga som helst problem med. När vi flyttade från stan så anlitade jag en firma som packade rubbet både i lägenheten samt förråden, transporterade hit, städade lgh från golv till tak och packade upp på plats här. Förhandlade med ett flertal flyttfirmor men fick tillslut ner priset för allt till 1100kr.
Så när vi flyttar nästa gång blir det samma koncept även fast det kostar mer då.
Mina föräldrar är 75 år och bor i Frankrike i en underbar lägenhet 9 månader om året och har då haft sommarhuset med pool, bastu och havsutsikt när de kommit hem, men den här sommaren sålde de sommarstället för att pappa inte riktigt orkar ta hand om det så som han vill och köpte istället en lgh i stan som de kommer bo permanent i när de inte längre orkar med resorna till och från Sverige - Frankrike.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 507 inlägg
Min profilbild är kanske den mest viktiga faktorn till att bo kvar i stugan så länge jag orkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 376 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 376 inlägg
Förrförra veckan var det en person som med två insändare i DN (har en åsikt där också, angående antal insändare per vecka som publiceras, men det är en annan fråga) ondgjorde sig över det faktum att "folk" är så dåliga på att inse sin egen dödlighet och stannar alltför länge i bostäder som inte är anpassade för rollatorer, rullstolar, hygienutrymmen på entréplan med mera.
Som uppvuxen i lägenhet i Stockholms innerstad så var det min dröm att bo i hus - det blev ett radhus först och sen 2001 en villa, tomten på knappt 1600 kvm (rätt stort för Stockholmsförort) och det är först nu när jag snart är 60 som jag har tid att fixa med trädgården. Att orken kanske inte är som för 30 år sen är en sak, men varför skulle jag av anledningar som att "äldre personer bor för länge" och "de äldre hindrar de unga att skaffa villa" bry mig? Jag var inte purung, 36, när jag flyttade hit och förhoppningsvis har jag 10+ ytterligare år när kroppen håller att skotta snö, gå i trappor, rensa ogräs osv.
Sen kan även jag som @4774 skriver, drömma om att vid sisådär 75 ha en mindre lägenhet (absolut inte i Stockholm!) och ett annat boende, gärna Portugal, där jag spenderar 6-8 månader/år.
Som uppvuxen i lägenhet i Stockholms innerstad så var det min dröm att bo i hus - det blev ett radhus först och sen 2001 en villa, tomten på knappt 1600 kvm (rätt stort för Stockholmsförort) och det är först nu när jag snart är 60 som jag har tid att fixa med trädgården. Att orken kanske inte är som för 30 år sen är en sak, men varför skulle jag av anledningar som att "äldre personer bor för länge" och "de äldre hindrar de unga att skaffa villa" bry mig? Jag var inte purung, 36, när jag flyttade hit och förhoppningsvis har jag 10+ ytterligare år när kroppen håller att skotta snö, gå i trappor, rensa ogräs osv.
Sen kan även jag som @4774 skriver, drömma om att vid sisådär 75 ha en mindre lägenhet (absolut inte i Stockholm!) och ett annat boende, gärna Portugal, där jag spenderar 6-8 månader/år.
I vissa fall finns ju även alternativet med bostadsrätt/hyresrätt i enplansradshus med uteplats och lite tomt så man får känslan av att fortfarande bo i hus men mer anpassat.
Var på en visning av ett enplansparhus (bostadsrätt) nyligen för min 80-åriga pappas räkning. Det var en 3:a på 95 kvm i bra skick och hade uteplats och en liten tomtplätt. Det var SJUKT populärt. Var massor av äldre på visningen samt en del barnfamiljer med ett mindre barn. Är tydligt att det är ett mycket eftertraktat boende så man kan tycka att fler liknande alternativ borde byggas.
Var på en visning av ett enplansparhus (bostadsrätt) nyligen för min 80-åriga pappas räkning. Det var en 3:a på 95 kvm i bra skick och hade uteplats och en liten tomtplätt. Det var SJUKT populärt. Var massor av äldre på visningen samt en del barnfamiljer med ett mindre barn. Är tydligt att det är ett mycket eftertraktat boende så man kan tycka att fler liknande alternativ borde byggas.
6-8 månader per år i Portugal och samtidigt ha ansvar för en villa med stor tomt i ett storstadsområde som Stockholm, det är imponerande! Kräver ju väldigt god planering och viss hjälp med tillsyn och skötsel samt att man har lite tur och undviker problem med sånt som inbrott, skadegörelse och trassel med värmesystemet. Finns ju tyvärr t.ex. folk som är ute på nätterna i olika områden bara för att rekognosera och kartlägga lämpliga obebodda hus att göra inbrott i. Håller med om att vid 70-75 år är det lagom att skaffa sig ett mindre och mer åldersanpassat boende. Men den svenska kronan är ju så lågt värderad numera och pensions- och skattereglerna har försämrats att det blir ju inte direkt billigt att flytta till Portugal eller Spanien längre.Maria T skrev:Förrförra veckan var det en person som med två insändare i DN (har en åsikt där också, angående antal insändare per vecka som publiceras, men det är en annan fråga) ondgjorde sig över det faktum att "folk" är så dåliga på att inse sin egen dödlighet och stannar alltför länge i bostäder som inte är anpassade för rollatorer, rullstolar, hygienutrymmen på entréplan med mera.
Jag har aldrig fått gnäll på mina många böcker men när jag flyttade för en del år sedan så var det en av kompisarna som skulle ta en gammal drickaback som man hade tidigare för 25 flaskor och jag hörde hur han stönade när han försökte att lyfta den och utstötte ett: vad fan har du i denna och lyfter på det översta lagret och hittar min samling med bältesvikter liggande undertill....M MrDizzy skrev:
Klippa gräset kan man lösa med en robotklippare.H hempularen skrev:Fast då borde man fundera lite över hur tillvaron blir i huset den dag man inte klarar att klippa gräset själv. Om man inte får/bör köra bil längre osv. Visst är man tillräckligt rik, så att man lätt kan spendera några 100 000 om året på taxi så kanske bilkörningen klarar sig. men även liknande summor på att hålla tomten och huset i någorlunda rimligt skick. Går det att leva ett komplett sitt liv på bottenvåningen? Att gå upp för en trappa kan vara ett heldagsjobb när man blir riktigt gammal, om det överhuvudtaget är möjligt.
Inte köra bil löser man med färdtjänst.
Problem med trappor löser man med en så kallad trapphiss.
Liknande trådar
-
Koppla hängränna från uterum till husets stuprör?
Tak & Vind -
Vad för fläkt för att flytta värme från pannrum till övriga huset huset ?
Värme allmänt -
Flytta varmvattenberedare i fritidshus - från plats under huset till garderob?
Fritidshus -
Flytta pump och hydrofor/hydropress från ladugård till bostadshuset?
Vatten & Avlopp -
Flytta huset te Stockholm från Örebro? :o
Övrigt husrelaterat