Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ser du inga nackdelar med hus är du antingen blind eller ignorant. Men det betyder ju inte att det är fel något av alternativen.
Visst ser jag nackdelar med hus, jag är varken blind eller korkad. Jag har bott säkert 20 år i lägenhet.
Fördelar med lägenhet som jag ser det:
Man slipper underhållet (teoretiskt, kanske inte i verkligheten)
Man slipper skotta snö och klippa gräs (kanske)
Man slipper vara ensam, antingen har man trevliga grannar eller så har man någon att gnälla på
Det finns säkert nackdelar också, men det lämnar jag åt andra att ta upp
Nackdelarna med hus har tidigare inlägg redan avhandlat, så där har jag inget att tillföra

om man nu bor på landsbygden kan det vara omöjligt att hitta en lägenhet

Det där måste väl man avgöra själv. Min mor är 80, pigg och frisk, hon vill inte flytta från huset än.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
Undrar om inte frågan är fel ställd.
Är det inte innan pensionsåldern man ska sälja lägenheten eller villan i stadens utkant och själv bygga sig (eller låta bygga) huset man kan och vill bo i under sin ålderdom? Om man sen i livets slutskede inte fixar eget boende får man väl ta in (eller tas in) på servicehus eller nått vårdboende om samhället fortfarande har råd att ha sådana.
Så gjorde några bekanta , sålde jbf med mark och fick byggt ett nytt enplanshus som de flyttade in i . Båda hade pension vid tillfället. Tycker de gjorde rätt faktiskt och de fick bra betalt för det tidigare huset.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Man måste ju inte vänta med att döstäda tills man flyttar 🙂 Det är bara att sätta igång oavsett ålder!

Jag har varit med och rensat två dödsbon hittills och sett ett tredje på ganska nära håll. Alla tre var villor. Den enklaste var släktingen med den största villan, som hade levt sparsamt och inte skaffat en massa onödiga grejer. Sakerna användes tills det inte gick att laga längre, så det var lätt att rensa. Det mesta var redan så lappat och lagat att det bara var att slänga.

Så bo hur du vill, men börja döstäda och handikappanpassa i tid. Och köp inte en massa skit!

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är att när man väl inser att man inte orkar med huset så orkar man inte heller flytta, det är både fysiskt och psykiskt tungt att rensa det som är kvar efter flera årtionden.
Döstäda kan jag göra i lugn och ro som pensionär. Det lär ta många år och förmodligen blir det aldrig ens i närheten av klart.

Varför utsätta sig för nåt sånt medan man fortfarande jobbar och är aktiv med annat? Det är fortfarande den där tanken kring "nu lägger jag ner allt och ser på tv livet ut" som jag absolut inte kan förlika mig med.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
BirgitS
O OskarJ skrev:
Döstäda kan jag göra i lugn och ro som pensionär. Det lär ta många år och förmodligen blir det aldrig ens i närheten av klart.

Varför utsätta sig för nåt sånt medan man fortfarande jobbar och är aktiv med annat? Det är fortfarande den där tanken kring "nu lägger jag ner allt och ser på tv livet ut" som jag absolut inte kan förlika mig med.
Du verkar invända mot något jag har skrivit men jag kan inte se att jag tycker det som du invänder mot. Det är klart att man kan vara aktiv som pensionär, det är ju de flesta i många år men för de flesta så tryter orken några eller flera år innan man avlider.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Undrar om inte frågan är fel ställd.
Är det inte innan pensionsåldern man ska sälja lägenheten eller villan i stadens utkant och själv bygga sig (eller låta bygga) huset man kan och vill bo i under sin ålderdom? Om man sen i livets slutskede inte fixar eget boende får man väl ta in (eller tas in) på servicehus eller nått vårdboende om samhället fortfarande har råd att ha sådana.
Precis detta var även min tanke. När man äntligen är fri, och kan göra vad man vill om dagarna. När man gjort rätt för sig, och arbetat ett helt yrkesliv och tjänat samhället väl. Bör man inte då ha rätt att njuta de sista friska åren man har kvar? Ska livet vara slut då, bara för att det ska vara lättare för omgivningen sen?
Nej, enligt mig så är det väl verkligen dags att tänka på sig själv lite då. Bygg eller köp den där stugan/huset där du verkligen trivs. Eller skaffa dig iallafall den där sommarstugan eller segelbåten som du alltid drömt om. Vad som helst, för utom att verkligen dödstäda och flytta till en tråkig lägenhet så att barnen inte ska ha så mycket jobb när du dör om 25-30år.

• Gilla
Real Arne och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Nej, enligt mig så är det väl verkligen dags att tänka på sig själv lite då. Bygg eller köp den där stugan/huset där du verkligen trivs. Eller skaffa dig iallafall den där sommarstugan eller segelbåten som du alltid drömt om. Vad som helst, för utom att verkligen dödstäda och flytta till en tråkig lägenhet så att barnen inte ska ha så mycket jobb när du dör om 25-30år.
Vi är alla olika, vi tänkte på oss själva och vad vi vill kunna ägna oss åt som pensionärer och flyttade därför till en lägenhet, som vi inte alls tycker är tråkig. Vi kommer inte vilja att tillbringa tiden med att hålla på i trädgården, underhålla och renovera ett helt hus, vi vill ha tid för att resa, hälsa på släkt och vänner etc.

