Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Saken är i mitt tycke mer att faktiskt välja bort en del hus och även lägenheter som boende för att underlätta hinder i sin vardag och på så vis ha en bekväm tillvaro med hög livskvalitet. Med de aktiviteterna man vill spendera sin tid med nära till hands.

En del vill bo granne med boulebanan, andra strandpromenaden eller favoritpuben
Exakt. Hög livskvalitet är olika för olika personer. Aldrig att jag skulle sätta boulebanan på den listan.

H hempularen skrev:
Fast då borde man fundera lite över hur tillvaron blir i huset den dag man inte klarar att klippa gräset själv. Om man inte får/bör köra bil längre osv. Visst är man tillräckligt rik, så att man lätt kan spendera några 100 000 om året på taxi så kanske bilkörningen klarar sig. men även liknande summor på att hålla tomten och huset i någorlunda rimligt skick. Går det att leva ett komplett sitt liv på bottenvåningen? Att gå upp för en trappa kan vara ett heldagsjobb när man blir riktigt gammal, om det överhuvudtaget är möjligt.
Nu är verkligheten så att väldigt många upp i 70-80årsåldern är mycket mer alerta jämfört med den äldre generation. Bara detta att en 95'åring idag inte automatiskt har tillgång till färdtjänst ... De som bor i hus som är byggda de senaste 20 åren har oftast redan anpassade bostäder. Rätt till hemtjänst har många och är inkomstberoende. RUT och ROT fungerar utmärkt för de som inte vill foga sig i kommunens tyckande. Resor till varmare länder för att spendera 3-4 månader görs ytterligt frekvent av äldreäldre - inte bara av de besuttna.

Men känner man på sig att villaboendet börjar tyckas jobbigt, tungt och oinspirerande ska man planera för flytt i god tid.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Aldrig att jag skulle sätta boulebanan på den listan.
😂

Mitt störat problem inför ett sådant flytt är att avveckla min verkstad. Om man säljer styckevis blir det kvar en massa bråte som man får bära till tippen. Eller ska man sälja allt eller inget? Eller slänger allt med material och maskiner?

T Thomas_Blekinge skrev:
Mitt störat problem inför ett sådant flytt är att avveckla min verkstad. Om man säljer styckevis blir det kvar en massa bråte som man får bära till tippen. Eller ska man sälja allt eller inget? Eller slänger allt med material och maskiner?
Ska man flytta och ha verkstad får man väl flytta till en plats så man har motsvarande tillgång även där. Egen verkstad eller gå med i ett kollektiv typ

tensiden tensiden skrev:
Exakt. Hög livskvalitet är olika för olika personer. Aldrig att jag skulle sätta boulebanan på den listan.
Det kommer som en blixt bakom ryggen och vips är man där 😉

• Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Folk har alltid gnällt över mina böcker med då jag flyttat. Har ca 15 hyllmeter med böcker.
Tydligen verkar de flesta bara läsa en bok en gång... tror jag har läst 85% av mina böcker MINST 2 gånger oftast fler. Skulle jag göra mig av med dem bara för att nån annan tycker att det är jobbigt??
Hahahahahahahaha Tack behövde skratta
Böcker är lätta att hantera så länge det är romaner. Det finns alltid något bokskåp eller facebookgrupp att dumpa dem på.

Det är värre med tex 40-70 år gamla trädgårdsböcker, som jag fick sortera ett antal hyllmeter av i en av släktens dödsborensningar. 90% var fullständigt ointressant och bara att slänga, men resten var användbart eller till och med rariteter som behöver komma till nya ägare. Jag satt och googlade i timmar för att identifiera vad som ska säljas/skänkas istället för att läggas i brännbart på ÅVC.

• Gilla
  • Älska
mellansorken och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ska man flytta och ha verkstad får man väl flytta till en plats så man har motsvarande tillgång även där. Egen verkstad eller gå med i ett kollektiv typ
Jag vill ju avveckla min verkstad. Undrar bara hur man bäst gör.

RoTe RoTe skrev:
Något som är allt för vanligt här i Uppsala är att i villaområden där kåkarna är värda mellan 5 och 10 miljoner så bara låter man skiten förfalla och växa igen totalt vilket även förstör för grannarna. Hur är det möjligt att bo i en sådan kåk och inte ha råd att anlita någon för att åtminstone klippa gräsmattan?
Vad är värdet för den boende att gräsmattan klipps ?

