29 636 läst · 266 svar
30k läst
266 svar
Festool nyheter! Ny domino, slagskruvdragare, ställning till Kapex!
Jag tror ingen har länkat till detta nya system för trädäck. Det verkar som om det skulle kunna bli snyggt även om det nog blir ganska många hål att köra. Frågan är hur mycket det skulle kosta per kvm däck?
http://www.youtube.com/watch?v=_WJXc-RKvm4
http://www.youtube.com/watch?v=_WJXc-RKvm4
Hoppas den får bättre betyg än grabbers deckmaster http://hemmet.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e590b4c1-f9b5-46f5-9c47-3c9e13b94b3fjac skrev:
Den var inte dum, kul kommentarer också. Jag tror jag såg denna på Hornbach förra sommaren men alternativet med plankan var ju inte så dumt.OHE skrev:
Tack för länken/tipset!
Fördelen med Domino varianten skulle ju också vara att det blir en liten luftspalt mellan trallen och reglarna. Om denna fördel verkligen skulle motsvara priset är väl kanske diskutabelt. De flesta altaner byggs väl ändå av vanligt tryckt virke.
Njae, nu pratar nog Jac om en luftspalt mellan golvreglar och trall (tror jag). Förvisso förstår jag inte varför man ska ha det, har aldrig haft problem med att trall legat dikt an mot golvreglar.gifen skrev:
För övrigt håller jag med dig om att trallen ska ligga kloss, med undantag om trallen skulle vara riktigt torr.
Ja, det var den jag menade som framhålls som en fördel. Men hade detta varit ett problem så hade det väl varit praxis med papp eller annan fuktspärr ovanpå reglarna. Detta lägger man ju tex mellan reglar/syllar och betongplintar men jag har aldrig sett det mellan reglar och trall. Har man så mycket fukt i reglarna att det blir ett problem när det vandrar upp i trallen så blir det väl ändå först problem i reglarna.Daniel_N skrev:
Nåja, jag tycker fortfarande det är en intressant lösning eftersom det på något sätt kan motivera den redan inköpta Dominon. Fästena går ju på materialbudgeten. Inte mitt fel att virke är så dyrt...
"Fördelen med det låga energibehovet visar sig i synnerhet när man sågar med batteriversionen."
Ärdetsant?
8 m 40 mm bänkskiva på en laddning låter inte så impregnerande, är det ett skrivfel? På annan plats står det "närmre 2 m per minut" vilket alltså betyder hela fyra minuter drift per laddning!?
Edit: Fick tydligen med fontinfo vid klipp-o-klistra.
Ärdetsant?
8 m 40 mm bänkskiva på en laddning låter inte så impregnerande, är det ett skrivfel? På annan plats står det "närmre 2 m per minut" vilket alltså betyder hela fyra minuter drift per laddning!?
Edit: Fick tydligen med fontinfo vid klipp-o-klistra.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
40mm spånskiva är väl inte så lättsågat, så det är väl det, men samtidigt, är det verkligen så roligt med batterimaskiner? Där det inte finns ström förvisso, men för övrigt?
När man såga kurviga saker (snickarglädje etc) så är det väldigt skönt att slippa sladd, lika så när man behöver snabb fixa lite i höjd med vindskivor och liknande, men ska man använda dammsugare så är det ju inte värt något
Uppdaterar tråden med ytterligare en festool-nyhet. Idag fick jag bekräftat att dragarna i T-klassen inom snar framtid kommer att få en storebror, T 18+3. Längre fram planerar festool även att lansera en mindre dragare än 12+3, dock oklart om det blir en C- eller T-modell eller bägge och.