• Gilla
MatsH1 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi är alla olika, vi tänkte på oss själva och vad vi vill kunna ägna oss åt som pensionärer och flyttade därför till en lägenhet, som vi inte alls tycker är tråkig. Vi kommer inte vilja att tillbringa tiden med att hålla på i trädgården, underhålla och renovera ett helt hus, vi vill ha tid för att resa, hälsa på släkt och vänner etc.
Men då tänker ni helt enkelt fel😄.

Skämt åsido så är det väl litegrand det jag förespråkar också. Alltså att släppa alla tidigare måsten, och göra det som man själv verkligen vill. Har man ägnat hela sitt tidigare liv åt hus och trädgård, så kan man ju vara trött på det. Så i ert fall råkade era drömmar överensstämma med vad som föreslogs i artikeln.

• Gilla
MatsH1 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
vad gör du på det här forumet

• Arg
  • Haha
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
vad gör du på det här forumet
Jag är här framför allt för att lära mig saker som jag har nytta av när vi renoverar lägenheten och i andra hand för att vidareförmedla det jag har lärt mig under åren. Vad gör du här?

• Gilla
16386 och 10 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Precis detta var även min tanke. När man äntligen är fri, och kan göra vad man vill om dagarna. När man gjort rätt för sig, och arbetat ett helt yrkesliv och tjänat samhället väl. Bör man inte då ha rätt att njuta de sista friska åren man har kvar? Ska livet vara slut då, bara för att det ska vara lättare för omgivningen sen?
Varför samla på sig massa saker man inte använder lixom.
Ha ett liv som går att njuta av så länge det är möjligt. Om det då råkar va kvar lite prylar är det en enkel sak att bli av med.

Städa ur ett hoarder dödsbo känns hemskt.. mendet är väl drösvis med prylar hos de flesta.

• Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Varför samla på sig massa saker man inte använder lixom.
Ha ett liv som går att njuta av så länge det är möjligt. Om det då råkar va kvar lite prylar är det en enkel sak att bli av med.

Städa ur ett hoarder dödsbo känns hemskt.. mendet är väl drösvis med prylar hos de flesta.
Många saker som man använder sällan i ett hus är till för att fixa problem som troligen uppstått någon gång och då kan vara bra att ha kvar för att snabbt och billigt kunna fixa om det skulle uppstå igen.
Ta 10m rensslang till högtryckstvätten. kostar ca 500kr
Hur ofta använder man det? Tja ..personligen använder jag den var annat år ungefär i förbyggande syfte.
Men de flesta köper en då det är stopp i avloppet, fixar det och sen lägger undan slangen och tar inte fram den innan det blir stopp igen.
Visst skulle man kunna ringa en jour för att svindyrt komma ut och fixa det eller köpa en ny rensslang om det skulle uppstå igen, men varför? Det är ju bara extra kostnader.
Och så är det med en j* massa prylar för oss som tycker om att fixa med huset själva.
Har du en verkstad i garaget ... .välkommet till att nu blev det ännu mer såna prylar.
Som man använder bara nån gång... men just då de behövs är de riktigt bra att ha liggandes bara sen tidigare.

Folk har alltid gnällt över mina böcker med då jag flyttat. Har ca 15 hyllmeter med böcker.
Tydligen verkar de flesta bara läsa en bok en gång... tror jag har läst 85% av mina böcker MINST 2 gånger oftast fler. Skulle jag göra mig av med dem bara för att nån annan tycker att det är jobbigt??
Hahahahahahahaha Tack behövde skratta

• Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Många saker som man använder sällan i ett hus är till för att fixa problem som troligen uppstått någon gång och då kan vara bra att ha kvar för att snabbt och billigt kunna fixa om det skulle uppstå igen.
Ta 10m rensslang till högtryckstvätten. kostar ca 500kr
Hur ofta använder man det? Tja ..personligen använder jag den var annat år ungefär i förbyggande syfte.
Men de flesta köper en då det är stopp i avloppet, fixar det och sen lägger undan slangen och tar inte fram den innan det blir stopp igen.
Visst skulle man kunna ringa en jour för att svindyrt komma ut och fixa det eller köpa en ny rensslang om det skulle uppstå igen, men varför? Det är ju bara extra kostnader.
Och så är det med en j* massa prylar för oss som tycker om att fixa med huset själva.
Har du en verkstad i garaget ... .välkommet till att nu blev det ännu mer såna prylar.
Som man använder bara nån gång... men just då de behövs är de riktigt bra att ha liggandes bara sen tidigare.

Folk har alltid gnällt över mina böcker med då jag flyttat. Har ca 15 hyllmeter med böcker.
Tydligen verkar de flesta bara läsa en bok en gång... tror jag har läst 85% av mina böcker MINST 2 gånger oftast fler. Skulle jag göra mig av med dem bara för att nån annan tycker att det är jobbigt??
Hahahahahahahaha Tack behövde skratta
Det är ju saker du faktiskt använder så behåll dom. Men folk som ska hyra och fylla förråd med saker, känns bara som en belastning och inte en tillgång

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.