Vad grannarna tycker är helt irrelevant, "sköt sig själv och skit i andra" är ett bra motto.

Jag har själv inte rört min tomts växtlighet i år, och det växer rejält med ogräs i gruset men vem bryr sig?

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill ju avveckla min verkstad. Undrar bara hur man bäst gör.
Auktion/loppis kanske på innehållet eller sälja av delar/paket på blocket/facebook typ kom och hämta. Sen om det kan ingå vid en fastighetsförsäljning?

H hempularen skrev:
Fast då borde man fundera lite över hur tillvaron blir i huset den dag man inte klarar att klippa gräset själv.
Har du missat att det i en del kretsar snarare har blivit trendigt med att inte klippa gräsmattor. Man vill gynna pollinatörerna. Så gamlingen kanske uppfattas som trendig med den vildvuxna gräsmattan ;)

• Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att gräsklippning är ett problem. En vuxen människa behöver röra sig en timme om dagen för att inte becka ihop. Att gå efter en gräsklippare nån gång i veckan är både nyttigare och trevligare ån en timme på motionscykeln.
I vintras satt jag fast inne och längtade efter gräsklippningen. Den ger ju också koll på allt annat som händer runt tomten.
Bara tanken på att tillbringa livet på fjärde våningen i en reclinerfåtölj där det roligaste man kan göra är att titta på robotdammsugaren får mig att rysa.
Nej nej och åter nej, inte för mig. Man kan inte vila sig i form, jag har provat

• Gilla
yalazy och 4 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag tycker inte att gräsklippning är ett problem. En vuxen människa behöver röra sig en timme om dagen för att inte becka ihop. Att gå efter en gräsklippare nån gång i veckan är både nyttigare och trevligare ån en timme på motionscykeln.
I vintras satt jag fast inne och längtade efter gräsklippningen. Den ger ju också koll på allt annat som händer runt tomten.
Bara tanken på att tillbringa livet på fjärde våningen i en reclinerfåtölj där det roligaste man kan göra är att titta på robotdammsugaren får mig att rysa.
Nej nej och åter nej, inte för mig. Man kan inte vila sig i form, jag har provat
Man kan ju lämna tomten och gå på en promenad eller något

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Vad är värdet för den boende att gräsmattan klipps ?

Vad grannarna tycker är helt irrelevant, "sköt sig själv och skit i andra" är ett bra motto.

Jag har själv inte rört min tomts växtlighet i år, och det växer rejält med ogräs i gruset men vem bryr sig?
Jo jag vet att ni är en skara som tycker så, men i Sverige får man inte göra vad man vill på sin egen tomt redan idag. Man får inte bygga vad man vill, eller ens byta färg på sitt hus t.ex. eftersom det ska passa in i området osv. Men det är helt ok att låta tomten växa hej vilt och låta huset förfalla till den grad att värdet på grannfastigheterna sjunker. Detta ifrågasätter jag. Jag tycker att om man tänker visa noll och ingen hänsyn till sina grannar kan man välja att bo där det inte finns några grannar, alternativt att man bosätter sig där grannarna är likasinnade.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Mina föräldrar är 70+ båda bor kvar hemma, de har också sommarstuga. De är aktiva och håller på och renoverar och jobbar hela tiden och så är det ju skogen och trädgården utöver det. De skulle nog inte vilja bo på hem.

Av mina mor och farföräldrar så endast farmor hamnade på hemmet och det var nog mest synd om henne. Resten bodde alla hemma tills dom dog, eller så gick sjukdomsförloppet så snabbt de var på sjukhuset några dar och dog sen.

Mormors pappa levde de sista åren på hem men han blev dock 102. Min mormors systrar som är tvillingar är båda 98 i dagsläget, den ena bor i Sverige och hon som bor i Finland bodde hemma tills hon var 96, hennes man dog plötsligt i cancer han var väl 90+ också men han fick bo hemma tills slutet. Bra liv det.

Mormors syster har inte haft några problem att vänja sig med flytten och huset är uthyrt nu, så det är nog stor skillnad på folk och i vilken ålder det går att flytta.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.